Onko ketään muuta jätetty täysin syrjään ryhmätöissä opiskellessa?
Minulle kävi noin. Tyypit tekevät tehtävää keskenään. Minä päätin, että teen sitten itsenäisesti oman versioni tehtävästä. Kuinka tämän voi selittää opettajille?
Mitä te muut olisitte tehneet minun tilanteessani?
Kommentit (69)
Vierailija kirjoitti:
Mua kutsustaan ryhmätöissä yleeensä iskäksi.
Miksi?
Kerro asiasta opettajalle ja jos itse koet tarpeelliseksi, järjestä urpoille jokin pieni källi palkinnoksi yhteistyökyvyttömyydestä.
Tuntevatko muut toisensa tai ovatko he olleet samassa ryhmässä ennen? Mulkkujengi on voinut heivata sinut ulos ihan vain, koska on kivempi tehdä työ omien kavereiden kanssa.
Vaikea sanoa. Kun ap teki aikarajan ja jakoi tehtävät ryhmäläisille niin antoiko hän myös itselleen jonkin tehtävän. Jos niin kumma jos ei voi jatkaa tehtäväänsä. Tai ajattelivatko ryhmäläiset, että ap on tavallaan tehnyt osuutensa ryhmätyöstä jakamalla tehtävät ja tekemellä aikarajan. Antoiko ap itselleen myös tehtävän joka on olennainen ryhmätyössä tai omiko joku ryhmästä ap: n tehtävän. Ryhmätyö on jo sanana sellainen ettei siitä ketään saisi jättää pois. Jokaisella pitää olla jokin tehtävä. Tai onko ryhmässä joku suosikki, joka on puhunut muille siitä, että ap jakoi tehtävät ja teki tehtävälistan. Kannattaa sanoa opettajalle, että ryhmä jätti ulkopuolelle. Opettajan tehtävä on katsoa että kaikilla on tehtävä ryhmässä.
Vierailija kirjoitti:
Kerro asiasta opettajalle ja jos itse koet tarpeelliseksi, järjestä urpoille jokin pieni källi palkinnoksi yhteistyökyvyttömyydestä.
Miksi minun pitäisi alkaa kostotoimiin? Kun teen työni mahdollisimman hyvin yksin on kaikista paras kosto. Ei ainakaan tarvi kysyä päivän rastien perään joka päivä.
Vierailija kirjoitti:
Vaikea sanoa. Kun ap teki aikarajan ja jakoi tehtävät ryhmäläisille niin antoiko hän myös itselleen jonkin tehtävän. Jos niin kumma jos ei voi jatkaa tehtäväänsä. Tai ajattelivatko ryhmäläiset, että ap on tavallaan tehnyt osuutensa ryhmätyöstä jakamalla tehtävät ja tekemellä aikarajan. Antoiko ap itselleen myös tehtävän joka on olennainen ryhmätyössä tai omiko joku ryhmästä ap: n tehtävän. Ryhmätyö on jo sanana sellainen ettei siitä ketään saisi jättää pois. Jokaisella pitää olla jokin tehtävä. Tai onko ryhmässä joku suosikki, joka on puhunut muille siitä, että ap jakoi tehtävät ja teki tehtävälistan. Kannattaa sanoa opettajalle, että ryhmä jätti ulkopuolelle. Opettajan tehtävä on katsoa että kaikilla on tehtävä ryhmässä.
Tietenkin minulla on oma osuuteni tehtävänä ja olen koko ajan tehnytkin sitä ahkerasti. Mitä ihmettä ihmiset oikein kuvittelevat ryhmätöistä? Eihän töissäkään pomo ole vain olemassa vaan jakaa työt ja tekee itse omat työnsä.
Tässä ei olisi ollut mitään väliä, että kuka nuo työt olisi aikatauluttanut ja jakanut. Ihan yhtä lailla minäkin olisin joutunut oman osuuteni eteen tekemään.
Vierailija kirjoitti:
Mitä se opettajalle sanominen auttaa? Ei opettajatkaan voi pakottaa aikuisia ihmisiä tekemään yhteistyötä. En ole ikinä ollut vielä sellaisessa ryhmätyöporukassa, jossa yksi jakaa tehtävät ja jää odottamaan valmista. En käsitä, että miksi kuvittelet minun olevan sellainen?
Vierailija kirjoitti:
ÄO
Vierailija kirjoitti:
Mitä se opettajalle sanominen auttaa? Ei opettajatkaan voi pakottaa aikuisia ihmisiä tekemään yhteistyötä. En ole ikinä ollut vielä sellaisessa ryhmätyöporukassa, jossa yksi jakaa tehtävät ja jää odottamaan valmista. En käsitä, että miksi kuvittelet minun olevan sellainen?
En kuvittele yhtään mitään. Kysyin vain.
Omasta kokemuksesta sanon, että ei noista ryhmätöistä kannata liikaa stressiä ottaa. Jokaiselle jotakin hommaa ja sitten kerran viikossa tai kahdessa keskustellaan seuraavista etapeista. Lopuksi katsotaan mitä ollaan saatu aikaan. Eikä kellään ole oikeutta syynätä toisten työtä ja korjailla sitä oman mielensä mukaan. Ryhmätyössä pitää antaa kaikille tarpeeksi itsenäisyyttä. Ongelmia tulee, jos joku haluaa ryhmän tähtäävän 5/5 suoritukseen, kun muille ryhmäläisille riittäisi 2/5. Näistä yhteisistä tavotteista ja odotuksista pitäisi keskustella alkuun.
Tsemppiä opintoihin :)
Vierailija kirjoitti:
Olet ilmeisesti ap?
Sulla on ainakin näiden tänne kirjoitettujen viestien perusteella tosi puolusteleva ja vähän kiivas tyyli. Ehkä se on saanut ryhmäläisesi jättämään sinut ulkopuolelle etkä vain itse tavallaan huomaa/huomannut asiaa?
Ei siinä, täällä on nyt käytännöllisesti katsoen kaikki kelvolliset neuvot jaettu ja toimit niiden pohjalta miten toimit. Joko keskustelet kurssin lehtorin kanssa ja saat asian etenemään sitä kautta tai sitten otat asian uudelleen esille ryhmäläistesi kanssa ja koetatte palata raiteille ryhmätyön osalta.
Vierailija kirjoitti:
Tekisin yksin ja paremman. Ilmoittaisin opettajalle. Jos olisin oikein pirullinen, hankkisin heidät hankaluuksiin, ilmottelesin kiusaamisesta
Viime vuosituhannella minun kouluaikoinani tehtiin paljon ryhmätöitä ( =opettajat pääsivät helpommalla). Jostain syystä Toiset ryhmäytyivät nopeasti, vain minä ja pari muuta hyljeksittyä, koulukiusattua jäimme. Opettaja määräsi meidät "Ryhmäksi". Eihän lopputulos maailman paras ollut; tein ne lähes yksin, joku meistä (lukihäiriöinen tai änkyttävä poika) luki sen luokan edessä.
Ja kaikki nauroivat, myös opettaja. Ei ole mukavia muistoja kouluajasta.
Ryhmätyöt on kamalia. Minulle on ihan sietämätön tilanne palauttaa kirjallinen työ, mikäli sen teksti ei ole yhtenäinen ja loogisesti etenevä. Kappaleiden kuuluu ikään kuin ”keskustella keskenään” eikä olla itsenäisiä pikku kirjoitelmia, joissa osassa on kopioitu teksti suoraan lähteistä, osassa ei ole lähdemerkintöjä lainkaan tai teksti vilisee kirjoitusvirheitä ja epäselviä lauseita.
Kun työskentelen itsenäisesti, tuotan paljon ja helposti tekstiä. Suurin aika menee sen lopulliseen muokkaukseen ja tiivistämiseen. Monen valmis teksti on omissa silmissäni raakatekstiä. Inhoan pikkusieluisuuttani, mutta en vaan meinaa kestää sitä! Kokemukseni mukaan osioita jaetaan eikä muiden tekstiä välttämättä edes lueta. Kokonaisuus ei hahmotu eikä synergiaa synny. Usein ideointivaiheessa jyrätään, mutta vastuu kokonaisuuden loppuunsaattamisesta onkin sitten vähän niin ja näin.
Minua ryhmätyöt uuvuttaa ja työllistää valtavasti. Ennen kaikkea se kertoo kuitenkin minusta itsestäni ja tavastani suhtautua asioihin. Ryhmätyössä pitää osata katsoa peiliin, kehittävin selitys löytyy sieltä.
T. nimim. ”Ens kerralla otan rennosti”
Vierailija kirjoitti:
Omasta kokemuksesta sanon, että ei noista ryhmätöistä kannata liikaa stressiä ottaa. Jokaiselle jotakin hommaa ja sitten kerran viikossa tai kahdessa keskustellaan seuraavista etapeista. Lopuksi katsotaan mitä ollaan saatu aikaan. Eikä kellään ole oikeutta syynätä toisten työtä ja korjailla sitä oman mielensä mukaan. Ryhmätyössä pitää antaa kaikille tarpeeksi itsenäisyyttä. Ongelmia tulee, jos joku haluaa ryhmän tähtäävän 5/5 suoritukseen, kun muille ryhmäläisille riittäisi 2/5. Näistä yhteisistä tavotteista ja odotuksista pitäisi keskustella alkuun.
Tämän takia pitäisi ennen ryhmäjakoja tarkistaa jokaisen opiskelijan arvosanatavoitteet.
Ei ole reilua että vitosen tähtäävä joutuu raahaamaan kivirekeä mukanaan ja tekemään leijonanosan työstä vain sen takia että hänet on mielivaltaisesti ängetty samaan ryhmään jonkun kanssa, joka menee aivan alta riman.
Hiket ja alisuorittajat omiin ryhmiinsä ihan vaan suosiolla. Oman amk-kokemukseni mukaan sekään ei nimittäin oikeasti toimi, että ryhmän jäsenille annettaisiin eri arvosana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ÄO
Vierailija kirjoitti:
En kuvittele yhtään mitään. Kysyin vain.
Tuskinpa opettajia kiinnostaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olet ilmeisesti ap?
Sulla on ainakin näiden tänne kirjoitettujen viestien perusteella tosi puolusteleva ja vähän kiivas tyyli. Ehkä se on saanut ryhmäläisesi jättämään sinut ulkopuolelle etkä vain itse tavallaan huomaa/huomannut asiaa?
Ei siinä, täällä on nyt käytännöllisesti katsoen kaikki kelvolliset neuvot jaettu ja toimit niiden pohjalta miten toimit. Joko keskustelet kurssin lehtorin kanssa ja saat asian etenemään sitä kautta tai sitten otat asian uudelleen esille ryhmäläistesi kanssa ja koetatte palata raiteille ryhmätyön osalta.
Pidän kyllä huolestuttavana sitä, että sivistysmaana pidetyssä Suomessa ei saisi tuntea ärtymystä ja pettymystä jos joutuu ryhmästä lempatuksi. Aika harva nimittäin ryhmätyön alussa mikään ärhentelijä on.
Vierailija kirjoitti:
On ymmärrettävää, että jos on toiminnanohjauksen kanssa haasteita tai muita ongelmia niin silloin tulos 5/5 ei ole realistinen tavoite. Olisi reilua kertoa heti ensimmäisellä kerralla diagnooseistaan, että muut osaavat ottaa ne huomioon. Mikään ADHD, dysleksia eikä masennuskaan ole nimittäin este tehdä erinomaisesti omaa osuuttaan. Itse asiassa juuri ADHD-opiskelijoilla on monesti selkeä lukujärjestys ja työ etenee koko ajan kun sitä ei jätetä viime tinkaan tehtäväksi.
Tein itse. Napit eivät vaan sopineet yhteen erään kanssa, joten selvisin työstä isolla kunnialla ja sekä suullinen esitys englanniksi että kirjallinen poiki korkeimman arvosanan markkinointityön yhteydessä.
Vierailija kirjoitti:
On ymmärrettävää, että jos on toiminnanohjauksen kanssa haasteita tai muita ongelmia niin silloin tulos 5/5 ei ole realistinen tavoite. Olisi reilua kertoa heti ensimmäisellä kerralla diagnooseistaan, että muut osaavat ottaa ne huomioon. Mikään ADHD, dysleksia eikä masennuskaan ole nimittäin este tehdä erinomaisesti omaa osuuttaan. Itse asiassa juuri ADHD-opiskelijoilla on monesti selkeä lukujärjestys ja työ etenee koko ajan kun sitä ei jätetä viime tinkaan tehtäväksi.
ADHD sisältää usein juurikin toiminnanohjauksen haasteita. Itselläni on ADHD enkä sitä ole opiskeluissani kertonut. Miksi olisin? Olen kuitenkin se, joka tekee ryhmätyöt ajoissa ja kirjoitta sujuvasti jne, joten opiskelukaverit eivät tee diagnoosillani yhtään mitään.
Voitko listata joitain loukkaantumisia aiheuttavia asioita? Keneltä pitäisi pyytää anteeksi?