Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi et juhli vappua tai erota sitä mi´llään lailla arjesta?

Vierailija
30.04.2015 |

Itse mietin veljeni perhettä ja heidän lapsiaan erityisesti. Heille pääsiäinen, vappu, juhannus jne ovat ihan samanlaisia päiviä kuin mitkä tahansa päivät. Ainoana erona on vapaa töistä tai koulusta. Miksi lapsille ei haluta opetta perinteitä, tiettyjä ruokia ja juomia, koristeita, tapoja mitä juhliin liittyy jne. Meillä on lapset jo pois kotoa ja joka juhla näkyy kyllä meillä. Onhan se kiva piristää arkea, ettei sitä samaa arkea ole päivästä toiseen. Kertokaa te jotka ette juhli ja huomio juhlia.

Kommentit (17)

Vierailija
1/17 |
30.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En jaksa. Oon niin väsynyt.

Vierailija
2/17 |
30.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No minä en juhli yksinkertaisesti sen takia koska ei enää kiinnosta. Kyllähän ne nuoruuden vaput ja juhannukset olivat ihan kivoja juhlia mutta nyt kun ikää on se kolmekymmentä, niin ei vaan kiinnosta enää. Jos olisi lapsia niin varmaan voisi tehdä simaa ja syödä munkkeja heidän kanssaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/17 |
30.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asunmme maaseudulla. Vappu on ihan selkeästi kaupunkilaisten juhla. Ei täällä kylillä kehtaa kulkea yo-lakki päässä ja vappupallo kädessä!

No, simaa ja munkkeja kehtaa kyllä maistella, mutta siinä se sitten on.

Vierailija
4/17 |
30.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No vappuhan on ihan turha juhla. Jostain syystä se ainoa ryhmä, jolla olisi tähän aikaan jotain syytä juhlia (maajussit kevään tuloa ja kasvukauden alkua) on kokonaan syrjäytetty juhlasta. Työväelle tai ylioppilaille ajankohdassa ei oikeasti ole mitään. En erityisesti nauti vapputoreista tai teekkarien kasteluista ja serpentiinit on pelkkää sotkua, joka pitää seuraavana påivänä siivota ja johon tuhlasntuu luonnovaroja eikä suuri osa edes maadu.

kuoliaaksikiduttamisen juhlaa ei huvita juhlia. Kohtuulliselta osin myös yllämainituista syistä.

juhannusta meillä kyllä juhlitaankin.

Vierailija
5/17 |
30.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.04.2015 klo 09:50"]

Asunmme maaseudulla. Vappu on ihan selkeästi kaupunkilaisten juhla. Ei täällä kylillä kehtaa kulkea yo-lakki päässä ja vappupallo kädessä!

No, simaa ja munkkeja kehtaa kyllä maistella, mutta siinä se sitten on.

[/quote]

Ai jaa, mä kyllä kuljen lakki päässä ja lapselle on vappupallo :) Täällä on erilaisia tapahtumia vappuna.

Vierailija
6/17 |
30.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle ei oo koskaan selvinnyt miksi vappua pitäis juhlia.

Vierailija
7/17 |
30.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No vappuhan on ihan turha juhla. Jostain syystä se ainoa ryhmä, jolla olisi tähän aikaan jotain syytä juhlia (maajussit kevään tuloa ja kasvukauden alkua) on kokonaan syrjäytetty juhlasta. Työväelle tai ylioppilaille ajankohdassa ei oikeasti ole mitään. En erityisesti nauti vapputoreista tai teekkarien kasteluista ja serpentiinit on pelkkää sotkua, joka pitää seuraavana påivänä siivota ja johon tuhlasntuu luonnovaroja eikä suuri osa edes maadu.

kuoliaaksikiduttamisen juhlaa ei huvita juhlia. Kohtuulliselta osin myös yllämainituista syistä.

[/quote]

Maajussit syrjäytetty? Aikaa harvoin on tällaisia vappuja, ettei maajussit ole kylvöhommissa.

Vierailija
8/17 |
30.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vappu on näistä juhlista ylivoimaisesti turhin. Suurimmalle osalle vain ja ainoastaan syy vetää pää täyteen. Meillä lapset on toki saaneet ilmapallot ja saavat laittaa serpentiinjä, mutta esim kaupungille emme mene katsomaan idiootti kännääjiä.

Vierailija
9/17 |
30.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.04.2015 klo 09:53"]

[/quote]

Maajussit syrjäytetty? Aikaa harvoin on tällaisia vappuja, ettei maajussit ole kylvöhommissa.

[/quote]

you just proved my point. Vappu on työväen ja ylioppilaitten nimikkojuhla. Ne, joiden elämässä tähän vuodenaikaan tapahtuu jotain tärkeää (kylvötyöt) ovat ihan hiljaa niissä töissään, eivätkä saa juhlaan nimeään, toimiaan, eikä perinteitään.

Vierailija
10/17 |
30.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No meillä syödään nakkeja ja perunasalaattia, mutta mitenkään ei koristella tai mitään. Ei kyllä muulloinkaan eroa arjesta kuin vapaan osalta esim. pääsiäinen. Jouluna sentään on tekokuusi, jos ei jää koristelematta kuten joskus on jäänyt, ja lahjat.

Mies ei pidä tarpeellisena, serpentiinit ovat turhaa sotkemista ja eihän isot lapset tarvitse ilmapalloja enää.

Vierailija
11/17 |
30.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun ei ole lapsia.

Vierailija
12/17 |
30.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluaisin niin juhlia, mutta nytkin olen töissä, en tiedä yhtään että monelta pääsen pois ja kaupatkin on luultavasti kiinni jo siinä vaiheessa kun työt loppuu. Lisäksi univelkaa on enemmän kuin laki sallii (ihan kirjaimellisesti) ja tilikin on lähes kuiva. Lapsien takia taas harmittaa kaikista eniten, mutta kyllä mä itsekin haluaisin joskus olla näinä erilaisina aattoina jossain muualla kun töissä.
Rekkakuski

Vierailija
13/17 |
30.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä luulen, että nämä, jotka eivät mitään juhlapäiviä juhli, ovat alkoholistien lapsia. Heille on jäänyt erilaisista juhlapäivistä vain huonoja ja surullisia muistoja, eikä heille koskaan ole opetettu mitään juhliin liittyviä perinteitä tai kehitetty niitä itse. Surullista.

Sen huomaa näistä vastauksistakin, puhutaan vain että "en halua katsoa kännäämistä". Ei mun juhlapäivämuistoihin liity mitään "kännäämistä", vaikka alkoholia aikuisten kesken saatetaan nauttiakin. Ne tärkeät jutut ja muistot liittyvät lapsuuden, nuoruuden ja aikuisuuden aikaisiin perinteisiin. Näissä juhlapäivissä on valtava määrä mahdollisuuksia hieman hengähtää arjesta, mutta jos ei ole nähnyt muuta kuin örveltäviä ja sammuneita ihmisiä koko elämänsä ajan, ei tiedä muusta.

Meidän vappu ei ole vappu, ellemme mene jenkkiautollamme ajelulle ja vanhempieni kanssa piknikille. Siellä olemme, satoi tai paistoi, lämpimästi vain päälle. Juodaan kahvia, kaakaota, kuohuviiniä, istutaan ja nähdään ihmisiä. Pyydetään tuttuja istahtamaan hetkeksi seuraan, lapsilla on saippuakuplat ja pallot ja muut systeemit viihdykkeenä, aina sieltä pallonpotkijakavereita löytyy. Ihana perinne ja olen iloinen että vanhat vanhempani vielä jaksavat lähteä. Oikein odotan tätä kesäkauden alkua!

Meille nämä juhlat ovat perhejuhlia, niin joulut ja pääsiäiset ja muutkin. Mutta koristellaan, noudatetaan perinteitä ja nautitaan yhdessäolosta.

Tämä viesti on varmaankin väärässä ketjussa, mutta ihan selkeästi näitä juhlapäivävihaajia yhdistää pelko alkoholiin. Sad but true.

Vierailija
14/17 |
30.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole kiinnostusta. Ei se sulje sitä pois ettei lapsille voisi kertoa mitä ne perinteet on.  Lapset aikuistuu ja voivat sitten juhlia jos haluavat.

Mulle vappu, juhannus, pääsiäinen uus vuos on vaan vapaita. Joulu on se mitä meillä juhlitaan ja siihen panostetaan.

Vierailija
15/17 |
30.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten vappua voisi juhlia järkevästi? Mikä edes on vappujuhlan aihe? En miellä työläisyyttä enää juhlan arvoiseksi kun olen työtön. Ja opiskeluajoistakin on ikuisuus.

Nuorena kännäsin muiden mukana mutta nyt vanhemmiten haluan juhlille muutakin sisältöä.

Vierailija
16/17 |
30.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.04.2015 klo 10:02"]

Minä luulen, että nämä, jotka eivät mitään juhlapäiviä juhli, ovat alkoholistien lapsia. Heille on jäänyt erilaisista juhlapäivistä vain huonoja ja surullisia muistoja, eikä heille koskaan ole opetettu mitään juhliin liittyviä perinteitä tai kehitetty niitä itse. Surullista.

Sen huomaa näistä vastauksistakin, puhutaan vain että "en halua katsoa kännäämistä". Ei mun juhlapäivämuistoihin liity mitään "kännäämistä", vaikka alkoholia aikuisten kesken saatetaan nauttiakin. Ne tärkeät jutut ja muistot liittyvät lapsuuden, nuoruuden ja aikuisuuden aikaisiin perinteisiin. Näissä juhlapäivissä on valtava määrä mahdollisuuksia hieman hengähtää arjesta, mutta jos ei ole nähnyt muuta kuin örveltäviä ja sammuneita ihmisiä koko elämänsä ajan, ei tiedä muusta.

Meidän vappu ei ole vappu, ellemme mene jenkkiautollamme ajelulle ja vanhempieni kanssa piknikille. Siellä olemme, satoi tai paistoi, lämpimästi vain päälle. Juodaan kahvia, kaakaota, kuohuviiniä, istutaan ja nähdään ihmisiä. Pyydetään tuttuja istahtamaan hetkeksi seuraan, lapsilla on saippuakuplat ja pallot ja muut systeemit viihdykkeenä, aina sieltä pallonpotkijakavereita löytyy. Ihana perinne ja olen iloinen että vanhat vanhempani vielä jaksavat lähteä. Oikein odotan tätä kesäkauden alkua!

Meille nämä juhlat ovat perhejuhlia, niin joulut ja pääsiäiset ja muutkin. Mutta koristellaan, noudatetaan perinteitä ja nautitaan yhdessäolosta.

Tämä viesti on varmaankin väärässä ketjussa, mutta ihan selkeästi näitä juhlapäivävihaajia yhdistää pelko alkoholiin. Sad but true.

[/quote]

viitosen vanhemmat olivat absolutisteja, tosin äitini oli sitä sen takia, että hänen vanhempansa olivat alkoholisteja. Voi olla, että tässä on syy sille, miksi vappuun ei ole koskaan meillä liittynyt mitään perinteitä. Itse voin kyllä ottaa lasin viiniä vaikka joka ilta, en tarvitse siihen erityistä juhlaa ja pystyn kyllä suojlemaan lapsiani kännääviltä juhlijoilta, myös niltä jotka eivät ole yhtä iloisia kuin teekkarit. Silti mun huumorintaju ei jaksa ymärtää, mitä hauskaa on koiranpommeissa, teko-oksenuksessa ja sotkussa. Eniten mua ehkä haittaakin just alakouluikäisten poikien vapunvietto. Oon varman vaan tosikko.

Toinen syy voi olla se, että vappu on niin luokkajuhla. Mun kokoomuslaiset vanhempani eivät kuitenkaan olleet ylioppilaita. Omassa perheessäni taas on liian monella liian erilaisella tavalla koulutettuja ihmisiä, jotta  vapun luokkapuheesta löytyisi meille yhteinen väli. Sitäpaitsi valkolaki näyttää päässäni typerältä. 

Vierailija
17/17 |
30.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyisessa kotimaassani sitä ei juhlita samoin kuin Suomessa. On toki vapaapäivä, mutta ei mikään suomalaisen vapun kaltainen juhla. 

Mulla on myös huomenna työpäivä eli teen vuorotyötä ja töissä usein myös juhlapyhinä, joten tänä vuonna en pysty edes sen vuoksi vappua juhlistamaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kahdeksan kolme