Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitä ne kysyy, kun matkustaa Yhdysvaltoihin?

Vierailija
18.06.2015 |

Olemme ystäväni kanssa matkustamassa ensimmäistä kertaa Yhdysvaltoihin Los Angelesiin. Olen kuullut, että siellä nuo turvatarkastukset ja maahantulo on todella tarkkaa. Minua kiinnostaa erityisesti se maahantulo. Kysytäänkö jo ennen lentokoneen nousua kysymyksiä? Kuka niitä esittää? Mitä kysymyksiä? Mitä sitten tapahtuu, kun saavutaan maahan? Vastaammeko matkakumppanini kanssa näihin kysymyksiin yhdessä vai erikseen?

Kommentit (56)

Vierailija
21/56 |
18.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muista ESTA.

Vierailija
22/56 |
18.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lennolla joka menee Yhdysvaltoihin (ei siis välttämättä Suomessa jos vaihto Euroopassa, esim Lontoossa jos olet Losiin menossa) kysellään kuka on pakannut laukkusi, tiedätkö mitä siellä on ja antoiko joku sinulle tavaraa mukaan.

Yhdysvalloissa TAI jo ennen lentoa pre-clearancissa (en ole varma onko näitä Euroopassa) kysellään sitten erinäisiä kysymyksiä, mutta Suomen passilla kokemukseni mukaan ei paljoa tarvi siellä jutustella. Mitä teet ja kuinka kauan. Joskus kysytty vain että olenko lomalla vai työmatkalla kun mulla on myös viisumi passissa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/56 |
18.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Bisnes oor plesör?

Vierailija
24/56 |
18.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysyi kolme kertaa, että olenko tekemässä bisnestä USA:ssa ja vastasin kolme kertaa, että ihan turistiksi vaan...

Vierailija
25/56 |
18.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samassa osoitteessa asuvat saavat mennä yhdessä. Meiltä kysyttiin miksi tulimme ja kun sanoin, että risteilyä varten, niin kysyi, että milloin laiva lähtee ja milloin palaa ja aiommeko heti lähteä pois risteilyn jälkeen. Lopuksi kysyi, että onko meillä alkoholia tai tupakkaa mukana.

Vierailija
26/56 |
18.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.06.2015 klo 21:42"]

Lähtiessä ei vielä kysytä mitään. Maahan saavuttaessa kysytään tyhmältäkin vaikuttavia kysymyksiä, mutta kai niilläkin joku tarkoitus on. Meiltä viimeksi mm. kauanko ollaan oltu naimisissa, onko lapsia ja missä ne on, jopa miksi matkustimme juuri tuohon kaupunkiin. Me pariskuntana saimme mennä samaan aikaan.

[/quote]

Samoin, minulta kysyttiin, miksi lasten isä on jo USA:ssa ja minä olen kolmen kanssa yksin. Kysyttiin myös, onko kaikkien kolmen lapsen biologinen isä mieheni, joka siis oli jo USA:ssa silloin työasioissa. Luonnollisesti kysyttiin, miksi USA:ssa työasioissa....Ihan uskomaton kyselyketju... Ja matkavataroiden haun jälkeen sama uudestaan.Mutta ehkä tämä vai Detroitissa, vuosi 2010. Kesti yli 3 h päästä "vapaalle".

Vierailija
27/56 |
18.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysyi miksi olet täällä ja mukavaa lomaa.

Vierailija
28/56 |
18.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tsekkaa Global Entry, voi helpottaa rutiineja, kannattaa soittaa lähetystöön ja kysyä, koska noi muodollisuudet muuttuvat nopeastikin:

http://finland.usembassy.gov/visawaiver.html

Yleensä jo Euroopan päässä (lennosta ja lentoreitestäsi) riippuen tulee ensimmäinen haastattelu. Siinä mennään jokainen yksikeen ja vastataan turvallisuuskysymyksiin kuten "oletko pakannut oman laukkusi?" ja "oletko saanut jotain mukaasi joltain toiselta henkilöltä?" yms.

Jotkut voivat päätyä myös erityishaastatteluun, jossa kysellään enemmän kuka olet ja mitä aiot tehdä USA:ssa.

Koneessa saa sitten paperin, jossa on tulliasiat, eli mitä on mukana. Hedelmiä ei kannata olla kassin pohjalla, koska niiden maahantuontia valvotaan. Olen itse törmännyt eräällä USA:n kentällä jopa hedelmiä nuuskivaan tullikoiraan.

Maahantullessa joutuu yleensä Homeland Securityn tiskille, jossa voi joutua odottamaan pidemäänkin. Joskus otetaan kuvakin ja sormenjäljet. Ymmärtäisin, että toi Global Entry -systeemi auttaisi välttämään tämän.

http://www.cbp.gov/global-entry/about

Vierailija
29/56 |
18.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoituukohan maahantuloselvitys siellä "itsepalveluna" eli automaateilla? Jos näin on, niin silloinhan ei kukaan kysy mitään ;). Tullissa voivat sitten kysyä onko laukuissa ei sallittuja elintarvikkeita tai alkoholia ja tupakkaa ym. Mutta jos on maaantulohenkilö hoitamassa selvitystä, niin hän voi kysyä mitä vaan, tai voi olla ettei kysy mitään. Vaikka olette ESTAn tehneet ja se on tietenkin hyväksytty, niin voivat kysyä kuinka kauan olette, mitä aiotte tehdä, jne., Jonkunlainen kysely voidaan tehdä jo lähtöpaikassa tai välilaskupaikassa jos lennätte amerikkalaisen lentoyhtiön koneella. Saattavat kysyä mitä elektronisia laitteita teillä on, ja oletteko itse pakanneet laukut, tai onko kukaan antanut mitään pakettia kuljetettavaksi. Jotain tällaisia kysymyksiä. 

Vierailija
30/56 |
18.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei riitä mielikuvitus keksimään, millaiseksi homma on voinut mennä.

Vajaa 20 vuotta sittenkin meinasi pokka pettää kysymysten kohdalla, saatikka tänäpäivänä.

Vierailija
31/56 |
18.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lentokoneessa täytetään maahantulokortti, jonka sitten joku virkailija lentokentällä ottaa vastaan, eli muista täyttää se jo koneessa ja pidä käsillä passin lisäksi kun saavutte kentälle. Virkailijasta riippuu mitä kyselee ja kuinka tarkasti - mutta yleensä kysytään onko kyseessä turistimatka/bisnesreissu, kauanko olette maassa (virkailija merkitsee lähtöpäivän passiin), onko teillä voimassaolevaa ESTAA (Visa Waiver) missä osoitteessa asutte, aiotteko matkustella muissa osavaltioissa, yms. Matkustelen itse pitkiksi ajoiksi USA:an koska miesystäväni on yhdysvaltalainen, mutta olen päässyt kyllä tosi helpolla kyselyissä aina, lupsakoita miehiä ollut aina passitarkistuksess (vähän tietoisesti en ole mennyt naisvirkailijalle, koska voivat olla tiukempia ;) ). Hyvää matkaa! 

Vierailija
32/56 |
18.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Multa ei ole useimmiten kysytty mitään. Tai jos onkin kysytty jotain niin vähän niinkuin "pinnalta raapaisten", että mitä olet menossa tekemään, ja riittää kun vastaa että turistiksi. Kerran jäin useaksi tunniksi maahantuloviranomaisten odotutettavaksi, mutta silloin oli kyllä vähän syytäkin, kun olin varmasti vähän epäilyttävä. Olivat sillä aikaa katsoneet matkatavarani läpi. Mutta ei niillä ole mitään syytä käydä normaaleja turisteja tenttaamaan tai tutkimaan.

Vierailija
33/56 |
18.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulemma rahan riittävyys pitää todistaa. Miten tämä tapahtuu? Pitääkö ottaa käteistä kauheasti vai näyttää joku tuloste tilillä olevasta rahasummasta?

Vierailija
34/56 |
18.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen matkustanut monta kertaa USAhan. Kertaakaan minulta ei ole kysytty Suomen päässä mitään. Sen sijaan USAn päässä on kysytty ainakin se, kauanko aion viipyä. Lentokoneessa on täytettävä vihreä lomake. Jos olet menossa jonkun tutun luo etkä hotelliin, niin tässä kohdassa on olennaisen tärkeää täyttää täydellinen osoite. Jos lomakkeessa on esim. vain isäntäperheen osoitteen kadun nimi, mutta ei talon numeroa, niin joutuu toiseen paikkaan tarkempiin kuulusteluihin. Kuulemani mukaan hotelliin mennessä osoitteen kanssa ei olla niin tarkkoja, kunhan hotellin nimi ja kaupunki ovat tiedossa. Tästä minulla ei ole kuitenkaan varmaa tietoa eikä kokemusta.

Vierailija
35/56 |
18.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.06.2015 klo 21:59"]

Kuulemma rahan riittävyys pitää todistaa. Miten tämä tapahtuu? Pitääkö ottaa käteistä kauheasti vai näyttää joku tuloste tilillä olevasta rahasummasta?

[/quote]

Ei minulta ole ainakaan koskaan kysytty mitään rahoista. 

19

Vierailija
36/56 |
18.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tietenkään osaa sanoa kaikista kohteista, mutta Chicagoo ja Detroitiin ihan liian usein entäneenä, ihan kaikki joutuivat jonottamaan immigrationiin ja kaikkia kuulusteltiin. Ehkä lievempää nykyään, oma matkailu työn puolesta siirtynyt muualle, onneksi. Kiinaan on kymmenen kertaa helpompi mennä kuin USA:aan. 

Mutta itseltäni tyypillisesti noilla kentillä kyseltiin Perheestä, syystä, että olen maassa, kuinka pitkään, miksi, aionko palata, onko sukua, onko ystäviä, blaa, blaa,blaa.Aika nopsa ja rutiininomainen kuulustelu, sitten leimoja ja maahan.

Vierailija
37/56 |
18.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.06.2015 klo 21:57"]

Multa ei ole useimmiten kysytty mitään. Tai jos onkin kysytty jotain niin vähän niinkuin "pinnalta raapaisten", että mitä olet menossa tekemään, ja riittää kun vastaa että turistiksi. Kerran jäin useaksi tunniksi maahantuloviranomaisten odotutettavaksi, mutta silloin oli kyllä vähän syytäkin, kun olin varmasti vähän epäilyttävä. Olivat sillä aikaa katsoneet matkatavarani läpi. Mutta ei niillä ole mitään syytä käydä normaaleja turisteja tenttaamaan tai tutkimaan.

[/quote]

Millä tavalla olit epäilyttävä? Alkoi kiinnostaa :)

Vierailija
38/56 |
18.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rahasta voivat kysyä jos kohdallasi herää epäilys, että olet töihin tulossa, esim. jos lomailet pitkään eli sen sallitun maksimin mitä voi turistina maassa olla. Jos olet lomalla pari viikkoa tjs, niin eivät kysele mitään rahoista.

Vierailija
39/56 |
18.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kai nykyään enää tarvitse koneessa mitään maahantulokorttia täyttää, tullilomake vain?

Vierailija
40/56 |
18.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Multa on kysytty kuka hoitaa lapsiani matkani aikana, mihin aikaan minun pitää olla taas takaisin töissä, samassa haastattelussa kysyttiin 9 kertaa takaisinmeno päivääni. Jollain kerroilla ei ole kysytty mitään.