Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kieltäydyin tarjotusta työpaikasta avokonttorin takia.

Vierailija
10.02.2022 |

Lyhyesti: hain unelmatyötä, pääsin haastatteluun, seuraavalle kierrokselle ja aina kolmanteen asti. Tulin valituksi ja menin eilen sopimaan työn ehdoista paikan päälle. Kaikki haastattelut oli tehty etänä.

Vasta paikan päällä tajusin, että kaikki tekevät töitä avokonttorissa. Minulla on nykyisessä työssäni oma huone, enkä missään nimessä halua luopua sellaisesta luksuksesta.

Konttori oli nyt suurin piirtein tyhjä, kun kaikki tekevät töitä etänä, mutta pystyn kuvittelemaan, millaista olisi työskennellä tuolla. Pelkät sermit ja kaikenlaisia monityöskentelytiloja iso halli täynnä. Äänieristys oli kunnossa, mutta aivan hirveä avohalli muuten.

Firmassa vain toimitusjohtajalla on oma huone. Kaikki päällikötkin työskentelevät avotilassa. On juu oma työpöytä ja sermit ympärillä, mutta en ymmärrä.

Elänkö jossain kuplassa? Tehdäänkö töitä nykyään useimmiten näin, onko oma huone oikeasti poikkeus?

En halua, että joku on koko ajan selkäni takana tai kuulee, kun puhun puhelimessa.

Kieltäydyin tarjotusta työstä. En toki sanonut avokonttoria syyksi, mutta sinne en mene. Kyseessä kuitenkin asiantuntijatyö, ei mikään aulavahti.

Kommentit (57)

Vierailija
1/57 |
10.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen pienipalkkainen sihteeri ja minulla on oma työhuone. Puolisoni on hyvätuloinen päällikkö, jolla alaisia ja hän joutuu työskentelemään avokonttorissa. 

Taitaa olla ihan työpaikasta kiinni, miten saa työskennellä. Entisaikaanhan juuri "tärkeillä" henkilöillä oli omat huoneet ja muut joutuivat kärsimään avotiloista.

Vierailija
2/57 |
10.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hullu. Kyllä elät kuplassa. Itse olen ollut yli 20 vuotta asiantuntijana eri firmoissa ja kaikissa ollut avokonttori. Nyt varsinkin etätyön lisääntyessä firmat pienentävät neliöiden määrää ja hypriditoimistot lisääntyvät. Itse saan tehdä jatkossakin etätöitä niin paljon kun haluan, eikö tuolla muka ollut etätyömahdollisuutta?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/57 |
10.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisit vaan sanonut reippaasti että syy on avokonttori.Työterveyslaitoksen tutukimuksen mukaan avokonttori huonontaa tehokuutta ja huonontaa työssä,jaksamista.En minäkään menisi avokonttoriiin töihin, aivan painajaismainen tilanne eikä mitään rauhaa.kelpaisi edes pienikoinen oma huone, kunhan on oma työrauha ja yksityisyys.

Vierailija
4/57 |
10.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomi on sellainen junttila jossa mennään vuosikymmen- pari suuren maailman perässä.

Täällä hehkutetaan vielä 10v verran jälkijunassa avokonttorien auvoa kun se niin "parantaa kommunikaatiota ja yhteisöllisyyttä" vaikka suuressa maailmassa on ajat sitten myönnetty julkisesti useiden yhdenmukaisten tutkimusten jälkeen avokonttorin olevan perseestä ja  pudottavan merkittävästi työn tuottavuutta sekä dramaattisesti työviihtyvyyttä ja lisäävän vaihtuvuutta.

Ainoa todellinen syy avokonttorien suosioon oli voitonmaksimointi viimeistä senttiä myöden kun mahdollisimman paljon karjaa saadaan sullottua samaan navettaan. MÖÖÖ!

Siinä kävi vain niin että karja itse tajusi työnantajan kohtelevan sitä kuin karjaa ja ne tavoitelluimmat osaajat lähtivät kävelemään firmaan jossa infra on kunnossa ja tukee tuottavan työn tekemistä.

Paitsi tietenkin Suomessa jossa HR:n keski-ikäinen täti hokee vielä mantrana tuota menneen maailman uskonkappaletta ja leimaa "menneeseen jämähtäneiksi" kaikki jotka todellisuudessa ovat Suomen tapauksessa taas edellä aikaansa ja vaativat toimivaa työpistettä sekä omaa rauhaa.

Vierailija
5/57 |
10.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Avokonttorit on perkeleestä. Itse vaadin aina oman huoneen.

Vierailija
6/57 |
10.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä sinä, arvostan.

Ensi kerralla voit toki selvittää asian jo aiemmin. Minulla ei ole koskaan ollut omaa työhuonetta, eli avokonttori on normi... Eikä kaikissa edes ole omaa pöytää...

Vierailija
7/57 |
10.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hullu. Kyllä elät kuplassa. Itse olen ollut yli 20 vuotta asiantuntijana eri firmoissa ja kaikissa ollut avokonttori. Nyt varsinkin etätyön lisääntyessä firmat pienentävät neliöiden määrää ja hypriditoimistot lisääntyvät. Itse saan tehdä jatkossakin etätöitä niin paljon kun haluan, eikö tuolla muka ollut etätyömahdollisuutta?

Ei ole oikeutta etätöihin kuin poikkeuksellisesti. Työpaikkailmoituksessa luki, että "osittainen etätyö mahdollista sopia". Pääsääntöisesti pitäisi olla siis toimistolla.

ap

Vierailija
8/57 |
10.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Avokonttorit on perkeleestä. Itse vaadin aina oman huoneen.

Vai oikein vaadit?🙄

Vierailija
9/57 |
10.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokemusta avokonttorista on muutama vuosi. Siihen ei löydy mitään muuta perustelua kuin se, että jos porukkaa tulee lisää niin helpompaa tiivistää ja siirrellä sermejä kuin ahtaa ihmisiä huoneisiin tai hankkia huoneita lisää.

Joskus asiakasyrityksissä käynyt joissa on ollut todella suuri määrä isossa "hallissa" särmiviidakko, siellä sitten pienissä sopeissaan labyrintin syövereissä ne pakertaa.

Kotikonttori on paras. Toimistokonttori toiseksi paras, avokonttori ehdottomasti huonoin.

Se voi toimia jos työt eivät ole liian vaativia, ei tarvitse tehdä tärkeitä suunnitelmia tms. vaan on enemmän esimerkiksi päivystysluonteista hommaa.

Vierailija
10/57 |
10.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä ihmettä!?Unelmatyö, mutta et mene, kun joudut luopumaan tuöhuoneesta? Kyllä on asiat hyvin, jos kuvittelet, että saat ikuisesti pitää työhuoneen nykyisessä paikassasi. Tai ylipäätään sen työpaikan. Kuukutko näihin, jotka vastustavat kaikkia muutoksia työssä?

Vierailija
11/57 |
10.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisit vaan sanonut reippaasti että syy on avokonttori.Työterveyslaitoksen tutukimuksen mukaan avokonttori huonontaa tehokuutta ja huonontaa työssä,jaksamista.En minäkään menisi avokonttoriiin töihin, aivan painajaismainen tilanne eikä mitään rauhaa.kelpaisi edes pienikoinen oma huone, kunhan on oma työrauha ja yksityisyys.

Kun on omaan työhuoneeseen tottunut, niin siitä on kyllä todella vaikea mennä johonkin avokonttoriin enää. Oma työhuone tuntuu niin suurelta bonukselta, etten käsitä, miten avokonttori on nykyajan työelämässä normi. En ole itse joutunut koskaan tekemään töitä avokonttorissa.

ap

Vierailija
12/57 |
10.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä tehdään. Oma työhuone on vain, jos toimitilat ovat vanhat ja mielellään remontoimattomat. 70-80-luvun toimistokiinteistöissä on työhuoneet, mutta niitäkin peruskorjauksissa vedetään avokonttoreiksi. Pikkufirmat ovat useammin vanhoissa ja halvoissa kiinteistöissä, mutta olen minä sellaisessakin ollut töissä avokonttorissa, kaikki 7 istuttiin toimitusjohtajaa myöten avotilassa. Ainoat ovet olivat neukkariin, vessaan ja varastoon.

Siksikään ihmiset eivät halua palata lähitöihin, koska avokonttorit on ihan todella syvältä persiistä.

Vierailija
13/57 |
10.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä ihmettä!?Unelmatyö, mutta et mene, kun joudut luopumaan tuöhuoneesta? Kyllä on asiat hyvin, jos kuvittelet, että saat ikuisesti pitää työhuoneen nykyisessä paikassasi. Tai ylipäätään sen työpaikan. Kuukutko näihin, jotka vastustavat kaikkia muutoksia työssä?

Työhuonettani en voi menettää, se on sidottu työtehtävääni. Jos lähden, työhuoneeni menee minun seuraajalleni. 

En vastusta muutoksia. Päin vastoin, nykyisessä työssäni johdan muutoksia. Minua ei voi irtisanoa tuotannollisista syistä. Ainut syy irtisanomiselle olisi se, että tekisin töissä jonkun älyttömän vakavan virheen.

ap

Vierailija
14/57 |
10.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en pysty keskittymään noissa avokonttoreissa.  En edes yhden kanssa jakaa. Kun keskityn työhöni haluan parhaan mahdollisen tuloksen ja sitä en saa jos toinen häiritsee puheellaan. Olen yliherkkä . 

Vierailija
15/57 |
10.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen pitkäaikaistyötön ja saan olla omassa huoneessa niin paljon kuin huvittaa eikä ole kukaan kuuntelemassa ja kyyläämässä niskan takana, enkä myöskään tuhlaa elämääni johonkin jonninjoutavaan työntekoon.

Vierailija
16/57 |
10.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kyllä itse koen että avokonttori on nykyaikaa. Ihan naurettava ajatuskin, että jokaisella olisi oma huone tänä päivänä kun iso osa asiantuntija-työtä tekevistä työskentelee ainakin osittain etänä.

Vierailija
17/57 |
10.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Avokonttorit on syvältä!

Vierailija
18/57 |
10.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Useampia työpaikkoja nähneenä käytännössä missään ei ole omia työhuoneita pois lukien korkeintaan yksi työhuone toimitusjohtajalle. Voi olla suorastaan vaikeaa löytää työpaikka jossa saa oman työhuoneen ihan johtuen siitä ettei toimistoja nykyisin enää rakenneta siten.

Itse en odota saavani omaa työhuonetta mutta odotan joustavaa etätyömahdollisuutta. En aio mennä toimistolle avokonttoriin viideksi päiväksi viikossa.

Vierailija
19/57 |
10.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elät. Ei nykypäivän modernissa toimistoympäristössä työskennellä enää omissa huoneissa. Hybridityö myös tuo mukanaan avokonttorit entistä vahvemmin, ja toimistojen koot supistuvat kun kaikki eivät ole samaan aikaa toimistolla. Toki preferenssejä saa olla, ja sen takia itse työskentelen kotona. 

Vierailija
20/57 |
10.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yritykset haluavat säästää toimitilojen vuokrissa, joten omat työhuoneet ovat mennyttä aikaa. Meilläkin työskentelee normaalisti n. 60 henkilöä samassa avokonttorissa, ja meteli on melkoinen. Moni puhuu yhtä aikaa puhelimeen, ja jotkut kuuntelevat radiota (eri kanavia tottakai), joten keskittyminen on vaikeaa. Meillä ei ole työpöydän ympärillä edes sermiä, vaan työskentelemme luokkahuonetta muistuttavassa tilassa, jossa jokainen näkee kaikki muut, ja sen mitä he puuhaavat.

Koronan vuoksi olemme olleet nyt vajaa pari vuotta etätöissä, enkä todellakaan odota toimistolle palaamista.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yhdeksän kahdeksan