Mitä ne kysyy, kun matkustaa Yhdysvaltoihin?
Olemme ystäväni kanssa matkustamassa ensimmäistä kertaa Yhdysvaltoihin Los Angelesiin. Olen kuullut, että siellä nuo turvatarkastukset ja maahantulo on todella tarkkaa. Minua kiinnostaa erityisesti se maahantulo. Kysytäänkö jo ennen lentokoneen nousua kysymyksiä? Kuka niitä esittää? Mitä kysymyksiä? Mitä sitten tapahtuu, kun saavutaan maahan? Vastaammeko matkakumppanini kanssa näihin kysymyksiin yhdessä vai erikseen?
Kommentit (56)
Kysyvät yleensä (oon matkustanut sinne noin kymmenisen kertaa), että matkustanko yksin ja jos en niin kenen kanssa sekä "business or vacation?". Lisäksi voivat kysellä muuta matkan tarkoituksesta sekä siitä, tunteeko ketään kohteesta jne.
[quote author="Vierailija" time="18.06.2015 klo 22:14"]
[quote author="Vierailija" time="18.06.2015 klo 22:11"]
Ei kai nykyään enää tarvitse koneessa mitään maahantulokorttia täyttää, tullilomake vain?
[/quote]
Koska tämä on muuttunut?
[/quote] No, silloin kun tuli tuo netissä täytettävä maksullinen ESTA.
Jotain ne kyseli mutta luin pitkän ruotsin en lainkaan englantia. Kysyivät mielestäni että kauanko aijon maassa olla vastasin tietenkin että kuusi päivää ihan ulkomaan kielellä toistin monta kertaa että sex sex ei mennyt jakeluun ja hermostuivat, surkea koululaitos tuossa maassa kun eivät edes ruotsia osaa
[quote author="Vierailija" time="18.06.2015 klo 21:57"]
Lentokoneessa täytetään maahantulokortti, jonka sitten joku virkailija lentokentällä ottaa vastaan, eli muista täyttää se jo koneessa ja pidä käsillä passin lisäksi kun saavutte kentälle. Virkailijasta riippuu mitä kyselee ja kuinka tarkasti - mutta yleensä kysytään onko kyseessä turistimatka/bisnesreissu, kauanko olette maassa (virkailija merkitsee lähtöpäivän passiin), onko teillä voimassaolevaa ESTAA (Visa Waiver) missä osoitteessa asutte, aiotteko matkustella muissa osavaltioissa, yms. Matkustelen itse pitkiksi ajoiksi USA:an koska miesystäväni on yhdysvaltalainen, mutta olen päässyt kyllä tosi helpolla kyselyissä aina, lupsakoita miehiä ollut aina passitarkistuksess (vähän tietoisesti en ole mennyt naisvirkailijalle, koska voivat olla tiukempia ;) ). Hyvää matkaa!
[/quote]Voi jumalautamikä ruljanssi. Toivottavasti kaikki hoituu suomen kielellä.
Pitääkö se ESTA-lomake printata mukaan vai miten sen kanssa menetellään?
ESTA pitää olla maksettuna ja printattuna mukana. Siinähän kysellään, että oletko mm. osalllistunut 2. mm. juutalaisten joukkomurhaan. Muuten on passintarkastuksessa aina vain toivotettu ystävällisesti tervetuloa. Ei ole kysytty mitään.
Miten palautus maasta tapahtuu jos vastaa väärin ja paluulento maksettu vasta myöhempään ajankohtaan?
[quote author="Vierailija" time="19.06.2015 klo 16:24"]
Miten palautus maasta tapahtuu jos vastaa väärin ja paluulento maksettu vasta myöhempään ajankohtaan?
[/quote]
Sinut saatellaan ensimmäiseen Suomeen menevään lentokoneeseen, jossa on vapaita paikkoja. Ennen sen lähtöä sinut pidetään jonkinlaisessa säilössä eli et pääse katsomaan kaupunkia tai tapaamaan mahdollisia tuttuja. Eivät ne kuitenkaan kovin helposti palauta. Jos et ymmärrä virkailijan puhetta, pyydä häntä kirjoittamaan kysymyksensä. Kirjoitettua tekstiä on helpompi ymmärtää kuin puhetta.
[quote author="Vierailija" time="18.06.2015 klo 21:43"]Muista ESTA.
[/quote]
Esta löytyy https://esta.cbp.dhs.gov/esta/
Maksaa jotain 15€, mutta löytyy monta feikkisivua jossa sama maksaa noin 80€.
[quote author="Vierailija" time="19.06.2015 klo 16:00"]
Jotain ne kyseli mutta luin pitkän ruotsin en lainkaan englantia. Kysyivät mielestäni että kauanko aijon maassa olla vastasin tietenkin että kuusi päivää ihan ulkomaan kielellä toistin monta kertaa että sex sex ei mennyt jakeluun ja hermostuivat, surkea koululaitos tuossa maassa kun eivät edes ruotsia osaa
[/quote]
Ne oli huonokuuloisia, olisit kasvattanut volyymiä.
Yleensä kysytään vaan onko loma -vai binesmatka ja kauan meinaa olla ja joskus hotellia.
Viimeksi multa (lomamatkalla) kyseltiin myös työpaikastani/mitä teen ja paljon mulla on rahaa mukana. Tuota kysymystä säikähdin vähän, kun en ollut varma tarkoittaako käteistä vai yleisesti ja mikä olisi epäilyttävän pieni/iso määrä, enkä edes muistanut paljon olin vaihtanut. Vastasin sitten että suunnilleen 500$ käteistä ja pääsin läpi.
On kysytty, että onko paluulento jo ostettu, onko mulla luottokorttia tai pystynkö elättään itteni sinä aikana kun oon maassa. Sitten on kysytty onko lapsia ja tokaistu siihen, et hyvä, sä ootkin liian nuori (olin silloin 29)
Meiltä kysyttiin (turistit, viikon reissu) mitä aiotaan tehdä maassa, kuinka paljon meillä on käteistä rahaa mukana sekä otettiin sormenjäljet. Oltiin lapsiperheellä liikenteessä.
Aar juu terorist? Aar juu komunist? Aar ju kei oor ounli pisnis?
Vierailija kirjoitti:
Pitääkö se ESTA-lomake printata mukaan vai miten sen kanssa menetellään?
Estan sai hakea suomenkielisenä, mitä ne siitä ymmärtää? Voiko sen tulostaan jotenkin englanniksi
[quote author="Vierailija" time="18.06.2015 klo 22:11"]
Ei kai nykyään enää tarvitse koneessa mitään maahantulokorttia täyttää, tullilomake vain?
[/quote]
Koska tämä on muuttunut?