Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi paperityöntekijöille ei kelpaa normaali työaika?

Vierailija
10.02.2022 |

Keskimääräinen viikottainen työaika on 34 h. Nyt pitäisi tehdä pari tuntia viikossa lisää mutta ei kelpaa. Vielä ottaen huomioon että palkat on tähtitieteelliset kun kyse on normaalista duunarihommasta. Siistiä sisätyötä pääosin. Toivottavasti UPM ei anna periksi.

Kommentit (232)

Vierailija
221/232 |
10.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö paperiliitto anna julkista selvitystä miksi ei kelpaa? Kai siihen jokin hyvä peruste on. Niin kuin esim. se, että tehdään pitempiä työvuoroja samalla palkalla. (Eivät muuten tee hoitajatkaan yhtään ekstraa, ellei palkka nouse.)

Mitä mä olen lehdistä lukenut, niin UPM vaatii tekemään 100 t,, eli vähintään 2,5 vkoa työtä samalla palkalla kuin nyt. Leikkaisitko itseltäsi lomia puolella ja ottaisit saman palkan?

Lisäksi he vaativat, että luottamusmiehet eivät neuvottele enää mistään, vaan ainoastaan heidän määrittelemänsä "työntekijän edustajat". Arvaatko, minkä tyyppisiä kavereita nämä neuvottelijat ovat?

Myös he vaativat, että Tampereen Raflatacin tehtaalla siirrytään nykyisestä 5 vrk kolmivuorosta 7 vrk kolmivuoroon ja vuorot sovitellaan siten, mitkä koneet käy. Eli siis, ei enää viikonloppuvapaita, vaan voidaan heittää mihin vuoroon hyvänsä, kun halutaan, samalla palkalla. Käviskö sulle?

Mä olen julkisella puolella töissä ja todella pelko persiissä, että jos tommoinen sanelu alkaa onnistumaan niin hellurei suomalainen työkulttuuri.

Toimistohommathan siellä on ollut koiranhommia jo vuosikausia, jengi lähtee ennen kuin kunnolla tuleekaan taloon.

2,5 miljoonaa ihmistä tekee jo niin pitkää työviikkoa kuin UPM:n työntekijöille on ehdotettu.

Vierailija
222/232 |
10.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö paperiliitto anna julkista selvitystä miksi ei kelpaa? Kai siihen jokin hyvä peruste on. Niin kuin esim. se, että tehdään pitempiä työvuoroja samalla palkalla. (Eivät muuten tee hoitajatkaan yhtään ekstraa, ellei palkka nouse.)

Mitä mä olen lehdistä lukenut, niin UPM vaatii tekemään 100 t,, eli vähintään 2,5 vkoa työtä samalla palkalla kuin nyt. Leikkaisitko itseltäsi lomia puolella ja ottaisit saman palkan?

Lisäksi he vaativat, että luottamusmiehet eivät neuvottele enää mistään, vaan ainoastaan heidän määrittelemänsä "työntekijän edustajat". Arvaatko, minkä tyyppisiä kavereita nämä neuvottelijat ovat?

Myös he vaativat, että Tampereen Raflatacin tehtaalla siirrytään nykyisestä 5 vrk kolmivuorosta 7 vrk kolmivuoroon ja vuorot sovitellaan siten, mitkä koneet käy. Eli siis, ei enää viikonloppuvapaita, vaan voidaan heittää mihin vuoroon hyvänsä, kun halutaan, samalla palkalla. Käviskö sulle?

Mä olen julkisella puolella töissä ja todella pelko persiissä, että jos tommoinen sanelu alkaa onnistumaan niin hellurei suomalainen työkulttuuri.

Toimistohommathan siellä on ollut koiranhommia jo vuosikausia, jengi lähtee ennen kuin kunnolla tuleekaan taloon.

2,5 miljoonaa ihmistä tekee jo niin pitkää työviikkoa kuin UPM:n työntekijöille on ehdotettu.

Hölönpölön. 

Ja väitän, että yksikään noista 2,5 miljoonasta ihmisestäsi ei suostuisi tekemään 2,5 vkoa enemmän samalla palkalla.

Suostuisitko sinä?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
223/232 |
10.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työnantajan mukaan 34h. Oikeasti se on sopimuksessa 36 h ja todellisuudessa noin 37h viikossa. Ennen oli 40 h ja viisi vuoroa peräkkäin kutakin vuoroa. Se muutettiin työnantajien pyynnöstä kun alalle ei ollut halukkuutta. Ihminen kestää tietyn määrän ilman lepoa. Tuo tuntimäärä on länsimaissa korkea kun kyse on kolmivuorotyöstä ja palkan voi katsoa esimerkiksi saksaan joka on keskimääräinen kyseisellä alalla. Jos joku luulee että ilman liittoja suomessa selviää niin kohta alkaa kylkiluut paistamaan.

Vierailija
224/232 |
10.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työnantajan mukaan 34h. Oikeasti se on sopimuksessa 36 h ja todellisuudessa noin 37h viikossa. Ennen oli 40 h ja viisi vuoroa peräkkäin kutakin vuoroa. Se muutettiin työnantajien pyynnöstä kun alalle ei ollut halukkuutta. Ihminen kestää tietyn määrän ilman lepoa. Tuo tuntimäärä on länsimaissa korkea kun kyse on kolmivuorotyöstä ja palkan voi katsoa esimerkiksi saksaan joka on keskimääräinen kyseisellä alalla. Jos joku luulee että ilman liittoja suomessa selviää niin kohta alkaa kylkiluut paistamaan.

Pesonen nyt on ennenkin valehdellut näissä ulostuloissaan, mutta jostain syystä näitä hänen juttujaan aletaan hokemaan totuutena.

Tämä pitäisi kyllä paperiliitosta nyt korjata, mutta se on toinen juttu, mitä media rummuttaa.

Vierailija
225/232 |
10.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aina puhutaan että paperimiehen työ ei ole kuin valvomossa istumista, lieköhän ihan totta. Entä jos koneisiin tulee joku häiriö, onko silloin jalkauduttava valvomosta koneelle ja osattava se selvittää, vai ilmoittaa vain kunnossapitoon ja ne tulevat korjaamaan sen?

Valvomoista pystytään kyllä ohjaamaan prosessia ja seuraamaan laatua mutta paljon on niitä töitä mitä tehdään kentälläkin. Silloin kun tulee tuotantoa on rauhallisempaa, häiriötilanteissa saa olla liikkeessä koko ajan. Tauot pidetään töiden salliessa. Jokainen kone on erilainen joten töissäkin on paljon eroja.

Aina sama virsi: sitten kun tulee hätätilanne on oltava valmiina. Jopa on vaativaa.

Miten niin aina sama virsi? Vaativuudesta en edes puhunut mitään. Varsinaisia hätätilanteita kuten tulipalot, kemikaalivuodot tms tulee harvemmin mutta erilaisia häiriöitä päivittäin, kuten laiterikkoja, prosessin kemiallisia vaihteluita jotka vaikuttavat ajettavuuteen jne, joihin pitää pystyä reagoimaan nopeasti. Siihen lisäksi suunnitellut ajomuutokset ja tietyt rutiinitoimet, pesut ja kunnossapitotoimet. Valvomosta käsin ei tehdä kuin osa työstä, ja vaikka sisätyötä onkin niin läheskään aina ei ole siistiä ja fyysisesti kevyttä, toisin kuin moni luulee. Työtapaturmiakin sattuu vaikka onneksi vähemmän kuin vielä 20 vuotta sitten, jolloin koneenhoitajan tunnisti puuttuvista sormista.

Vierailija
226/232 |
11.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun työntekijöiden työpäivää pidennetään merkittävästi, mutta töiden määrä ei kuitenkaan lisäänny, johtaa se irtisanomisiin monien osalta, kun aiempaa vähemmällä porukalla saadaan työt tehtyä. Siinä on sekin pelko työntekijöiden osalta.

Vierailija
227/232 |
11.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en ole ikinä ymmärtänyt, että miksi pitää perustella "ku noillakin on noin huonosti niin näilläkin pitää olla". Eikö fiksumpaa olisi, että kaikki muut pyrkisi pääsemään sinne korkeammalle tasolle?

"Ei yrityksillä ole varaa". AIVAN varsmasti on. Ne vaan mieluummin ottavat voitot ihmisten selkänahasta, koska se on helppoa. 

Kaikkien pitäisi tukea UPM:n työntekijöitä. Muuten ollaan siinä tilanteessa, että kohta kenenkään ei kannata tehdä töitä.

Vierailija
228/232 |
11.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saavutetusta eduista ei kukaan halua luopua.

Joskus viime vuosituhannella on miehet keskenään sopineet paperimiehille nämä 400 % pyhälisät ja saunalisät sun muut. Ei ole oikein tätä päivää se, että yksi ammattiryhmiä saa työnantajalta korvauksen siitä, etteivät pääse lauantai-iltana totutusti saunaan.

Miksi nimenomaan se sana sauna korventaa sinua? Kysymyshän on kuitenkin lauantain iltalisästä (joka on kyllä muillakin aloilla mm. kaupan alalla) ei sen kummemmasta. 400% pyhälisiä ei taida olla olemassakaan.

Vierailija
229/232 |
11.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

100 tuntia on pieni lisä kuitenkin kohtuuttoman suuresta palkasta. Pitäisi olla vain kiitollinen.

Vierailija
230/232 |
11.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei paperiteollisuudessa ole liian hyvät palkat työntekijöillä, muualla on vaan liian huonot. Nostetaan mieluummin muiden palkkoja.

Vierailija
231/232 |
11.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

100 tuntia on pieni lisä kuitenkin kohtuuttoman suuresta palkasta. Pitäisi olla vain kiitollinen.

Miten niin kohtuuton? Ja etkö ymmärrä, että työnantaja pistää porukkaa pihalle, jos vähemmälläkin sakilla saadaan työt tehtyä? Silloin se hyvä palkka loppuu kokonaan.

Vierailija
232/232 |
13.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Paperityöntekijät tekevät myös yötyötä ja siksi 34h viikossa on perusteltua.

Olen metallialalla hitsaaja. Teen 3-vuorotyötä ja 40h viikossa. Palkka vain 2500€/kk.

Syytön se paperimies siihen on.

Ja valehtelet niin että korvat heiluu. Sinulla on pekkasia 18kpl ja lisäksi 5 viikkoa lomaa. Sen lisäksi arkipyhiä jotka entisestään lyhentävät keskimääräistä viikkotyöaikaa. Luulen että sinun keskimääräiset tunnit viikossa on alle 36h. Mutta pitäähän se paperimiehiä mollata kun siihen on tilaisuus. Totuus on se että jos heikennykset menevät läpi paperimiehillä niin kohta ne on edessä sinullakin. Ja silloin sulla tosiaan voi olla edessä tuo 40h viikossa.