Suomalainen ei ole köyhä.
Suomalaisilla on katto pään päällä, ruokaa pöydässä, jopa kaljaan ja tupakkaan on rahaa. Puhdasta vettä on tarjolla vaikka laskua ei olisi varaa maksaa. Vaikka et maksaisi senttiäkään mihinkään et taatusti saisi itseäsi tapettua nälkään tai janoon jos viitsit kävellä lähimpään ruokajonoon tai seurakuntaan. Kuitenkin tullaan ihan tietokoneella ja Internet-yhteydellä vinkumaan miten juuri meiltä leikataan sen ja sen verran, jonka jälkeen mennään ilmaiseen lääkäriin vinkumaan flunssaa. On totta, että rikkaita voisi verottaa enemmän ja veroparatiiseja purkaa, mutta fakta vain on, että rikkaat lähtevät jonnekin Norjaan ja yritykset Aasiaan verotuksen takia. En siis ollenkaan puolustele veroparatiiseja tai nykyistä verosysteemiä. Karu fakta nyt vain on, että Suomalainen ihminen ei ole käyhää nähnytkään, muutakuin telkkarissa, netissä, tai kuullut ohimennen radiosta. Tietenkin joka valtiosta löytyy aina muutama alkoholisoitunut tai ihan rehellisesti köyhä kadulla asuja, vaikka mitä tekisi. Ja ei, ei minulla mitään köyhiäkään vastaan ole, jos joku sellaista korttia oli esiin vetämässä. Itse puolustan ostovoimaa jolla saataisiin Suomen talous raiteilleen. Pahin virhe on lähteä tekemään jotain omaa automerkkiä, ellei se ole sähkö- tai bioauto.
Kommentit (108)
[quote author="Vierailija" time="20.06.2015 klo 12:16"]
[quote author="Vierailija" time="20.06.2015 klo 12:10"][quote author="Vierailija" time="20.06.2015 klo 11:51"] [quote author="Vierailija" time="20.06.2015 klo 11:45"][quote author="Vierailija" time="19.06.2015 klo 20:36"] mennään ilmaiseen lääkäriin vinkumaan flunssaa. [/quote] Ottamatta kantaa mihinkään muuhun: missä täällä Suomessa pääsee ilmaiseen lääkäriin? [/quote] Suomessa ei ketään jätetä hoitamatta. Maksut ja lääkkeetkin järjestyy tarv. sosiaali yms huollon kautta. Käytätkö rahasi viinaan ja tupakkaan vai terveyskeskusmaksuun? [/quote] Ei järjesty. Itse saan kuukaudessa 735€ , josta 200€ vuokra. Loput jää ruokaan, lääkkeisiin, ym. Minulla on tiedossa avosydänleikkaus, yksi yö sairaalassa maksaa n. 40€. Tuon leikkauksen jälkeen sairaalassa menee n. 5 - 12 vuorokauteen joka tekee n. 200€ - 480€. Itse operaatio on tietenkin ilmainen... maksaa n. 20000€. Mutta ei minulla ole varaa... Kysyin sossusta ja sieltä kieltäytyivät vastamaasta. Ennen kuin suostun leikkaukseen pitää minun tietää saanko tukea siihen. [/quote] Kyllä noilla tuloilla on oikeus toimeentulotukeen. Ellei sinulla sitten ole enemmänkin omaisuutta, ainut syy joka voi kumota sen, ettei lääkärimaksujasi maksettaisi. Miksi valehtelet?
[/quote]
Ei ole omaisuutta. Mutta tuloni jää ylijäämäiseksi toimeentulotuki laskelmassa. Sosiaalityöntekijä voisi tehdä harkinnanvaraisen päätöksen.
[quote author="Vierailija" time="19.06.2015 klo 21:16"]
[quote author="Vierailija" time="19.06.2015 klo 21:13"]
Ajattelemalla kuten ap, sulkee itsensä turvalliseen pehmoiseen kuplaan, illuusioon, jonka sisässä kaikki maailman pahuus on poissa. Olisihan se hienoa, jos Suomi olisi sellainen paratiisi, että täällä ei olisi köyhyyttä. Valitettavasti sitä on kuitenkin aina ollut ja tulee aina olemaan. Se on epämiellyttävää ajatella, että minun maassani on ihmisiä, joilla menee huonosti, ja jotka joutuvat pihistämään jokapäiväisestä ruuastaan. Se saa minut ja sinutkin tuntemaan pientä syyllisyyttä asiasta. Siksi sitä mieluummin ajattelee, että Suomessa ei ole todellista köyhyyttä... tai jos onkin, niin ihmiset ovat itse ehdottoman syyllisiä asiaan tai vain laiskoja... jotta minun ei vain tarvitsisi tehdä mitään ja saisin porsastella itsekkäästi kuten tähänkin asti.
[/quote]
Kuten aloituksessa sanoin, Suomessakin on köyhyyttä, kuten kaikissa maailman valtioissa, aina. Pointti olikin nyt se että he, jotka nettipalstoilla vinkuvat köyhyyttään, eivät todellakaan ole köyhiä.
[/quote]
Sinulla on ilmeisestikin ihan oma määritelmä köyhyydestä.
[quote author="Vierailija" time="20.06.2015 klo 12:17"]
[quote author="Vierailija" time="20.06.2015 klo 12:10"]
[quote author="Vierailija" time="20.06.2015 klo 11:51"]
[quote author="Vierailija" time="20.06.2015 klo 11:45"][quote author="Vierailija" time="19.06.2015 klo 20:36"] mennään ilmaiseen lääkäriin vinkumaan flunssaa. [/quote] Ottamatta kantaa mihinkään muuhun: missä täällä Suomessa pääsee ilmaiseen lääkäriin? [/quote] Suomessa ei ketään jätetä hoitamatta. Maksut ja lääkkeetkin järjestyy tarv. sosiaali yms huollon kautta. Käytätkö rahasi viinaan ja tupakkaan vai terveyskeskusmaksuun?
[/quote]
Ei järjesty. Itse saan kuukaudessa 735€ , josta 200€ vuokra. Loput jää ruokaan, lääkkeisiin, ym.
Minulla on tiedossa avosydänleikkaus, yksi yö sairaalassa maksaa n. 40€. Tuon leikkauksen jälkeen sairaalassa menee n. 5 - 12 vuorokauteen joka tekee n. 200€ - 480€. Itse operaatio on tietenkin ilmainen... maksaa n. 20000€.
Mutta ei minulla ole varaa... Kysyin sossusta ja sieltä kieltäytyivät vastamaasta. Ennen kuin suostun leikkaukseen pitää minun tietää saanko tukea siihen.
[/quote]Jos ruokaan menee 200 niin äkkiä säästät tuon 400
[/quote]
On muitakin normaaleja elämiseen liittyviä menoja kuin ruoka. Ja mistä voin tietää montako vrk siellä sairaalassa menee. Sen lisäksi sydänleikkauksen jälkeen tulee lisää lääkkeitä, varmaan myös kotihoidossa tarvitaan avustajaa leikkauksen jälkeisenä viikkona... Sekin maksaa.
Monella mittapuulla meidän perhe on köyhä. Tienaamme mieheni kanssa käteen kuukaudessa n. 2500€. Tähän sisältyy kaikki rahat. Silti meillä on kaksi autoa, katto pään päällä. Ruokaa joka päivä. Saamme ostettua kaiken tarpeellisen. Meillä on kaksi lasta. Suurin osa ihmisistä ei osaa käyttää rahaa. Siitä heidän köyhyys johtuu. Meillekkin ihmiset aina sanovat asunnosta. Pitäisi olla isompi. En ymmärrä. Mihin sitä tilaa tarvitaan. Siihen että saataisiin haalittua lisää tavaraa vaikko joka viikkoisia yövieraita varten. Toki lasten kasvaessa isommiksi he tarvitsevat omaa tilaa,mutta sen aika on silloin. Olemme rikkaita siinä määrin että meillä on ollut valinnan vapaus järjestää näin elämä. Saamme itse kasvattaa lapsemme.
[quote author="Vierailija" time="19.06.2015 klo 21:07"]
[quote author="Vierailija" time="19.06.2015 klo 20:42"]
[quote author="Vierailija" time="19.06.2015 klo 20:40"]
Ei mulla muuta kuin että ärsyttää suunnattomasti, kun suomalainen kirjoitetaan isolla alkukirjaimella.
Se on henkistä köyhyyttä. Jokaisella on ollut mahdollisuus peruskoulussa oppi kirjoittamaan tämä oikein.
[/quote]
Valitettavasti en ole päässyt vielä peruskoulusta. Ap
[/quote]
No se selittääkin mustavalkoisen ajatusmaailman. Tyypillistä teineille.
[/quote]
Epäilinkin, että kunnes paljastan ikäni, joku ottaa tuon kortin esille. Teinithän eivät tunnetusti voi ottaa asioista selvää. Voit toki osallistua keskusteluun tuomalla esiin oman mielipiteesi.
[/quote]
Tottai teinit voivat ottaa asioista selvää. Kirjoituksesi oli kuitenkin mielipidekirjoitus. Siinä oli faktoja höystettynä omilla mielipiteillä - melko mustavalkoisilla sellaisilla. Nuoruusikään kuuluu tyypillisenä mustavalkoinen ajattelu. Se johtuu itsenäistymisprosessista. Nuori harjoittelee oman mielipiteen muodostamista ja joskus se mielipide ilmaistaan kärkevästikin. Kun ikää tulee lisää, ajatteluun tulee mukaan myös harmaita sävyjä. Kun saa elämän varrella siipeensä, huomaa, ettei elämä aina mene niinkuin nuoruuden teorioissa oli sen suunnitellut menevän.
[quote author="Vierailija" time="19.06.2015 klo 21:30"]
[quote author="Vierailija" time="19.06.2015 klo 21:07"]
[quote author="Vierailija" time="19.06.2015 klo 20:42"]
[quote author="Vierailija" time="19.06.2015 klo 20:40"]
Ei mulla muuta kuin että ärsyttää suunnattomasti, kun suomalainen kirjoitetaan isolla alkukirjaimella.
Se on henkistä köyhyyttä. Jokaisella on ollut mahdollisuus peruskoulussa oppi kirjoittamaan tämä oikein.
[/quote]
Valitettavasti en ole päässyt vielä peruskoulusta. Ap
[/quote]
No se selittääkin mustavalkoisen ajatusmaailman. Tyypillistä teineille.
[/quote]
Epäilinkin, että kunnes paljastan ikäni, joku ottaa tuon kortin esille. Teinithän eivät tunnetusti voi ottaa asioista selvää. Voit toki osallistua keskusteluun tuomalla esiin oman mielipiteesi.
[/quote]
Tottai teinit voivat ottaa asioista selvää. Kirjoituksesi oli kuitenkin mielipidekirjoitus. Siinä oli faktoja höystettynä omilla mielipiteillä - melko mustavalkoisilla sellaisilla. Nuoruusikään kuuluu tyypillisenä mustavalkoinen ajattelu. Se johtuu itsenäistymisprosessista. Nuori harjoittelee oman mielipiteen muodostamista ja joskus se mielipide ilmaistaan kärkevästikin. Kun ikää tulee lisää, ajatteluun tulee mukaan myös harmaita sävyjä. Kun saa elämän varrella siipeensä, huomaa, ettei elämä aina mene niinkuin nuoruuden teorioissa oli sen suunnitellut menevän.
[/quote]
tottakai
*korjaa*
Nyt sellaiset ajat että pitää tositoimin saada säästettyä menot. Meillä Suomessa ollut monet vuodet aika hyvät oltavat kun esim. voi olla työttömänä kotona ja nostaa avustuksia, ja jos työpaikka tarjolla on ollut oikeus olla sitä vastaanottamatta. Ei ole mielestäni oikein, jos kerran työpaikka tarjotaan niin pitäisi kyllä ottaa se vastaan.
[quote author="Vierailija" time="19.06.2015 klo 20:40"]Ei mulla muuta kuin että ärsyttää suunnattomasti, kun suomalainen kirjoitetaan isolla alkukirjaimella.
[/quote]
Mitäs siinä iniset :P
Virkkeet alkavat AINA isolla alkukirjaimella. Suomalainen ei ole köyhä.
Ihan oikein kirjoitettu ;)
[quote author="Vierailija" time="19.06.2015 klo 21:15"]
[quote author="Vierailija" time="19.06.2015 klo 20:59"]
Mua ärsyttää se, ettei voida hyväksyä toisten olevan rikkaampia kuin toiset. Ahkerat ja lahjakkaat vaan menestyy paremmin, kun perustason duunarit. Sille ei vain voi mitään. Ja itse olen laitoshuoltaja, että turha tulla aukomaan.
[/quote]
Minä olen kanssasi eri mieltä. On paljolti sattumaa, kuka menestyy. Ja miten se menestys sitten määritellään. Onko menestynyt ihminen sellainen, jonka tilillä on eniten rahaa. Vai onko menestynyt ihminen sellainen, joka auttaa lähimmäisiään ja saa paljon rakkautta perheeltään ja ystäviltään.
[/quote]
Menestynyt ihminen on sellainen, joka on onnellinen ja tyytyväinen elämäänsä eikä syyttele muita epäonnistumisistaan vaan on valmis itse muovaaman sen tyydyttävän elämän.
Pidän itseäni ihan menestyneenä, vaikka en suomalaiseen keskipalkkaan aivan ylläkään. Ja tasan tarkkaan olen tehnyt paljon töitä menestykseni eteen. En ole syyttänyt muita enkä vaatinut muilta vaan laittanut itseni likoon alusta asti. Kun muut luokkatoverini keskittyivät kesälomisin ryyppäämään, tein minä kesätöitä, niitä, mitkä eivät luokkatovereilleni kelvanneet. Kun valmistuin, tein taas samoja töitä, niitä, jotka eivät tasokkaille lukiolaisille kelvanneet. En ole koskaan ollut ilman työtä siksi, että olen vain käärinyt hihani ja tehnyt tasan sellaista työtä, joka on vastaan tullut. Ensimmäisessä alani työpaikassa sain työnantajaltani juuri kehuja siitä, että olin selvästi työtäpelkäämätön. Kirjava työkokemukseni on ollut jokaisessa työpaikassani etu.
Sattumaa voi olla sairastelut ja kuolema mutta kaikkeen muuhun voi vaikuttaa itse. Olen opiskellut itselleni kolme ammattia, kun en saanut alani töitä kahdesta muusta. Olen ollut sijaisena lapseni koulussa, hoitanut naapurien lapsia ja pessyt sukulaisteni ikkunoita muutaman kympin vuoksi. Onhan se vaatinut nöyryyttä mutta sattumaa ei siinä ole ollut, että olen saanut työllistettyä itseni. Olen jaksanut kaiken aikaa uskoa, että vielä sen unelmien työn saan ja sainkin.
Olen nimenomaan sitä mieltä, että sattumalla on vain pieni osuus, paljon suurempi osuus on ihmisen asenteella työtä kohtaan.
Ulkomailla asuessamme lapsiperheitä asui kaduilla ja sillan alla, sillä slummit olivat liian vaarallisia ja lapset haluttiin pitää turvassa syvästä köyhyydestä huolimatta. Heillä ei ollut muuta kuin likaisia riepuja ja vaatteet päällä. Ruoka etsittiin roskiksista tai kerjättiin ohikulkijoilta.
-
Kylminä talviöinä tehtiin vaarallisia sähköviritelmiä, jotta saataisin hieman lämpöä. Kerran sitten tämä viritelmä meidän lähellä olevassa porttikongissa syttyi palaamaan ja perhe menetti riepunsakin. Kun savunhaju haihtui viikkojen kuluessa, perhe palasi sinne takaisin mustista, hiiltyneistä seinistä välittämättä.
-
Kaduilla raajoja menettäneet ihmiset kyhjöttivät rivissä ja pyysivät ohikulkijoilta pennosia. Siellä oli myös ihmisiä, joilta puuttui kaikki kädet ja jalat. Sokeilla oli kävelykyky, joten he pystyivät myymään krääsää parilla kymmenellä sentillä paikallisjunissa, tosin liikkuminen oli haastavaa ja vaarallistakin, sillä joissakin junissa ei ollut ovia, vain aukot ja pudotus raiteille.
-
Se köyhyys, mitä näin, oli jotakin niin totaalista ja epätoivoista. Ahdistus rinnassani peittelin itseni untuvatäkillä mukavassa asunnossa, kun tiesin, että samaan aikaan miljoonat köyhät ympärilläni valmistautuivat kovaan yöhön taivasalla. Eräs köyhä äiti yritti päästä sairaalaan, mutta hänet käännytettiin ja hän joutui synnyttämään vauvan yksin pusikossa.
-
Kun palasin Suomeen, totesin, että monet köyhät -tai pienituloiset- täällä elävät kuin keskituloiset edellisessa asuinmaassani: lämmitetty koti, juokseva hanavesi, lapset koulussa, jonkinlaista ruokaa pöydässä joka päivälle ja aina välillä uusia vaatteitakin. Ilman kenkiä ei kävele kukaan kadulla, ei etenkään kylmillä ilmoilla. Harrastuksiakin on. Elämässä on mahdollisuuksia ja kivaa ajanvietettä, vaikka taloudellinen tilanne olisi tiukka. Vaikka työttömyys, vakava sairaus tai muu tragedia osuisi kohdalle, lapsiperhe ei joudu sillan alle asumaan.
-
Tällä viestillä en halua vähätellä suomalaista köyhyyttä. Meillä on joskus ollut hetkittäin raha tiukalla ja mua on ahdistanut se tunne, että yllätyskuluihin ei ole varaa ja jännitän etukäteen, mitä jos yöllä tuleekin lähtö sairaalaan lapsen kanssa ja miten saada kasaan 20 e taksia varten. Kauppareissuista on selvittävä eurolleen budjetissa. Lapsille ei ole ollut aina varaa kustantaa maksullisia harrastuksia ja tulee surku olo vanhempana, että taas jäi tytön unelma balettitunneista haaveeksi. Kyseessä on ollut lyhyt ajanjakso ja sekin oli stressaava kokemus. Myötätuntoni niille, joiden täytyy pärjätä pienellä rahalla kuukaudesta ja vuodesta toiseen. <3
[quote author="Vierailija" time="19.06.2015 klo 21:32"]
[quote author="Vierailija" time="19.06.2015 klo 21:15"]
[quote author="Vierailija" time="19.06.2015 klo 20:59"]
Mua ärsyttää se, ettei voida hyväksyä toisten olevan rikkaampia kuin toiset. Ahkerat ja lahjakkaat vaan menestyy paremmin, kun perustason duunarit. Sille ei vain voi mitään. Ja itse olen laitoshuoltaja, että turha tulla aukomaan.
[/quote]
Minä olen kanssasi eri mieltä. On paljolti sattumaa, kuka menestyy. Ja miten se menestys sitten määritellään. Onko menestynyt ihminen sellainen, jonka tilillä on eniten rahaa. Vai onko menestynyt ihminen sellainen, joka auttaa lähimmäisiään ja saa paljon rakkautta perheeltään ja ystäviltään.
[/quote]
Menestynyt ihminen on sellainen, joka on onnellinen ja tyytyväinen elämäänsä eikä syyttele muita epäonnistumisistaan vaan on valmis itse muovaaman sen tyydyttävän elämän.
Pidän itseäni ihan menestyneenä, vaikka en suomalaiseen keskipalkkaan aivan ylläkään. Ja tasan tarkkaan olen tehnyt paljon töitä menestykseni eteen. En ole syyttänyt muita enkä vaatinut muilta vaan laittanut itseni likoon alusta asti. Kun muut luokkatoverini keskittyivät kesälomisin ryyppäämään, tein minä kesätöitä, niitä, mitkä eivät luokkatovereilleni kelvanneet. Kun valmistuin, tein taas samoja töitä, niitä, jotka eivät tasokkaille lukiolaisille kelvanneet. En ole koskaan ollut ilman työtä siksi, että olen vain käärinyt hihani ja tehnyt tasan sellaista työtä, joka on vastaan tullut. Ensimmäisessä alani työpaikassa sain työnantajaltani juuri kehuja siitä, että olin selvästi työtäpelkäämätön. Kirjava työkokemukseni on ollut jokaisessa työpaikassani etu.
Sattumaa voi olla sairastelut ja kuolema mutta kaikkeen muuhun voi vaikuttaa itse. Olen opiskellut itselleni kolme ammattia, kun en saanut alani töitä kahdesta muusta. Olen ollut sijaisena lapseni koulussa, hoitanut naapurien lapsia ja pessyt sukulaisteni ikkunoita muutaman kympin vuoksi. Onhan se vaatinut nöyryyttä mutta sattumaa ei siinä ole ollut, että olen saanut työllistettyä itseni. Olen jaksanut kaiken aikaa uskoa, että vielä sen unelmien työn saan ja sainkin.
Olen nimenomaan sitä mieltä, että sattumalla on vain pieni osuus, paljon suurempi osuus on ihmisen asenteella työtä kohtaan.
[/quote]
Nuorena ehkä menestyksellä pääsee eteenpäin, mutta odotapa vain kun vuosia kerttyy ja sairauksia tulee. Vanhuusköyhyyttä on Suomessa paljon. Minä tunnen paljon niitä nuoriakin suomalaisia, joille elämän lottoarvonnassa on jäänyt luu käteen. Krooniset ja vakavat sairaudet tuovat monta käytännön murhetta elämään. Hienoa, että sinä olet sinnikäs ja energinen. Jaa silti hetkinen ajastasi myös heille, joilla ei elämä ole yhtä onnekasta. Minun onnellisuuteni mittari on se, miten paljon pystyn auttamaan heikompiosaisia.
[quote author="Vierailija" time="19.06.2015 klo 21:32"]
Nyt sellaiset ajat että pitää tositoimin saada säästettyä menot. Meillä Suomessa ollut monet vuodet aika hyvät oltavat kun esim. voi olla työttömänä kotona ja nostaa avustuksia, ja jos työpaikka tarjolla on ollut oikeus olla sitä vastaanottamatta. Ei ole mielestäni oikein, jos kerran työpaikka tarjotaan niin pitäisi kyllä ottaa se vastaan.
[/quote]
Periaatteessa on tietenkin näin, mutta jos tutkitaan asiaa käytännössä, niin työkkärin kirjoilla on paljon osatyökyvyttömiä tai esim mielenterveysongelmaisia, jotka eivät käytännössä pysty tekemään niitä töitä, joita heille tarjotaan. Systeemissä on väliinputoajia. Kaikki työttömät köyhät eivät ole vain laiskoja lusmuja, jotka eivät viitsi tehdä töitä.
Ei varmaan siellä takahikijällä näe köyhyyttä ja asunnottomuutta. Mutta onko niilläkin "katto päänpäällä", jotka viettää yöt metro- ja juna-asemilla, rappukäytävissä ja roskakatoksissa? Niitä ihmisiä on satoja. Pk-seudulla on varmasti 20.000 asunnotonta, joista muutama prosentti on täysin irti yhteiskunnan rattaista. Asuvat missä milloinkin, eivätkä saa valtiolta minkäänlaista tukea tai avustusta.
[quote author="Vierailija" time="20.06.2015 klo 12:32"]
Ja jos ei saa toimeentulotukea, ei ole köyhimpien joukossa = ei ole tarvetta toimeentulotuelle. Sitten vaan menoja pienentämään. Vähemmän päihteitä, rahapelejä & veikkauksia, osa-maksuilke ei, turhan roinan ostamiselle lopetus. Itsetehty ruoka on myös halvempaa.
[/quote]
Pahuudestako te ruokitte tätä juopporenttumytologiaa, vai ahdistaako niin kovasti, että on pakko haukkua ääliöiksi ja valehtelijoiksi ne, jotka muusta kertovat? Tässä maassa lahjakkuus ja ahkeruus eivät välttämättä johda menestykseen, voivatpa johtaa päinvastaiseenkin. Ihminen palaa loppuun tajutessaan, etteivät nekään aina riitä. On yrittäjiä, jotka eivät saa tukea koska eivät halua luopua yrityksestään vaikkei se pikittyneen laman oloissa kannatakaan. On jatko-opiskelijoita ja taiteilijoita, jotka ovat jääneet tyhjän päälle, koska meille on sivistysvaltion nimeen koulutettu ylenmäärin molempia ilman että ollaan valmiita kasvattamaan tieteen tai taiteen rahoitusta. Nyt heillä pyyhitään pöytää, koska heille jaksetaan olla siitä huolimatta kateellisia. Silti iso osa tästä porukasta ei edelleenkään tuhlaa vähiä rahojaan noista mihinkään. Moni heistä kuitenkin tarvitsisi toimintaansa jonkinverran varoja, ja jo se muutama lisäsatanen kuussa olisi iso asia ja halpa tapa pitää maan henkinen elämä jollain tapaa hengissä. Sitten kun täytyy ihan perustoimeentulostakin taistella, siinä tahtoo huoli ottaa selkävoiton hengestä.
Ja sitten on tosiaan ne vanhenevat tai sairastelevat ja lannistuneet, jotka eivät jaksa tai edes osaa tapella oikeuksistaan. Tai ne, jotka oman isäni tavoin muistavat sodanjälkeisen lapsuutensa kurjuuden eivätkä suostu ottamaan yhteisestä kassasta yhtään enempää kuin on ihan pakko. Kun on pitkään kitkutellut hyvin pienellä, se pakon raja laskee, kunnes on pilannut esimerkiksi hampaansa, kun ei niitä nyt varsinaisesti särje. Alapa sitten rahoittaa itsellesi uusia.
On muuten mielenkiintoista seurattavaa, kun isä joka on kuntansa surkeimpia veronmaksajia ollut kolmekymmentä vuotta, on kunnan parhaimpiin kuuluneen veronmaksajan ystävä. Rikas eläkeläinen on koko ajan kahmimassa itselleen etuja ja niin pientä korvausta ei ole, ettei hän sitä hakisi, koska hänellähän on niihin oikeus ja hän ne on rahoittanutkin. Isä ei voi ymmärtää, ja pitää sitä keskenkasvuisuutena.
Nyt meillä on kummallinen vaihe meneillään - ne joilla on, määkivät itselleen koko ajan lisää. Ja wannabe-jengi potkii sormille niitä, joilla oikeasti ei ole riittävästi. Miksi - ettei heidän ihailemansa jetsetti harmistuisi soraäänistä ja livahtaisi Veroparadisiaan?
[quote author="Vierailija" time="19.06.2015 klo 20:47"]
Netti kuuluu vuokraan ja sain käytetyn läppärin ilmaiseksi. Raha riittää ruokaan yms. pakollisiin menoihin. En pysty ostamaan huonekaluja yms. kotiin. Viimeksi ostettu v.1997. Käyn töissä. Vaatteita ostan pari kpl vuodessa.
[/quote]Tarvitko huonekaluja elääksesi
[quote author="Vierailija" time="20.06.2015 klo 12:35"]
[quote author="Vierailija" time="20.06.2015 klo 12:30"]
[quote author="Vierailija" time="20.06.2015 klo 12:28"][quote author="Vierailija" time="20.06.2015 klo 12:14"] [quote author="Vierailija" time="20.06.2015 klo 12:08"][quote author="Vierailija" time="19.06.2015 klo 21:17"] [quote author="Vierailija" time="19.06.2015 klo 21:09"] [quote author="Vierailija" time="19.06.2015 klo 20:41"] [quote author="Vierailija" time="19.06.2015 klo 20:37"] Suhteellinen köyhyys. [/quote] Kaikilla Suomalaisilla oikeus terveyspalveluihin, ruokaan, juomaan, suojaan. En puhuisi suhteellisestakaan köyhyydestä. Tuloerot Suomessa eivät tilastojen mukaan myöskään ole kovin suuret. Voit toki korjata jos puhun potaskaa. [/quote] Terveyspalvelut maksaa, samoin ruoka juoma ja suoja. [/quote] Väitätkö siis, ettei täysin rahaton näihin pääsisi käsiksi? [/quote] Pääsee, mutta on sen jälkeen ulosotossa. Suomessa ei ole maksutonta terveydenhuolto, suojaa, ruokaa ja juomaa. [/quote] Voi helvetti taas sentään. Sossu maksaa kyllä julkisen lääkärimaksut, mikäli sen verran viitsii asioistaan pitää huolta, että lähettää ne laskut sossuun tt-hakemuksen liitteenä. Omaa tyhmyyttä, jos ei niin tee. [/quote] Ei maksa jos ei saa toimeentulotukea, lue yltä esimerkki entisistä yrittäjistä. EI MAKSA. [/quote] Entisille yrittäjille ei makseta toimeentulotukea? Linkitäpä sellainen laki tänne. Pikaisella googletuksella löysin kyllä tarinoita, joissa konkurssiin joutuneet ovat saaneet tt-tukea.
[/quote]
Saavat toimentulotukea jos kaikki on ulosotossa. Meillä ei ole on selvitty vielä omin neuvoin. Soskusta on haettu, emme saa toimeentulotukea koska yrityksestä jääneitä velkoja ei katsota menoksi. Omaisuutta meillä ei ole, kaikki meni konkassa. Tietysti jos lyömme hanskat naulaan ja otamme vastaan ulosoton, niin sen jälkeen saamme soskusta rahaa.
[/quote]Otatte ulosoton tietysti jos ei rahat riitä.
[quote author="Vierailija" time="19.06.2015 klo 21:43"]
Ei varmaan siellä takahikijällä näe köyhyyttä ja asunnottomuutta. Mutta onko niilläkin "katto päänpäällä", jotka viettää yöt metro- ja juna-asemilla, rappukäytävissä ja roskakatoksissa? Niitä ihmisiä on satoja. Pk-seudulla on varmasti 20.000 asunnotonta, joista muutama prosentti on täysin irti yhteiskunnan rattaista. Asuvat missä milloinkin, eivätkä saa valtiolta minkäänlaista tukea tai avustusta.
[/quote]On niille aikanaan tarjottu asunto kunnes ovat saaneet häädön
Vähän saman voisi kirjoittaa Afrikasta. Ruokaa kasvaa kolme satoa vuodessa, aina on lämmin ja banaaneja voi poimia omalta terassilta.
[quote author="Vierailija" time="19.06.2015 klo 21:45"]
[quote author="Vierailija" time="19.06.2015 klo 20:47"]
Tarvitko huonekaluja elääksesi
[/quote]
Olisi kivempi olla jos olisi ehjiä huonekaluja...
[quote author="Vierailija" time="19.06.2015 klo 21:17"]
[quote author="Vierailija" time="19.06.2015 klo 20:41"]
[quote author="Vierailija" time="19.06.2015 klo 20:37"]
Suhteellinen köyhyys.
[/quote]
Kaikilla Suomalaisilla oikeus terveyspalveluihin, ruokaan, juomaan, suojaan. En puhuisi suhteellisestakaan köyhyydestä. Tuloerot Suomessa eivät tilastojen mukaan myöskään ole kovin suuret. Voit toki korjata jos puhun potaskaa.
[/quote]
Suomessa oli vielä 90-luvun alussa pienet tuloerot. Sen jälkeen ne ovat kasvaneet ja yhä edelleenkin kasvussa. Tämäkehityssuunta on huolestuttava.
Maailmassa todellakin on lukematon määrä todella köyhiä ihmisiä. Se ei kuitenkaan saa olla peruste sille, että Suomessa vähävaraisten asemaa heikennetään.
Sivistysvaltion tärkein mittari on se, kuinka se kohtelee heikoimpia kansalaisiaan. Nyt emme voi kehua hyvällä kohtelulla. Tähän on myös EU puuttunut huomauttaen, että Suomessa on liian huono sosiaaliturva vähävaraisille.
Minä ainakin toivoisin, että tätä ns. hyvinvointivaltiota ei ajattaisi alas. Maksan veroni mielelläni silloin, kun tiedän, että niistä osa menee minua huonommassa asemassa oleville.
[/quote]
Samaa mieltä, tämä kuitenkin on niin laaja aihe, ettei sitä ehkä täällä kannata alkaa syvällisemmin keskustelemaan. Pitäisi tuoda esille ensin valtion velkaantuminen, päättäjät ja verosysteemi.