Sosiaalityö 2022
Kommentit (1389)
Vierailija kirjoitti:
Ihmettelen jos ei tule siitä enkunkielisestä..
Niinpä. Artikkelina tosi mielenkiintonen, mutta kyllä tässä aikamoinen tarpominen on, että asiat hahmottaa kunnolla. Oon tästä nyt 4 päivää tehnyt muistiinpanoja
Vierailija kirjoitti:
Kuinka moneen sitten vastasit monivalinnassa?
En yhtään muista kuinka moneen, mutta sen muistan, että kun niitä monivalintoja alkoi lukemaan niin tuli sellainen fiilis, että mitähän sitä on viimeisen kuukauden tehnyt :D no, viime vuonna lukeminen jäikin vähemmälle kuin tänä vuonna, mutta siellä oli itselleni viimeksi tosi vähän sellaisia joihin osasin suoraan vastata, monia joutui ihan tosissaan pähkäilemään ja silti jäi vielä monia, luulen että noin 5-8 joihin en edes vastannut. Ja niihin joihin vastasin mahtui myös vääriäkin vastauksia mukaan. Jännä nähdä millaiset monivalinnat tänä vuonna.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En yhtään muista kuinka moneen, mutta sen muistan, että kun niitä monivalintoja alkoi lukemaan niin tuli sellainen fiilis, että mitähän sitä on viimeisen kuukauden tehnyt :D no, viime vuonna lukeminen jäikin vähemmälle kuin tänä vuonna, mutta siellä oli itselleni viimeksi tosi vähän sellaisia joihin osasin suoraan vastata, monia joutui ihan tosissaan pähkäilemään ja silti jäi vielä monia, luulen että noin 5-8 joihin en edes vastannut. Ja niihin joihin vastasin mahtui myös vääriäkin vastauksia mukaan. Jännä nähdä millaiset monivalinnat tänä vuonna.
Kiinnostais tietää kuinka paljon luit sit silloin viime vuonna ja kuinka paljon taas nyt sitten tänä vuonna jos oot lukenut nyt enemmän?
Tuursi kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiinnostais tietää kuinka paljon luit sit silloin viime vuonna ja kuinka paljon taas nyt sitten tänä vuonna jos oot lukenut nyt enemmän?
Niin ja vielä et kun sanoit monivalintojen olleen vaikeita niin liittyikö ne kysymykset kuitenkin selkeästi aineistoon vai lähtikö ns niiden sivuraiteille? Oliko seassa jotain tosi yksityiskohtaisia kysymyksiä tai kompakysymyksiä?
Muakin kiinnostaisi tietää miten nippeli tiedon nappelia siellä on aiemmin kysytty? Vaiko enemmän käsitteitä ym.loogista olennaista tietoa? On vaikea arvioida aiempia kokeita ilman, että on perehtynyt niiden materiaaleihin.
Tuursi kirjoitti:
Tuursi kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin ja vielä et kun sanoit monivalintojen olleen vaikeita niin liittyikö ne kysymykset kuitenkin selkeästi aineistoon vai lähtikö ns niiden sivuraiteille? Oliko seassa jotain tosi yksityiskohtaisia kysymyksiä tai kompakysymyksiä?
Viime vuonna luin täysin töiden ohella eli käytännössä vain iltaisin väsyneenä ja viikonloppuisin. Tänä vuonna otin reilut 2 viikkoa lukulomaa ja pystyn nyt keskittymään täysillä lukemiseen. :)
Kyllä kaikki monivalintakysymykset olivat viime vuonnakin sellaisia, joihin vastaus löytyy artikkelista ja niinhän se tuleekin olla. Mutta minusta siellä oli aika vähän sellaisia helppoja, jossa väittämä olisi esitetty jotakuinkin sanasta sanaan tai edes sinne päin samalla tavalla mitä se artikkelissa oli. Eli nekin vaati kyllä sitä, että asia piti olla oikeasti syvällisesti ymmärretty.
Joitakin "kompia" oli, esim yksi väittämä oli muuten oikein mutta väittämän termi oli eri (etymologinen vs. Etnometodologinen tms), jossain oli esitetty asia kansallisena vaikka oli kansainvälinen. Sellaisissa kannattaa olla tarkkana. Mutta siis tosiaan voi olla, että minulla tuo lukeminen ei vaan viime vuonna riittänyt ja siksi koin ne monivalinnat yllättävän haastaviksi, joku toinen ei välttämättä niinkään kokenut vaikeiksi (tosin viime vuotisessa vauva.fi keskustelussa yleinen mielipide kyllä tuntui olevan, että yllättävän vaikeiksi ne oli koettu..).
Viime vuotisesta kokeesta jäi myös sellainen fiilis, että aika vähän tarvitsi loppujen lopuksi tosi nippelitietoa esim vuosilukuihin tai tutkijoiden nimiin liittyen. Kyllä niitäkin joissain monivalinnoissa oli mutta aika vähän.
Vierailija kirjoitti:
Muakin kiinnostaisi tietää miten nippeli tiedon nappelia siellä on aiemmin kysytty? Vaiko enemmän käsitteitä ym.loogista olennaista tietoa? On vaikea arvioida aiempia kokeita ilman, että on perehtynyt niiden materiaaleihin.
Jatkan vielä, eli minusta monivalinnat ei ollut haastavia sen takia, että niissä olisi kysytty tosi nippelitietoa (vaan sitä kysyttiin itseasiassa ihmeen vähän) vaan sen takia, että väittämät oli muotoiltu niin haastavasti ja osaan niistä ei löytynyt artikkelista mistään yhdestä tietystä kohdasta suoraa vastausta vaan piti ymmärtää asia niin hyvin, että osasi ns tiedonmurusista päätellä vastauksen. Koen kyllä itse, että tänä vuonna on yleisesti ottaen helpommat artikkelit kuin viime vuonna ja vähemmän luettavaa, joten tosi jännä nähdä millaisia kysymyksiä tänä vuonna saadaan aikaiseksi. :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jatkan vielä, eli minusta monivalinnat ei ollut haastavia sen takia, että niissä olisi kysytty tosi nippelitietoa (vaan sitä kysyttiin itseasiassa ihmeen vähän) vaan sen takia, että väittämät oli muotoiltu niin haastavasti ja osaan niistä ei löytynyt artikkelista mistään yhdestä tietystä kohdasta suoraa vastausta vaan piti ymmärtää asia niin hyvin, että osasi ns tiedonmurusista päätellä vastauksen. Koen kyllä itse, että tänä vuonna on yleisesti ottaen helpommat artikkelit kuin viime vuonna ja vähemmän luettavaa, joten tosi jännä nähdä millaisia kysymyksiä tänä vuonna saadaan aikaiseksi. :)
Kiitos paljon kattavasta vastauksesta! Tällainen tieto siitä mitä mahdollisesti on kokeessa edessä on kultaakin arvokkaampaa. Mulla on aina tiedonhaku lieventänyt ahdistusta ja jännitystä.
En kyllä tiedä tässä vaiheessa että jännitääkö tässä enemmän se että ei pääsisi sisään vai se että pääsisi. Koska jos saisin tiedon siitä että olen tullut valituksi niin saattaisin pyörtyä siihen paikkaan tai mennä ainakin jonkinasteiseen shokkitilaan! :D Mutta se olisi kyllä unelmien täyttymys. Pitää nyt yrittää ylläpitää motivaatiota opiskeluun mahdollisimman paljon, että jaksaisi tehdä kunniallisen loppurutistuksen vielä viimeisellä viikolla
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiitos paljon kattavasta vastauksesta! Tällainen tieto siitä mitä mahdollisesti on kokeessa edessä on kultaakin arvokkaampaa. Mulla on aina tiedonhaku lieventänyt ahdistusta ja jännitystä.
En kyllä tiedä tässä vaiheessa että jännitääkö tässä enemmän se että ei pääsisi sisään vai se että pääsisi. Koska jos saisin tiedon siitä että olen tullut valituksi niin saattaisin pyörtyä siihen paikkaan tai mennä ainakin jonkinasteiseen shokkitilaan! :D Mutta se olisi kyllä unelmien täyttymys. Pitää nyt yrittää ylläpitää motivaatiota opiskeluun mahdollisimman paljon, että jaksaisi tehdä kunniallisen loppurutistuksen vielä viimeisellä viikolla
Kiva jos tästä oli jotakin apua! Huomaan, että itsellä alkaa jo vähän motivaatio rakoilla lukemiseen tai puuduttaa, mutta koitetaan jaksaa loppuun saakka! Kävi miten kävi, niin minusta se on jo hyvä tunne, jos tietää ainakin oikeasti tehneen parhaansa. :) tsemppiä, toivottavasti aherrus palkitaan!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiva jos tästä oli jotakin apua! Huomaan, että itsellä alkaa jo vähän motivaatio rakoilla lukemiseen tai puuduttaa, mutta koitetaan jaksaa loppuun saakka! Kävi miten kävi, niin minusta se on jo hyvä tunne, jos tietää ainakin oikeasti tehneen parhaansa. :) tsemppiä, toivottavasti aherrus palkitaan!
Niinpä, voi olla ylpeä kuitenkin kaikesta mitä on tehnyt tän eteen. Toivottavasti sullakin aherrus palkittaisiin! 😊
Kun koe on kaksiosainen, ja ensimmäisen osan jälkeen toiseen vaiheeseen pääsee kolme kertaa aloituspaikkojen verran hakijoita, niin valitaankohan nuo määrät kiintiöiden mukaan? Siis niin, että ensikertalaisia otetaan toiseen vaiheeseen kolme kertaa ensikertalaisille varattujen paikkojen verran, ja ei-ensikertalaisten kohdalla sama juttu? Kyllä varmaan?
Entä luuletteko, että pisterajat voivat vielä laskea viime vuodesta, kun hakijoita on vähemmän ainakin Turkuun? Huomasin, että viime vuonna olisin ollut alle kahden pisteen päässä todistusvalinnan alarajasta, ja mietin, voisiko olla tänä vuonna mahdollisuuksia päästä sisään ilman pääsykoetta.
Oikeasti pitäisi nyt varmaan keskittyä lukemiseen, eikä pähkäillä tämmöisiä, mutta aloin vaan miettiä.
Mietittekö te omia syitä, miksi haluatte sosiaalityöntekijäksi, kun luitte tuota artikkelia? :)
Itse tunnistan tuon vahvan auttamisen halun ja vaikuttamisen mahdollisuuden. Olen sosionomi koulutukseltani ja monesti on ollut täysin avuton/kädetön olo, kun ei voi vaikuttaa asiakkaiden tilanteeseen niin paljon kuin tahtoisi
Hmm, mitenköhän tää muuten menee. Itse ajattelin että jako ei-ensikertalaisiin ja ensikertalaisiin tehtävisiin vasta siinä kohtaa kun koko koe arvosteltu ja kokonaispistemäärä tiedossa.
Vierailija kirjoitti:
Hmm, mitenköhän tää muuten menee. Itse ajattelin että jako ei-ensikertalaisiin ja ensikertalaisiin tehtävisiin vasta siinä kohtaa kun koko koe arvosteltu ja kokonaispistemäärä tiedossa.
Samaa mäkin olin mieltä aluksi, mutta nyt jäin myös pohtimaan tätä
Jotenkin tulee sellainen olo että haluaisi lyödä hanskat tiskiin koko pääsykokeiden kanssa. Ahdistaa, jos sitten h-hetkellä pää tyhjeneekin kaikesta pänttäyksestä :(
Muistaakseni se menee niin, että vain ensikertalaisille on kiintiö eli ensin otetaan parhaat pisteet saaneet riippumatta ensikertalaisuudesta ja sitten otetaan kiintiöllinen parhaiten menestyneitä ensikertalaisia niiden joukosta, jotka eivät tulleet valituksi ekassa ryhmässä. Teoriassa siis kaikki valitut voivat olla ensikertalaisia.
Vierailija kirjoitti:
Jotenkin tulee sellainen olo että haluaisi lyödä hanskat tiskiin koko pääsykokeiden kanssa. Ahdistaa, jos sitten h-hetkellä pää tyhjeneekin kaikesta pänttäyksestä :(
Eiköhän meillä jokaisella oo välillä noita hetkiä :)
Vierailija kirjoitti:
Mietittekö te omia syitä, miksi haluatte sosiaalityöntekijäksi, kun luitte tuota artikkelia? :)
Itse tunnistan tuon vahvan auttamisen halun ja vaikuttamisen mahdollisuuden. Olen sosionomi koulutukseltani ja monesti on ollut täysin avuton/kädetön olo, kun ei voi vaikuttaa asiakkaiden tilanteeseen niin paljon kuin tahtoisi
Valitettavasti myös sosiaalityöntekijänä joutuu sietämään eettistä ja moraalista ristiriitaa, kun palvelut ja käytettävissä olevat resurssit eivät aina taivu yksilöllisten tilanteiden mukaan. Mutta se on osa työnkuvaa varmasti kaikkialla sote-sektorilla ja yksi ammatinhallinnan osa-alue, käsitellä ihmissuhdetyön tuomia, välillä vaikeitakin, tunteita. Vastapainona myös onnistumisia jotka kannattelevat vaikeiden hetkien yli. Tsemppiä hakuun!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Valitettavasti myös sosiaalityöntekijänä joutuu sietämään eettistä ja moraalista ristiriitaa, kun palvelut ja käytettävissä olevat resurssit eivät aina taivu yksilöllisten tilanteiden mukaan. Mutta se on osa työnkuvaa varmasti kaikkialla sote-sektorilla ja yksi ammatinhallinnan osa-alue, käsitellä ihmissuhdetyön tuomia, välillä vaikeitakin, tunteita. Vastapainona myös onnistumisia jotka kannattelevat vaikeiden hetkien yli. Tsemppiä hakuun!
Kyllä, näinhän se menee. Ei ole ruusuiset ajatukset, että sossuna kykenisi parantamaan täysin maailman ja tekemään täysin asiakkaan parhaaksi. Resursseja vain niukunnetaan jatkuvasti ja vaikuttamismahdollisuudet huononevat. Kuitenkin ajattelen, että sosiaalityöntekijällä on silti suuremmat mahdollisuudet vaikuttaa asiakkaan elämään kuin sosionomina
Ihmettelen jos ei tule siitä enkunkielisestä..