Miten raudanpuutteiset naiset selvisivät menneinä vuosikymmeninä oireineen?
Kommentit (73)
Olivat koko ajan raskaana eivätkä vuotaneet rautaa pois.
Tai nykyäänkään? Mulla kesti yli kaksikymmentä vuotta ennen kuin sain rautainfuusion, vasta kun alkoi olla kriittisillä rajoilla arvot. Oi miksi tätä ei hoideta ajoissa, miksi?
Silloin syötiin enemmän sisäelimiä. Eläimistä käytettiin kaikki mahdollinen hyväksi, tehtiin sylttyä, verilettuja ja maksalaatikkoa. Paljon raudan lähteitä.
On varmaan ollut huono olo heillä.
Erilainen ruokavalio ja harvemmin kuukautisia.
Syötiin sisäelimiä, oltiin aina pienessä nälässä eli aliravittuja niin jäi kuukautiset pois.
He söivät mm punajuuria, jotka sisältävät monipuolisesti kivennäisaineita, kuten rautaa,kalsiumia, sinkkiä, jne.
Keho kyllä kertoo puutoksesta siten, että syntyy tiettyyn ruokalajiin suuri hinku.
Nainen raskaana on luonnollinen tila, johon nainen on kehittynyt nojaamaan. Muuten on jollain tavalla koko ajan sairas.
Eihän niistä välttämättä selvittykään. Ihmisten keskimääräinen elinikä oli alhaisempi ja monet kuolivat syihin jotka olisivat nykypäivänä helposti hoidettavissa.
Vierailija kirjoitti:
Olivat koko ajan raskaana eivätkä vuotaneet rautaa pois.
Raskaushan vie rautaa, koska vauva vie osan raudasta ja synnytyksessä menettää verta
Joivat verta, söivät maksapihvejä ja veriruokia. Ei kai siinä oikein muuta voinut tehdä kuin yrittää selvitä.
Toisaalta miten nykyään selvitään, jos lääkäri ei tutki tai osaa hoitaa?
Raskaus vie rautaa enemmän kuin kuukautiset.
Kaikilla oli anemia. "Kevät keikkuen tulevi" kuvasi muuten sitä, miten heikossa kunnossa ihmiset talven jäljiltä olivat. Kesällä sai taas runsaasti vitamiinipitoista ruokaa syötäväksi.
No minä olen selvinnyt viimeiset vuosikymmenet sillä että olen jättänyt kaiken liikunnan ja urheilun, ulkona liikkumisen, sosiaalisen elämän ja opiskelun pois. Käyn töissä ja kaadun väsyneenä sänkyyn. Mies on hoitanut kodin ja lapset, alkavatkin olla jo aikuisia. Elämä meni happea haukkoen, apua ei saa kun rautavalmisteet ei imeydy.
Täytyy sanoa, että yksi hyvä asia on vaihdevuosissa, kun rauta-arvot lähtivät heti nousuun, kun menkat loppuivat. Ei tarvitse enää syödä rautalisää.
1920-luvulla syntynyt mummoni selitti joskus jotain, että nuorempana hänelle piikitettiin rautaa suoraan suoneen. Tiedä sitten mitä tarkalleen ottaen tällä tarkoitti.
jaa-a. sano se.