Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Heikompi aines

Vierailija
17.06.2015 |

Minulla on vanhoja koulukavereita Facebookissa, jotka ovat menestyneet hyvin taloudellisesti. Ovat töissä pörssiyhtiöissä tai johtotehtävissä isoissa firmoissa. Osa heistä halveksii ihan avoimesti "heikompaa ainesta" ja jopa sanoo ettei näiden pidä lisääntyä. Köyhät ovat "iq:ltaan" heikkoja eli tyhmiä kuulemma, ainakin suurin osa. Lähinnä itseäni huvittaa tuollaiset puheet ja asenteet, mutta nämä ovat aivan tosissaan ja ikäluokkaa 46-47v. Mitä ihmettä?

Kommentit (94)

Vierailija
41/94 |
17.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nepä ei pääse taivaaseen, hähhähhää!

Vierailija
42/94 |
17.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.06.2015 klo 22:11"]

Jotkut luulevat olevansa parempia kuin toiset vaan sen takia että heillä kävi flaksi. Luulevat että he ovat menestyneitä siksi että he ovat parempia kuin muut, vaikka yleensä kyse on vaan onnesta.

[/quote]

Niinkö tosissasi luulet? Hassua.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/94 |
17.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.06.2015 klo 22:38"]Kateus vie kalatkin vedestä ;-)

No, harmittaisi kyllä itseänikin, jos olisin sössinyt asiani jo peruskoulussa.
[/quote]

Kateus? Kellä on kateutta. Olen ap, olen itsekin menestynyt aika hyvin urallani ja taloudellisesti. Silti ei tulisi mieleenikään haukkua muita heikommaksi ainekseksi.

Vierailija
44/94 |
17.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.06.2015 klo 22:17"]

Tunnen yhden tälläisen "paremman väen" herran. Ennen oli joku senior asiantuntija noksulla. Autot ja omakotitalot viimeisen päälle. Velaksi tietenkin, eihän ne palkat nyt oikeasti Suomessa ole kovat kellään. Sitten tuli kenkää ja kuka tuollaisen reliikin enää töihin ottaisi vastaavaan paikkaan jos asiantuntemusta on vain siltä suppealta alalta joka ei toiminut markkinoilla. Joku rivi-insinööri nytten pikkufirmassa aloittelijan palkalla. Autot on vaihtunut halvempiin ja talo rivarinpätkään. 

En ole vahingoniloinen, mutta kyllähän se vähän pistää hymyilyttämään että elämä opettaa. 

[/quote]

Noinhan se on nousukkailla. Varsinaisella eliitillä on jo perintöä enemmän kuin ehtii yhden eliniän aikana tuhlaamaan.

Vierailija
45/94 |
17.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.06.2015 klo 22:42"]

[quote author="Vierailija" time="17.06.2015 klo 22:38"]Kateus vie kalatkin vedestä ;-)   No, harmittaisi kyllä itseänikin, jos olisin sössinyt asiani jo peruskoulussa. [/quote] Kateus? Kellä on kateutta. Olen ap, olen itsekin menestynyt aika hyvin urallani ja taloudellisesti. Silti ei tulisi mieleenikään haukkua muita heikommaksi ainekseksi.

[/quote]

Niillä, ketkä toivovat, että menestyneiden lapsista tulisi samanlaisia urpoja kuin itse ovat. Teema toistuu aina kun käsitellään menestyneitä ja/tai kouluttautuneita ihmisiä.

Totuus kuitenkin on, että urpojen lapsista tulee usein urpoja ja menestyneiden vesat jatkavat vanhempiensa viitoittamalla tiellä. KVG, jos ette usko.

Vierailija
46/94 |
17.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.06.2015 klo 22:46"][quote author="Vierailija" time="17.06.2015 klo 22:42"]

[quote author="Vierailija" time="17.06.2015 klo 22:38"]Kateus vie kalatkin vedestä ;-)   No, harmittaisi kyllä itseänikin, jos olisin sössinyt asiani jo peruskoulussa. [/quote] Kateus? Kellä on kateutta. Olen ap, olen itsekin menestynyt aika hyvin urallani ja taloudellisesti. Silti ei tulisi mieleenikään haukkua muita heikommaksi ainekseksi.

[/quote]

Niillä, ketkä toivovat, että menestyneiden lapsista tulisi samanlaisia urpoja kuin itse ovat. Teema toistuu aina kun käsitellään menestyneitä ja/tai kouluttautuneita ihmisiä.

Totuus kuitenkin on, että urpojen lapsista tulee usein urpoja ja menestyneiden vesat jatkavat vanhempiensa viitoittamalla tiellä. KVG, jos ette usko.
[/quote]

Kuka on tälläistä tässä ketjussa toivonut? Miten tämä liittyy mihinkään? Kyse ei ollut itse asiasta tai menestymisen periytymisestä, vaan asenteesta.

Vierailija
47/94 |
17.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietysti on aika epäasiallista ja julmaa puhua suoraan "heikommasta aineksesta". Ihmisillä nyt on kovin erilaiset voimavarat ja tavat elää. Tietysti joitain hyvin elämässään selvinneitä voi ärsyttää, koska ne "pummit" ja "heikompi aines", joka muutenkin on vähemmän tuottavaa yhteiskunnan kannalta, myös lisääntyy, sairastaa ja aiheuttaa eniten kuluja yhteiskunnalle.

Hyvin usein noin puhuvat ihmiset eivät kuitenkaan itse ole kovin hyvistä oloista lähtöisin. Usein se katkeruus kumpuaa juuri siitä, että on joutunut itse näkemään vaivaa, käyttämään aikaa ja myös hyvällä onnella ja sattumien kautta tullut menestyväksi. Oikeasti hyväosainen ymmärtää myös, miksi on tärkeää, että vähäosaisista pidetään huolta ja että heille taataan riittävä olemisen taso.

Vierailija
48/94 |
17.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.06.2015 klo 22:42"][quote author="Vierailija" time="17.06.2015 klo 22:38"]Kateus vie kalatkin vedestä ;-)

No, harmittaisi kyllä itseänikin, jos olisin sössinyt asiani jo peruskoulussa.
[/quote]

Kateus? Kellä on kateutta. Olen ap, olen itsekin menestynyt aika hyvin urallani ja taloudellisesti. Silti ei tulisi mieleenikään haukkua muita heikommaksi ainekseksi.
[/quote]

Ihmettelen silti sinua ap, kun olet moisten moukkien kaveri feisbuukissa.

Vierailija
49/94 |
17.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.06.2015 klo 22:50"]Tietysti on aika epäasiallista ja julmaa puhua suoraan "heikommasta aineksesta". Ihmisillä nyt on kovin erilaiset voimavarat ja tavat elää. Tietysti joitain hyvin elämässään selvinneitä voi ärsyttää, koska ne "pummit" ja "heikompi aines", joka muutenkin on vähemmän tuottavaa yhteiskunnan kannalta, myös lisääntyy, sairastaa ja aiheuttaa eniten kuluja yhteiskunnalle.

Hyvin usein noin puhuvat ihmiset eivät kuitenkaan itse ole kovin hyvistä oloista lähtöisin. Usein se katkeruus kumpuaa juuri siitä, että on joutunut itse näkemään vaivaa, käyttämään aikaa ja myös hyvällä onnella ja sattumien kautta tullut menestyväksi. Oikeasti hyväosainen ymmärtää myös, miksi on tärkeää, että vähäosaisista pidetään huolta ja että heille taataan riittävä olemisen taso.
[/quote]

Tämä on muuten totta, sieltä se nousukkaan viha voi tulla. He inhoavat sitä, mitä ovat olleet itse lapsina.

Vierailija
50/94 |
17.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moukkia ja typeriksiä. Tunnen vastaavia, juuri myyntityössä olevia pomoja ym.

Vierailija
51/94 |
17.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

On helppoa syntyä varakkaaseen perheeseen, vakauden, rakkauden ja kestävien struktuurien keskelle. Hyväosaisuus määrittää koko ihmisen elämää, vaikuttaa hänen arvoihinsa, persoonaansa, suhtaumiseensa muihin ihmisiin jne. Parhaimmillaan hyväosainen ihminen voi jakaa hyvyyttä ja nähdä ihmisten moninaisuuden ja kunnioittaa omaa tilannettaan.

Nousukkuuteen voi liittyä identiteettikriisi, arvomaailman äkillinen muutos, katkeruus, halveksunta ja viha. Usein ihmiset, jotka ovat onnistuneet pääsemään "ryysyistä rikkauksiin", ovat arvoiltaan kovan oikeistolaisia ja haluavat uskoa siihen, että jokainen määrittää itse elämänsä suunnan ja tulevaisuutensa. Näinhän ei ole kuin pienessä osassa tapauksia. Toiset ihmiset ovat älykkäämpiä, luovempia ja ahkerampia. He pärjäävät varmasti paremmin kuin ne, joilla ei ole noita ominaisuuksia.

Ikävin rooli on kuitenkin vähäosaisella. Ei ole tietoa siitä, miten asiat edes olisivat paremmin, joten ei ole voimavaroja, motivaatiota tai sinnikkyyttä pyrkiä parempaan. Huono-osaisuus voi rakentua ihmisen sisälle. Sen vuoksi se näkyy kaikissa valinnoissa, elämäntavoissa ja ulkoisessa habituksessakin. Pahinta on periytyvä huono-osaisuus, johon on vaikea vaikuttaa yhteiskunnan tasolta.

Vierailija
52/94 |
17.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Realisteilta vaikuttavat. Tällaisten henkilöiden työntekoonhan se perustuu, että maa on näinkin hyvässä mallissa.

Vierailija
53/94 |
17.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.06.2015 klo 23:07"]On helppoa syntyä varakkaaseen perheeseen, vakauden, rakkauden ja kestävien struktuurien keskelle. Hyväosaisuus määrittää koko ihmisen elämää, vaikuttaa hänen arvoihinsa, persoonaansa, suhtaumiseensa muihin ihmisiin jne. Parhaimmillaan hyväosainen ihminen voi jakaa hyvyyttä ja nähdä ihmisten moninaisuuden ja kunnioittaa omaa tilannettaan.

Nousukkuuteen voi liittyä identiteettikriisi, arvomaailman äkillinen muutos, katkeruus, halveksunta ja viha. Usein ihmiset, jotka ovat onnistuneet pääsemään "ryysyistä rikkauksiin", ovat arvoiltaan kovan oikeistolaisia ja haluavat uskoa siihen, että jokainen määrittää itse elämänsä suunnan ja tulevaisuutensa. Näinhän ei ole kuin pienessä osassa tapauksia. Toiset ihmiset ovat älykkäämpiä, luovempia ja ahkerampia. He pärjäävät varmasti paremmin kuin ne, joilla ei ole noita ominaisuuksia.

Ikävin rooli on kuitenkin vähäosaisella. Ei ole tietoa siitä, miten asiat edes olisivat paremmin, joten ei ole voimavaroja, motivaatiota tai sinnikkyyttä pyrkiä parempaan. Huono-osaisuus voi rakentua ihmisen sisälle. Sen vuoksi se näkyy kaikissa valinnoissa, elämäntavoissa ja ulkoisessa habituksessakin. Pahinta on periytyvä huono-osaisuus, johon on vaikea vaikuttaa yhteiskunnan tasolta.
[/quote]

Pitää paikkansa. Silti tuo nousukkaiden halveksunta on kuvottavaa.

Vierailija
54/94 |
17.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.06.2015 klo 23:07"]

On helppoa syntyä varakkaaseen perheeseen, vakauden, rakkauden ja kestävien struktuurien keskelle. Hyväosaisuus määrittää koko ihmisen elämää, vaikuttaa hänen arvoihinsa, persoonaansa, suhtaumiseensa muihin ihmisiin jne. Parhaimmillaan hyväosainen ihminen voi jakaa hyvyyttä ja nähdä ihmisten moninaisuuden ja kunnioittaa omaa tilannettaan.

[/quote]

Niin, se paha tilanne, kun koko elämä perustuu yhteiskunnan tulonsiirtojen varaan. Eikä ole edes ollut missään vaihessa tarkoitus rakentaa sitä muuten.

Vierailija
55/94 |
17.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.06.2015 klo 23:13"]Realisteilta vaikuttavat. Tällaisten henkilöiden työntekoonhan se perustuu, että maa on näinkin hyvässä mallissa.
[/quote]

Niinkö? Ainahan houkat halveksivat toisia. Maksavat ne paljon tai vähän veroja, sama oikeus heillä on olla moukkia.

Vierailija
56/94 |
17.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.06.2015 klo 23:14"]

[quote author="Vierailija" time="17.06.2015 klo 23:07"]On helppoa syntyä varakkaaseen perheeseen, vakauden, rakkauden ja kestävien struktuurien keskelle. Hyväosaisuus määrittää koko ihmisen elämää, vaikuttaa hänen arvoihinsa, persoonaansa, suhtaumiseensa muihin ihmisiin jne. Parhaimmillaan hyväosainen ihminen voi jakaa hyvyyttä ja nähdä ihmisten moninaisuuden ja kunnioittaa omaa tilannettaan. Nousukkuuteen voi liittyä identiteettikriisi, arvomaailman äkillinen muutos, katkeruus, halveksunta ja viha. Usein ihmiset, jotka ovat onnistuneet pääsemään "ryysyistä rikkauksiin", ovat arvoiltaan kovan oikeistolaisia ja haluavat uskoa siihen, että jokainen määrittää itse elämänsä suunnan ja tulevaisuutensa. Näinhän ei ole kuin pienessä osassa tapauksia. Toiset ihmiset ovat älykkäämpiä, luovempia ja ahkerampia. He pärjäävät varmasti paremmin kuin ne, joilla ei ole noita ominaisuuksia. Ikävin rooli on kuitenkin vähäosaisella. Ei ole tietoa siitä, miten asiat edes olisivat paremmin, joten ei ole voimavaroja, motivaatiota tai sinnikkyyttä pyrkiä parempaan. Huono-osaisuus voi rakentua ihmisen sisälle. Sen vuoksi se näkyy kaikissa valinnoissa, elämäntavoissa ja ulkoisessa habituksessakin. Pahinta on periytyvä huono-osaisuus, johon on vaikea vaikuttaa yhteiskunnan tasolta. [/quote] Pitää paikkansa. Silti tuo nousukkaiden halveksunta on kuvottavaa.

[/quote]

Ei kai kukaan nyt halveksu nousukkaita. Nousukkaiden olisi syytä myös muistaa, mistä ovat lähtöisin, ja että kaikilla asiat eivät ole menneet yhtä hyvin kuin heillä.

Sinänsä on hienoa, että vielä 80-9-luvulla järjestelmä tuotti aitoja nousukkaita. Nykyisellään sellaiset lienevät harvinaisuuksia. Onhan Suomi yhä enemmän luokkayhteiskunta, jossa perhetausta määrittää pitkälle ihmisen sosiaalista asemaa aikuisena.

Vierailija
57/94 |
17.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.06.2015 klo 23:16"]

[quote author="Vierailija" time="17.06.2015 klo 23:13"]Realisteilta vaikuttavat. Tällaisten henkilöiden työntekoonhan se perustuu, että maa on näinkin hyvässä mallissa. [/quote] Niinkö? Ainahan houkat halveksivat toisia. Maksavat ne paljon tai vähän veroja, sama oikeus heillä on olla moukkia.

[/quote]

Eikö tässä nyt ollut tarkoitus paheksua näitä elämässään menestyneitä ja syyttää heitä tulonsiirtojen matalasta tasosta? En ymmärrä. Ei sinun kuulu kutsua tulonsiirtojen varassa eläviä houkiksi, sehän vesittää koko polarisaation idean. Vähän nyt ryhdistäydyt.

Vierailija
58/94 |
17.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko raha ainoa mittari elämässä menestymiselle? Tuo luokksyhteiskuntajako ei ole vielä kovin psha suomessa, joten kyllä nousuja ja laskuja tulee tapahtumasn vielä paljon.

Vierailija
59/94 |
17.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.06.2015 klo 23:21"]Onko raha ainoa mittari elämässä menestymiselle? Tuo luokksyhteiskuntajako ei ole vielä kovin psha suomessa, joten kyllä nousuja ja laskuja tulee tapahtumasn vielä paljon.
[/quote]

On. Raha siis.

Vierailija
60/94 |
17.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heikompi aines kuulostaa joltain mitä natsit olisivat voineet käyttää juutalaisista. Jotenkin säälittää ihmiset jotka eivät osaa tuntea empatiaa huonompiosaisia kohtaan. Samalla myös ärsyttää etteivät ymmärrä etteivät ole tapaturmien tai vakavien sairauksien yläpuolella ja vaikka vakavaan masennukseen sairastuessa elämänhallinta saattaa pettää niin että onkin itse sitten sitä ns. heikompaa ainesta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi seitsemän kaksi