Mummi ei suostu hoivakotiin, vaan uhriutuu ja vaatii että perheen pitäisi hoitaa
87-vuotias mummi on asunut kotona ja saanut kotihoidon käyntejä päivittäin, mutta nyt tilanne alkaa olla se että hoivakotiin pitäisi päästä.
Mutta pelkkä kotihoidon palveluihin myöntyminen on ollut mummille haastavaa, koska on sitä mieltä eihän vieraan ihmisen tarvitse hoitaa kun kerran on perhekin olemassa. Hän on sanonut kotona käyvälle hoitajalle usein, että ei sinun tarvitse tulla vaan kerro tyttärille ja suvun tytöille että he tulisivat.
No, hoivakotiin muuttaminen on mummille tietenkin aivan käsittämätön ajatus ja hän uhriutuu siitä jatkuvasti. Olemme kuulemma hylänneet ja pettäneet hänet, kun emme auta häntä asumaan kotona.
Mikä avuksi tilanteeseen?
Kommentit (1980)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos mummo on hoitanut lastenlapsia, on teidän velvollisuutenne nyt vuorostaan hoitaa mummoa.
Töissäkäyvät ihmiset hoitavat lapsiaan tai omia lapsenlapsiaan.
Omat 40-luvulla syntyneet vanhempani eivät hoitaneet lapsenlapsiaan tai vanhempiaan.
Mummot voivat hoitaa lapsenlapsiaan halutessaan, mutta heillä siihen ei ole enää velvollisuutta.
Itse-40 luvulla syntyneenä, hoidin aika vähän lapsenlapsiani. Jos oli jokin meno, aina menin, sanoinkin, että laitan omat menoni etusijalle, sen jälkeen hoidan lastenlapsia jos haluan niin.
Itse en myöskään tykkää jos lapseni puuttuvat elämääni, taikka lähinnä siihen, että he neuvoisivat minua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos mummo on hoitanut lastenlapsia, on teidän velvollisuutenne nyt vuorostaan hoitaa mummoa.
Omat 40-luvulla syntyneet vanhempani eivät hoitaneet lapsenlapsiaan tai vanhempiaan.Mummot voivat hoitaa lapsenlapsiaan halutessaan, mutta heillä siihen ei ole enää velvollisuutta.
Itse-40 luvulla syntyneenä, hoidin aika vähän lapsenlapsiani. Jos oli jokin meno, aina menin, sanoinkin, että laitan omat menoni etusijalle, sen jälkeen hoidan lastenlapsia jos haluan niin.
Itse en myöskään tykkää jos lapseni puuttuvat elämääni, taikka lähinnä siihen, että he neuvoisivat minua.
Omat 40-luvulla syntyneet vanhempani dumppasivat minut kesällä mummolaan. Vastaavat 40-luvulla syntyneet vanhemmat edellyttävät aikuisilta lapsiltaan kaikenlaista ja tietenkin yrittävät puuttuvat lastensa elämään. Toivottavasti sinä et tee niin.
Äitini 95 v asuu omakotitalossa, siivooja käy, ruoka tuodaan jne. Lähtee hoitokotiin kun aika on. Itse käyn useasti ja siskoni, lähinnä seuranpitoa.
Mikäli omaisuutta on niin kannattaa jakaa jo eläissään koska hoivakodit ottaa osansa kuukausittain jos huono eläke.
Hoivalaitoksissa on aina vähintään se yks mummo joka pyrkii kotiin ja yrittää karata. Ja juuri siksi et se on sinne kärrättty vastentahtoisesti ku ei kukaan ehdi nykyaikana ruveta kaitsemaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole lukenut koko ketjua, mutta paikkakunnan vanhusten perhehoitomahdollisuudetkin kannattaa kartoittaa. Niissä saa asua kodinomaisissa oloissa.
Kukahan haluaisi asumaan ventovieraaseen perheeseen vanhana.
Sellainen, jota ahdistaa koko ajan kotiin tulevat ventovieraat hoitajat, jotka vaihtuvat koko ajan?
Koti on kuitenkin tuttu ympäristö omine tavaroineen jne.
Olkoon, mutta onko lapsilla velvollisuus juosta vanhuksen asioilla, kun on omakin elämä elettävänä? Ja se ikä tulee vääjäämättä vastaan, kun kotona ei enää pärjää.
eikä isovanhemmilta ole velvollisuutta hoitaa lastenlapsia mutta jos ovat hoitaneet useasti vuosien ajan niin voi pyytäävastavuoroisuutta. Toisaalta jos on varakas niin ostaa apua.
Sanot mummolle ettå nyky-yhteiskunta on toisenlainen kum hänen nuoruudessaan. Naisetkin käy töissä ja työelämä on niin kuormittavaa, että ei sen lisäksi hoideta vanhoja ihmisiä.
Jos haluaa jollekkin aiheesta valittaa niin sano että eduskuntaan voi laittaa viestiä.
Täysin epärealistista että joku jättäytyisi työstä pois mummoa hoivatakseen. Siinä tulee pitkä aukko cv.seen ja töihin on vaikea päästä sen jälken.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omat 40-luvulla syntyneet vanhempani eivät hoitaneet lapsenlapsiaan tai vanhempiaan.Mummot voivat hoitaa lapsenlapsiaan halutessaan, mutta heillä siihen ei ole enää velvollisuutta.
Lapset voivat hoitaa vanhempiaan halutessaan, mutta heillä ei ole siihen velvollisuutta.
Itse 70-luvulla syntyneenä, hoidan aika vähän vanhempiani. Jos on jokin meno, aina menen, sanonkin että laitan omat menoni etusijalle, sen jälkeen hoidan vanhempia jos haluan niin.
Itse en myöskään tykkää jos vanhempani puuttuvat elämääni, taikka lähinnä siihen, että he neuvoisivat minua.
Vierailija kirjoitti:
Hoivalaitoksissa on aina vähintään se yks mummo joka pyrkii kotiin ja yrittää karata. Ja juuri siksi et se on sinne kärrättty vastentahtoisesti ku ei kukaan ehdi nykyaikana ruveta kaitsemaan.
Jos ihminen ei selviä omissa kotioloissaan maksimiavuin - kotihoito käy 3 krt ja mahdollisesti vielä yöaikaankin - niin silloin tulee yleensä tarpeeksi vanhan ihmisen kohdalla kyseen sijoitus hoivakotiin tai ainakin jonoon.
Ihmisen tahdolla ei siinä tilanteessa ole juurikaan merkitystä. Liian moni todella huonokuntoinen ja muistisairas vanhus on tälläkin hetkellä yksin kotonaan odottamassa vapaata paikkaa.
Tämä saattaa olla järkytys niille, jotka uskovat narsistisesti vallitsevaan individualismiin ja siihen, että loppuun asti saa itse määrätä kaikesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapset voivat hoitaa vanhempiaan halutessaan, mutta heillä ei ole siihen velvollisuutta.
Itse 70-luvulla syntyneenä, hoidan aika vähän vanhempiani. Jos on jokin meno, aina menen, sanonkin että laitan omat menoni etusijalle, sen jälkeen hoidan vanhempia jos haluan niin.Itse en myöskään tykkää jos vanhempani puuttuvat elämääni, taikka lähinnä siihen, että he neuvoisivat minua.
Vanhemmat voivat hoitaa lapsiaan halutessaan, mutta ei heillä ole siihen velvollisuutta. Itse 50-luvulla syntyneenä minua ovat hoitaneet isoäidit. Omalla äidilläni on aina ollut menoa, ja kun hänestä tuli isoäiti 80-luvulla, hänen menonsa jatkuivat. Nyt hän on vanhus ja yksin. Enkä tykkää puuttua hänen elämäänsä. Neuvoja en ota vastaan.
Vierailija kirjoitti:
No,paikkakunnan hoivakodin sivut esiin. Esittelette miten siellä on samanikäistä seuraa,ei tarvitse olla yksin,on esityksiä ja harrastusryhmiä ja vaikka mitä. Pääsee pihalle ja saa plaplaplapallap
"Sitten voidaan aina tulla käymään siellä...saat oman huoneen,siivooja käy,ja me vaan kuule juodaan ravintolassa kahvia...minä tarjoan"
Eli puhutaan mummolle paskaa hoitokodeista, totuus kun ei ole tuo. Eikä sinne oteta kuin täysin muistinsa menettäneitä.
Ei nykyajan ihmisillä ole aikaa hoitaa vanhuksia kotona, elleivät ole työttömiä ja lapsettomia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tytär hoitamassa sopii vain, jos äiti pystyy olemaan jalkeilla ja tytär on eläkkeellä tai muuten jatkuvasti saatavilla. Lisäksi tyttärellä ei ole pieniä lapsia, jotka tarvitsevat äitinsä aikaa ja huomiota.
Kokopäivätöissä oleva perheenäiti ei pysty hoitamaan sänkyhoidettavaa vanhempaa. Tyttären kotona täytyy myös olla ylimääräistä tilaa, ts. oma huone ja esteetön koti, vanhukselle.
Aika harvalla noin on.
Tämä on monille vanhuksille vaikea ymmärtää, että tyttären täytyy tosiaan olla eläkkeellä jotta voisi hoitaa vanhempaansa. Ei työikäinen pysty, kun pitää käydä töissä.
MIKSI työelämässä olevia mummoja sitten aina vaaditaan hoitamaan lastenlapsia?
Hoida lastenlapsia yksi viikonloppu kuukaudessa tai pari tuntia silloin tällöin vs. jätä oma työsi ja ala täyspäiväiseksi omaishoitajaksi mahdollisesti jopa vuosikymmenen ajaksi? Huomaatko eron? Kyllähän lapset useimmiten vanhuksen asioita hoitaa ja auttelee, sen minkä ehtii työnsä ohessa. Jopa paljon enemmän kuin mitä on itse sitä lastenhoitoapua saanut. Mutta huonokuntoisen vanhuksen hoitaminen on kokoaikaista työtä, ei sellaiseen tuosta vaan pysty.
"Mummi ei suostu hoivakotiin, vaan uhriutuu ja vaatii että perheen pitäisi hoitaa"
Jättäkää isoäiti rauhaan ja antakaa hänen uhriutua! Kyllä yhteiskunta hoitaa vanhukset! Kun isoäiti on ollut muutaman kuukauden ilman perheen ja sukulaisten tarjoamaa ilmaista kotiapua, niin hän alkaa suostua hoivakotiin nöyrästi!
Suomessa perheellä, sukulaisilla ja lähiomaisilla EI ole mitään lakisääteistä velvollisuutta hoitaa vanhuksia. Suomessa vastuu vanhuksista ei kuulu lapsille ja perheelle.
Yhteiskunta ei järjestä vanhuksille apua niin kauan kuin perhe ja lähiomaiset hoitavat vanhuksia ilmaiseksi ja nurisematta. Kun perhe ja lähiomaiset lakkaavat tekemästä loputonta ja raskasta ilmaistyötä, niin yhteiskunta joutuu järjestämään kotiavun ja hoivakotipaikan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja lapset ja lastenlapset jättäisivät koulun/työn, hoitaakseen mummoa? Niin rakas ja läheinen, kun mummo onkin, on tosiasia, että ei aika riitä ja vaativuus kasvaa mitä vanhemmaksi mummo elää. Arvostan omaisia ja heidän päätöksiään.
T. Vanhustyön osaamisalan lähihoitajaOn sinullakin ammatti. Suomen aliarvostetuin ja palkatuin vaikka titteli hyvältä kuulostaakin.
Ja tämän(kin) ketjun perusteella todella tarpeellinen ammatti, joka ansaitsisi paljon enemmän arvostusta kuin nyt. Siellä hoivakodeissa nämä ammattilaiset painaa niska limassa vajaamiehityksellä hommia, että ehtisivät hoitaa kaikki ne apua tarvitsevat, kiukuttelevat vanhukset, ja kuuntelevat omaisten haukut päälle. Kotihoidossa taas se 10min/asiakas ja sinne pitää ahdistunut mummo jättää yksin pärjäämään, toivoen että se on elossa kun seuraavan kerran ehtii paikalle. Aikataulut on niin tiukat ettei ehdi edes vessassa käydä päivän mittaan, että ennättää edes pikaiseen käydä kaikki alueen vanhukset läpi, kun työkavereista joku on sairaana ja sijaisia ei taaskaan saatu. Tämä on se vanhusten hoidon taso ja arvostus nykysuomessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun 90-vuotias mummoni ei pääse hoitokotiin, vaikka on sairauksia ja liikuntakyky huono. Pitäisi olla muistisairaus. Hänelle on hankittu kaikki mahdolliset ostopalvelut. Viikottain tarvitsee kuitenkin omaistenkin apua.
Tämä. Minä myös ihmettelen "mummo laitetaan hoivakotiin" puheita. Sinne ei todella laiteta, vaan sinne päästään, jos sattuu saamaan hoitopaikan. Kotiin tarjotaan mahdollisimman paljon palveluita, vaikka 10 kertaa päivässä.
Mummini (96v) sai hoitopaikan vasta sitten kun oli itselleen ja ympäristölle vaarallinen, kun oli pitkälle edennyt Alzheimerin sairaus.
Ellei sitten ole rahaa niin paljon, että voi valita yksityisen hoivakodin, joka maksaa 7000-15.000€/kk.
Ei todellakaan yksityinen hoivakoti maksa noin paljon. Nyt vähän rajaa tuohon liioitteluun.
Äiti ei ymmärtänyt, miksi isoäiti ei halua hoivakotiin. Kun hän oli vastaavassa iässä, ei hänkään halunnut siirtyä laitokseen. Ehkä minulle käy samoin.
Tämä sama kohtalo odottaa meitä kaikkia, paitsi ettei jatkossa ole sitä vähääkään apua saatavilla.
Omassa lapsuudenkodissani asui mummo meillä melkein loppuun saakka. Ihan lopuksi hänet työnnettiin ulkoisista syistä Taipalsaaren sairaalaan ja hän kuoli heti saman tien, kun ei kestänyt laitosta. Ei siis kuollut vanhuuteen tai sairauksiin, vaan pelkoon ja kauhuun, jota hän oli kokenut jo aiemmin.
Tämä on niin iso asia meille kaikille, että toivoisin laajaa avointa keskustelua, miten meistä kukin saisi elää loppuun saakka niin, ettei jää heitteille. Laitoksissa vanhus jää julmasti heitteille, koska Suomessa varat eivät riitä vanhusten hoitoon. Ei haluta satsata tähän puoleen. Henkilökuntaa ei alipalkkauksen ja aliarvostuksen vuoksi ole.
Nykyiseen elämän menoon harvoin voi ottaa mummoa asumaan, ilman erillisiä investointeja. Esim. kerrostaloissa voisi olla yksi sivu yksiö tai eristetty huone kylppärillä mummolle. Mutta jos nytkin perhe asuu huone ja keittiö asunnossa, ei mummoa voi ottaa asumaan, kun ei oma perhekään mahdu asuntoon.
Senioritalot ovat pääsääntöisesti jätkyttävän kalliita, eikä niissä ole ruokailua tai mitään muutakaan hoitoa. Rahat pois vain sijoittajille.
Minun mummini makaa parhaillaan sairaalassa odottaen jatkosijoituspaikkaa. Sinnitteli kotona kaksi kertaa päivässä käyneen kotihoidon voimin, vaikka on pitkälle edennyt dementia ja liikkuminen oli todella huonoa. Hän ei hoitanut meitä lapsenlapsia koskaan, kun olimme 80-luvulla pieniä, omien 50-60-luvuilla syntyneiden lastensa hoitaminenkin oli niin huonoa, etteivät he halua olla äitinsä kanssa missään tekemisissä, ovat riitautuneet niin pahasti.
Minulla on omat lapset, työ ja muu elämä. En missään maailman tilanteessa ottaisi mummia meille asumaan. Hänellä on jo aikoja sitten hämärtynyt yön ja päivän ero, huutaa, meuhkaa ja kiroilee kaiket yöt. On sekaisin kuin seinäkello ja vaikka on aina ollut hyvin hankala ihminen, on vanhetessaan muuttunut entistä hankalammaksi.
Mummilla on oikeus päättää omasta elämästään. Kotiin saa aina apua, eikä sitä apua tarvitse pyytää lapsiltaan.