Kieltäydyin tarjotusta työpaikasta avokonttorin takia.
Lyhyesti: hain unelmatyötä, pääsin haastatteluun, seuraavalle kierrokselle ja aina kolmanteen asti. Tulin valituksi ja menin eilen sopimaan työn ehdoista paikan päälle. Kaikki haastattelut oli tehty etänä.
Vasta paikan päällä tajusin, että kaikki tekevät töitä avokonttorissa. Minulla on nykyisessä työssäni oma huone, enkä missään nimessä halua luopua sellaisesta luksuksesta.
Konttori oli nyt suurin piirtein tyhjä, kun kaikki tekevät töitä etänä, mutta pystyn kuvittelemaan, millaista olisi työskennellä tuolla. Pelkät sermit ja kaikenlaisia monityöskentelytiloja iso halli täynnä. Äänieristys oli kunnossa, mutta aivan hirveä avohalli muuten.
Firmassa vain toimitusjohtajalla on oma huone. Kaikki päällikötkin työskentelevät avotilassa. On juu oma työpöytä ja sermit ympärillä, mutta en ymmärrä.
Elänkö jossain kuplassa? Tehdäänkö töitä nykyään useimmiten näin, onko oma huone oikeasti poikkeus?
En halua, että joku on koko ajan selkäni takana tai kuulee, kun puhun puhelimessa.
Kieltäydyin tarjotusta työstä. En toki sanonut avokonttoria syyksi, mutta sinne en mene. Kyseessä kuitenkin asiantuntijatyö, ei mikään aulavahti.
Kommentit (57)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä ihmettä!?Unelmatyö, mutta et mene, kun joudut luopumaan tuöhuoneesta? Kyllä on asiat hyvin, jos kuvittelet, että saat ikuisesti pitää työhuoneen nykyisessä paikassasi. Tai ylipäätään sen työpaikan. Kuukutko näihin, jotka vastustavat kaikkia muutoksia työssä?
Työhuonettani en voi menettää, se on sidottu työtehtävääni. Jos lähden, työhuoneeni menee minun seuraajalleni.
En vastusta muutoksia. Päin vastoin, nykyisessä työssäni johdan muutoksia. Minua ei voi irtisanoa tuotannollisista syistä. Ainut syy irtisanomiselle olisi se, että tekisin töissä jonkun älyttömän vakavan virheen.
ap
No sitten sinä pysyt nykyisessä työssäsi. Problem solved.
Omat huoneet ovat historiaa. Nyt avokonttoreita jaetaan eri alueisiin, hiljainen, keskusteleva, avoin (saa olla telcossa). Erikseen on sitten varattavia koppeja ja tietenkin neukkarit erikseen. Tervetuloa 2000-luvulle.
Mä olen aloittanut työurani 1998 ja vasta 2007 pääsin pois avokonttorista. Tosin nykyinen työpaikka on niin pieni, että tässä toimipisteessä riittää nätisti tila siten, että jaan normaalisti työhuoneen kollegan kanssa. Nyt korona-aikaan on vähän enemmän "levittäydytty" ja osa tekee käytännössä täysin etätöitä.
Mutta siis pidän nykyistä työympäristöäni enemmänkin vanhanaikaisena.
Vierailija kirjoitti:
Kokemusta avokonttorista on muutama vuosi. Siihen ei löydy mitään muuta perustelua kuin se, että jos porukkaa tulee lisää niin helpompaa tiivistää ja siirrellä sermejä kuin ahtaa ihmisiä huoneisiin tai hankkia huoneita lisää.
Joskus asiakasyrityksissä käynyt joissa on ollut todella suuri määrä isossa "hallissa" särmiviidakko, siellä sitten pienissä sopeissaan labyrintin syövereissä ne pakertaa.
Kotikonttori on paras. Toimistokonttori toiseksi paras, avokonttori ehdottomasti huonoin.
Se voi toimia jos työt eivät ole liian vaativia, ei tarvitse tehdä tärkeitä suunnitelmia tms. vaan on enemmän esimerkiksi päivystysluonteista hommaa.
No nimenomaan näin. Voisin kuvitella, että jos työni olisi kevyttä, ei vaativaa, niin avokonttori voisi toimia. Mutta jos pitää keskittyä, suunnitella, pohtia kehitysideoita, suuria kaaria, tavoitteita, niin miten sellaiseen pystyy avokonttorissa? Sama kuin istuisin sohvalla ja lapset leikkisivät lattialla samalla kun yrittäisin tehdä töitä. Itse asiassa varmaan mukavampaa kuin istua nököttää jossain toisten aikuisten hengittäessä niskaan.
ap
Minää menin toimistotöihin isoon firmaan 1985 ja siellä oli joka kerros avokonttoria. Vain johtotason henkilöillä oli omat työhuoneet. Päivät pitkät tiloissa soi vaimeana taustamusiikki, se vaimensi muuta puhetta.
Avokonttoreita ensin myytiin isoon ääneen maailman parhaimpana keksintönä - ja niitä hankittiin.
Nyt myydään kaikenmaailman hiljaisuuskuutioita, koska avokonttori ei käytännössä toimi.
Hyvä bisnes!
Avokonttori ovat halpoja rakentaa. Ja kun johto on kuutamolla ja tuijottaa vain sen hetkistä euromäärää, niin tuotahan se on. Monet tutkimukset kuitenkin osoittavat, että työteho laskee ja sairaspoissaolot lisääntyy. Nämä vain ovat vaikeampi muuttaa suorana euroiksi.
Vierailija kirjoitti:
Minää menin toimistotöihin isoon firmaan 1985 ja siellä oli joka kerros avokonttoria. Vain johtotason henkilöillä oli omat työhuoneet. Päivät pitkät tiloissa soi vaimeana taustamusiikki, se vaimensi muuta puhetta.
Just.
Vielä joku saamarin TAUSTAMUSIIKKI muun kalapaliikin lisäksi.
V*ttu maailma oon sekaisin.
Jos avokonttorit ovat siis ennemmin sääntö kuin poikkeus, niin haluavatko ihmiset siis mieluummin työskennellä avokonttoreissa kuin omassa huoneessa?
Jos sinulla olisi mahdollisuus omaan työhuoneeseen ja vaihtoehto olisi kiinteä tai vaihtuva paikka avokonttorissa, kumman valitsisit?
ap
Aloituksessa luki en ole aulavahti, mutta eikös aulavahdilla ole usein oma huone siinä aulassa, ainakin meillä on.
Miksi et kertonut syytä? Järkevä ihminen kertoisi tuon ja sehän olisi juuri rakentavaa palautetta, ehkä eivät ole edes ajatelleet asiaa ja heidän olisi hyvä tietää tämä. Et vaikuta kovin korkean tason tekijältä!
ps. itse en ole tuollaisessa työskennellyt mutta nopeasti ajateltuna tuo kuulostaa elokuvamaiselta unelmalta, tuollaisessahan ne kaikki työskentelee siellä amerikkalaisissa elokuvissa ja meno on hyvinkin sosiaalista
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kokemusta avokonttorista on muutama vuosi. Siihen ei löydy mitään muuta perustelua kuin se, että jos porukkaa tulee lisää niin helpompaa tiivistää ja siirrellä sermejä kuin ahtaa ihmisiä huoneisiin tai hankkia huoneita lisää.
Joskus asiakasyrityksissä käynyt joissa on ollut todella suuri määrä isossa "hallissa" särmiviidakko, siellä sitten pienissä sopeissaan labyrintin syövereissä ne pakertaa.
Kotikonttori on paras. Toimistokonttori toiseksi paras, avokonttori ehdottomasti huonoin.
Se voi toimia jos työt eivät ole liian vaativia, ei tarvitse tehdä tärkeitä suunnitelmia tms. vaan on enemmän esimerkiksi päivystysluonteista hommaa.
No nimenomaan näin. Voisin kuvitella, että jos työni olisi kevyttä, ei vaativaa, niin avokonttori voisi toimia. Mutta jos pitää keskittyä, suunnitella, pohtia kehitysideoita, suuria kaaria, tavoitteita, niin miten sellaiseen pystyy avokonttorissa? Sama kuin istuisin sohvalla ja lapset leikkisivät lattialla samalla kun yrittäisin tehdä töitä. Itse asiassa varmaan mukavampaa kuin istua nököttää jossain toisten aikuisten hengittäessä niskaan.
ap
Samoja asioita mietin miljoona budjeteilla ja hyvin onnistuu avokonttorissa, vieläpä avoimella alueella. Kuuntelen yleensä samalla vielä musiikkia kuulokkeilla.
Vierailija kirjoitti:
Omat huoneet ovat historiaa. Nyt avokonttoreita jaetaan eri alueisiin, hiljainen, keskusteleva, avoin (saa olla telcossa). Erikseen on sitten varattavia koppeja ja tietenkin neukkarit erikseen. Tervetuloa 2000-luvulle.
Tervetuloa nollarille, nimenomaan. Nyt vain eletään 2020-lukua.
Etätyö on tätä päivää. Ei tietenkään mahdollista joka ammatissa, mutta sitä pitää suosia mahdollisimman paljon, jo ympäristösyistä. Ei työkavereiden kanssa ole välttämätöntä esittää ystävää eikä kaveriakaan; riittää, että hoitaa tehtävänsä. Yhteisöllisyyttä hehkuttavat kovaan ääneen ne, jotka eivät piittaa tippaakaan niistä, jotka ovat hiljaisia tai yksinäisiä.
Vierailija kirjoitti:
Aloituksessa luki en ole aulavahti, mutta eikös aulavahdilla ole usein oma huone siinä aulassa, ainakin meillä on.
Miksi et kertonut syytä? Järkevä ihminen kertoisi tuon ja sehän olisi juuri rakentavaa palautetta, ehkä eivät ole edes ajatelleet asiaa ja heidän olisi hyvä tietää tämä. Et vaikuta kovin korkean tason tekijältä!
ps. itse en ole tuollaisessa työskennellyt mutta nopeasti ajateltuna tuo kuulostaa elokuvamaiselta unelmalta, tuollaisessahan ne kaikki työskentelee siellä amerikkalaisissa elokuvissa ja meno on hyvinkin sosiaalista
No oli siinä pari muutakin seikkaa, joiden takia emmin. Hain vaativampaa ja haastavampaa työtä ja tuo olisi sitä ollut, mutta palkka olisi ollut täsmälleen sama kuin nyt. Itse asiassa satasen vähemmän. Työmatka olisi kasvanut 20 minuutista tuntiin. Ei ollut suihkuja tai omaa kaappia, johon laittaa omia tavaroita. Etäisyys olisi ollut loistava työmatkapyöräilyyn tai työmatkajuoksemiseen, mutta ilman suihkua mahdoton idea.
Moni työhyvinvointiin liittyvä asia olisi poistunut tai vähentynyt (mm. liikunta- ja kulttuurisaldoa vähemmän).
Käytännössä siis työ olisi ollut vaativampaa, palkka pienempi ja edut huonommat. Plus tuo avokonttori. Ihan kaikkea en kuitenkaan ole valmis uhraamaan, vaikka itse työ olisi ollut todella mielenkiintoinen. Avokonttori oli vain se viimeinen niitti, joka käänsi pään lopullisesti. Muihin olisin vielä voinut sopeutua.
ap
Vierailija kirjoitti:
Jos avokonttorit ovat siis ennemmin sääntö kuin poikkeus, niin haluavatko ihmiset siis mieluummin työskennellä avokonttoreissa kuin omassa huoneessa?
Jos sinulla olisi mahdollisuus omaan työhuoneeseen ja vaihtoehto olisi kiinteä tai vaihtuva paikka avokonttorissa, kumman valitsisit?
ap
Avokonttorin ehdottomasti. Helpompi kysyä kaverilta asioita suoraan kuin alkaa lähettää chat/email.
Vierailija kirjoitti:
Suomi on sellainen junttila jossa mennään vuosikymmen- pari suuren maailman perässä.
Täällä hehkutetaan vielä 10v verran jälkijunassa avokonttorien auvoa kun se niin "parantaa kommunikaatiota ja yhteisöllisyyttä" vaikka suuressa maailmassa on ajat sitten myönnetty julkisesti useiden yhdenmukaisten tutkimusten jälkeen avokonttorin olevan perseestä ja pudottavan merkittävästi työn tuottavuutta sekä dramaattisesti työviihtyvyyttä ja lisäävän vaihtuvuutta.
Ainoa todellinen syy avokonttorien suosioon oli voitonmaksimointi viimeistä senttiä myöden kun mahdollisimman paljon karjaa saadaan sullottua samaan navettaan. MÖÖÖ!
Siinä kävi vain niin että karja itse tajusi työnantajan kohtelevan sitä kuin karjaa ja ne tavoitelluimmat osaajat lähtivät kävelemään firmaan jossa infra on kunnossa ja tukee tuottavan työn tekemistä.
Paitsi tietenkin Suomessa jossa HR:n keski-ikäinen täti hokee vielä mantrana tuota menneen maailman uskonkappaletta ja leimaa "menneeseen jämähtäneiksi" kaikki jotka todellisuudessa ovat Suomen tapauksessa taas edellä aikaansa ja vaativat toimivaa työpistettä sekä omaa rauhaa.
Lopeta nyt riehuminen, kun et edes tiedä, mitä muualla maailmassa tapahtuu! Edelleen Euroopassa isotkin työnantajat muuttavat konttoreitaan avomalliin.
Ennen kuin alatte meuhkaamaan, miten jossain muualla muka, niin olisi hyvä, jos edes tietäisitte pikkasen asioista, ettekä vaan omassa sairaassa päässänne kuvittelisi, mitä siellä maailmalla on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Just.
Vielä joku saamarin TAUSTAMUSIIKKI muun kalapaliikin lisäksi.
V*ttu maailma oon sekaisin.
Kyllä se oikeasti tasasi ääntä. Jos joskus sitä ei kuulunut, ihmisten puheet erotti selvemmin. Ihan hyvää musiikkia ne soitti.
Paras työpaikka arkkitehtoonisesti mulla on ollut 70-luvulla rakennettu tiilinen tehdas. Kaikilla toimistopuolella oli omat, valtavan isot työhuoneet isoilla ikkunoilla. Rakennuksessa oli jopa oma uima-allas edustustiloissa. Parkkipaikat suoraan oman ikkunan alla. 70-luvulla osattiin. Oli 90-luvulla töissä tuolla, että en edes nähnyt sitä loiston vuosinaan.
Avokonttorissa on liikaa melua, työhön ei pysty keskittymään.
Hyvä! Itse an jaksaisi todella ahtaassa avokonttorissa. Niissäkin on kuitenkin eroja. Jossain on väljempää ja jopa sermit työntekijöidem välissä, jossain ei seinän seinää.