Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lomailin Ranskassa - missä laktoosivaivaiset ja keliaakikot??

Vierailija
21.06.2015 |

Yhdessäkään ruokalistassa ei mainittu laktoositonta tai gluteenitonta tai tai tai mitä näitä nyt on. Kyselin paikallisilta, jotka nauroivat, että mitä tuollaiset vaivat ovat?

Aika paljon olen matkustellut, enkä ole moiseen pelleilyyn missään törmännyt kuin Suomessa erityisruokavalioineen. Jos lapsi tai itse ei ole muuten erityinen, niin saanpa ainakin huomiota, kun vingun ruuasta.

Voi helvetin suomalaiset. Jos vähän pierettää, niin vaaditaan kauppa täyteen laktoositonta ym. 

Ainoa syy vatsavaivoihin on yletön leivän mussutus. 

Ja nyt alkaa valitusvirsi, kuinka "mulle tulee niin helvetinmoinen mahakipu ja lässyn lässyn". Tutkimustulokset näyttävät sen faktan, että luulosairaille laktoosittomille tulee sama mahavaiva ihan mistä tahansa. Laktoosi ei ole syy. Se on elintarviketeollisuuden keksintöä.

Kommentit (77)

Vierailija
21/77 |
21.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.06.2015 klo 18:43"]

Ranskassa ja italiassa syödään yleensä kypsytettyjä juustoja, ei laktoosia, täysirasvaisia jogurtteja, ei laktoosia.

Siellä syötävät maitotuotteet ei ole sama asia kuin suomessa, jossa monet jopa juo maitoa, ranskassa ja italiassa maito ruokajuomana olisi ihan no, no juttu.

Samoin keliakia on yleinen ranskassa ja italiassa, italiassa keliakia testataan kaikilta syntyessä. Sans gluten tuotteita löytyy vaikka kuinka paljon, munkin syömät gluteenittomat leivät on ranskalaisia.

Yleisiä molemmat vaivat sielläkin, ja laktoosivaiva yleisempi kuin suomessa. Maailman vanhin keliakiaan kuollut ruumis on muuten italiasta löydetty aatelistytön ruumis, 1400-luvulta muistaakseni. Kuoli teini-ikäisenä keliakiaan.

[/quote]

En tiedä, mitä hyötyä keliakian tutkimisesta on heti syntyessä, koska se yleensä puhkeaa keski-iässä. Suomessa ainakin keliakia on lapsilla harvinainen. Omalla kuopuksellani se todettiin 5-vuotiaana.

Monet gluteenittomat leivät tulevat Italiasta, joten siellä lienee perehdytty asiaan.  

Vierailija
22/77 |
21.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.06.2015 klo 18:33"]

Yhdessäkään ruokalistassa ei mainittu laktoositonta tai gluteenitonta tai tai tai mitä näitä nyt on. Kyselin paikallisilta, jotka nauroivat, että mitä tuollaiset vaivat ovat?

Aika paljon olen matkustellut, enkä ole moiseen pelleilyyn missään törmännyt kuin Suomessa erityisruokavalioineen. Jos lapsi tai itse ei ole muuten erityinen, niin saanpa ainakin huomiota, kun vingun ruuasta.

Voi helvetin suomalaiset. Jos vähän pierettää, niin vaaditaan kauppa täyteen laktoositonta ym. 

Ja nyt alkaa valitusvirsi, kuinka "mulle tulee niin helvetinmoinen mahakipu ja lässyn lässyn". Tutkimustulokset näyttävät sen faktan, että luulosairaille laktoosittomille tulee sama mahavaiva ihan mistä tahansa. Laktoosi ei ole syy. Se on elintarviketeollisuuden keksintöä.

[/quote]

No sulla on nyt ongelmana se, ettet tajua mistään mitään.

Eihän Ranskassa olekaan laktoosi-intolerantikkoja, koska a) valtaosalla väestöä on geenimuunnos, joka takaa laktoosin imeytymisen aikuisella ja b) Ranskassa käytetty maito on yleensä iskukuumennettua, jolloin maito on laktoosintonta tai HYLAa. Se on se merkintä "UHT" siinä maitopurnukassa, tollukka.

Gluteiiniton ruoka on tietenkin Ranskassa tunnettua, esimerkiksi Suomessa lähes jokaisesta Alepastakin löytyy gluteiinittomia ranskalaisia tuotteita kuten Le Pain des Fleurs

http://www.lepaindesfleurs.fr/

Ja tässä, jos osaat lukea ranskaa, on infoa siitä kuinka gluteenittomat ravintolat ovat tuleet Ranskassa muotiin:

http://lci.tf1.fr/jt-13h/videos/2015/les-restaurants-sans-gluten-sont-a-la-mode-8587863.html

Missähän ihme perähikiän kylässä olet ollut ja millä kielellä keskustellut ranskalaisten kanssa??? Ettei olis vaan Bordeauxssa eli Ranskan Porvoossa :-D

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/77 |
21.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.06.2015 klo 18:56"]Onko laktoosi-intoleranssi ja keliakia maito- ja hiilihydraattipitoisen ruokavalion seurausta?
[/quote]

Laktoosi-intoleranssi on aikuisen ihmisen normaalitila maapallolla.

Vierailija
24/77 |
21.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.06.2015 klo 18:51"]Kyllä se vaan on totta, että suomalaiset oikein korostavat kaikenlaisia allergioita ja yliherkkyyksiä! Ei muualla maailmassa juoda litratolkulla yliprosessoitua maitoa ruokajuomana, ei olla hysteerisen koira-allergisia, eikä etenkään hajusteyliherkkiä! Keliakia ei ole kiva sairaus, eikä vakavat allergiatkaan, mutta fakta nyt vaan on, että Suomessa on hirveä määrä kaikenlaisia valittajia, jotka eivät voi syödä sitä tai tätä, koska vähintäänkin nenänpää rupeaa kutiamaan. Koiratkin pitäisi kieltää lailla, koska joku jossain saattaa olla sille allerginen jne. Kertokaa mulle miksi elämä muualla on niin paljon rennompaa, jos se ei johdu ihmisten luonne-eroista? Vakavasti allergiset eivät nipota Suomessakaan, vaan osaavat elää rajoituksensa mukaan. Mutta ne huomiota kerjäävät hysteerikot... Ne käyvät kyllä hermoille!
[/quote]

Laktoosi-intoleranssi ei johdu prosessoimiseen liittyvistä menetelmistä.
Mieti, miksi asia hermostuttaa sinua niin paljon? Et kuitenkaan kärsi seurauksia. Atoopikon ystävänä ja hänen kanssa yöpyneenä uskon, ettei ole kiva raapia koko yötä ja nukkua siksi huonosti.

Nuoret hoi! Olen todella huolissaan siitä, miten empatiaan kykenemättömien aloitusten määrä on jatkuvasti lisääntynyt...

Vierailija
25/77 |
21.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap on muuten aivan oikeassa. 

Suomalaiset ovat joka paikassa minä minä minä.

Kuten nyt tässäkin ketjussa. Haukkuvat ap:n idiootiksi, koska itseä ylensyönti pierettää.

Vierailija
26/77 |
21.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ranskassa ihmiset osaavat syödä kohtuudella ja terveellisesti kaikkia ruoka-aineita eivätkä ahmi itseään tankkereiksi ja pilaa suolistoaan niinkuin Suomessa. Sitten täällä meillä täytyy turvautua erikoisruokavalioihin ja ruokarajoitteisiin vahinkojen korjaamiseksi ja siksi että saataisiin edes jotain kohtuutta syömiseen.

Ok, Keski-Euroopassa ei ehkä juoda ruoan kanssa maitoa vaan vettä, mutta siinä se "ruokakikkailu" sitten onkin.

Vierailija
27/77 |
21.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.06.2015 klo 18:56"]Onko laktoosi-intoleranssi ja keliakia maito- ja hiilihydraattipitoisen ruokavalion seurausta?
[/quote]

Siehän se ongelman ratkasit. Ja luulet olevas viisaampi kuin ravitsemustieteilijät ja lääkärit yhteensä :-D. Miten perinnöllinen geenimutaatio olisi seurausta ruokavaliosta?

Vierailija
28/77 |
21.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen asunut nyt 4 vuotta Hollannissa. Suomalaisittain olen aina kysynyt vierailtani että onko erityisruokavalioita, enkä muista että yksikään vieras olisi koskaan pyytänyt maidotonta tai gluteenitonta ruokaa. Yhdellä tutulla on paprika-allergia. Jotenkin tuntuu, että Suomessa tehdään erikoisruokavalioista aivan liian suuri haloo... Yhdellä jos kelläkin on kaiken maailman ruokaongelmia.

Vierailija
29/77 |
21.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

T: ignorantti joka äo on keskimäärin 27

Vierailija
30/77 |
21.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.06.2015 klo 19:03"]Ap on muuten aivan oikeassa. 

Suomalaiset ovat joka paikassa minä minä minä.

Kuten nyt tässäkin ketjussa. Haukkuvat ap:n idiootiksi, koska itseä ylensyönti pierettää.

[/quote]

:-D Elä syö liikaa niin ei pieretä
.

Vierailija
31/77 |
21.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.06.2015 klo 19:06"]Olen asunut nyt 4 vuotta Hollannissa. Suomalaisittain olen aina kysynyt vierailtani että onko erityisruokavalioita, enkä muista että yksikään vieras olisi koskaan pyytänyt maidotonta tai gluteenitonta ruokaa. Yhdellä tutulla on paprika-allergia. Jotenkin tuntuu, että Suomessa tehdään erikoisruokavalioista aivan liian suuri haloo... Yhdellä jos kelläkin on kaiken maailman ruokaongelmia.
[/quote]

Ei minun laajassa ystäväpiirissänikään ole, mutta en kuvittele että heitä ei olisi olemassa saati, että se olisi heidän oma syynsä.

Vierailija
32/77 |
21.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.06.2015 klo 19:03"]

Ranskassa ihmiset osaavat syödä kohtuudella ja terveellisesti kaikkia ruoka-aineita eivätkä ahmi itseään tankkereiksi ja pilaa suolistoaan niinkuin Suomessa. Sitten täällä meillä täytyy turvautua erikoisruokavalioihin ja ruokarajoitteisiin vahinkojen korjaamiseksi ja siksi että saataisiin edes jotain kohtuutta syömiseen.

Ok, Keski-Euroopassa ei ehkä juoda ruoan kanssa maitoa vaan vettä, mutta siinä se "ruokakikkailu" sitten onkin.

[/quote]

Juu, itse olin myös 4-vuotiaana melkoinen ahmatti ja ylensyöjä, not. Neuvolassa ja ympäri lääkäreitä ihmeteltiin, että mikä on, kun lapsi vain laihtuu ja veriarvot erittäin huonot. Keliakia löytyi. On ollut melko vaikea sopeutua tähän, kun tietää, että kyseessä on loppuelämän sairaus, jossa joutuu aina tahtomattaan silmätikuksi. Harmi, että Suomessakin on vielä näitä, jotka vähättelevät sairauksia, joista tuskin kukaan erityisemmin nauttii :(

Vierailija
33/77 |
21.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En nyt ala pilkkaamaan ketään, kenellä oikeasti on rajoitteita syömisen suhteen, mutta olen kyllä huomannut, että suomalaisilla tuntuu olevan todella paljon allergioita. Nykyäänhän ravintoloissa ja juhlissa ruoka tehdään lähtökohtaisesti vähälaktoosisena, koska laktoosi-intolerantteja on niin paljon. Samoin yksittäisiin ruoka-aineisiin liittyviä allergioita ja esimerkiksi siitepölyallergiaa ja vaikka mitä homealtistumisia on paljon, vaikka ulkomailla sekä hometta että siitepölyä löytyy monin verroin enemmän. Mikä lie syynä... Ylihygieenisyys? Sisäsiittoisuus?

Vierailija
34/77 |
21.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Onko tämä aloitus vitsi? Suomalaisilla ja ranskalaisilla on erilainen geeniperimä, daah.

Vierailija
35/77 |
21.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrätkö, että voi olla arka asia toisille?
Itse monesti varaan laktoosipillerin mukaan, ettei muiden sinun kaltaisten tarvitse vaivautua liikaa minun vuokseni.

Vierailija
36/77 |
21.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.06.2015 klo 19:13"]En nyt ala pilkkaamaan ketään, kenellä oikeasti on rajoitteita syömisen suhteen, mutta olen kyllä huomannut, että suomalaisilla tuntuu olevan todella paljon allergioita. Nykyäänhän ravintoloissa ja juhlissa ruoka tehdään lähtökohtaisesti vähälaktoosisena, koska laktoosi-intolerantteja on niin paljon. Samoin yksittäisiin ruoka-aineisiin liittyviä allergioita ja esimerkiksi siitepölyallergiaa ja vaikka mitä homealtistumisia on paljon, vaikka ulkomailla sekä hometta että siitepölyä löytyy monin verroin enemmän. Mikä lie syynä... Ylihygieenisyys? Sisäsiittoisuus?
[/quote]

Tähän ei ole yhtä ainoaa vastausta. Maatilalla kasvaneilla allergioita on vähemmän. Ylihygienia on yksi epäily aiheuttajaksi.

Vierailija
37/77 |
21.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.06.2015 klo 19:00"]

[/quote]

No sulla on nyt ongelmana se, ettet tajua mistään mitään.

Eihän Ranskassa olekaan laktoosi-intolerantikkoja, koska a) valtaosalla väestöä on geenimuunnos, joka takaa laktoosin imeytymisen aikuisella ja b) Ranskassa käytetty maito on yleensä iskukuumennettua, jolloin maito on laktoosintonta tai HYLAa. Se on se merkintä "UHT" siinä maitopurnukassa, tollukka.

Gluteiiniton ruoka on tietenkin Ranskassa tunnettua, esimerkiksi Suomessa lähes jokaisesta Alepastakin löytyy gluteiinittomia ranskalaisia tuotteita kuten Le Pain des Fleurs

http://www.lepaindesfleurs.fr/

Ja tässä, jos osaat lukea ranskaa, on infoa siitä kuinka gluteenittomat ravintolat ovat tuleet Ranskassa muotiin:

http://lci.tf1.fr/jt-13h/videos/2015/les-restaurants-sans-gluten-sont-a-la-mode-8587863.html

Missähän ihme perähikiän kylässä olet ollut ja millä kielellä keskustellut ranskalaisten kanssa??? Ettei olis vaan Bordeauxssa eli Ranskan Porvoossa :-D

[/quote]

Muuten hyvä, mutta UHT ei tarkoita laktoositonta tai edes vähälaktoosista itsessään.  Laktoosi ei pilkkoudu UHTssa riittävästi että se olisi edes "hylaa", vaan avuksi tarvitaan myös laktaasia.

Vierailija
38/77 |
21.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laktaasi-entsyymin puutos aiheuttaa oireet. Ei prosessoimismenetelmät. Kuten aiemmin todettu, ulkomailla monet tuotteet ovat jo valmiiksi laktoosittomia tai hyla.

Ei se prosessoimattomuus tuota kehoon puutteellista entsyymiä.. :-D:-D:-D

Vierailija
39/77 |
21.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.06.2015 klo 18:56"][quote author="Vierailija" time="21.06.2015 klo 18:43"]

Ranskassa ja italiassa syödään yleensä kypsytettyjä juustoja, ei laktoosia, täysirasvaisia jogurtteja, ei laktoosia.

Siellä syötävät maitotuotteet ei ole sama asia kuin suomessa, jossa monet jopa juo maitoa, ranskassa ja italiassa maito ruokajuomana olisi ihan no, no juttu.

Samoin keliakia on yleinen ranskassa ja italiassa, italiassa keliakia testataan kaikilta syntyessä. Sans gluten tuotteita löytyy vaikka kuinka paljon, munkin syömät gluteenittomat leivät on ranskalaisia.

Yleisiä molemmat vaivat sielläkin, ja laktoosivaiva yleisempi kuin suomessa. Maailman vanhin keliakiaan kuollut ruumis on muuten italiasta löydetty aatelistytön ruumis, 1400-luvulta muistaakseni. Kuoli teini-ikäisenä keliakiaan.

[/quote]

En tiedä, mitä hyötyä keliakian tutkimisesta on heti syntyessä, koska se yleensä puhkeaa keski-iässä. Suomessa ainakin keliakia on lapsilla harvinainen. Omalla kuopuksellani se todettiin 5-vuotiaana.

Monet gluteenittomat leivät tulevat Italiasta, joten siellä lienee perehdytty asiaan.  
[/quote] 40-50vuotiaana? Meidän perheessä paljon keliakiaa ja kaikilla puhjennut 16-20v. Monissa maissa muuten gluteenittomat tuotteet myydään apteekissa (italia) tai luontaistuotekaupoissa (saksa) ja valikoimat ovat huimat suomeen nähden. Eli kyllä noissakin maissa esiintyy ihan samallalailla. Schär, joka tekee laajasti erilaisia gluteenittomia tuotteita on italialainen, ja heidän tuotteinsa vain pieni osa löytyy suomesta. Italiassa olin taivaissa, kun joka herkkua ja pizzaa ja leipää (pehmeää, tuoretta) oli niin isot valikoimat ! :)

Vierailija
40/77 |
21.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.06.2015 klo 19:15"]

Ymmärrätkö, että voi olla arka asia toisille? Itse monesti varaan laktoosipillerin mukaan, ettei muiden sinun kaltaisten tarvitse vaivautua liikaa minun vuokseni.

[/quote]

Olispa keliakiaankin joku pilleri! Ois niin kätevä ulkomailla! Ehkä vielä joskus..

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kahdeksan viisi