Voi kunpa laki kieltäisi autotiellä kävelemisen ja pyöräilyn (siis AUTOTIELLÄ)
Sellaisella tiellä, jossa ei ole selkeästi tilaa kävellä tai pyöräillä ilman, että autojen täytyy mutkitella tien toiselle puolelle etteivät osu. Joskus jotkut jalankulkijat kääntyvät oikein teatraalisesti, kun olen ilmeisesti ohittanut heidän ylhäisyytensä liian läheltä. Sori mutta ensinnäkin on todella vaikeaa arvioida mikä on oikea etäisyys väistää olematta ihan överi (sekin on naurettavan näköistä, kun jotkut menevät oikeasti melkein sinne tien toiselle puolelle autoineen väistäessään😂😂) ja toiseksi en voi ottaa edes Sinun takiasi riskiä nokkakolarista. Mutkittelevalla tiellä kun ei tiedä mitä mutkan takana mahdollisesti odottaa.
En ymmärrä sitä, että ihmiset muuttavat paikkaan, jossa ei ole kunnollisia lenkkeilymaastoja (pois lukien AUTOTIET, joilla autoilijat yrittävät ajaa ilman jatkuvaa väistelyä), ja sitten hommaavat vielä koiria, joita on pakko lenkittää ylläri ylläri. Ei sitten yhtään voi miettiä mihin muuttaa, tai mennä ihan varta vasten lenkkeilymaastoon?
Todella rasittavaa kun joskus on vähän väliä joku pyöräilijä/jalankulkija, jota pitää väistää. Juuri kun pääsee takaisin kaistalle oikeaan kohtaan niin eiköhän seuraavan mutkan takana tule taas uusi väistettävä🥱
Kommentit (77)
Vierailija kirjoitti:
Sama pimeällä valaisemattomalla tiellä, kun pitää jatkuvasti rämpätä pitkiä pois, päälle, pois, päälle. Tämän takia vihaan ajaa tuollaisilla teillä. Juuri kun saa pitkät takaisin niin parin sekunnin päästä pitää jälleen ottaa pois. Todella huono näkyvyys lähivaloilla pilkkopimeässä (se ei varmaan yllätä ketään.) No ehkä xenonin p a s k o i l l a näkee aina, myös lyhyillä. Juuri tänään yksi i D i o o t t i sokaisi minut pitkäksi aikaa valoillaan. Seurasi ihan tarkoituksella ja melkein kaahasi kiinni. Sitten ihan yllättäen KÄÄNTYI tulosuuntaansa, vaikkei siinä ollut edes mitään risteystä. Siis seurasi vain kiusallaan ja sokaisi niillä h e l v e t i n valoillaan ja sitten ihan yhtäkkiä kääntyi takaisin keskellä tietä.
No, älä aja sellaisilla teillä. Ongelma ratkaistu.
Voi kunpa laki kieltäisi ajamasta autolla yli 50km/h ja kiellettäisiin kaikki yli 4l/100km kuluttavat autot,, säästyttäisiin isoilta onnettomuuksilta ja hiilidioksidipäästötkin puolittuisivat heti, eikä tarvitsisi sähkön hintaa nostaa.
Vierailija kirjoitti:
Kuvitteletteko ihan tosissanne, että otan riskin nokkakolarista autotien reunassa hilluvien takia? En taida. Väistän sellaiselta etäisyydeltä, joka näyttää sopivalta autosta ja sellaiselta, etten vaaranna muuta liikennettä. Minä en tule ulos autosta ja mittaile etäisyyttä, joten se voi olla sinun mieleesi liian pieni. Älä sitten mene sinne hillumaan autotielle.
Valitse sopiva tilannenopeus. Jarruta ja hidasta, kun tien reunassa kävelee tai pyöräilee joku, ja vastaan on tulossa auto. Aja yleisesti hiljempaa, jos etäisyyksien arvioiminen on sinulle haastavaa. Et voi syyttää muita liikenteenkäyttäjiä omista heikkouksistasi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole mitään erillistä "autotietä".
Oletko lapsi vai miksi saivartelet?
ajorata
Ajoneuvoliikenteelle tarkoitettu tai suoraan toisiinsa rajoittuvien ajokaistojen muodostama tien osa.kilpa-ajorata.
Ajoneuvoja ovat autojen lisäksi mm. polkupyörät, mopot, traktorit, hevoset, sähköpotkulaudat ja jopa isokokoiset moottorittomat potkulaudat.
Vierailija kirjoitti:
Voi kunpa laki kieltäisi ajamasta autolla yli 50km/h ja kiellettäisiin kaikki yli 4l/100km kuluttavat autot,, säästyttäisiin isoilta onnettomuuksilta ja hiilidioksidipäästötkin puolittuisivat heti, eikä tarvitsisi sähkön hintaa nostaa.
:DDD
Ap
Vierailija kirjoitti:
V...u kun tulee kirjoitusvirheitä. En ole nukkunut. Niin etäisyys on aivan erinäköinen kuskin vinkkelistä vs. ulkoa katsottuna. Sitä on todella vaikeaa hahmottaa. Minunkin autoni on iso ulkopuolelta mutta sisätilat ovat korin kokoon nähden 'pienet.' todella vaikeaa hahmottaa että missä kohdassa on arvon lenkkeilijöille sopiva etäisyys mennä ohi.
Kyllä sen ajan kanssa oppii, kun tulee enemmän ajokokemusta.
Vierailija kirjoitti:
Onko tämä se tyyppi, joka ei erota heijastinliiviä liikennemerkistä?
Kuulostaa pelottavasti samalta. Edelleen neuvo on jättää autoilu muille ja siirtyä istumaan vaan kyydissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oishan se jännä, kun meiltä ei sitten päästäisi töihin eikä kouluun.
Ymmärrän jos muuta vaihtoehtoa ei yksinkertaisesti ole. Tässä on nyt kyse lenkkeilystä, jota näillä teillä harrastellaan jatkuvasti. Eli ihan ilman oikeaa syytä mennään tieten tahtoen sinne autotien reunaan hillumaan sen sijaan, että liikuttaisiin jossain missä autot eivät aja.
Miten päästään sinne, missä autot eivät aja, jos ei tietä pitkin? Talvella myöskään metsiin ei välttämättä enää pääse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ajorata
Ajoneuvoliikenteelle tarkoitettu tai suoraan toisiinsa rajoittuvien ajokaistojen muodostama tien osa.kilpa-ajorata.
Ajoneuvoja ovat autojen lisäksi mm. polkupyörät, mopot, traktorit, hevoset, sähköpotkulaudat ja jopa isokokoiset moottorittomat potkulaudat.
Niin? Onko jalankulkija ajoneuvo? Jos ei, niin mitä v...a se pyörii siellä pientareella haittaamassa ajoneuvojen kulkua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ajorata
Niin? Onko jalankulkija ajoneuvo? Jos ei, niin mitä v...a se pyörii siellä pientareella haittaamassa ajoneuvojen kulkua.
Miksi tuollaiset ajotaidottomat ihmiset pyörivät ympäriinsä autoilla vaarantamassa muiden turvallisuuden?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän jos muuta vaihtoehtoa ei yksinkertaisesti ole. Tässä on nyt kyse lenkkeilystä, jota näillä teillä harrastellaan jatkuvasti. Eli ihan ilman oikeaa syytä mennään tieten tahtoen sinne autotien reunaan hillumaan sen sijaan, että liikuttaisiin jossain missä autot eivät aja.
Miten päästään sinne, missä autot eivät aja, jos ei tietä pitkin? Talvella myöskään metsiin ei välttämättä enää pääse.
Jos ajattelemme järjellä, ymmärrämme että paikoissa, joissa ei ole ollenkaan tai on todella vähän kävelyteitä, on sellaiset etäisyydet että oma auto on pakollinen. Siispä ihmiset voisivat AJAA niillä autoillaan paikkaan, jossa voi lenkkeillä häiritsemättä liikennettä. Tai jos on aivan pakko mennä sinne pientareelle pyörimään ja häiritsemään, niin ei sitten tarvitse myöskään kääntyillä teatraalisesti autojen perään, kun nämä eivät menekään ohi tien toiselta puolelta, vaan jalankulkijalle sopimattomalta etäisyydeltä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lumimyrskyn jälkeen kävelyteille oli parkkeerattu autoja. En saanut traumaa, vaikka jouduin kävelemään tiellä.
En ymmärrä miten tämä liittyy aiheeseen. Minä sanoin vain, että ärsyttää kun jotkut jalankulkijat kääntyvät oikein teatraalisesti katsomaan perääni, kun olen ilmeisesti ohittanut heidät liian läheltä heidän ylhäisyytensä takia. Minä en voi autosta käsin tietää kuinka lähellä olen. Etäisyys on aivan erinäköinen kuskin vinkkelistä vs. kun katsoo ulos. Esimerkiksi kun ajan tankille, näyttää siltä kuin olisin kirjaimellisesti aivan kiinni tankeissa. Kun menen ulos, mahdunkin ihan hyvin auton ja pistoolien väliin seisomaan.
Ongelma näyttäisi siis olevan muualla kuin ohitettavissa jalankulkijoissa. Etäisyydentajussa on häikkää syystä tai toisesta.
Lenkkeily ei tarkoita sitä, että on PAKKO mennä kotiovelta suoraan lenkille. Paikkoihin voi myös ajaa ja liikkua sitten perillä. Etenkin alueilla, joilla sitä turvallista kävelymahdollisuutta ei ole. Tai sitten voisi esimerkiksi asua paikassa, jossa kotiovelta avautuu lenkkipolku. ei tarvitse ehdoin tahdoin muuttaa paikkaan, joka ei sovi omaan elämäntyyliin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ajattelemme järjellä, ymmärrämme että paikoissa, joissa ei ole ollenkaan tai on todella vähän kävelyteitä, on sellaiset etäisyydet että oma auto on pakollinen. Siispä ihmiset voisivat AJAA niillä autoillaan paikkaan, jossa voi lenkkeillä häiritsemättä liikennettä. Tai jos on aivan pakko mennä sinne pientareelle pyörimään ja häiritsemään, niin ei sitten tarvitse myöskään kääntyillä teatraalisesti autojen perään, kun nämä eivät menekään ohi tien toiselta puolelta, vaan jalankulkijalle sopimattomalta etäisyydeltä.
Kuule, en pane jonkun parin kilometrin takia autoa lämpiämään, vaan kävelen ihan sitä tietä pitkin. Opettele sinä ajamaan ja valitsemaan sopiva tilannenopeus, niin liikenteessä on turvallisempaa.
Vierailija kirjoitti:
Lenkkeily ei tarkoita sitä, että on PAKKO mennä kotiovelta suoraan lenkille. Paikkoihin voi myös ajaa ja liikkua sitten perillä. Etenkin alueilla, joilla sitä turvallista kävelymahdollisuutta ei ole. Tai sitten voisi esimerkiksi asua paikassa, jossa kotiovelta avautuu lenkkipolku. ei tarvitse ehdoin tahdoin muuttaa paikkaan, joka ei sovi omaan elämäntyyliin.
Mutta kun ne tiet on tarkoitettu ihan kaikkien käyttöä varten, ei vain sinun. Älä ajele sellaisilla teillä, jos se on niin vaikeaa. Ota taksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lumimyrskyn jälkeen kävelyteille oli parkkeerattu autoja. En saanut traumaa, vaikka jouduin kävelemään tiellä.
En ymmärrä miten tämä liittyy aiheeseen. Minä sanoin vain, että ärsyttää kun jotkut jalankulkijat kääntyvät oikein teatraalisesti katsomaan perääni, kun olen ilmeisesti ohittanut heidät liian läheltä heidän ylhäisyytensä takia. Minä en voi autosta käsin tietää kuinka lähellä olen. Etäisyys on aivan erinäköinen kuskin vinkkelistä vs. kun katsoo ulos. Esimerkiksi kun ajan tankille, näyttää siltä kuin olisin kirjaimellisesti aivan kiinni tankeissa. Kun menen ulos, mahdunkin ihan hyvin auton ja pistoolien väliin seisomaan.
Ongelma näyttäisi siis olevan muualla kuin ohitettavissa jalankulkijoissa. Etäisyydentajussa on häikkää syystä tai toisesta.
Voin kertoa, että on aivan h e l v e t i n vaikeaa hahmottaa etäisyys, kun kuskin paikka on vasemmalla ja ajan ylläri ylläri oikeaa reunaa, jolla myös jalankulkija on. Minun täytyy ensin arvioida etäisyys auton sisällä, ja siihen päälle auton ulkopuolella. Tämä kaikki muutamassa sekunnissa. Siitä vain kokeilemaan kuinka helppoa se on, kun samalla täytyy varoa nokkakolaria.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ajorata
Piennar on juurikin tarkoitettu jalankulkijoille, jos erillistä jalkakäytävää tai kevyen liikenteen väylää ei ole.
Voi kuulkaa minä olen aika h i t o n taitava kuski. Lukekaa otsikko ja valaistukaa. 🥱
Kyse on siitä, että minua ÄRSYTTÄÄ se jatkuva mutkittelu h e l v e t i n lenkkeilijöiden takia, koska siinä samalla joudun ottamaan riskin, että vastaan tulee auto, joka ei ehdi reagoimaan kun minä olenkin puoliksi vastaantulevien kaistalla sen h e l v e t i n lenkkipellen takia. Kyse ei ole TAIDOISTA vaan siitä että tuollainen jatkuva väistely on niin ärsyttävää.
Siksi, että niin kuuluu parkkeerata. Ei sitä itse päätetä että miten auto minnekin jätetään. Jopa auton asento on usein määrätty.