Englanti on ihana maa
Kommentit (55)
[quote author="Vierailija" time="18.06.2015 klo 21:17"]
Olen itse viettänyt aikaa Iso-Britanniassa ja vaikka siitä jollain tasolla pidänkin, en silti haluaisi muuttaa sinne. Syyt: ihmiset ovat todella konservatiivisia ja juurtuneita yhteiskuntaluokka-ajatteluun sekä haluavat pyöriä vain kaltaistensa joukossa. Lisäksi monet ovat todella tyhmällä tavalla yksioikoisia ja vanhanaikaisia. Asunnoissa on monesti todella kylmää ja vetoisaa talvisin ja hanasta tuleva vesi voi olla aamuisin jääkylmää. Tunnelma on henkisesti ummehtunut ja "sisäsiittoinen". Jo Ranskassa ja Saksassakin on modernimpi ja avoimempi ilmapiiri.
[/quote]
Missäpäin olit? Jossain Midlandsin alueilla?
[quote author="Vierailija" time="18.06.2015 klo 21:26"]Tykkään kyllä Englannista ja koko Britanniasta, mutta taidan muuttaa Irlantiin.
[/quote] Kavin viime vuonna Dublinissa ja Corkissa. Molemmat ihania paikkoja. Ja ihmiset myos. Ap
Mä tykkään siitä (upper) middle class -meiningistä, mutta chavit on ihan kauheita. Yliopiston käyneet ylemmän keskiluokan nuoret britit ovat huumorintajuisia, kohteliaita ja sivistyneitä. Sen sijaan työläistaustaisten känniörveltäjien kanssa en todellakaan halua olla missään tekemisissä. Englanti todellakin on edelleen luokkayhteiskunta ja kulttuurierot luokkien välillä on paljon suuremman kuin Suomessa.
[quote author="Vierailija" time="18.06.2015 klo 22:01"]
Mä tykkään siitä (upper) middle class -meiningistä, mutta chavit on ihan kauheita. Yliopiston käyneet ylemmän keskiluokan nuoret britit ovat huumorintajuisia, kohteliaita ja sivistyneitä. Sen sijaan työläistaustaisten känniörveltäjien kanssa en todellakaan halua olla missään tekemisissä. Englanti todellakin on edelleen luokkayhteiskunta ja kulttuurierot luokkien välillä on paljon suuremman kuin Suomessa.
[/quote]
Mä taas tulin aina toimeen paremmin niiden työväenluokkaisten kanssa, vaikka olen itse akateeminen. Inhotti se teennäinen pönötysmeininki mitä oli "omalla luokallani". Mutta valitettavasti työväenluokkaiseen ei ole briteissä niin helppo tutustua jos olet itse akateeminen ja white collar töissä. Kun kerrot ammatin, he alkavat pitää etäisyyttä, koska olet eri luokkaa.
t. 35 joka asui vuosia Camberleyssä, Surreyssä
[quote author="Vierailija" time="18.06.2015 klo 22:01"]
[quote author="Vierailija" time="18.06.2015 klo 21:26"]Tykkään kyllä Englannista ja koko Britanniasta, mutta taidan muuttaa Irlantiin. [/quote] Kavin viime vuonna Dublinissa ja Corkissa. Molemmat ihania paikkoja. Ja ihmiset myos. Ap
[/quote]
siellä on Englannin hyvät puolet, mutta ei vastaavaa luokkatietoisuutta ( toki sitäkin on, enemmän kuin Suomessa ). Mutta kyllä sitä on ja on ollut Suomessakin. Isotätini kertoi kuinka hän oli salaa iloinen, että miehensä isä oli kuollut ennen heidän kihlausta " ei ison talon isäntä olis huolinut miniäksi köyhää evakkotyttöä ". Ja oli varmaan oikeassa.
[quote author="Vierailija" time="18.06.2015 klo 21:50"]
[quote author="Vierailija" time="18.06.2015 klo 21:19"]
[quote author="Vierailija" time="18.06.2015 klo 21:17"]
ihmiset ovat todella konservatiivisia ja juurtuneita yhteiskuntaluokka-ajatteluun sekä haluavat pyöriä vain kaltaistensa joukossa. Lisäksi monet ovat todella tyhmällä tavalla yksioikoisia ja vanhanaikaisia. Asunnoissa on monesti todella kylmää ja vetoisaa talvisin ja hanasta tuleva vesi voi olla aamuisin jääkylmää. Tunnelma on henkisesti ummehtunut ja "sisäsiittoinen".
[/quote]
Ei siis eroa millään tavalla suomesta.
[/quote]
Olen asunut Englannissa ja voin sanoa että se eroaa paljon. Minäkin luulin ettei se eroa, mutta varsinkin tuo luokka-asia yllätti. Esim. minulla oli luulo, että britit tykkää jalkapallosta. Niinpä halusin kokea asuinkaupunkini joukkueen matseja, ja joskus kysyin työkaveriltakin lähteekö mukaan. Minua katsottiin ihan vinoon, ja joku selitti hienotunteisesti, että se on vähän, hmm... working-class thing... Eli työväenluokan juttu. Meillä akateemisilla pitäisi olla eri kiinnostukset. Samoin myös "parempien ihmisten" lapsetkin käy ihan eri kouluissa, pukeutuvat eri tavalla, ja aikuiset käyvät töissä eri aikaan (klo 8 meno katsottiin duunarin merkiksi ja se oli asuinalueellani noloa). Ei tuollaista eriytyneisyyttä Suomessa ole.
[/quote]
Totta. Jalkapallo on pääsääntöisesti työväenluokan hupia, kun taas keskiluokka muistaakseni fanitti kovasti krikettiä. Yläluokalla on sitten hevospoolo tms.
Mun mies on britti, ja on käynyt yksityiskoulun. Siellä ei pelattu jalkapalloa, vaan rugbyä. Tässä menee jako...
Futiksen seuraaminen on nykyään niin kallista että siitä on tullut keskiluokan pönöttäjien laji.
Aika jännä miten maahanmuuttajat pitävät Britanniaa taivaallisena maana kun taas tavalliset britit ovat saaneet tarpeekseen:D Mieheni on Lontoosta ja hänen mielestään Britannia on menetetty. Onhan se toki eri asia Brittinä seurata oman maansa tuhoa, varsinkin kun tietää että Suomessa asiat tulevat olemaan samoin muutaman vuoden päästä.
Aika jännä miten maahanmuuttajat pitävät Britanniaa taivaallisena maana kun taas tavalliset britit ovat saaneet tarpeekseen:D Mieheni on Lontoosta ja hänen mielestään Britannia on menetetty. Onhan se toki eri asia Brittinä seurata oman maansa tuhoa, varsinkin kun tietää että Suomessa asiat tulevat olemaan samoin muutaman vuoden päästä.
[/quote]
Eikohan tuo ole sama jokapuolella maailmaa. Syyriasta tulee venelasteittain pakolaisia Italiaan ja muualle etela-eurooppaan ja entiset ita-blokin maat valtaavat muun Euroopan. Ei tassa mikaan maa ole enaa 'niin kuin ennen'. Siihen on vaan sopeuduttava.
[quote author="Vierailija" time="19.06.2015 klo 00:59"]
Manchesteriin en muuttaisi.
[/quote] En Manchesterissa asu, mutta aika lahella. Siella tulee kaytya saannollisesti, lahinna shoppailemassa. Onhan se aikamoinen paikka, jotkut alueet tosi huonoja. Muttei nyt koko paikkaa pelkkaa ghettoa kuitenkaan ole. Mainettaan parempi paikka. Ap
[quote author="Vierailija" time="19.06.2015 klo 01:03"]
[quote author="Vierailija" time="19.06.2015 klo 00:59"]
Manchesteriin en muuttaisi.
[/quote] En Manchesterissa asu, mutta aika lahella. Siella tulee kaytya saannollisesti, lahinna shoppailemassa. Onhan se aikamoinen paikka, jotkut alueet tosi huonoja. Muttei nyt koko paikkaa pelkkaa ghettoa kuitenkaan ole. Mainettaan parempi paikka. Ap
[/quote]
Meinasin saada turpaani Moss Sidessä. En näyttänyt riittävän huono-osaiselta, sellaselta Benefit Street -tyypiltä, you know.
Olisi vielä ihanampi jos Maggie Thatcher olisi ollut vielä pidempään vallassa. RIP Rautarouva <3
[quote author="Vierailija" time="18.06.2015 klo 20:53"]Lauantaina tulee tayteen 4v asumisvuotta.
[/quote]
Kiiva! Oliko se niin, että asut pohjoisessa? Luin ketjun aika nopeasti. Olen asunut lapsena Devonissa ja teininä Lontoossa. Mitä käytiin Pohjois-Englannissa, niin maisemat oli kyllä upeat, mutta ne kaupungit, ne kaupungit! Toivottavasti asut oikealla maaseudulla! Ja ehkä se pohjoinenkin on muuttunut. Yllättävän vähän olen muuten kaivannut Englantiin, varmaan johtuu siitä, että olen sen jälkeen asunut mm Ranskassa ja Ruotsissa, joista tykkään enemmän. Ja onhan sitä edelleen paljon tultu käytyä Briteissäkin, kun on sukua ja kavereita siellä.
Olin investointipankissa duunissa ja pomoni joka tienasi miljoonia kavi jalkapallomatseissa. Hanella oli koko perheelle vuosiliput Chelsean matseihin (asui lahistolla) eli nelja kappaletta ja kukin niista arvoltaan useita satoja puntia. Jotkut jalkapallojoukkueet tai siis kannattajat ovat enemman 'tyovaenluokkaisia', mutta toiset ovat hyvin 'posh'.