Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Syövätkö ihmiset enää normaalia kotiruokaa?

Vierailija
08.02.2022 |

Tyyliin lihapullia ja muusia? Makaronilaatikkoa?

Tuntuu että kaikki syövät ulkona ja teinit mässää mäkkiruokaa. Mun puolesta ihmiset saavat syödä mitä haluaa, mutta ihan mielenkiinnosta tuli mieleen kysyä kun odottelen itse makaronilaatikkoa uunista. :D

Kommentit (77)

Vierailija
41/77 |
08.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitäs meillä on tässä viikon sisään ollut... Kaalilaatikko, lihapullat, ruskea kastike ja perunamuussi, kesäkurpitsaletut ja riisi, kurpitsadaal ja spagetti. Kaalilaatikkoa oli parina päivänä, teen aina mahdollisimman ison satsin. Jälkiruokina/välipaloina ollut mansikkarahkaa ja marjakiisseliä.

Tänään teen lihapiirakoita (yhteishyvän ohje, onko kukaan testannut?) ja paistan voitaikinapaloja, teen niistä yksinkertaistetun version laskiaispullista, viime viikolla tein runebergin torttuja.

Vierailija
42/77 |
08.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä syön. Olen itsekin ihmetellyt tätä kulttuuria, missä syödään jatkuvasti ulkona tai tilataan ruokia jostain Woltista. Perinteinen, maistuva kotiruoka on parasta. Ja saa juuri sellaista kuin haluaa.

Minua ihmetyttää sama. Kun minusta ruoka menisi huonompaan suuntaan jos saisi/pitäisi tilata Woltista kaikki tai käydä ravintolassa. Onhan sitä ihan hyviä ravintoloita joo, mutta aika yksitoikkoista nekin pääsääntöisesti on. Sitten vielä suurin osa tilaa jotain ihan pikaruokamättöä. Aika ankea olisi syödä pelkkää sellaista päivästä toiseen. Vaikka toki kyllä minäkin tykkään välillä niitä syödä. Ehkä jossain ihan Helsingin keskustassa voisi kuvitella olevan riittävän paljon vaihtelua ravintoloissa.

Esim sushi on aika työlästä tehdä kotona eikä välttämättä edes maistu yhtä hyvältä kuin ravintolasta tilattuna. Sama pätee intialaiseen ja thaimaalaiseen ruokaan. Ainakaan itse en saa kotona makuja kohdalleen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/77 |
08.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meidän viime viikon ruokalista:

Nakkikastike ja perunamuusi

Makaronilaatikko

Broilerikiusaus

Hernari ja pannari

Tonnikalapasta

Joka ruualla myös vaihtelet kasvikset ja raasteet.

Olen siis pph. 😁

Perusruokaa siis. Vaihtaisin tosin joko makaroonilaatikon tai tonnikalapastan kasvisruokaan tai kalaan (kasvissisekeitto/kalakeitto) niin sitten viikolla ei olisi kahta kertaa makaronia.

No en pidä niin tarkkana tuota suunnittelua, se toimii vain pohjana. Toki joskus käy ihan kunnon höpsänköppiäisiä, kuten päivä jolloin söimme:

Riisipuuroa aamiaiseksi

Kanaa ja riisiä lounaaksi

Karjalanpiirakoita välipalaksi.

Riisipäivä.

T.pph

Vierailija
44/77 |
08.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä! Mä kokkaan kaikenlaisia maailman makuja ja se onkin helppoa kun etnisiä kauppoja löytyy hyvin, lapsetkin tottuneet jo moniin makuihin.

Silti teen illalla huomiseks ihan tavalliset lihapyörykät. Eilen oli jauhelihakastike ja spagetti, tänään puolivalmis Italianpata, ylihuomenna varmaan paistettua lohta ja muusia. Arkena aika tavallista perusruokaa. Viikonloppuisin hifistelen useinkin.

En ole käyny mäkkärissä viiteen vuoteen, isänsä kans lapset joskus käy.

Vierailija
45/77 |
08.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syödään paljon kotona tehtyä ruokaa, mutta meillä tarkoittaa esim. tacoja, nuudelisalaattia, wokkia, pikaversiota ramen-keitosta jne. Näiden lisäksi pari perinteisempää suosikkia on esim. uuniperunat, kanapasta ja soijamakaronilaatikko.

Sen perusteella, mitä lehdissä lukee ja kaupoissa näkee, on kotiruuat jonkin verran muuttuneet esim. 90-luvulta. Varmasti ainakin kasvikset ja mausteiden käyttö lisääntyneet muillakin kuin meillä.

Vierailija
46/77 |
08.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä syön. Olen itsekin ihmetellyt tätä kulttuuria, missä syödään jatkuvasti ulkona tai tilataan ruokia jostain Woltista. Perinteinen, maistuva kotiruoka on parasta. Ja saa juuri sellaista kuin haluaa.

Minua ihmetyttää sama. Kun minusta ruoka menisi huonompaan suuntaan jos saisi/pitäisi tilata Woltista kaikki tai käydä ravintolassa. Onhan sitä ihan hyviä ravintoloita joo, mutta aika yksitoikkoista nekin pääsääntöisesti on. Sitten vielä suurin osa tilaa jotain ihan pikaruokamättöä. Aika ankea olisi syödä pelkkää sellaista päivästä toiseen. Vaikka toki kyllä minäkin tykkään välillä niitä syödä. Ehkä jossain ihan Helsingin keskustassa voisi kuvitella olevan riittävän paljon vaihtelua ravintoloissa.

Esim sushi on aika työlästä tehdä kotona eikä välttämättä edes maistu yhtä hyvältä kuin ravintolasta tilattuna. Sama pätee intialaiseen ja thaimaalaiseen ruokaan. Ainakaan itse en saa kotona makuja kohdalleen.

Saat kun etsit kunnon ohjeet ja haet tai tilaat aidot mausteet. Myös riisinkeitin pitää olla jos todella haluaa nauttia aitoa aasialaista. Riisi etnisestä kaupasta myös.

Sushia en tee itse koska sitä saa valmiina sen verran edullisesti, meillä leikin huippuravintolaa joista saa parhaat sushit!

Vierailija
47/77 |
08.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tänään teen jauhelihakeittoa, eikös se ole tavallista kotiruokaa?

Vierailija
48/77 |
08.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meidän viime viikon ruokalista:

Nakkikastike ja perunamuusi

Makaronilaatikko

Broilerikiusaus

Hernari ja pannari

Tonnikalapasta

Joka ruualla myös vaihtelet kasvikset ja raasteet.

Olen siis pph. 😁

Perusruokaa siis. Vaihtaisin tosin joko makaroonilaatikon tai tonnikalapastan kasvisruokaan tai kalaan (kasvissisekeitto/kalakeitto) niin sitten viikolla ei olisi kahta kertaa makaronia.

No en pidä niin tarkkana tuota suunnittelua, se toimii vain pohjana. Toki joskus käy ihan kunnon höpsänköppiäisiä, kuten päivä jolloin söimme:

Riisipuuroa aamiaiseksi

Kanaa ja riisiä lounaaksi

Karjalanpiirakoita välipalaksi.

Riisipäivä.

T.pph

Ihana sana tuo höpsänköppiäinen. Otan käyttöön.

Ja oma lapseni vieläkin parikymppisenä muistelee lämmöllä perhepäivähoitajansa ruokia. Erityisesti kylmää kastiketta, jota oli vaikkapa kala- tai kasvispullien kanssa . 

Vierailija
49/77 |
08.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tänään teen jauhelihakeittoa, eikös se ole tavallista kotiruokaa?

Joo

Vierailija
50/77 |
08.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jossain taajamissa tai maalla asuvat eivät kai tajuta, että Helsingin kaupunkialueella Wolt kuljettaa muutakin kuin pizzaa ja hampparia…

Mutta niin, kyllä teen kotona ruokaa myös. En tosin hirveästi noita perinteisiä, koska en syö lihaa, mutta tälläkin hetkellä hauduttelen riisipuuroa. Vai lasketaanko sitäkään, kun on mantelimaitoon tehty eikä lehmänmaitoon.

Miten mantelimaito käyttäytyy kuumennettaessa? Kuohuuko pahasti, muuttuuko rakenne? Kerran lämmitin kahviin ja sakkasi pahasti. Käytän usein esimerkiksi chiansiemenvanukkaaseen, mutta olen kertakokeilun jälkeen ajatellut, ettei sovellu kuumennettavaksi.

Vierailija
51/77 |
08.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saat kun etsit kunnon ohjeet ja haet tai tilaat aidot mausteet. Myös riisinkeitin pitää olla jos todella haluaa nauttia aitoa aasialaista. Riisi etnisestä kaupasta myös.

Sushia en tee itse koska sitä saa valmiina sen verran edullisesti, meillä leikin huippuravintolaa joista saa parhaat sushit!

Joo olisi varmasti mahdollista mutta helpommalla pääsee kun tilaa kotiin silloin kerran kuussa kun tekee mieli. Butter Chicken on ehkä ainoa intialainen ruoka jonka osaan tehdä yhtä hyväksi kuin ravintolassa. Thaimaalaisessa en pääse lähellekään lempiravintolaa.

Vierailija
52/77 |
08.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sen perusteella, mitä lehdissä lukee ja kaupoissa näkee, on kotiruuat jonkin verran muuttuneet esim. 90-luvulta. Varmasti ainakin kasvikset ja mausteiden käyttö lisääntyneet muillakin kuin meillä.

Kyllä , juuri näin . Sain juuri pari viikkoa sitten luettua kirjan suomalaisesta ruokahistoriasta ( Ritva Kylli, Suomen ruokahistoria- Suolalihasta Sushiin) ja siinä oli kyllä kiinnostavalla tavalla kerrottu mitkä asiat ruokakulttuuriin ovat vaikuttaneet ja miten ruokailu on Suomessa muuttunut. 

Kirjassa oli muistettu myös sitä, kuinka vuonna 2016 Suomen kansallisruuaksi oli ehdolla pitsa. https://aitojamakuja.fi/suomen-kansallisruoka-on-ruisleipa/

Vierailija
53/77 |
08.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me hoikat syödään pääasiassa kotiruokaa. Ei lihota.

Vierailija
54/77 |
08.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sushista samaa mieltä, mutta thai ja intialainen helppoja. Pitää vaan uskaltaa maustaa ja osata maistella, niin hyvää tulee.

Vierailija
55/77 |
08.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toki. Päästään paljon helpommalla kun tehdään kotona alusta saakka.

Meillä on kimpassa crohnikko ja viljaton moniallergikko. Toiselle ei käy glukoosi-fruktoosisiirappi ja toiselle ei maissitärkkelys, joten eineshyllyn ohi voi kävellä suoraan.

Tänään tulee kasvislisuke uunikanalle ja paistelenpa myös lehtipihvit. Imam bayildi houkuttaisi, saisi munakoison pyörimästä. Uunilohi ja sitruunarisotto ovat juuri loppu.

Vierailija
56/77 |
08.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä ainakin syön ihan tavallista kotiruokaa, ilman lihaa tosin.

Mm. makaronilaatikkoa, lasagnea, kasvispyöryköitä, uunijuureksia, perunaa monissa eri muodoissa, soijarouhebolognesea, kasvissosekeittoja.

Itse kun tekee niin tietää mitä ruoassa on ja saa just sellaiseta kuin mistä ite tykkää :)

Vierailija
57/77 |
08.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sushista samaa mieltä, mutta thai ja intialainen helppoja. Pitää vaan uskaltaa maustaa ja osata maistella, niin hyvää tulee.

Me laiskat tehdään vain nigireitä kotona. Pahimmillaan puristimella. 😄

Vierailija
58/77 |
08.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin jäin vähän miettimään, että mikä on kunkin normaali kotiruoka?

Teen kyllä itse ruoat useimmiten. Jos en teen, niin sitten tilaan/noudan jostain lähiravintolasta. En osta oikeastaan koskaan kaupasta mitään valmisruokaa, kun ne on vaan niin huonoja. 

Mutta en tee oikeastaan ikinä makaronilaatikkoa, nakkikastiketta, makkarakeittoa yms. Mulle keittyneet makkarat ja nakit on jostain syystä niin inhokkiruokaa, että. Eilen oli meillä kanapataa  (ja on vielä tänäänkin jäljellä), sitten ajattelin tehdä jotain pastaa (herkkusieni ehkä), sitten taitaakin olla joku ruokaisa salaattipäivä jne. Lihapullia ja jauhelihakastiketta teen kyllä joskus ne on aina hyviä.

Vierailija
59/77 |
08.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä syödään varmaan juuri sitä perinteistä kotiruokaa, ihan joka päivä. Pizzat tilataan ehkä kerran puoleen vuoteen. Yleensä tehdään pizzaakin itse. Hassua, kun joku sanoi, että ei ole aikaa tehdä näitä perinteisiä kotiruokia. Kyllähän niistä nyt monet on tosi nopeita. Jos jotain uudemmasta päästä tekee, niin meneehän johonkin sushin tai kevätrullien väkertämiseenkin tosi paljon aikaa. 

Meillä syötiin eilen perunoita ja jauhelihakastiketta. Perunat kiehui 15-20 minuuttia, siinä ajassa haudutin kastikkeen ja tein salaatin. Tänään syödään janssoninkiusausta, se on koko perheen herkkua. Sen tekemiseen menee minulta 5 minuuttia. Uunissa se on reilun tunnin. Sitä tulee niin suuri uunivuoka, että riittää vielä huomiseksi, ei tarvitse laittaa huomenna kuin salaatti. Meidän perheen suosituimmat arkiruoat on erilaiset keitot, mitkä ovat nopeita valmistaa ja kiehuvat ihan itsekseen, ei tarvitse vahtia. Samoin kiusaukset ja muut uuniruoat, joissa on samoin. Valmistamiseen menee muutama minuutti, ja uunissa sillä välin, kun tekee jotain muuta. Näitä voi tehdä suuria annoksia, niin riittää kaksi tai kolme päivää.

Vierailija
60/77 |
08.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt kun on ollut kaksi vuotta etätöissä, niin todellakin kaikki uuniruoat ovat ihan perusjuttuja. Mä teen nykyään hernaria usein, ihan alusta asti itse.

Monet perinteiset kotiruoat on hyvin edullisia, joska ennen syötiin paljon vähemmän proteiinia. Jos katsoo vanhoja reseptejä, niin lihaa ja kalaa on käytetty joka ruoassa paljon vähemmän.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kolme yksi