Mitä teen kun en jaksa töissä? Tuntuu että vaaditaan kohtuuttomia
Akateeminen koulutus, pitkä työkokemus, ikää 43. En ole vuosiin yhtenäkään kuukautena päässyt niihin ”tavoitteisiin” joita työnantaja on määrännyt. Meillä on siis töissä tietty tulosvaatumus / kk. Työ on asiantuntijatyötä, jossa laadulla ja sisällöllä on suuri merkitys, mutta niitä ei varsinaisesti mitata vaan mitataan sitä määrää jota työtä tekee. Koen tekeväni niin paljon töitä kuin vain ehdin ja pystyn, en siis todellakaan istu tauoilla tai laiskottele. Se vain ei riitä. Saan joka kuukausi haukut ja valitusta kun en tee riittävästi töitä. Vaihdoin työpaikkaa ja sama oli edellisessä työpaikassa, meidän alalla vaaditaan paljon. Enkä näköjään yrittämisestä ja työkokemuksesta huolimatta vain yllä siihen.
Vaihto helpompiin töihin ei ole ratkaisu koska osaan kyllä työni enkä helpommassakaan työssä pystyisi isompaan työmäärään. Kävin työterveydessä puhumassa siitä että en jaksa työssä, heidän mielestään olen kuitenkin terve. Psykologi käski laskemaan omaa vaatimustasoa mutta eihän siitä ole kyse vaan työnantaja vaatii enemmän kuin pystyn ja jaksan.
Neuvoja?
Kommentit (80)
Vierailija kirjoitti:
Katselet muita mahdollisuuksia: uusia työpaikkoja, mahd. alan vaihtoa.
Jos palkkasi on hyvä, sitten mietit todellakin, tulisitko vähemmälläkin toimeen, Se saattaisi laajentaa mahdollisuuksiasi. Jos sinulla on rahaa, mieti työnohjauksen mahdollisia hyötyjä sinulle eli sivuaa jo käyttämääsi psykologia.
Palkka ei ole erityisen hyvä, brutto 3700. Jos olisi joku unelmatyö vähän pienemmällä palkalla niin kävisi se minulle, en vain tiedä missä sellainen voisi olla ja miten sen saisi.
Ap
Kiinnostaisi tietää minkä alan tai minkä tyylistä työtä oikein teet. Ulkopuolisena on hieman hankala miettiä mahdollisia tuottavuuden solmukohtia sillä esimerkiksi palkanlaskijan työ eroaa kovasti sosiaalityöntekijän työnkuvasta.
Kun olisi jonkinlainen käsitys työstä olisi helpompaa päätellä että onko kyseessä ongelma teknisessä osaamisessa, yleisessä sopivuudesta, työnjohdossa vai onko kyseessä alan normi jolloin tavoitteet kasvaa aina vaikka mitä tekisi (tyyliin myyntityö).
Vierailija kirjoitti:
Pyydä pomolta konkreettisia neuvoja, miten voisit hoitaa paremmin esim. nuo palaverien bookkaukset. Kun ne eivät ole vain sinusta kiinni.
Eivät osaa neuvoa. Neuvot on tasoa ”no se kuuluu työhön niin ne on vain hoidettava nopeasti”.
Ap
Sairaslomalle! Itse olen työuupunut, lähes vuoden sairaslomalla,ei ole muuta vaihtoehtoa jos olosuhteet eivät työssä muutu. Eli sulla ap 2 vaihtoehtoa, irtisanoudut tai sairaslomalle.
Vierailija kirjoitti:
Kiinnostaisi tietää minkä alan tai minkä tyylistä työtä oikein teet. Ulkopuolisena on hieman hankala miettiä mahdollisia tuottavuuden solmukohtia sillä esimerkiksi palkanlaskijan työ eroaa kovasti sosiaalityöntekijän työnkuvasta.
Kun olisi jonkinlainen käsitys työstä olisi helpompaa päätellä että onko kyseessä ongelma teknisessä osaamisessa, yleisessä sopivuudesta, työnjohdossa vai onko kyseessä alan normi jolloin tavoitteet kasvaa aina vaikka mitä tekisi (tyyliin myyntityö).
Ap:n tekstit kuulostaa samantapaiselta kuin mitä meillä on sosiaalityössä. Ongelmia on työnjohdossa, vastuualueet eli asiakasmäärät on laitettu neille liian suuriksi, asiakkaat muuttelee aikoja koko ajan, tavoitteita kasvatetaan joka vuosi jne.
Vierailija kirjoitti:
Sairaslomalle! Itse olen työuupunut, lähes vuoden sairaslomalla,ei ole muuta vaihtoehtoa jos olosuhteet eivät työssä muutu. Eli sulla ap 2 vaihtoehtoa, irtisanoudut tai sairaslomalle.
Miten? Kävin siellä työterveydessä useamman kerran käynneillä, ei löytynyt työuupumusta. Ap
Vierailija kirjoitti:
Hei, samat ajatukset tismalleen.
Töissä varhaiskasvatuksessa
Onko vakassakin jotkut tulosvaatimukset?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Katselet muita mahdollisuuksia: uusia työpaikkoja, mahd. alan vaihtoa.
Jos palkkasi on hyvä, sitten mietit todellakin, tulisitko vähemmälläkin toimeen, Se saattaisi laajentaa mahdollisuuksiasi. Jos sinulla on rahaa, mieti työnohjauksen mahdollisia hyötyjä sinulle eli sivuaa jo käyttämääsi psykologia.
Palkka ei ole erityisen hyvä, brutto 3700. Jos olisi joku unelmatyö vähän pienemmällä palkalla niin kävisi se minulle, en vain tiedä missä sellainen voisi olla ja miten sen saisi.
Ap
No ei ole kyllä kummoinen palkka.
Vaihda alaa. En tosin tiedä miten se on noin vanhana enää mahdollista.
Jos esimiehet on tuollaista paskaa niin kannattaa vaan suosiolla alkaa tekemään hommat huonosti. Sama se vaikka tulisi joskus potkut, tekemällä hommat esimiesten mielestä hyvin saat vain burnoutin jolloin et kuitenkaa nole työkykyinen.
Vierailija kirjoitti:
Ei oikein kuulosta siltä että olosuhteet ap:n työssä olisi muuttumassa.
Vierailija kirjoitti:
Jos esimiehet on tuollaista paskaa niin kannattaa vaan suosiolla alkaa tekemään hommat huonosti. Sama se vaikka tulisi joskus potkut, tekemällä hommat esimiesten mielestä hyvin saat vain burnoutin jolloin et kuitenkaa nole työkykyinen.
Ei siitä tule itselle hyvä olo jos tekee työt huonosti.
Kyllä vielä ehtii kouluttautua, eläkkeeseen on kuitenkin matkaa vielä noin 20 vuotta. Se on turhan pitkä aika sinnitellä.
Pystytkö jäämään opintovapaalle aikuiskoulutustuella (työelämää 8 vuotta)?
Mä oon ollut samanlaisessa tilanteessa. Puhuin kyllä asiasta esimiehelle, mutta töitä vaan lisättiin. Tein osan sinnepäin ja jätin osan tekemättä. Aika pian jouduin jäämään sairaslomalle ja lopulta pois kokonaan.
Pahimmillaan jos oli päivän poissa, niin sähköpostissa oli 136 uutta viestiä, kaikki täyttä tärkeää asiaa. Ja sähköpostin lukemiseen ei tietenkään ollut työaikaa edes kuutioitu.
Ap, pääseekö työkaverit tavotteisiin? Jos ei, tavoitteet liian korkealla. Silloin ei tarvetta stressataa.
Jos taas olet vähemmistössä tulosten kanssa, koita udella vinkkejä paremmin menestyviltä kollegoilta ja apinoi tapoja jotka heillä johtavat tavotteiden täyttymiseen.
Vierailija kirjoitti:
Sellaista tässä mietin että miten muut sitten on niin jaksavampia. Syön ihan hyvin, en käytä päihteitä, ulkoilen, varaan aikaa itseni hemmottelullekin eli vaikka kylvyssä rentoutumiselle aikaa jne. Muistan jo lukiosta ja yliopistosta että muut oli energisempiä ja jaksavampia. Olen sen verran älykäs kai että pärjäsin hyvin vaikka en jaksanut tehdä samaa määrää opinnoissa ”töitä” kuin suurin osa muista. Ja työelämässäkin olen saanut hyvää palautetta osaamisestani ja älykkyydestäni. Niillä pärjäsinkin ennen. Mutta nyt vaaditaan sellaisia työmääriä että putoan kelkasta. Ap
Mä oon ihan samanlainen ja pohdin hyvin tarkkaan tällä hetkellä että lähdenkö ollenkaan asiantuntijauralle :D
Vierailija kirjoitti:
Ap, pääseekö työkaverit tavotteisiin? Jos ei, tavoitteet liian korkealla. Silloin ei tarvetta stressataa.
Jos taas olet vähemmistössä tulosten kanssa, koita udella vinkkejä paremmin menestyviltä kollegoilta ja apinoi tapoja jotka heillä johtavat tavotteiden täyttymiseen.
Pääsee useimmiten. Olen kysellyt vinkkejä mutta meidän työ on hyvin monimutkainen kokonaisuus josta ei kukaan oikein keksi yksittäisiä vinkkejä. Luulen että vika on minussa. Muut ovat kai vain jaksavaisempia ihmisiä ja minä jotenkin syntyjäni energiaton. Ap
Kuka viitsii kouluttautua jos työelämä on tätä?
Mikset voi vaihtaa helpompaan työhön? Sellaiseen jossa ei vaadita liikaa.
Sehän tuon ratkaisee parhaiten.
Pyydä pomolta konkreettisia neuvoja, miten voisit hoitaa paremmin esim. nuo palaverien bookkaukset. Kun ne eivät ole vain sinusta kiinni.