Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

15-vuotias poikani ei ole varmaan vuoteen pessyt hampaitaan

Vierailija
09.02.2022 |

Kuin hädin tuskin kerran kuussa. Kävi tänään suuhygienistillä ja reikiä nolla 👀 Vähän hammaskiven siinä se. Onko hampaiden pesu turhaa?

Kommentit (46)

Vierailija
41/46 |
10.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulta paikattiin nuorena hampaita joka vuosi kunnes hammaslääkäri piti minulle vakavan puhuttelun hampaiden hoidosta. Sen jälkeen aloin hoitaa hampaitani pesemällä ne vähintään kerran vuorokaudessa, aiemmin oli minullakin niin, että hyvä jos kerran viikossa. Tuosta puhuttelusta on nyt 41 vuotta eikä minulta ole sen jälkeen löytynyt yhtään uutta reikää, rikkimenneitä paikkoja on kyllä uusittu.

Vierailija
42/46 |
10.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siiis mitä jos hampaiden pesu on oikeesti turhaa, oon samaa miettiny. Fluori ainakin on myrkkyä, vaikka siitä ei pienissä määrissä haitat olekaan yhtä isot kuin suurissa määrissä. Prosessoitu ja epäterveellinen ruoka varmasti lisää hampaidenpesun tarvetta, mutta siihenkin auttaa kummasti jo pelkkä harjaaminen ilman tahnaa. Aika jännä miettiä että ihmiskuntaa taaksepäin, ei aina ollu saatavilla harjaa ja tahnaa marketista, vaan ihmiset on vuosituhansia syöny oikeaa ruokaa ja ollu pesemättä hampaita. Veikkaan ettei sillon kaikilla ollu mitkää mädät hampaat

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/46 |
10.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kai se hampaiden kuntoa  on hammasluusta kiinni ja ravinnosta mitä syö,  tuskin Afrikassa hampaita pestään enemmän kuin meillä ja kaikilla on loistavan valkoiset upeat hampaat.

Kehoittaisin nuorta huolehtimaan hampaistaan, jos tahtoo joskus seurustella ja suukonkin saada.

Että oikein kehottaisit nuorta. Ihan oikeasti, miten vieraantuneita te olette teinien maailmasta 😃

Täh?

Kyllä mä kehotan mun 15v poikaa hammaspesulle, jos näyttää siltä, että iltahammaspesu on unohtunut. Ja hän menee silloin hampaiden pesulle. Miten te olette kasvattaneet lapsenne jos vanhempia ei totella? :)

Mun kummallakaan lapsella 15v ja 18v ei ole yhtään reikää hampaissaan ja hampaiden pesu on aloitettu jo vauvaiässä. Ja todellakin olen vahtinut että se tehdään. 

Vierailija
44/46 |
10.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei hätää kyllä ne ensimmäiset hampaat irtoaa siinä 30 ikävuoden tietämissä. Viisikymppisenä ei ole muuta kuin tekohampaat suussa.

Oletteko te ihmiset näin pihalla? Jos kariesbakteerin on onnistunut välttämään vauvaiässä, voi huokaista helpotuksesta, koska reikiä ei ole tulossa. Ja kariesbakteeri saadaan usein idioottivanhemmilta, jotka maistavat vauvansa ruokaa vauvan haarukasta ja tunkevat sen jälkeen vauvan suuhun.

Itse taidat olla pihalla.

Parodontiitti eli hampaiden kiinnityskudoksen sairaus(tulehdus) ei tarvitse kariesbakteeria kehittyäkseen. Suu on muutenkin täynnä bakteereita. Siihen riittää se, että hampaita ja ienvälejä ei puhdisteta säännöllisesti harjalla ja hammastahnalla. Vaikka sulla ei olisi hampaissa yhtään reikää, niin ne saattavat em. syyn takia alkaa heilumaan ja irtoamaan ikenestä. 

Vierailija
45/46 |
10.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syljen koostumus vaikuttaa paljon siihen tuleeko reikiä vai ei. Ja se koostumus vaihtelee eri ihmisillä. Hampaitten pesun opettelu alkaa heti kun niitä hampaita alkaa tulla. Ensin ne pesevät vanhemmat. Sen jälkeen vanhemmat huolehtivat vielä useamman vuoden, että kersa pesee ne, vähintää kerran päivässä. Ongelmat voivat alkaa vasta myöhemmällä iällä. Jatkuva ientulehduskaan ei ole yleisterveyden kannalta hyvä.

Suussa on samoja pöpöjä, mitä takalistossa, joten on kyllä epäviehättävä ajatus hönkiä toisia päin ja levitellä pöpöjään ympäriinsä. Ja olen samaa mieltä että se, joka huolehtii hampaista, huolehtii sillä samalla todennäköisyydellä myös pallinsa. Ja jos ei huolehdi toisesta, niin miksi toisestakaan.

Vierailija
46/46 |
10.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huono hammas- ja suuterveys on yhteydessä myös esim. sydän- ja verisuonisairauksiin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yhdeksän neljä