Saako ennen perukirjoitusta tiedon mahdollisen perinnön määrästä?
Kommentit (25)
Nämä asiat on uusia minulle siksi kyselin. Aion luopua perinnöstä jos sitä tulee. Ap
Mä sain sen perinnön tilille jo pari viikkoa vainajan poismenosta, perunkirjoitukset oli n. 2 kk myöhemmin. Ehkä riippuu missä muodossa perintö on ollut, mulle vakuutuksista eli pelkkänä rahana.
Vierailija kirjoitti:
Mä sain sen perinnön tilille jo pari viikkoa vainajan poismenosta, perunkirjoitukset oli n. 2 kk myöhemmin. Ehkä riippuu missä muodossa perintö on ollut, mulle vakuutuksista eli pelkkänä rahana.
Tuollaiset vakuutukset eivät kyllä taida kuulua kuolinpesään?
Kyllä me osattiin suurin piirtein arvioida kun olimme saaneet tiedot vainajan varoista tileillä. Omaisuus, hautaus- ja muut laskut oli tiedossa tai ainakin noin arvio. Jaettavaa oli melko tarkasti se mitä keskenämme arvioimme kun perunkirjoitusta aloitimme.
Pitääkö perukirjoituksessa perillisen olla paikalla? Vai hoituuko ilman? Ap
Vierailija kirjoitti:
Nämä asiat on uusia minulle siksi kyselin. Aion luopua perinnöstä jos sitä tulee. Ap
Ilmoitus luopumisesta pitää tehdä ennen kuin tiedät mitä tulee.
Vierailija kirjoitti:
Valtakirjalla hoituu. Ja jos luovut riittää ilmoitus luopumisesta ja sinulla ei sitten ole asiaa perunkirjoituksen eikä jakoon.
Vakuutukset maksetaan edunsaajalle. Ei liity muuhun perinnönjakoon ja perunkirjoituksiin.
Miten sen luopumisen voi ilmoittaa? En tiedä vielä kuka asioita hoitaa. Eikä ole oltu yhteydessä minuun. Ap
Vierailija kirjoitti:
Höpö höpö, omaisuutta ei voi jakaa ennen kuin perunkirjoitus on tehty. Jos on jaettu on rikottu lakia.
Vierailija kirjoitti:
Miten sen luopumisen voi ilmoittaa? En tiedä vielä kuka asioita hoitaa. Eikä ole oltu yhteydessä minuun. Ap
Jos olet kuolinpesän osakas ilmoitus tulee kyllä. Virkatodistusten saanti kestää nykyään kauan. Ennen ne sai kirkkoherranvirastosta, ei enää. Voit toki kysyä lähiomaisilta kuka asiaa hoitaa.
Mieheni ainakin ilmoitti vasta perunkirjoituksissa että luopuu perintöosuudestaan. Näin perintö siirtyi lapsille. Aikuisilta lapsilta oli sitten valtakirjat jo valmiiksi mukana joten pystyi hoitamaan samalla asiat lastemme puolesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Valtakirjalla hoituu. Ja jos luovut riittää ilmoitus luopumisesta ja sinulla ei sitten ole asiaa perunkirjoituksen eikä jakoon.
No, no, taitaa olla määritelty siten, että ilmoitus luopumisesta tulee tehdä ennenkuin on ryhtynyt perintöön, viimeistään perunkirjoituksen yhteydessä. Joten voi olla läsnä perunkirjoituksessa ja perukirjan laatimisessa. Itseasiassa luopuminen kirjataan perukirjaan ja määritellään myös luopumisesta seuraavat sijaan tulevat eli useimmiten luopujan lapset.
Vierailija kirjoitti:
Ilmoitat kirjallisesti luopuvasi perinnöstä.
Ei mitään höpö höpöä ole että vakuutusyhtiö maksaa esim. henkivakuutusrahat usein jo ennen perunkirjoitusta ja/tai jakoa. Koska ne maksetaan edunsaajalle eikä liity muuhun perintöön.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Höpö höpö, omaisuutta ei voi jakaa ennen kuin perunkirjoitus on tehty. Jos on jaettu on rikottu lakia.
Riippuu vakuutuksesta. Isäni oli työpaikassa, jossa työnantajalla oli vakuutus kaikille työntekijöilleen, jotka olivat tulleet taloon ennen vuotta xxxx. Tästä vakuutuksesta maksettiin meille korvaus ennen kuin perunkirjoitus oli suoritettu, maksettiin suoraan meidän tilillemme - ei edesmenneen. Ilmeisesti kuolinkorvausta ei katsottu vainajan omaisuudeksi. Kyseessä oli eräs iso yritys, joten siellä varmasti tiedettiin miten korvauksen kanssa tulee menetellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos olet kuolinpesän osakas ilmoitus tulee kyllä. Virkatodistusten saanti kestää nykyään kauan. Ennen ne sai kirkkoherranvirastosta, ei enää. Voit toki kysyä lähiomaisilta kuka asiaa hoitaa.
Tätini luopui isänsä perinnöstä vain kirjoittamalla lapulle "luovun perintöosuudestani lapseni sejase hyväksi." Lapussa todistajien nimikirjoitukset. Niin helppoa se on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tätini luopui isänsä perinnöstä vain kirjoittamalla lapulle "luovun perintöosuudestani lapseni sejase hyväksi." Lapussa todistajien nimikirjoitukset. Niin helppoa se on.
Paitsi että tuollaisella ilmoituksella pitäisi pyyhkiä takapuolta.
Perinnösta voi luopua vain ilman mitään ehtoja.
Mistä sen tiedon mielestäsi voisi saada, keneltä?
Perunkirjoituksessa nimenomaan selvitellään perittävän varat ja velat.