Voisin helposti olla loppuelämäni lentämättä
Lensin viimeksi kahdeksan vuotta sitten palatessani perheen kanssa vanhempainvapaalta Espanjasta. Nuorena kävin miehen kanssa Englannissa, Irlannissa ja häämatkalla Thaimaassa. Voisin hyvin ajatella, että lennot on lennetty, ikää 42.
Voisitko sinä lopettaa lentomatkailun?
Kommentit (42)
Vierailija kirjoitti:
En. Tänä vuonna varattuna 22 lentoa, joista 6 lennetty. Kaikki lomalentoja joista en luovu. Suomi on synkkä ja ankea maa ihmiselle joka kaipaa elämää, aurinkoa ja kulttuuria ympärilleen.
Mä tiedän lukemattomia ihmisiä, jotka asuvat Suomessa ja jaksavat vuodesta toiseen valittaa kuinka paska maa tämä on. Mikä ihme teidät pitää täällä?! Muuttakaa pysyvästi muualle niin ei tarvitse valittaa.
Minusta olisi kiva alkaa harrastaa purjelentoa. Varmaan sama fiilis, kuin purjehtimisessa. Liikkuminen luonnonvoimien avulla ja armoilla. Kysyy vähän enemmän taitoa kuin moottorivoimin tapahtuva lehtäminen. Laskuvarjohyppyä en haluaisi ikinä tehdä, enkä liioin benji -hyppyä. Korkeushypyssä ennätykseni on 165 cm oppikouluajoilta.
Haluaisitko sitten matkustaa junalla maata pitkin? En ole lentänyt 31 vuoteen ja olisi kiva päästä ulkomaille.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä. En edes sen vuoksi, että minulla on hirveä lentopelko, vaan siksi, että minusta on moraalitonta lentää, jos on myös vaihtoehtoja. Selviän hyvin ilman etelänmatkoja, eksoottisia kokemuksia ja keski-eurooppalaista tunnelmaa.
Hyväksyn lentämisen tietyissä tilanteissa, ja siksi hyväksyn myös sen, että meillä tulee olla ihmisiä, jotka osaavat lentää - ei lentoharrastusta en olisi kieltämässä. Pelkän turismin takia en haluaisi lentää.
Tarkoitatako Interrailmatkoja junalla? Se on nykyään vaarallista ja kalliimpaa. Ei kiitos.
Pitäisi vaihtaa työpaikka, sitten voisin lopettaa lentämisen.
Kenelle tulee yllätyksenä että mettänrajassa asuva villasukkatäti ei halua matkustaa?
Sitä katkeroituminen teettää. Haluaa vain eristäytyä ja on sitä mieltä että ”maailmassa ei ole enää nähtävää”.
Huoh!
En ole tähänkään mennessä lentänyt, enkä lennä tulevaisuudessakaan. Hyvin olen pärjännyt.
N49
Olen kerran ollut kuumailmapallossa. Ihan mahtava kokemus! Suosittelen!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En. Tänä vuonna varattuna 22 lentoa, joista 6 lennetty. Kaikki lomalentoja joista en luovu. Suomi on synkkä ja ankea maa ihmiselle joka kaipaa elämää, aurinkoa ja kulttuuria ympärilleen.
Mä tiedän lukemattomia ihmisiä, jotka asuvat Suomessa ja jaksavat vuodesta toiseen valittaa kuinka paska maa tämä on. Mikä ihme teidät pitää täällä?! Muuttakaa pysyvästi muualle niin ei tarvitse valittaa.
Kun kaikki ihmiset eivät ole hoitsuja jotka saisivat heti töitä ulkomailta! Ja jos et ole huomannut, Euroopassa on ollut pientä m a a h a n m u u ttoa viime vuosina, toisin sanoen niitä tiskaajan duuneja tekevät a f r i k k a laiset.
Aika helposti. Sen verran on tullut reissattua että enää ei ole uutuudenviehätystä. Ihmiset joka puolella maapalloa ovat pohjimmiltaan samanlaisia, käytöstavat vaan eroavat. Nähtävyydet näkee valokuvistakin.
Vierailija kirjoitti:
En ole tähänkään mennessä lentänyt, enkä lennä tulevaisuudessakaan. Hyvin olen pärjännyt.
N49
Olen tähänkin asti asunut säkissä ja ihan hyvin viihdyn.
Vierailija kirjoitti:
Aika helposti. Sen verran on tullut reissattua että enää ei ole uutuudenviehätystä. Ihmiset joka puolella maapalloa ovat pohjimmiltaan samanlaisia, käytöstavat vaan eroavat. Nähtävyydet näkee valokuvistakin.
Noin ajattelee masentunut.
Helposti voisin. En ole kertaakaan lentänyt ja tuskin lennän. Ikää 51.
Ei se lentäminen ole se juttu, ainakaan mulla. Se on vain kuljetusmuoto bussin ja junan rinnalla päästä haluamaani paikkaan. Ja en, en lopeta lomailua auringossa koskaan.
Joskus kasarilla Euroopassakin oli vielä oikeasti kulttuurieroja ja itäblokki ja kaikkea.
Jo se että jokaiseen maahan tullessa täytyi vaihtaa maan valuuttaa, erotti maat terävästi.
Jännittäviä erilaisia todellisuuksia. Nykyään kulttuurierot ovat kadonneet, ei ole enää syytä matkustella.
Olisi hienoa asua Keski-Euroopassa. Melkein koko maanosaan olisi junalla tai autolla lyhyt matka. Silloin voisin lopettaa lentämisen kokonaan.
Olen ollut lentämättä 62 vuotta eikä minua elävänä lentokoneeseen saa.
Vältän lentämistä niin paljon kuin voin sillä en pidä siitä yhtään. Valitettavasti Suomeen on vaikeaa päästä käymään muulla tavoin missään järkevässä ajassa, enkä aio olla näkemättä esimerkiksi vanhempiani enää ikinä. Euroopassa matkustan junilla, on helppoa ja mukavaa. Kaukomatkoja en suunnittele, mutta voi olla, että vielä joskus sellaiselle lähden.
Mielestäni ilmastonmuutoksen torjunnassa keskitytään liikaa lentoliikenteeseen. Se kuitenkin aiheuttaa vai 2-4% päästöistä. Loput vähintään yli 95% tulee muista lähteistä ja monet jätetään huomiotta. Mm. vaateteollisuus on suurempi ongelma kuin lentoliikenne, mutta yhä vain saavat tehdä mitä mielivät, saastuttaa monella tapaa, käyttää lähes orjatyövoimaa, tuottaa laadutonta lumppua jopa suoraan laittomille kaatopaikoille jne. En tarkoita, etteikö lentoliikentettä pitäisi vähentää/kehittää yms. mutta suurempia, akuutimpia ja nopeampia sekä merkittävämpiä parannuksia saataisiin aikaan muualla.
Miköli ilmastotalkoissa oltaisiin tosissaan, niin hallitus säätäisi lentoveron koskemaan jokaista Suomeen tulevaa lähtevää lentoa. Kansantaloudellisesti tämä olisi kuitenkin huono homma, koska Aasian-lennot vaihtaisivat Helsingistä keski-Euroopan kentille Suomen hävitessä taloudellisesti. Siksipä hallitus ei mitään teekään. Lisäksi lentovero kohdistuisi ikävästi reissaaviin poliitikkoihin ja heidän sidosryhmiin, joten miksi hankaloittaa omaa elämää?
Alkaa olla halvempaa kuin autoilu.