Pääkaupunkiseutu on yliarvostettu
Miksi melkein 1/5 suomalaisista pitää pakkautua niin pienelle alueelle verrattuna Suomen pinta-alaan, kun täällä Pääkaupunkiseudun ulkopuolella riittää lääniä Lappia myöten? Ja täällä on varmaan kivempaa kun siellä Pääkaupunkiseudulla kun ei tarvitse kestää niitä omaa egoaan nostattavia tekopyhiä ihmisiä.:)
Kommentit (116)
[quote author="Vierailija" time="20.06.2015 klo 14:03"]
[quote author="Vierailija" time="20.06.2015 klo 13:46"]
[quote author="Vierailija" time="20.06.2015 klo 13:40"]
60- ja 70-luvulla muutettiin muualta Suomesta pääkaupunkiseudulle sankoin joukoin, työn perässä. Sama trendi on jatkunut ja jatkuu edelleenkin. Työpaikat ovat keskittyneet tänne.
[/quote]
Näin on. Meillä poliitikot puhuvat kaiken aikaa siitä, että koko suomi pidetään asuttuna. Mitään tämän asian eteen ei kuitenkaan tehdä. Ihan kaikkien etu olisi jos työpaikat jakautuisi tasaisemmin. Nykyisessä tietoyhteiskunnassa se olisi mahdollista.
[/quote]
Paitsi, että Suomessa massiiviset määrät rahaa kaadetaan joka vuosi syrjäkylien tekohengittämiseen. Suomessa on noin 100 kuntaa, jotka saavat yli puolet tuloistaan valtionosuuksina. Lisäksi maataloustuet ovat suoraa tulonsiirtoa kaupunkiseuduilta maalle ja Keskustahan on tässä harrastanut paljon virastojen pakkosiirtoa maakuntiin. Että kyllä se kaupungistuminen (joka on globaali trendi) on ihan ihmisten oma valinta.
[/quote]
Maakunnistahan ne rahat veroina suurelta osin kerätäänkin. Vai onko esimerkiksi vientiteollisuuden tuotantolaitokset mielestäsi keskittyneet Helsinkiin? Totuus on että siellä olevat työpaikat ovat enimmäkseen julkishallinnon ja yritysten pääkonttorien työpaikkoja.
[quote author="Vierailija" time="20.06.2015 klo 16:31"]
[/quote] No ainakin mun suvussa on vähän ehkä "pakko" nähdä mun sukulaisia vähän kaikissa kissanristiäisissä, vaikkei itse haluaisikaan nähdä niitä just sillä hetkellä. Tai sitten ne pahoittaa kai mielensä.;) Ainakin tän syyn takia oon ehkä vähän eri maailmasta kuin mun iskä. -Ap [/quote] Ai sinäkin oot näitä nysväkkeitä jotka tottelee vanhempiaan koko ikänsä [/quote] En, mutta jotenkin musta tuntuu että mun iskä ajattelee niin. Oikeastaan varmaan muut mun sukulaiset ei ajattelekaan niin. En tiiä. Sen siitä saa, kun syntyy tällaiseen jonkin mielestä vissiin "parempaan" sukuun kuin muut.;) -Ap
[/quote]
Minkä ikäinen ihminen käyttää omasta isästään sanaa iskä? Alle 12-vuotias?
Äh, provohan tää aloitus olikin. Jollain tylsä juhannus, kun sataakin koko ajan xD
[quote author="Vierailija" time="20.06.2015 klo 16:40"]
[quote author="Vierailija" time="20.06.2015 klo 16:37"]
Tuossahan oli juurikin kyse siitä, että tuo ongelma alkoi vasta Helsingissä ja johtuu suomalaiseen kulttuuriin sopeutumattomista - muualla Suomessa kun heitä on vielä verrattain vähän.
[/quote]
Kyllä melua osaavat pitää muutkin kuin mamut. Jouduin opiskeluaikanani asumaan erään keskisuomalaisen kaupungin lähiössä pari vuotta ja kuuntelemaan jatkuvaa metelöintiä. Mamuja siellä ei asunut ainoatakaan. Vaan ehkäpä nämä suomalaissyntyisetkään eivät olleet ehtineet sopeutua suomalaiseen kulttuuriin?
[/quote]
Niin. 500 vuotta on lyhyt aika.
[quote author="Vierailija" time="20.06.2015 klo 14:33"]Mä viihdyn ja haluan asua täällä. Ei kai siihen sen kummempaa syytä tarvita. Ihan samalla tavalla kuin sinäkin ilmeisesti haluat asua siellä missä asutkin.
[/quote]
Mä en viihdy asfaltin keskellä.
[quote author="Vierailija" time="20.06.2015 klo 12:55"]Suurin osa muuttaa työn tai opiskelujen vuoksi, harvempi brassaillakseen asuvansa pääkaupungissa, vaikka tosi asiassa asuisikin Keravalla tai Vantaalla.
Asuin monta vuotta Stadissa, nyt Keravalla ja viihdyn sata kertaa paremmin, elämänlaatu koheni kertaheitolla, juna vie duuniin 30 minuutissa Stadiin.Täällä on tilaa ja vihreyttä ja lasten parempi elää
[/quote]
[quote author="Vierailija" time="20.06.2015 klo 16:47"]
Maakunnistahan ne rahat veroina suurelta osin kerätäänkin.
[/quote]
Maalaisten unissa, kyllä. Totuus on pikkuisen erilainen.
[quote author="Vierailija" time="20.06.2015 klo 16:57"]
Niin. 500 vuotta on lyhyt aika.
[/quote]
Tai 1500 vuotta. Näillä "pertsoilla" ja "ritvoilla" kun ei ollut minkäänlaista pigmenttiä.
[quote author="Vierailija" time="20.06.2015 klo 17:04"][quote author="Vierailija" time="20.06.2015 klo 12:55"]Suurin osa muuttaa työn tai opiskelujen vuoksi, harvempi brassaillakseen asuvansa pääkaupungissa, vaikka tosi asiassa asuisikin Keravalla tai Vantaalla.
Asuin monta vuotta Stadissa, nyt Keravalla ja viihdyn sata kertaa paremmin, elämänlaatu koheni kertaheitolla, juna vie duuniin 30 minuutissa Stadiin.Täällä on tilaa ja vihreyttä ja lasten parempi elää
[/quote]
[/quote]
Joo mutta lantasaappaiden mielestä kaikki mikä on 50km säteellä kehäkolmosesta on Hesaa ja näin ollen paheksuttavaa.
[quote author="Vierailija" time="20.06.2015 klo 16:47"][quote author="Vierailija" time="20.06.2015 klo 16:31"]
[/quote] No ainakin mun suvussa on vähän ehkä "pakko" nähdä mun sukulaisia vähän kaikissa kissanristiäisissä, vaikkei itse haluaisikaan nähdä niitä just sillä hetkellä. Tai sitten ne pahoittaa kai mielensä.;) Ainakin tän syyn takia oon ehkä vähän eri maailmasta kuin mun iskä. -Ap [/quote] Ai sinäkin oot näitä nysväkkeitä jotka tottelee vanhempiaan koko ikänsä [/quote] En, mutta jotenkin musta tuntuu että mun iskä ajattelee niin. Oikeastaan varmaan muut mun sukulaiset ei ajattelekaan niin. En tiiä. Sen siitä saa, kun syntyy tällaiseen jonkin mielestä vissiin "parempaan" sukuun kuin muut.;) -Ap
[/quote]
Minkä ikäinen ihminen käyttää omasta isästään sanaa iskä? Alle 12-vuotias?
Äh, provohan tää aloitus olikin. Jollain tylsä juhannus, kun sataakin koko ajan xD
[/quote]
Mä ainakin ja oon 21-vuotias. Ja täällä ei sada koko aikaa. -Ap
[quote author="Vierailija" time="20.06.2015 klo 17:11"]
Maakunnistahan ne rahat veroina suurelta osin kerätäänkin.
[/quote]
Maalaisten unissa, kyllä. Totuus on pikkuisen erilainen.
[/quote]
Voihan se totuus ruveta paljastumaankin jos julkishallinon perkaukselle riittää tahtoa nykyisessä hallituksessa. Saattaa monelle tohtori-pirkolle ja maisteri-lissulle tulla työnhaku tutuksi.. Mutta ei se mitään, tervetuloa maakuntiin! Täällä on kyllä riuskille naisihmisille tekemistä olipa lama tai ei.
[quote author="Vierailija" time="20.06.2015 klo 17:24"]
Mutta ei se mitään, tervetuloa maakuntiin! Täällä on kyllä riuskille naisihmisille tekemistä olipa lama tai ei.
[/quote]
Hyvä, ettei maaseudulla ole työttömyysongelmia. Eipä sinne sitten mitään pääkonttoreitakaan tarvitse väkipakolla siirtää.
Totuus on että siellä olevat työpaikat ovat enimmäkseen julkishallinnon ja yritysten pääkonttorien työpaikkoja.
[/quote]
Pääkonttoreissa työskenteleminen vaatii usein sellaista ajattelukykyä, johon pääkaupunkiseudun asukeilla on parhaat edellytykset. Antaa maalaisten hoitaa suorittavan portaan hommat.
[quote author="Vierailija" time="20.06.2015 klo 12:28"]
Miksi melkein 1/5 suomalaisista pitää pakkautua niin pienelle alueelle verrattuna Suomen pinta-alaan, kun täällä Pääkaupunkiseudun ulkopuolella riittää lääniä Lappia myöten? Ja täällä on varmaan kivempaa kun siellä Pääkaupunkiseudulla kun ei tarvitse kestää niitä omaa egoaan nostattavia tekopyhiä ihmisiä.:)
[/quote]
Täällä elää paljon erilaisia ihmisiä, joten tervetuloa tutustumaan. Itse en ainakaan allekirjoita egon nostamista tai tekopyhyyttä.
[quote author="Vierailija" time="20.06.2015 klo 19:49"]
[quote author="Vierailija" time="20.06.2015 klo 16:44"]
Jokaisessa maassa pääkaupungit ovat arvostuksessa ja täynnä. Ei Suomi mikään poikkeus ole.
[/quote]
Ei ole. Esim. Berliini on muuttotappiokaupunki ja halvempi kuin esim. Hampuri.
[/quote]
Mutta kun Suomi ei ole Saksa vaan Euroopan periferiaa. Ei ole mitään muuta syytä asumisen kalleudelle päkaupunkiseudulla kuin tietoinen politiikka. Tämä pääkaupungin tärkeyden hehkutus on lähinnä pienten maiden juttu sillä isoissa maissa on muitakin suuria keskuksia jotka ovat maan kannalta merkittävämpiä kuin hallinnollinen keskus.
[quote author="Vierailija" time="20.06.2015 klo 12:58"][quote author="Vierailija" time="20.06.2015 klo 12:43"][quote author="Vierailija" time="20.06.2015 klo 12:35"]Et ymmärrä kaupungin merkitystä.
[/quote]
Ymmärränhän, kun oon itsekin asunut kaupungissa elämäni aikana ja mun sukulaisia asuu Pääkaupunkiseudulla. Oon siis vieraillut siellä lapsesta asti vähän. Ja tälläkin hetkellä asun pielessä kaupungissa täällä Savossa. Mutta silti näin 9 vuoden haja-asutusalueella Pohjanmaalla asumisen jälkeen tykkään enemmän, kun on enemmän markkia ympärillä.:) -Ap
[/quote]
Savossa on vain yksi kaupunki.
[/quote]
Kuopio, Mikkeli, Savonlinna, Piexämäki jne.
[quote author="Vierailija" time="20.06.2015 klo 16:31"][quote author="Vierailija" time="20.06.2015 klo 16:25"][quote author="Vierailija" time="20.06.2015 klo 13:18"][quote author="Vierailija" time="20.06.2015 klo 13:14"][quote author="Vierailija" time="20.06.2015 klo 12:56"][quote author="Vierailija" time="20.06.2015 klo 12:51"][quote author="Vierailija" time="20.06.2015 klo 12:47"]
En minäkään ymmärrä. Siksi muutinkin erääseen eurooppalaiseen miljoonakaupunkiin, joka on helsinkiin verrattuna oikeasti kaupunki. Asuntojen hinnat sen sijaan on keskimäärin 30% halvempia kuin helsingissä. En ymmärrä kuka maksaa yksiötä 300 tonnia kun sijaintina on Helsinki.
[/quote]
No toi nyt ei ihan osu aiheen maaseutuihannointiin.
[/quote]
No kyllä ehkä mäkin voisin asua jossain ulkomaisessa kaupungissa kuin Pääkaupunkiseudulla koska silloin mun ei tarvitsisi nähdä mun pk--seudulla asuvia sukulaisia.:)
[/quote]
Ei niitä tartte nähdä vaikka itsekin asuisi pk-seudulla jos ei halua
[/quote]
No ainakin mun suvussa on vähän ehkä "pakko" nähdä mun sukulaisia vähän kaikissa kissanristiäisissä, vaikkei itse haluaisikaan nähdä niitä just sillä hetkellä. Tai sitten ne pahoittaa kai mielensä.;) Ainakin tän syyn takia oon ehkä vähän eri maailmasta kuin mun iskä. -Ap
[/quote]
Ai sinäkin oot näitä nysväkkeitä jotka tottelee vanhempiaan koko ikänsä
[/quote]
En, mutta jotenkin musta tuntuu että mun iskä ajattelee niin. Oikeastaan varmaan muut mun sukulaiset ei ajattelekaan niin. En tiiä. Sen siitä saa, kun syntyy tällaiseen jonkin mielestä vissiin "parempaan" sukuun kuin muut.;) -Ap
[/quote]
Kissanristiäisiin kokoontuu yleensä sukua mistä tahansa maan kolkasta. Normiarkena sukulaisia ei ole pakko tavata vaikka asuttaisiin samassa kaupungissa. Ei vaikka parempisukuinen iskä olisi mitä mieltä.