Kieltäydyin tarjotusta työpaikasta avokonttorin takia.
Lyhyesti: hain unelmatyötä, pääsin haastatteluun, seuraavalle kierrokselle ja aina kolmanteen asti. Tulin valituksi ja menin eilen sopimaan työn ehdoista paikan päälle. Kaikki haastattelut oli tehty etänä.
Vasta paikan päällä tajusin, että kaikki tekevät töitä avokonttorissa. Minulla on nykyisessä työssäni oma huone, enkä missään nimessä halua luopua sellaisesta luksuksesta.
Konttori oli nyt suurin piirtein tyhjä, kun kaikki tekevät töitä etänä, mutta pystyn kuvittelemaan, millaista olisi työskennellä tuolla. Pelkät sermit ja kaikenlaisia monityöskentelytiloja iso halli täynnä. Äänieristys oli kunnossa, mutta aivan hirveä avohalli muuten.
Firmassa vain toimitusjohtajalla on oma huone. Kaikki päällikötkin työskentelevät avotilassa. On juu oma työpöytä ja sermit ympärillä, mutta en ymmärrä.
Elänkö jossain kuplassa? Tehdäänkö töitä nykyään useimmiten näin, onko oma huone oikeasti poikkeus?
En halua, että joku on koko ajan selkäni takana tai kuulee, kun puhun puhelimessa.
Kieltäydyin tarjotusta työstä. En toki sanonut avokonttoria syyksi, mutta sinne en mene. Kyseessä kuitenkin asiantuntijatyö, ei mikään aulavahti.
Kommentit (57)
Vierailija kirjoitti:
Minä tekisi. mitä vaan muuta työtä kuin työskentelisin avokonttorissa, jossa pitäisi käyttää kuulokkeita että voi keskittyä työhön.Ojankaivuukin olisi parempi vaihtoehto.Avokonttorit on p….
Ei niitä kuulokkeita melun välttämiseksi porukat käytä, kuuntelevat mitä milloinkin.
Kauhulla odotan koska upporikkaat omistajat joilla on omat huoneet käskevät meidät taas lähitöihin, avokonttoriin suoraan helvetistä. Ei puhettakaan että etätöihin voisi jäädä halutessaan. Kaikki vaan karsinoihin takaisin voimaan huonosti kun työ vaatisi keskittymistä mutta se ei toimi tuossa ympäristössä. Unohdetaan ihan täysin että on tässä tehokkaasti tehty kaksi vuotta etätöitä, ettei se tuottavuus mihinkään laske. Mutta kun ei vaan voida tulla nykyaikaan, viis kenenkään hyvinvoinnista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä tekisi. mitä vaan muuta työtä kuin työskentelisin avokonttorissa, jossa pitäisi käyttää kuulokkeita että voi keskittyä työhön.Ojankaivuukin olisi parempi vaihtoehto.Avokonttorit on p….
Ei niitä kuulokkeita melun välttämiseksi porukat käytä, kuuntelevat mitä milloinkin.
Meillä ainakin käyttää. Vastamelukuulokkeet auttaa hyvin, vaikka ei edes kuuntelisisi mitään.
Yhden uutisoinnin mukaan avokonttorit alkavat olla jo huonoiksi todettu ja mennyttä aikaa. Silti esim. omalla työpaikallani ollaan menossa siihen. Tosin tällä puljulla on ympäri Suomea paljon erilaisia toimipisteitä. Olen saanut olla pääasiassa ihan omassa huoneessa. Ajoittain olen ollut kahden henkilön työtilassa.
Minun kanssani ei ole muiden kiva olla samassa tilassa. Olen kova piereskelemään! Jos huoneessa on joku muukin, turpoa tynnyriksi päivän aikana, kun ei voi kaasutella. Muina kertoina kaasuttelen kun voin ja tuuletusluukku on tuossa metrin päässä joten se täytyy välillä avata.
Onneksi olen saanut olla kaksi vuotta kotona piereskelemässä. Ja nämä yksittäiset päivät tai viikot toimistolla istun yksin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä ihmettä!?Unelmatyö, mutta et mene, kun joudut luopumaan tuöhuoneesta? Kyllä on asiat hyvin, jos kuvittelet, että saat ikuisesti pitää työhuoneen nykyisessä paikassasi. Tai ylipäätään sen työpaikan. Kuukutko näihin, jotka vastustavat kaikkia muutoksia työssä?
Työhuonettani en voi menettää, se on sidottu työtehtävääni. Jos lähden, työhuoneeni menee minun seuraajalleni.
En vastusta muutoksia. Päin vastoin, nykyisessä työssäni johdan muutoksia. Minua ei voi irtisanoa tuotannollisista syistä. Ainut syy irtisanomiselle olisi se, että tekisin töissä jonkun älyttömän vakavan virheen.
ap
Ja se sun työpaikka on sellainen, että sitä firmaa ei voi mikään toinen firma ostaa?
Miten se työhuone on sidottu työtehtävään? Ymmärrän kyllä jos ois kyse vaikka jostain erikoislaitteistosta, joka on tuossa huoneessa, mutt jos työksesi suunnittelet… Jos se taas on jokin sopimus, niin sopimukset ei oo kiveen hakattuja…
Parhaita ovat muutaman hengen tiimihuoneet. Nykyään kun kaikilla on pitkin päivää etäpalavereja, niin en ymmärrä miten avokonttorissa pystyisi keskittymään. Yksikin palaveripölpöttäjä häiritsee, niin mitä kun näitä on useita yhtä aikaa eri palavereissa.
Toivon todella, että teit meille kaikille palveluksen ja kerroit että avokonttori on se syy, miksi et ota paikkaa vastaan. Mitä useampi hakija tämän ottaa esille, sitä pontevammin firmat voivat alkaa harkita tilojaan.
Täydet pisteet ap:lle. Itse olisin toiminut samoin. Omasta työhuoneesta en luovu vaikka en ole siellä kahteen vuoteen käynytkään, kiitos koronan. Ihana pandemia!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä ihmettä!?Unelmatyö, mutta et mene, kun joudut luopumaan tuöhuoneesta? Kyllä on asiat hyvin, jos kuvittelet, että saat ikuisesti pitää työhuoneen nykyisessä paikassasi. Tai ylipäätään sen työpaikan. Kuukutko näihin, jotka vastustavat kaikkia muutoksia työssä?
Työhuonettani en voi menettää, se on sidottu työtehtävääni. Jos lähden, työhuoneeni menee minun seuraajalleni.
En vastusta muutoksia. Päin vastoin, nykyisessä työssäni johdan muutoksia. Minua ei voi irtisanoa tuotannollisista syistä. Ainut syy irtisanomiselle olisi se, että tekisin töissä jonkun älyttömän vakavan virheen.ap
Jos oikeasti johtaisit muutoksia niin ehkä osaisit aavistaa, että työhuoneen sitominen työtehtävään ei ole mikään kiveen hakattu asia.
Ja tosiaan, työhuoneita on enää muutamassa julkishallinnon virastossa ja sieltäkin niitä poistetaan kun sopimukset päättyy. Että tervetuloa tähän päivään vaan. Työt tehdään siellä missä tekijä ne parhaaksi näkee tehtäväksi, ja vain tyhmin työnantaja maksaa miljoonia kymmenistä turhista neliöistä.
Toimisto on avotila, jossa hiljaisia huoneita ja koppeja. Toimistolle tullaan, kun halutaan nähdä työkavereita ja on jotain palaveraja. Työt tehdään mukavasti kotikonttorilla.
Ymmärrän. En minäkään jaksaisi avokonttoria.
Vierailija kirjoitti:
Jos avokonttorit ovat siis ennemmin sääntö kuin poikkeus, niin haluavatko ihmiset siis mieluummin työskennellä avokonttoreissa kuin omassa huoneessa?
Jos sinulla olisi mahdollisuus omaan työhuoneeseen ja vaihtoehto olisi kiinteä tai vaihtuva paikka avokonttorissa, kumman valitsisit?
ap
Toimisto, jossa olisi tiimille oma tila ja jokaisella oma työpiste, olisi minusta paras. Näiden tiimihuoneiden lisäksi sitten sellaisia hiljaisia koppeja ja neukkareita.
Toisaalta, me saadaan olla kotona niin paljon kun halutaan, niin avokonttori on ihan kivaa vaihtelua yksin kököttämiseen.
Vierailija kirjoitti:
Suomi on sellainen junttila jossa mennään vuosikymmen- pari suuren maailman perässä.
Täällä hehkutetaan vielä 10v verran jälkijunassa avokonttorien auvoa kun se niin "parantaa kommunikaatiota ja yhteisöllisyyttä" vaikka suuressa maailmassa on ajat sitten myönnetty julkisesti useiden yhdenmukaisten tutkimusten jälkeen avokonttorin olevan perseestä ja pudottavan merkittävästi työn tuottavuutta sekä dramaattisesti työviihtyvyyttä ja lisäävän vaihtuvuutta.
Ainoa todellinen syy avokonttorien suosioon oli voitonmaksimointi viimeistä senttiä myöden kun mahdollisimman paljon karjaa saadaan sullottua samaan navettaan. MÖÖÖ!
Siinä kävi vain niin että karja itse tajusi työnantajan kohtelevan sitä kuin karjaa ja ne tavoitelluimmat osaajat lähtivät kävelemään firmaan jossa infra on kunnossa ja tukee tuottavan työn tekemistä.
Paitsi tietenkin Suomessa jossa HR:n keski-ikäinen täti hokee vielä mantrana tuota menneen maailman uskonkappaletta ja leimaa "menneeseen jämähtäneiksi" kaikki jotka todellisuudessa ovat Suomen tapauksessa taas edellä aikaansa ja vaativat toimivaa työpistettä sekä omaa rauhaa.
Ei täti vaan setä.
Aivan oikea päätös. Toisia eivät avokonttorit häiritse ihan yhtä paljon kuin toisia, mutta kaikkien työtä ne hidastavat, raskauttavat ja hankaloittavat. En itsekään missään nimessä suostuisi tekemään (keskittymistä ja yksinäisyyttä vaativaa) työtäni avokonttorissa, vaikka näinkin alani töitä toisinaan järjestetään. Otan aina selvää etukäteen, onko kyseessä avotila, vaiko oma työhuone. Vaikka olisi mikä koppi, niin työrauha pitää olla.
Minäkään en mennyt töihin koska tarjottiin haarakonttoria.
Vierailija kirjoitti:
Minäkään en mennyt töihin koska tarjottiin haarakonttoria.
Oliko Savolainen konttori?