Anoppi yksin juhannuksen
Ollaan miehen vanhempien mökillä, mukana on appi ja miehen pikkuveli ja tämän tyttöystävä. Anoppi on jäänyt kotiin, koska ei halunnut lähteä viettämään sukujuhannusta. Suomennettuna minä joudun laittamaan ruokaa, siivoamaan (täällä oli melkoinen sotku jo tullessa) ja huolehtimaan siitä, että homma pyörii. Miehen pikuveli lähti tyttöystävänsä kanssa järvelle, sieltä ei saa mitään apua ja appea kiinnostaa vain saunan lämmittäminen. Mies meni hävittämään vessassa ampiaispesiä, minä katson kahden taaperon perään ja kiroan anopin, jolla on juuri se juhannus, jonka minä olisin halunnut. Eli olla kaikessa rauhassa yksin kotona, juoda viiniä, lukea kirjaa, nauttia elämästä.
Ja tietenkin anoppi oli vasta aamulla päättänyt, että ei lähde mukaan, joten miehet oli sitten tuoneet kaupasta makkaraa, uusia perunoita, kurkkua ja tomaattia ja esittelee "saalistaan" kuin siinä olisi kaikki, mitä juhannuksena tarvitaan.
Kommentit (61)
En ole ap:n anoppi, kun minulla ei ole poikia. Mutta just noin tein perheen kanssa, annoin miehen veljineen ja tytärten miehineen mennä mökille. Itse nautin ihanasta rauhasta kaupungissa. Sampanjapullo jäissä, mansikkakakku tehtynä ja vanha ystävä tulee illaksi kylään. Oi onnea!
Minäkin olen anoppi ja vietän juhannusta yksin kaupungissa. Ahh, nautin!
Ensi vuonna vietätte juhannuksen kotona.
[quote author="Vierailija" time="19.06.2015 klo 17:13"]
nyt kun ikää on 47vee ja kohta olen anoppi mun täytyy sanoa että ymmärrän sua mutta myös anoppia. En jaksaisi vahtia pieniä lapsenlapsia tuntitolkulla juhannuksena vaikka olisivatkin ihania ja rakkaita. kun lapsia on 4 (+2 bonuslasta) täällä on ollut aikamoinen kaaos 15-20vuotta ja nyt NAUTIN kun saan tehdä mitä tykkään eikä ole mitään "pakkoja" (nuorin vielä toki 11v). Toisaalta tuntuu vähät oudolta sekin että hän ei suostunut tulemaan mukaan, koska haluan ainakin itse usein tavata lapsiani, grillata yhdessä jne - ja he auttavat toki aina. En olisi voinut jäädä pois noin vaan. Olisiko heillä suhteessa ongelmia mistä et tiedä?
[/quote]
Jos tuo anoppi oli viime juhannuksen lapsenpiikana, niin tuskin tänä juhannuksena tarvitaan mitään erityisiä tekosyitä poissaololle. Appi todennäköisesti ei edes huomaa, kuka mökillä tiskaa ja tuo nuorempi veli tyttöystävineen ei varmaan ryhdy pikkulapsia kaitsemaan, joten ap saa nyt vähän palautetta siitä, miten viime vuonna passuutti muita.
[quote author="Vierailija" time="19.06.2015 klo 16:19"][quote author="Vierailija" time="19.06.2015 klo 16:13"]
Fiksu anoppi. Minkäs se sille mahtaa että sillä on tyhmä miniä
[/quote]
Kokenut nainen. Ei, en lähtisi itsekään lasten perheiden kanssa mökille tekemään niille ruokaa ja hoitamaan niiden lapsia:) Anoppisi on fiksu nainen.
[/quote]
Ai. Kylläpäs te arvostatte perheidenne näkemistä ja heidän kanssa vietettyä aikaa.
Minusta pitää joustaa puolin ja toisin yhteiseksi hyväksi ja perheen juhlien onnistumiseksi.
.
Eli anoppi on itsekäs, mutta ap myös, jos anoppi joutui vime kesänä hoitamaan lapset ja ruokapalvelun.
.
Mutta onko makkaran paistaminen suuri homma. Minusta ei. Kertislautasilla entistä helpompaa.
[quote author="Vierailija" time="19.06.2015 klo 18:51"]
[quote author="Vierailija" time="19.06.2015 klo 16:19"][quote author="Vierailija" time="19.06.2015 klo 16:13"] Fiksu anoppi. Minkäs se sille mahtaa että sillä on tyhmä miniä [/quote] Kokenut nainen. Ei, en lähtisi itsekään lasten perheiden kanssa mökille tekemään niille ruokaa ja hoitamaan niiden lapsia:) Anoppisi on fiksu nainen. [/quote] Ai. Kylläpäs te arvostatte perheidenne näkemistä ja heidän kanssa vietettyä aikaa.
[/quote]
Perhettä voi tavata muutenkin, kuin viettämällä kolme päivää alkeellisissa oloissa passaamalla isoa porukkaa ja hoitamalla vielä lapsia päälle. Ei ole minun kuvitelma rentouttavasta juhannuksesta. Vaikka olen jo mummo, niin oikeasti, minäkin kaipaan rentoutusta ja lepoa vapaapäivinä. Maanantaina on töihin meno taas ja kolmen päivän työsiirtola hoitaen vilkkaita lapsia ja tehden ruokaa ja tiskaten, ei ole minun kuvitelma rentouttavasta juhannuksesta.
Se on jokin ihmeellinen käsitys, että kaikilla muilla on oikeus sanoa, että en pidä mökkielämästä ja haluan levätä kotonani, mutta kun tulee mummoksi, ei sellaista ole oikeus sanoa. Pitäisi riemusta kiljuen lähteä passaamaan ihmisiä ja takaamaan muille ihmisille rentouttava, pitkä viikonloppu, että muut saavat levätä
Hoidan mielelläni lapsenlapsia kotoni. Mutta en lähde mökille heitä hoitamaan. Mökillä viihdyn mieheni kanssa kyllä kahdestaan.
Meillä taas oli tarkoitus viettää juhannus neljästään lasten kanssa kotona ja grillailla terassilla. Eikö mitä. Anoppi ja appi joiden luo ei tänä vuonna lähdetty soitti kahden aikaan eilen että ovat Kalajoella tulossa ja parin tunnin päästä meillä. Eipä niille enää kehdannut sanoa että ette varmasti tule, kun olivat jo 6 tuntia ajaneet ja tiesivät että kotona ollaan. Olivat ottaneet miehen "halutaan tänä vuonna viettää ihan vaan perheen kanssa juhannus kotona" kutsuna, että tulkaa te vaihteeksi tänne. Kutsuivat vielä miehen tädit ja sedätkin lapsineen tänne, kun vaihteeksi täällä ovat. Siihen meni sitten se juhannus.
Teitä on neljä aikuista siellä ja syyttelet poissa olevaa anoppia siitä, että on vaikeuksia selvitä mökkiviikonlopusta? Ilmeisesti hänellä, ja rivien välistä aistin että jopa veljen tyttöystävällä on sukupuolensa vuoksi velvollisuus huolehtia lapsistanne enemmän kuin miehelläsi. JSSAP.
Av:lla kokoontuu taas katkerat ja valittavat, täällä sitten tehdään joka asiasta hankalaa ja valitetaan JOKA asiasta.
Kyllä taas arvostaa omaa perhettä, joka nauttii yhdessäolosta ja mielellään mennään mökillekin yhdessä :)
Älkää sitten menkö perheidenne kanssa mökille jos on niin vaikeaa! Ja miksihän niitä lapsia edes pitää "hoitaa" mökillä, siinähän ne touhuavat samalla kuin aikuisetkin!?
[quote author="Vierailija" time="19.06.2015 klo 19:23"]
Minusta pitää joustaa puolin ja toisin yhteiseksi hyväksi ja perheen juhlien onnistumiseksi. . Eli anoppi on itsekäs, mutta ap myös, jos anoppi joutui vime kesänä hoitamaan lapset ja ruokapalvelun. . Mutta onko makkaran paistaminen suuri homma. Minusta ei. Kertislautasilla entistä helpompaa.
[/quote]
Perheen juhlien? Mikä ihmeen juhla on kolme päivää mökillä? Tai miksi anoppi on itsekäs, jos ei lähde mökille piikomaan miniälleen, että tämä saa vapaata lapsista? Minusta omalla mökillään ei tarvitse joustaa pätkääkään, jos ei ole erikseen pyytänyt luokseen ja erikseen sanonut, että minä hoidan keittiön ja lapset. Jos tuo anoppi olisi halunnut mökille, hän olisi varsin hyvin voinut sinne mennäö ja istuisi nyt valkkarilasin kanssa lämmitetyllä terassilla, lukisi kirjaa ja sanoisi miniälleen, että ota lapset mukaasi saunaan, minä menen kohta miehen kanssa päivälevolle.
[quote author="Vierailija" time="19.06.2015 klo 19:30"]
Teitä on neljä aikuista siellä ja syyttelet poissa olevaa anoppia siitä, että on vaikeuksia selvitä mökkiviikonlopusta? Ilmeisesti hänellä, ja rivien välistä aistin että jopa veljen tyttöystävällä on sukupuolensa vuoksi velvollisuus huolehtia lapsistanne enemmän kuin miehelläsi. JSSAP.
[/quote]
Viisi aikuista.
Mikä ihmeen pakko sinne mökille on mennä, ellei halua. Aikuisella ihmisellä on oikeus jäädä kotiinsa, jos haluaa. Ei kai se nyt mikään pakkovelvollisuus ole sukulaisten kanssa mennä juhannukseksi mökille, ellei halua.
Viimeistään mökille saavuttuanne teidän olisi pitänyt tehdä työnjako, siis myös se pikkuveli sussuinen olisi pitänyt työllistää. Yhteisyrityksessä ei ole vapaamatkustajia, niin kuin tuo nuoriso nyt näyttää kuvittelevan. Lieneekö mamma aina ennen passannut? Viimeinkin mammalle iski järki päähän ja hän päätti olla kerrankin passaamatta. Olisiko appesi ja miehesi pitänyt ruveta auttamaan sinua mökin siivouksessa? Heillähän oli molemmilla jo hommaa, joka koituu sinunkin hyväksesi: kuuma sauna ja vaaraton huussi. Ja sinä lienet varustettu suuvärkillä, joten pyydä apua äläkä leiki marttyyriä. Olet ilmeisesti huomaamattasi ottavasi itsellesi sen marttyyrinviitan, josta anoppi lopultakin ymmärsi luopua.
Me olemme perheeni kanssa yksin mökillä saaressa.
Hyvin pärjätään. No onhan nuorin jo pian neljävuotias, mutta hänkin oon ollut saaressa jo pariviikkoisena syntymänsä jälkeen ja säännöllisesti kulkenut mukana.
Ei mitään ongelmia.
Anoppi ei taida enää käydä täällä kun miehensä kuollut...
Eilenkin tyttö näki tän kesän ensimmäisen käärmeen. Tiesi heti varoa ja mies kävi ampumassa sen.
Jokainen hoitakoon omat lapsensa, oli sitten anoppi tai muita sukulaisia mukana juhannuksen vietossa.
[quote author="Vierailija" time="20.06.2015 klo 10:38"]
Me olemme perheeni kanssa yksin mökillä saaressa. Hyvin pärjätään. No onhan nuorin jo pian neljävuotias, mutta hänkin oon ollut saaressa jo pariviikkoisena syntymänsä jälkeen ja säännöllisesti kulkenut mukana. Ei mitään ongelmia. Anoppi ei taida enää käydä täällä kun miehensä kuollut... Eilenkin tyttö näki tän kesän ensimmäisen käärmeen. Tiesi heti varoa ja mies kävi ampumassa sen.
[/quote]
Ampumassa käärmeen? Kuulostaapa vakuuttavalta, kun yleensä homma hoitii ihan vaan lapiolla. Miksi ihmeessä miehelläsi on ase mukana saaressa?
No olihan siellä muitakin mahdollisia "lapsenvahteja" kuin anoppi. Vai onko koko jengi tuhannen tuiskeissaan?
[quote author="Vierailija" time="20.06.2015 klo 10:48"][quote author="Vierailija" time="20.06.2015 klo 10:38"]
Me olemme perheeni kanssa yksin mökillä saaressa. Hyvin pärjätään. No onhan nuorin jo pian neljävuotias, mutta hänkin oon ollut saaressa jo pariviikkoisena syntymänsä jälkeen ja säännöllisesti kulkenut mukana. Ei mitään ongelmia. Anoppi ei taida enää käydä täällä kun miehensä kuollut... Eilenkin tyttö näki tän kesän ensimmäisen käärmeen. Tiesi heti varoa ja mies kävi ampumassa sen.
[/quote]
Ampumassa käärmeen? Kuulostaapa vakuuttavalta, kun yleensä homma hoitii ihan vaan lapiolla. Miksi ihmeessä miehelläsi on ase mukana saaressa?
[/quote]
Kunnon metsäukoilla on pyssyt. Mitä sitten?
Ootko kaupunkilainen? Ei ne aseita tarviikkaa.
Anoppini on leski. Kutsuimme syömään lounasta ja anoppi toi pihastaan kauniita pioneja pöytään. Kaikki olivat tyytyväisiä. Kenenkään piiaksi en kyllä ryhtyisí.