Pääkaupunkiseutu on yliarvostettu
Miksi melkein 1/5 suomalaisista pitää pakkautua niin pienelle alueelle verrattuna Suomen pinta-alaan, kun täällä Pääkaupunkiseudun ulkopuolella riittää lääniä Lappia myöten? Ja täällä on varmaan kivempaa kun siellä Pääkaupunkiseudulla kun ei tarvitse kestää niitä omaa egoaan nostattavia tekopyhiä ihmisiä.:)
Kommentit (116)
[quote author="Vierailija" time="20.06.2015 klo 13:46"]
[quote author="Vierailija" time="20.06.2015 klo 13:34"][quote author="Vierailija" time="20.06.2015 klo 13:14"] [quote author="Vierailija" time="20.06.2015 klo 13:10"][quote author="Vierailija" time="20.06.2015 klo 13:04"] [quote author="Vierailija" time="20.06.2015 klo 13:01"][quote author="Vierailija" time="20.06.2015 klo 12:56"] [quote author="Vierailija" time="20.06.2015 klo 12:51"][quote author="Vierailija" time="20.06.2015 klo 12:47"] En minäkään ymmärrä. Siksi muutinkin erääseen eurooppalaiseen miljoonakaupunkiin, joka on helsinkiin verrattuna oikeasti kaupunki. Asuntojen hinnat sen sijaan on keskimäärin 30% halvempia kuin helsingissä. En ymmärrä kuka maksaa yksiötä 300 tonnia kun sijaintina on Helsinki. [/quote] No toi nyt ei ihan osu aiheen maaseutuihannointiin. [/quote] No kyllä ehkä mäkin voisin asua jossain ulkomaisessa kaupungissa kuin Pääkaupunkiseudulla koska silloin mun ei tarvitsisi nähdä mun pk--seudulla asuvia sukulaisia.:) [/quote] Eli toisinsanoen sun ongelmasi olikin sukulaiset pääkaupunkiseudulla. Ei niinkään pääkaupunkiseutu. (Pääkaupunkiseutu lauseen keskellä kirjoitetaan pienellä peellä.) [/quote] No ehkä nekin, mutta muutenkin siellä pääkaupunkiseudulla on liikaa ihmisiä mun makuun.:) [/quote] Mutta ulkomaiseen miljoonakaupunkiin voisit muuttaa. Havaitsen kieroutunuttta logiikkaa. [/quote] Niin ehkä voisinkin, koska tää Suomi ei oo mun lempimaa.:) Lisäksi osaan aika monia kieliä.:) -Ap [/quote] Nyt olet sitten kääntänyt pääkaupunkivastaisuuden Suomivastaisuudeksi. Nyt alkaa kieroutunut logiikkasikin ontua. [/quote] Jaa. Mutta vielä Venäjä tän maan valtaa jos haluaa niin tää Suomen ylistys vielä lakkaa näillä suomijunteilla.:)
[/quote]
No ei se Neuvostoliittokaan aikoinaan pystynyt kansallistunteita tukahduttamaan valloittamissaan maissa. Pikemminkin päinvastoin.
[quote author="Vierailija" time="20.06.2015 klo 13:53"]Yliarvostettu tarkoittaa sitä että hintaa pyydetään rutkasti mutta kukaan ei haluaisi mennä ja ostaa asuntoa ellei ole pakko. Pääkaupunkiseudulle ei ole pakko tulla.Jos on arvostettu niin on arvostettu.
Onko ap Tampereelta?
[/quote]
Joo en ole Tampereelta. Suurin paikkakunta väkiluvultaan jossa oon tähänastisen elämäni aikana asunut, on Lahti. Se on ihan kiva kaupunki mun mielestä.:)
Kyllähän maalla asuu jos on varautunut siihen että palvelut ovat kaukana tai netissä ja tiet huonoja. Postit ja lehdet siirtyvät nettiin jonkun ajan sisällä koska ei ole järkeä verovaroin ja kallein postimaksuin tukea olemattoman postin jakelua syrjäkylille joka päivä. Teitä ei kannata ylläpitää kovin kumoisella tasola jos kulkijoita on vähän. Kyllä tierahatkin kuuluvat siinne missä niiden maksajat ovat.
Koulut on siirrettävä sinne missä on asutusta. Esim on epätasa-arvoista että pääkaupinseudulla on pulaa opiskelupaikoista ja muulla niistä on ylitarjontaa.
Mä viihdyn ja haluan asua täällä. Ei kai siihen sen kummempaa syytä tarvita. Ihan samalla tavalla kuin sinäkin ilmeisesti haluat asua siellä missä asutkin.
[quote author="Vierailija" time="20.06.2015 klo 14:33"]Kyllähän maalla asuu jos on varautunut siihen että palvelut ovat kaukana tai netissä ja tiet huonoja. Postit ja lehdet siirtyvät nettiin jonkun ajan sisällä koska ei ole järkeä verovaroin ja kallein postimaksuin tukea olemattoman postin jakelua syrjäkylille joka päivä. Teitä ei kannata ylläpitää kovin kumoisella tasola jos kulkijoita on vähän. Kyllä tierahatkin kuuluvat siinne missä niiden maksajat ovat.
Koulut on siirrettävä sinne missä on asutusta. Esim on epätasa-arvoista että pääkaupinseudulla on pulaa opiskelupaikoista ja muulla niistä on ylitarjontaa.
[/quote]
No ehkä näinkin, mutta jos näihin "syrjäseutuihin" panostettaisiin enemmän niin kyllä ihmisiä näihinkin paikkoihin muuttaisi lisää. Toivottavasti
:) -Ap
Musta on todella pinnallista ja naiivia väittää, että pääkaupunkiseudulla asuu pintaliitäjiä. Suurimmakdi me olemme ihan tavalllisia ihmisiä. Älykkäimmät tuntemani ihmiset asuvat täällä, syykin on yksinkertainen, täällä on parhaimmat koulut ja suurin osa vaativista työpaikoista. Täällä asuu tavallisia ihmisiä, jotka välittävät perheestään, läheisistään ja ystävistään. Jotka elävät normaalia arkeaan perheensä kanssa käyden töissä ja harrastaen.
Minä kaipaan ympärilleni ihmisiä ja katuvaloja, kauppoja ja kulttuuria ja olen aidosti tälläinen. Lähiluonto ja oma piha riittävät ja meren ranta. Maalla olen 4 päivää vuodessa. Pinnallinen en ole missään tapauksessa, syntynyt täällä ja rakastan elämääni täällä.
[quote author="Vierailija" time="20.06.2015 klo 14:02"]
Alepa on ehkä ainut mikä on kaikkialla lähellä, mutta entä esim. Prisma?
[/quote]
Mihin Prismaa tarvitaan, jos kaikki samat tuotteet saa lähempääkin? Eikä Prismakaan lopulta kovin kaukana ole. Helsingin ydinkeskustasta on lähimpään Prismaan alle 10 km, jos välttämättä Prismaan pitää päästä.
"Pääkaupunkiseutu on yliarvostettu ja siellä asuu pinnallisia pintaliitäjiä, jotka kuvittelee olevansa jotain."
Ah, miten tuore näkemys! Ihanan raikas eikä yhtään 70-lukulainen.
Opiskelu ja työt. Täältä ei puutu mitään.
Kummastuttaa käsitys siitä, että pääkaupunkiseutu olisi yliarvostettu. Täälläkin varmasti yli puolet EI arvosta pääkaupunkiseutua. Miten voi olla yliarvostettu, jos ei juuri nauti arvostusta? Se, että pääkaupunkilaiset itse arvostavat asuinpaikkaansa, kuten oikein onkin, ei tee pääkaupunkiseudusta yliarvostettua.
Olen asunut koko lapsuuteni ja nuoruuteni Helsingissä. Olen jo monen polven helsinkiläinen. En näe mitään hohtoa asua suuressa kaupungissa. Ainut syy on se, että valitettavasti työt on keskittyneet pk-seudulle. Nyt olen asunut jo vuosia pienemmässä suomalaisessa kaupungissa ja käyn Helsingissä silloin, kun käyn sukuloimassa ym. Nautin elämästäni paljon enemmän näin; vähemmän melua, rikollisuutta, huumeita ja lisälsi tuntuu siltä, että Helsingin ulkopuolella lapset ovat lapsia pidempään.
[quote author="Vierailija" time="20.06.2015 klo 12:46"]
Pääkaupunkiseudulla (varsinkin helsingissä) on kaupat, työt, koulut, yhteydet, kaikki heti saatavilla. Itseänikin inhottaa esim. vuokra-asuntojen korkeat hinnat, mutta sille ei juuri mitään voi.
[/quote]
Kyllähän kauppoja, kouluja ja yhteyksiä on pienemmissäkin kaupungeissa! Töitä voi olla ainakin tietyillä aloilla enemmän Helsingissä, mutta esimerkiksi lääkäreille olisi hommia muuallakin Suomessa. Kaikissa kaupungeissa on varmaankin puolensa, mutta olen ap:n kanssa samoilla linjoilla. Helsinkiin muutetaan paljon myös statussyistä. On olevinaan hienoa asua Helsingissä.
Mä nyt satun viihtymään siellä päin missä olen syntynyt ja elänyt koko ikäni. Työ, kaverit yms. ovat täällä.
[quote author="Vierailija" time="20.06.2015 klo 20:37"]
[quote author="Vierailija" time="20.06.2015 klo 20:29"]
Meillä on varmaan eri tyyli. Mulla melko klassinen, satsaamaan laatuun. Pikkuputiikkeja ei Helsingissä paljoa ole. Ja tosiaan yksi päivä aina shoppaillaan (mies ostaa puoleksi vuodeksi vaatteita myös, ei löydä Suomesta mieleisiään) ja pari päivää ihan muuta. :)
[/quote]
Hmm... mullakin melko klassinen tyyli, ehkä tylsäkin, ja olen pärjännyt Helsingin pikku- ja isommillakin putiikeilla. Ainoa todellinen klassikkotuote, jonka olen bongannut Tukholmasta mutten Helsingistä, on Patek Philippen kello, mutta sillä nyt ei paljon väliä ole, koska hinta menee "hieman" budjettini yläpuolelle. :D
[/quote]No mikäs köyhä se sinä olet, menepä töihin
[quote author="Vierailija" time="20.06.2015 klo 15:17"]
On olevinaan hienoa asua Helsingissä.
[/quote]
Eikö ole hyvä, että ihmisen mielestä on hienoa asua siellä, missä hän asuu? En muutenkaan ymmärrä, miksei helsinkiläinen saisi olla kotiseuturakas siinä missä muutkin.
[quote author="Vierailija" time="20.06.2015 klo 13:29"]Paljon ihmisiä ja sitä kautta pöhinää eli erilaisia mahdollisuuksia. Varsinkin kun maakuntien parhaimmisto yleensä muuttaa nuorena metropolialueelle. Ennen toki kauppojakin mutta netin myötä se on tasoittunut maaseudun eduksi. Nykyäänhän ei enää näe päältäpäin onko stadilainen vai bönde. Tai erota tukholmalaisia hesalaisista.
[/quote]
Kyllähän erottaa. Kun odottaa dösää, voi huvikseen erotella ihmisistä helsinkiläiset, espoolaiset, vantaalaiset, kirkkonummelaiset, keravalaiset ja oikeat böndet.
Ohis
[quote author="Vierailija" time="20.06.2015 klo 22:34"]
No mikäs köyhä se sinä olet, menepä töihin
[/quote]
Ei huvita. Sain juuri sossusta maksusitoumuksen Patekia varten.
Olen samaa mieltä. Kävin pääsykokeissa ja pitkästä aikaa Helsingissä. Heti rautatieasemalla tuli fiilis, että oikei, tänne en muuta. Täynnä mamu-ryhmittymiä, nistin näköisiä nuorukaisia, helvetinmoinen vilinä ja vilske ja asunnot todella kalliita. Ja usein siellä asunnoissa on se kaupungin meteli ja sitten suomalaiseen kulttuurin tottumaton ihminen naapurissa joka mekastaa ties miten. Ei kiitos, mieluummin käyn opiskelemassa omalta paikkakunnalta käsin.
[quote author="Vierailija" time="20.06.2015 klo 15:40"]
[quote author="Vierailija" time="20.06.2015 klo 15:17"]
On olevinaan hienoa asua Helsingissä.
[/quote]
Eikö ole hyvä, että ihmisen mielestä on hienoa asua siellä, missä hän asuu? En muutenkaan ymmärrä, miksei helsinkiläinen saisi olla kotiseuturakas siinä missä muutkin.
[/quote]
Tarkoitin, että ihmiset muuttavat Helsinkiin, koska uskovat saavansa sillä lisää arvostusta. Sehän ei ole sama asia, kuin että on kotiseuturakas.
[quote author="Vierailija" time="20.06.2015 klo 13:46"]
[quote author="Vierailija" time="20.06.2015 klo 13:40"]
60- ja 70-luvulla muutettiin muualta Suomesta pääkaupunkiseudulle sankoin joukoin, työn perässä. Sama trendi on jatkunut ja jatkuu edelleenkin. Työpaikat ovat keskittyneet tänne.
[/quote]
Näin on. Meillä poliitikot puhuvat kaiken aikaa siitä, että koko suomi pidetään asuttuna. Mitään tämän asian eteen ei kuitenkaan tehdä. Ihan kaikkien etu olisi jos työpaikat jakautuisi tasaisemmin. Nykyisessä tietoyhteiskunnassa se olisi mahdollista.
[/quote]
Paitsi, että Suomessa massiiviset määrät rahaa kaadetaan joka vuosi syrjäkylien tekohengittämiseen. Suomessa on noin 100 kuntaa, jotka saavat yli puolet tuloistaan valtionosuuksina. Lisäksi maataloustuet ovat suoraa tulonsiirtoa kaupunkiseuduilta maalle ja Keskustahan on tässä harrastanut paljon virastojen pakkosiirtoa maakuntiin. Että kyllä se kaupungistuminen (joka on globaali trendi) on ihan ihmisten oma valinta.