Oletko kohdannut koskaan mitään petoeläimiä luonnossa? Kohtasin tänään karhun ensimmäistä kertaa
Olin tänään kalassa mökkijärvellä. Karhu ui veneeni vierestä, huomasi minut mutta ei tehnyt mitään.
Oletko kohdannut koskaan petoeläimiä luonnossa?
Miten kohtaamisessa kävi?
Kommentit (27)
En ole koskaan nähnyt.
Mutta mulla on yks kaveri joka lentää noita pienletokoneita sanoi kerran että ilmasta näkee selvästi kuinka lähellä marjastaja ja karhu todellisuudessa ovat
Ohhoh, olipa hieno kokemus, vaikka varmasti myös jännittävä. En ole kohdannut petoja luonnossa, ellei kettua lasketa. Viimeksi näin ketun viikonloppuna, kun olin ratsastamassa.
Ahman ja ketun olen nähnyt petoeläimistä. Mäyränkin näin kerran. En sitten tiedä onko se petoeläin.
Todennäköisimmin karhuun tai suteen törmää haja-asutus seudulla sillä omalla kotipihallaan, ne kun tulevat sinne jätteiden tai kotieläinten takia. Metsässä törmääminen marjastessa jne taas on todella epätodennäköistä.
Ahmaa tai ilvestä on erittäin vaikea edes nähdä, vaikka tietäisi alueen missä niitä liikkuu.
Vaarallisimpia ihmiselle ovat melkeinpä villisiat (etenkin haavoitettuina) ja hirvet kiima aikaan tai jos niillä on poikasia.
Vierailija kirjoitti:
Susia on ollut ihan kotipihalla täällä Mynämäellä.
Tilanne taitaa olla nykyään se, että vilkkaimpia susi alueita Suomessa ovat länsi-Suomi, kuten Varsinais-suomi, Satakunta ja Pohjanmaat.
Karhuja taas on enemmän itä-Suomessa, kuten Pohjois-karjalassa ja Kainuussa.
Villisikoja taitaa liikkua aika paljon pitkin itärajaa, myös Etelä-karjalassa ja Kymenlaaksossakin.
Kettuja on tullut nähtyä useasti, samoin mäyriä. Suden jälkiä olen myös nähnyt, eroavat selkeästi koiran jäljistä.
Nämä siis Uudellamaalla.
Vierailija kirjoitti:
Paimoissakin susia
Ahman kanssa kohdattiin kerran ihan vahingossa. Oli jyrkän mäen alla ja minä yläpäässä. Meni muutama sekunti ennen kuin tajusin että olen paikalla,teki u-käännöksen ja takasin metsään kauheaa vauhtia.. Karhu oli pari viikkoa sitten 200m päässä metsässä. Katseli hetken, haisteli ilmaa ja palasi metsään kun peruutin autoa kohti askel kerrallaan.. Täällä syrjäseuduilla kannattaa pitää meteliä kulkiessaan. Yllätettynä metsän eläimet voivat olla arvaamattomia 😬
Olen nähnyt suden, mutta olin autossa. Ja kerran ajoin yöllä pimeällä mäyrän päälle:(.
Monesti työmatkalla olen nähnyt ketun.
Työpaikkani on teollisuusalueella.
Ihme että kettu on lähes joka päivä samaan aikaan aamulla ja samassa paikassa.
Kannattaa muistaa, että jos törmäät isoon villieläimeen autolla, on todellakin parasta pysytellä auton sisällä ja soittaa poliisit/suurriista virka-apu paikalle. Ei missään nimessä kannata lähteä katselemaan että miten eläimelle kävi/jäikö se sinne ojan pientareelle yms.
Toki olen itsekin käynyt katsomassa tilannetta peurakolarin jälkeen, mutta sen lasken eri asiaksi. En olisi hirveä lähtenyt etsimään tien vieren pusikoista.
Loukkaantuneena ja kivuissaan mikä vain eläin voi olla arvaamaton ja vaarallinen.
Ketun ja poikaset olen nähnyt kerran, murisi vähän vihaisen oloisesti. Lähdin kävelemään saamaan suuntaan kuin mistä tulin.
Varmaan suojeli poikasiaan.
Jos tulee liikuttua paljon aamuhämärissä tai yöaikaan, näkee kyllä kettuja, mäyriä jne ihan kaupunkialueillakin.
Kerran olin metsässä puustoisen jyrkän rinteen yläreunalla. Jyrkänteen puolelta hieman alempaa alkoi kuulua kovaa murinaa, en lähtenyt katsomaan mikä murinan aiheutti vaan jatkoin matkaa tulosuuntaani. Kuulosti hieman isommalta koiralta, saattoi jopa ollakin tai sitten susi.