Anoppi yksin juhannuksen
Ollaan miehen vanhempien mökillä, mukana on appi ja miehen pikkuveli ja tämän tyttöystävä. Anoppi on jäänyt kotiin, koska ei halunnut lähteä viettämään sukujuhannusta. Suomennettuna minä joudun laittamaan ruokaa, siivoamaan (täällä oli melkoinen sotku jo tullessa) ja huolehtimaan siitä, että homma pyörii. Miehen pikuveli lähti tyttöystävänsä kanssa järvelle, sieltä ei saa mitään apua ja appea kiinnostaa vain saunan lämmittäminen. Mies meni hävittämään vessassa ampiaispesiä, minä katson kahden taaperon perään ja kiroan anopin, jolla on juuri se juhannus, jonka minä olisin halunnut. Eli olla kaikessa rauhassa yksin kotona, juoda viiniä, lukea kirjaa, nauttia elämästä.
Ja tietenkin anoppi oli vasta aamulla päättänyt, että ei lähde mukaan, joten miehet oli sitten tuoneet kaupasta makkaraa, uusia perunoita, kurkkua ja tomaattia ja esittelee "saalistaan" kuin siinä olisi kaikki, mitä juhannuksena tarvitaan.
Kommentit (61)
Fiksu anoppi! Meillä on mökki, johon oli aina innokkaita juhannusvierailijoita tulossa. Suurin osa oli passattavana. Mulle on ok jos ihmiset tulee kotiin passattavaksi, mutta mökillä en suostu olemaan mikään piika. Ollaan sitten jo vuosia laitettu mökki juhannukseksi vuokralle hyvällä rahalla ja keskitytty itse rentoutumaan oman perheen kanssa.
[quote author="Vierailija" time="19.06.2015 klo 21:02"][quote author="Vierailija" time="19.06.2015 klo 20:56"]
Ap, sitten kun sinä olet ITSE ANOPPI, niin muistelepa tätä juhannusta ja ota vahinko takaisin. Tee niinkuin sinä haluat, olet sitten juhlapyhät kotona tai mökillä. Onko aikuisen ihmisen pakko, jos ei itse tahdo? Ei ole. Anoppisi varmaan ajatteli viime juhannuksena samoin, kuin sinä nyt, ei halunnut vaan olla lapsenvahtina. Aina miniät olettavat, että kun napsauttaa sormia, niin avot, anoppi juoksee..
[/quote]
Näin juuri. Ja muistelepa sittenkin kun anoppi on vanha ja huonokuntoinen. Älkää pilatko joulujanne hakemalla häntä teille, älkää käykö äitienpäivänä kun olette OMAN perheen kesken, jne... Kyllä sen mummona sitten näkee kuka on ollut mukava ja kuka "nauttinut YKSIN viinilasin kanssa". ;)
[/quote] eli jos haluat levätä juhannuksen kotona ja et halua olla suvun piikana, kostetaan se sitten, kun olet vanha. No jaa, jos miniällä on tuollainen asenne, en minkään lähtisi lapsenpiiaksi ja kokkaamaan juhannukseksi, että miniä saa levätä. Enköhän pärjää vanhana joulut itsekseni. Hoitaa elämänsä niin, ettei ole miniän armopaloista riippuvainen.
[quote author="Vierailija" time="19.06.2015 klo 21:07"]Fiksu anoppi! Meillä on mökki, johon oli aina innokkaita juhannusvierailijoita tulossa. Suurin osa oli passattavana. Mulle on ok jos ihmiset tulee kotiin passattavaksi, mutta mökillä en suostu olemaan mikään piika. Ollaan sitten jo vuosia laitettu mökki juhannukseksi vuokralle hyvällä rahalla ja keskitytty itse rentoutumaan oman perheen kanssa.
[/quote] Näin se on parasta. Juhannuksena loiset tulevat kuppaamaan sukulaisten mökeille. Itse olisin anoppina vain valehdellut, että tulin kipeäksi
[quote author="Vierailija" time="20.06.2015 klo 10:34"]
Viimeistään mökille saavuttuanne teidän olisi pitänyt tehdä työnjako, siis myös se pikkuveli sussuinen olisi pitänyt työllistää. Yhteisyrityksessä ei ole vapaamatkustajia, niin kuin tuo nuoriso nyt näyttää kuvittelevan. Lieneekö mamma aina ennen passannut? Viimeinkin mammalle iski järki päähän ja hän päätti olla kerrankin passaamatta. Olisiko appesi ja miehesi pitänyt ruveta auttamaan sinua mökin siivouksessa? Heillähän oli molemmilla jo hommaa, joka koituu sinunkin hyväksesi: kuuma sauna ja vaaraton huussi. Ja sinä lienet varustettu suuvärkillä, joten pyydä apua äläkä leiki marttyyriä. Olet ilmeisesti huomaamattasi ottavasi itsellesi sen marttyyrinviitan, josta anoppi lopultakin ymmärsi luopua.
[/quote]
Mikä ihmeen työnjako? Appi lämmitti saunaa ja kaiketi kantoi sinne vettä, ap:N mies meni hävittämään ampiaispesiä (tuskin siihen menee varttia kauempaa) ja nuorisolla taas ei ole mitään velvollisuutta osallistua ap:n lasten kaitsemiseen. Perunat kiehuu kannen alla ilman vahtia ja makkarat osaa varmaan miesväki grillata. Mökin sotkuisuus taas oli ap:n silmissä ja jos ei se haittaa muita, ei muiden tarvitse osallistua siivoukseen etenkään jos eivät mökkiä olet sotkeneet eivätkä sitä omista (siis ne nuoret). Ei meillä laiteta mökkivieraita ensitöiksi siivoamaan ja katsomaan muiden lasten perään, nuoriso saa tehdä omiaan niin kauan kun eivät ole haitaksi kenellekään. Turha pingottaa ja leikkiä marttyyria. Jos mökissä on sotkuista, voi mennä lasten kanssa ulos.
[quote author="Vierailija" time="20.06.2015 klo 12:20"]
[quote author="Vierailija" time="20.06.2015 klo 12:18"]
Käärme oli jo valmiina hyökkäämään lapsen jalkoihin kun se nähtiin. Oli kyy.
[/quote]
onneksi mies ehti käydä hakemassa aseen ja panokset lukkojen takaa (jossa ne lain mukaan on säilytettävä) sekä ladata aseen ennenkuin kyy hyökkäsi...
[/quote]
Ilmakiväääri sillä todennäköisesti oli, tai tarkkuusammuntapistooli.
Ja nopeasti pystyit erottamaan kyyn rantakäärmeestä? Minä joudun yleensä hiukan katsoman tarkemmin...
[quote author="Vierailija" time="20.06.2015 klo 12:44"]
[quote author="Vierailija" time="20.06.2015 klo 12:20"]
[quote author="Vierailija" time="20.06.2015 klo 12:18"]
Käärme oli jo valmiina hyökkäämään lapsen jalkoihin kun se nähtiin. Oli kyy.
[/quote]
onneksi mies ehti käydä hakemassa aseen ja panokset lukkojen takaa (jossa ne lain mukaan on säilytettävä) sekä ladata aseen ennenkuin kyy hyökkäsi...
[/quote]
Ilmakiväääri sillä todennäköisesti oli, tai tarkkuusammuntapistooli.
[/quote]
tarkkuusammuntapistooli pitää olla lukkojentakana myös!
[quote author="Vierailija" time="19.06.2015 klo 16:46"][quote author="Vierailija" time="19.06.2015 klo 16:15"]
Miksi yleensä menitte mökille?
[/quote]
Koska haluttiin viettää juhannus järven rannalla ja ajattelin, että kun on enemmän porukkaa, löytyy lapsille vahteja ja saadaan miehen kanssa yhteistä aikaa edes joskus keskiyön tienoilla. Viime juhannuksena päästiin kahdestaan lavatansseihin ja saatiin nukkua aamulla pitkään. Tänä juhannuksena ei näköjään tehdä muuta kuin grillataan makkaraa ja palellaan.
[/quote]
Eli kiukuttelet, kun et saanutkaan kenestäkään ilmaista lapsenvahtia.
Niin, ehkä anopilla on vielä muistissa vuoden takainen juhannus kun joutui keittiöorjaksi ja lastenvahdiksi. Ehkä jatkossa vietätte kukin juhlanne omissa oloissanne.
nyt kun ikää on 47vee ja kohta olen anoppi mun täytyy sanoa että ymmärrän sua mutta myös anoppia. En jaksaisi vahtia pieniä lapsenlapsia tuntitolkulla juhannuksena vaikka olisivatkin ihania ja rakkaita. kun lapsia on 4 (+2 bonuslasta) täällä on ollut aikamoinen kaaos 15-20vuotta ja nyt NAUTIN kun saan tehdä mitä tykkään eikä ole mitään "pakkoja" (nuorin vielä toki 11v). Toisaalta tuntuu vähät oudolta sekin että hän ei suostunut tulemaan mukaan, koska haluan ainakin itse usein tavata lapsiani, grillata yhdessä jne - ja he auttavat toki aina. En olisi voinut jäädä pois noin vaan. Olisiko heillä suhteessa ongelmia mistä et tiedä?
[quote author="Vierailija" time="19.06.2015 klo 20:46"]
[quote author="Vierailija" time="19.06.2015 klo 20:38"]
Miksi tämä velvollisuuksien hoitaminen jää aina naisten harteille ja varsinkin niiden joilla on pieniä lapsia niin että ovat varmasti hellanviereen sidotto. Miehet tekee vain sen mikä on mukavaa ja mieluisaa, eikä kukaan kyseenalaista tätä käytäntöä.
[/quote]
Niin, miksi ap ei ollut niitä ampiaispesiä poistamassa vaan netissä? Miksi kaikki työt jää aina niille, joilla on pieniä lapsia? Appiukko kantaa siellä puita ja vettä saunaan ja raskaalla työllä rasitettu miniä surffailee netissä itku kurkussa, kun kukaan ei hoidan hänen lapsiaan.
[/quote]Meillä kyllä mioniä olisi järvellä poikani kanssa ja mieheni vahtisi lapsia ja minä kokkaan siivoan ja lämmitän saunan ym.
t. yksi kotiin jäänyt anoppi
[quote author="Vierailija" time="19.06.2015 klo 20:38"]
Miksi tämä velvollisuuksien hoitaminen jää aina naisten harteille ja varsinkin niiden joilla on pieniä lapsia niin että ovat varmasti hellanviereen sidotto. Miehet tekee vain sen mikä on mukavaa ja mieluisaa, eikä kukaan kyseenalaista tätä käytäntöä.
[/quote]
Jos se on appiukon mökki, kuten oletan, niin eikhän hän saa päättää, lämmittääkö saunaa vai vahtikoo lapsenlapsia. Jos ruuaksi on makkaraa ja uusia perunoita, niin appi osaa varmaan itse grillata ja perunat keittää, siihenkään ei miniää tarvita.
Fiksu anoppi. Minkäs se sille mahtaa että sillä on tyhmä miniä
Kuulostaa vankilalta. Itse en suostuisi annettuun rooliin.
[quote author="Vierailija" time="19.06.2015 klo 16:13"]
Fiksu anoppi. Minkäs se sille mahtaa että sillä on tyhmä miniä
[/quote]
Kokenut nainen. Ei, en lähtisi itsekään lasten perheiden kanssa mökille tekemään niille ruokaa ja hoitamaan niiden lapsia:) Anoppisi on fiksu nainen.
[quote author="Vierailija" time="19.06.2015 klo 16:21"]
Itsepä olet miehesi valinnut.
[/quote]
Ap:n mies tekee vessasta käyttökelpoista joten mikä väärä valinta se on?
Että halveksin tuon 38:n ajatusmaailmaa. Anoppi viettää kerran juhannuksen yksin ja sehän tarkoittaa sitten sitä, että vanhana ei tarvitse auttaa koskaan. Kiinnostaisi tietää, onko ap perheineen edes kutsuttu mökille vai oliko ihan ilmoitusasia?