Miksi naisen on niin vaikeaa hyväksyä avointa suhdetta?
Miksi parisuhteesta olemisen ja naimisissa olemisen pitää olla aina niin vakavaa? Meillä on vaimon kanssa lapset ja yhdessä perheenä kiva koti, johon kummallakaan meillä ei yksin olisi mitään mahdollisuuksia, kaikki toimii muuten ihan hyvin, halutaan olla ydinperhe, mutta mut tekee hulluksi kun on vain se yksi nainen jonka kanssa seksiä. Menin kysymään että miten olisi avoin suhde, sain kielteisen vastauksen ja nyt vaimo ottaa esille joka riidassa sitä että eikö yks riitä ja suorastaan vainoaa ettei vain varmasti olisi muita. Miksi avoimuus on niin kielteistä, vaikka hyvää oloa sillä vain haetaan ja itse ajattelen että mitä parempi olo niin sen paremmin jaksaa tehdä niitä asioita ydinperheenä? M33v
Kommentit (247)
Vierailija kirjoitti:
Koko ketju on paskaa. Aloittaja yrittää saada kaikki muut ihmiset olemaan samaa mieltä kanssaan. Kun ei olla.
Tässä ketjussa pikemminkin esiintyy taas ilmiö jolla yritetään rakentaa ap:stä ihan eri kuva mitä oikeasti on. Itsekäs, minusta itsekäs on ihminen joka ei ota toisen mielipiteitä huomioon ja minä nimenomaan otin kun halusin keskustella vaimon kanssa ja johtikin nimenomaan yhteiseen kompromissiin ja hyvä niin. Tietysti asioista pitää sopia ennen suhdetta, meillä esim vaimo lupasi seksiä ihan joka päivä, mut kun suhdetta on takana jo yli 10 vuotta niin voi kyllä sanoa että ei alkuunkaan ole pitänyt se lupaus. Onko se itsekkyyttä jos vuosia ottaa asian puheeksi ja keskustelemalla vaimo lupaa muutosta, mutta sitä ei tule, jonka seurauksena lopulta mies ehdottaa että olisiko sitten avoin suhde parempi jos ei kiinnosta. Ja siinäkin keskusteltiin ja molempien mielipiteitä kuunneltiin ja siitä saatiin hyvä ratkaisu... Vaimohan ei tietenkään ole itsekäs kun lupaa, mutta ilman erillistä sopimusta tai asiasta puhumatta yrittää alistaa miestä, mutta mies on vaikka haluaa ottaa huomioon vaimon mielipiteet. Ap
Avoin suhde tarkoittaa liian usein sitä, että se on avoin vain miehelle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska sä olet naiselle tarpeeton jos et ole uskollinen ja hulluna omaan naiseen.
Jos minä haluan harrastaa seksiä muiden miesten kanssa, teen sen sinkkuna. En minä sinne kotiin silloin mitään "aviomiestä" tarvitse, mikä sen miehen pointti sit enää olisi? Jakaa tiskivuorot? En minä sellaista tarvitse.
Höpö höpö... Nyt ette taas ymmärrä mistään mitään... Onko seksi se jonka takia olet miehen kanssa? Ei minulle todellakaan vaimon kanssa yhdessä olo perustu vain seksiin, sitä saisin riittävästi muualtakin. Perhe, koti, monia monia sellaisia asioita, jotka koostavat tunnesiteen, jota ei haluta rikkoa. Esim lapseton vuokralla asuja on aivan eri... Ap
Uskotkohan nyt juttujasi itsekään. Seksi on se asia, joka erottaa parisuhteen muista ihmissuhteista. Kumppanuusvanhemmuus, kämppäkaveruus ja FWB on keksitty. Joten mitä jää jäljelle? Et halua rikkoa tunnesidettä, mutta kyselet onko se naimisissa olo niin vakavaa ja mutku MINÄ haluan seksiä muiden(kin?) naisten kanssa? Ihan selvästi tajuat omat motiivisi ja haet täältä vain tekosyitä sille, että voisit noukkia rusinat pullasta eli olla ukkomies ja sinkkumies yhtäaikaa. Vaimosi asema tässä kuviossa olisi (on?) koiran tasolla, vaikka kuinka muut miehet olisi sinulle ok. Se ei ole syy miksi haluat avoimen suhteen ja vaimosikin sen ymmärtää. Ehkä, ehkä saattaa olla syy miksi ei suostu tuollaseen järjestelyyn? En ihmettelisi jos tällä hetkellä harkitsee tekevänsä valinnan puolestasi...
Sinäkin olet vain päässäsi määritellyt, että ihmisen kuuluu olla yksiavioinen. Ylimielisesti pidät vastaamasi kommentoijan naisystävää koiran tasolla sekä kuvittelet tietäväsi syyn, miksi joku haluaa avoimen... Omaa ajatusmaailmaa voisi olla ihan hyvä tuulettaa välillä. Miksi oletata tilanteen olevan alistava ja vääristynyt, jos kakasi ihmistä tekee vapaaehtoisesti mitä haluaa satuttamatta toista?
Kyllä, se satuttaisi, jos toinen rakastuisi toiseen ihmiseen ja haluaisi jättää minut, se voisi tapahtua joko avoimessa tai suljetussa. Minä en OMISTA häntä, enkä hänen seksuaalisuuttaan, tai kipuiluita, ajatuksia, kriisejä. Jos minun kolmenkympin kriisistä selviytyminen vaatii sen, että leikin hetken aikaa teinityttöä, järjestän ajatukseni uudestaan ja toivun niin sitten vaatii. Kumppani joko ymmärtää tai uhriutuu "minä en kelpaa", kyse ei ole kelpaamisesta tai edes kumppanista. Kyse on minun ajatuksistani ja kriiseistä, joita kumppanini ei omista. Jos hän pyrkisi rajoittamaan, menettäisi minut.
Hauku vain minut, minä en hauku sinua.
Just kutsuit edellistä kommentoijaa ylimieliseksi, että aika turhaa toi sädekehän kiillottelu.
Ja jos oot lukenut Ap:n kommentit, niin hänen ja vaimonsa tapauksessa ei ole kyse kahdesta aikuisesta, jotka tekevät asioita vapaaehtoisesti ja ketään satuttamatta, koska Ap pettää vaimoaan. Eikä vaimo halua avointa suhdetta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koko ketju on paskaa. Aloittaja yrittää saada kaikki muut ihmiset olemaan samaa mieltä kanssaan. Kun ei olla.
Tässä ketjussa pikemminkin esiintyy taas ilmiö jolla yritetään rakentaa ap:stä ihan eri kuva mitä oikeasti on. Itsekäs, minusta itsekäs on ihminen joka ei ota toisen mielipiteitä huomioon ja minä nimenomaan otin kun halusin keskustella vaimon kanssa ja johtikin nimenomaan yhteiseen kompromissiin ja hyvä niin. Tietysti asioista pitää sopia ennen suhdetta, meillä esim vaimo lupasi seksiä ihan joka päivä, mut kun suhdetta on takana jo yli 10 vuotta niin voi kyllä sanoa että ei alkuunkaan ole pitänyt se lupaus. Onko se itsekkyyttä jos vuosia ottaa asian puheeksi ja keskustelemalla vaimo lupaa muutosta, mutta sitä ei tule, jonka seurauksena lopulta mies ehdottaa että olisiko sitten avoin suhde parempi jos ei kiinnosta. Ja siinäkin keskusteltiin ja molempien mielipiteitä kuunneltiin ja siitä saatiin hyvä ratkaisu... Vaimohan ei tietenkään ole itsekäs kun lupaa, mutta ilman erillistä sopimusta tai asiasta puhumatta yrittää alistaa miestä, mutta mies on vaikka haluaa ottaa huomioon vaimon mielipiteet. Ap
Ai kyseessä onkin tää Lapsi34-mies, jonka mielestä ihan oikeasti aikuisten välillä voidaan a) vaatia b) luvata jotain tapahtuvan joka päivä. Mulla on ollut päiviä, jolloin en ole kerinnyt lasten takia suihkuun, keneltä voin hakea korvauksia? Töissä olen joutunut joskus ylitöihin, vaikka luvattiin, että ylitöitä ei tarvitse tehdä, mikä virasto korvaa?
Ja sähän olet käynyt siellä vieraissa jo, että tommoinen jälkijättöinen luvan pyytely ei ole ok, nyt on aika pyytää jo anteeksi, ei enää lupaa.
Vaimo on ollut yhtä naiivi kuin sinä, kun on mennyt tuollaista lupaamaan ja sinä, kun olet mennyt uskomaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aha, tunnistin. Sulle kyllä edellisessä keskustelussa vastasi joku hyvin, en ihan muista, mutta meni jotenkin niin, että jos olis sun vaimo niin alkaisi vaatia seksiä 2, 3, 4, kertaa päivässä ja sanoisi, että vieraisiin sitten vain, jos ei sulta irtoa. Ja ei selittelyjä mistään avoimista suhteista, vaan pannaan sun kaveria, sun pomoa, veljeä ja isää.
Koska kun et pidä sitä, mitä vaimo tarvii niin sitten se urut auki!
Itse taas kysyisin, että miksi MIEHEN on niin vaikea hyväksyä avointa suhdetta. Olemme olleet yhdessä 5 vuotta monogamisessa suhteessa toistaiseksi. Asiaa olen koittanut useaan otteeseen varovaisesti ottaa puheeksi, monesti vain yleisellä tasolla ja tuntuu että mies saa samantien ihmeellisen kiukkupuuskan ja mököttää koko loppuillan. Kerran kesti seuraavaan aamuun asti.
Että en ihan ymmärrä mistä tämä otsikko oikein juontaa juurensa. Minun omat naispuoliset ystävät (joilla on vakikumppani) kaikki leikittelevät ajatuksella kun keskenään ollaan juteltu aiheesta. Ei todellakaan ole ainakaan omassa naistuttavapiirissä mikään tabu tai asia, jota ei voisi kokeilla. Täysin päinvastoin. Luulen että voisi olla ihan tervettäkin, etenkin pidemmässä parisuhteessa / avioliitossa. Kuullut myös hyviä kokemuksia parilta ystävältä avoimesta parisuhdemallista, eli lyhyesti: kiinnostaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulle ei taas vapaana hyvin toimeentulevana naisena kelpaisi tuollainen naimisissa oleva perheellinen mies rakastajaksi. Myös mun pitäisi hyötyä siitä suhteesta jotenkin, mitä annettavaa sulla ap olisi jollekulle naiselle vaikka sun vaimo suostuisikin tuohon? Jotain satunnaisia panoja autossa kun vaimo on lasten kanssa puistossa sunnuntaina?
Egoisti
Kuvastaa miesten ajatusmaailmaa. Paitsi oman vaimon, myös toisten naisten pitäisi tukea miehen avointa liittoa, olla käytettävissä, elleivät ole egoisteja.
Mulle ehdotti myös yksi pano(j)a, kerskuen, miten liittonsa on kyllä avoin, joten ongelmia ei tule. Nauroin päin naamaa. Sanoin, että ei ongelmia, mutta eipä sulla ole mitään tarjottavaakaan.
Irtopanoissa suurin osa miehistä on surkeita ja apkin tämän myönsi, räpellystä ja puoliseisokkia. Pidemmässä suhteessa taas, mitä mä tästä saisin? Jos soitan miehelle, että nyt panettaa, hän vastaa että voi voi mulla on lasten hoitovuoro, vaimo on menoillaan. Sovitaanko ens viikon ke, silloin on mun vuoro? No juu, ei mua varmaan silloin enää paneta, olen hoitanut tän muualla jo.
Eli nämä avointen suhteiden miehet oikeasti hakevat kakkosnaista vaimon luvalla. Ja semmoinen justiin ei mua kiinnosta.
Vaimoa suojellaan ja pidetään jotenkin pyhänä. Pidän näitä miehiä pelkureina. Vaimoa sitä ja vaimo tätä Ei mitään omaa tahtoa.
Koko ketjua lukematta,vastaan omalta osaltani alkup.kysymykseen. Minulle naisena ei ole vaikea hyväksyä avointa suhdetta. Itseasiassa aloite siihen aikanaan on tullut minulta. Olemme olleet yli 20 vuotta yhdessä, liittomme on äärettömän onnellinen,intohimoinen ja hyvä. Suhteemme perustuu syvään luottamukseen ja avarakatseisuuteen. Meidän suhteessamme pienet seikkailut on olleet sallittuja,se on lähentänyt meitä entisestään. Olen itse kai vähemmistön edustaja naisena,kun itselleni on aina ollut suurempi halu tarjota miehelleni mahdollisuus hakea jotain suhteen ulkopuoleltakin,kuin itse hakea sitä. Meille tämä on tuonut entisestään lisää intohimoa suhteeseemme ja toisiimme. Seksin puutteen tmv vuoksi tähän ei ole ajauduttu, ainoastaan halu antaa toiselle vapaus pieniin seikkailuihin muidenkin kuin oman kumppanin kanssa,vaikka olemme äärettömän vahvasti toisiimme sitoutuneet.
Vierailija kirjoitti:
En usko että minua haittaisi avoinsuhde. Mutta minua haittaisi jos puolisoni asenne olisi sama kuin apn eli että jaksaa perhettään vain jos saa käydä panemassa muualla. Miksi meidän perheen toimivuus ja jaksaminen olisi riippuvainen tuntemattomista naisista? Joo ei kiitos, ihan oma jaksamisesi saa olla mutta jätä lapsesi sen ulkopuolelle.
Miten puolisosi asenne muka olisi erilainen, jos hän tuota ehdottaisi? Sitähän se avoin suhde on. Siitä on loppunut rakkaus, jos sitä on koskaan ollutkaan.
Hankala on miestä kiristää/lahjoa seksillä jos mies saisi seksiä muualta. Monelle naiselle seksi on väline oman tahdon täydelliseen toteutukseen
Naisten ei pitäisi olla näiden "moniavioisten" kanssa ollenkaan.
Ap on pettänyt, jälkeenpäin etsinyt pettämiselle lupaa avoimen suhteen nimellä. Vaatii että avoimessa suhteessa vaimoon ja hänen kumppaneihinsa pitäisi luottaa, mutta itse ei ole mitenkään ansainnut vaimonsa luottamusta. Harkinnut yh-äidille (yksi pettämiskumppani ilmeisesti) lapsien tekemistä, mutta "se ei olisi reilua perheelleni/vaimoilleni".
Jokaiselle joka on suoraan arvostellut, AP:n vastaus on "et sä ymmärrä mikä on avoin, miksi avointa ei hyväksytä yleisesti".
Toinen on, mistä AP vänkää on että asioista pitäisi pystyä puhumaan, mutta ei kuitenkaan kelpaa, jos lopputulos ei miellytä AP:ta itseään. "Yhteinen" lopputulos vaimon kanssa taitaa olla se, että koska AP ei saanut tahtoaan avoimesta suhteesta läpi, seläntakana vaimon pettäminen jatkukoon.
AP väittää, että välittää perheestään, mutta kaikkien vastauksiensa ristiriitaisuuden perusteella ei vain halua erota tai olla eronnut. Näyttää varmaan ympärillä olevien ihmisten silmissä pahalta.
Ap itse on juuri se syy miksi avoimilla suhteilla on paha maine. Pettäjät hakee (usein yksipuoleista) lupaa pettämiselleen. Avoin suhde vaatii luottamusta, mitä AP:n kanssa ei selkeästikään ole. Avoimessa suhteessa pitää pystyä kommunikoimaan kunnolla, mitä AP:n kommenttien perusteella ei tapahdu.
Avoin, poly ja mono, suhdemuodosta huolimatta voi toimia kaikki, jos oikeasti molemmat puolet tasavertaisesti ovat sopineet siitä ja säännöt ovat tasapuolisesti samat.
Todella toivon että vaimo ymmärtää erota ja ottaa lapset mukaansa. Saa AP etsiä uuden ydinperheensä, vaikka sen YH-äidin kanssa, jonka kanssa alusta asti on selkeät säännöt ja molemmat käy sovitusti vieraissa.
Minä olen miettinyt tätä asiaa. Seksuaalisten tarpeiden yhteensovittaminen on hankalaa. Kaikissa seurustelusuhteissa seksuaaliset halut ovat alun jälkeen hiipuneet.
Jos vain hyväksyisi sen, että mies käy vieraissa? Jos itse saisin seksiä silloin, kun huvittaa. Oletus tietysti on, että mies käyttää kondomia vieraiden kanssa ja en koskaan tietäisi näistä suhteista. Ei toista ihmistä voi omistaa. Miksi yrittäisin omistaa miehen?
Vierailija kirjoitti:
Minä olen miettinyt tätä asiaa. Seksuaalisten tarpeiden yhteensovittaminen on hankalaa. Kaikissa seurustelusuhteissa seksuaaliset halut ovat alun jälkeen hiipuneet.
Jos vain hyväksyisi sen, että mies käy vieraissa? Jos itse saisin seksiä silloin, kun huvittaa. Oletus tietysti on, että mies käyttää kondomia vieraiden kanssa ja en koskaan tietäisi näistä suhteista. Ei toista ihmistä voi omistaa. Miksi yrittäisin omistaa miehen?
Minusta olisi itseasiassa taakka yrittää tyydyttää toisen tarpeet yksin jatkuvasti. Jossain kulttuureissa on monta vaimoa juuri tämän takia.
Mikset hankkinut lapsiperhettä alunperinkin avoimen suhteen haluavan naisen kanssa? Sääliksi käy lapsia, ihme jos vaimo ei jo suunnittele eroa.
Avoin suhde käy minulle, mutta se tarkoittaa että suhteessa seksi loppuu minun kanssani. Suojelen paitsi seksuaaliterveyttäni niin myös en omaa mitään kiinnostusta jatkuviin emätintulehduksiin. En koe myöskään tarvetta käydä vieraissa, koska en ole mikään pillulla ajatteleva elukka. Elämässä on paljon mielenkiintoisempiakin asioita kuin seksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos vain hyväksyisi sen, että mies käy vieraissa? Jos itse saisin seksiä silloin, kun huvittaa. Oletus tietysti on, että mies käyttää kondomia vieraiden kanssa ja en koskaan tietäisi näistä suhteista. Ei toista ihmistä voi omistaa. Miksi yrittäisin omistaa miehen?Minusta olisi itseasiassa taakka yrittää tyydyttää toisen tarpeet yksin jatkuvasti. Jossain kulttuureissa on monta vaimoa juuri tämän takia.
Ja joissain kulttuureissa on ollut monta vaimoa sen takia, että naisia ja näiden orpolapsia on ollut paljon, ja nainen tarvitsee miehen elättämään itsensä ja lapset. Olisiko se hyvä systeemi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onneksi oma mies haluaa myös yksiavioisuutta. Ehdoton ei kummallakin avoimelle suhteelle. Ei se ole kaikkien juttu ja se teidän avoimen suhteen kannattajien pitää hyväksyä. Mulle on ihan sama muiden suhteet ja onko ne avoimia vai ei kunhan ei aleta määräilemään kaikkia muitakin pareja samanlaiseksi.
Totta... Juuri näin tietysti. Mutta miksi? Ap
Koska mulle parisuhde on erityinen ja esimerkiksi seksi on mun ja mun miehen välinen juttu. Jos suhde olisi avoin, se laimentaisi mun ja mun miehen välistä yhteyttä ja vähentäisi sen parisuhteen erityisyyttä. Mulla on romanttinen näkemys parisuhteesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinulle olisi siis ihan ok, että vaimosi harrastaisi seksiä muiden miesten kanssa? Sorry, pakko varmistaa, kun itselleni on kahdesti ehdotettu "avointa suhdetta" mutta sillä edellytyksellä, että vain mies saisi käydä vieraissa.
Kyllä... Siis ihan suoraan näin vaimolleni ehdotin "miten olisi avoin suhde, että vois sullekkin tehdä hyvää käydä vieraissa" en edes puhunut mitään että itse haluaisin... Jopa toivoin että vaimo olisi käynyt vähän piristymässä. Mutta ei niin ei. Ap
Minä en voisi koskaan harrastaa irtosuhteita, koska tarvitsen seksiin luottamuksen. Siitä on ihan turha alkaa kiukuttelemaan minkälainen toisen ihmisen seksuaalisuus on.
Tässä taas yksi syy, miksi miesten kanssa ei kannata alkaa parisuhteeseen. Eivät ole mihinkään tyytyväisiä, ja aina vain vailla uusia kokemuksia ja ”kaatoja”. Ihan uskomatonta, että naimisiin asti on menty ja sitten kuitenkin haikaillaan muiden perään.