Asunto ei mene kaupaksi, mitä tehdä?
Meidän asunto on ollut myynnissä yli puoli vuotta. Se oli vuodenvaihteessa jonkun aikaa pois myynnistä, mutta viime vuoden lopulla oli pitkän pätkän ja nyt taas ollut talvesta. Asunto on meille liian kallis ja siitä olisi päästävä eroon.
Näytöissä ei edes käy ketään! Joo tiedän, että liian kallishan tämä on kun ei kerta ostajia löydy, mutta ei tätä ilmaiseksikaan voi antaa. Hinta on täysin linjassa alueen muihin vastaaviin aauntoihin (jotka seisoo myös ja uusia ei ole tullut myyntiin ties kuinka pitkään aikaan). Hintaa on laskettu ja se on nyt 15 tuhatta vähemmän, mitä tästä on kaks vuotta sitten maksettu ja sen jälkeen tätä on rempattu siistimmäksi.
Kauhean paljon halvemmalla ei vaan pystytä tätä enää myymään, koska sitten meille jää itselle tästä velkaa niin, että ollaan kusessa sen velan kanssa. Ihan loistavan hieno tilanne, että tämä on meille nyt liian kallis, ei mene tällä hintaa kaupaksi, mutta halvemmallakaan ei voida myydä, koska sittenkin meidän rahat loppuu.
Ahdistaa ihan sairaasti. Asunto on perussiisti ja nykyaikainen, tässä ei pitäis olla mitään isompia ongelmia. Putkirempat ja muut on tehty, yhtiövastike on kohtuullinen. Ei mene kaupaksi myöskään täysin vastaava asunto samasta taloyhtiöstä.
Mitä ihmettä tässä pitäis tehdä? Millä auttaa asunnon kaupaksi menemistä? Kohta loppuu henki, kun ahdistaa...
Kommentit (101)
Koska jopa puolella asiantuntiat kertovat asunnoissa piilevän kupla. Ne kenellä yleensäkään on tässä taloustilanteessa varaa asuntoon, odottaa hintojen laskua.
[quote author="Vierailija" time="07.09.2015 klo 14:20"][quote author="Vierailija" time="07.09.2015 klo 13:54"]
Ei ole Turussa tämä asunto. Liian korkean pyyntihinnan ymmärtäisin jos näytöissä ei kävisi ketään, mutta kun näytöissä on joka kerta 10-15 ihmistä.
Ei ole mahdollisuutta laittaa vuokralle, kun tarve olisi hankkia uusi koti. Missä asuntoa voisi mainostaa lisää?
[/quote]
Jos oikeasti JOKA näytössä on 10-15 asiakasta ja yhtään tarjoustakaan ei ole tullut, niin sanoisin että välittäjässä on vika. Laittakaa joku kaveri asialle katsomaan miten toimii.
[/quote]
Tai sitten välittäjä feikkaa ja sanoo olleen kävijöitä, että myyjä luulee kiinnostusta olevan. Välittäjä vaikuttaa aika saamattomalta. Laittaisin jonkun luotettavan tutun käymään näytöllä.
[quote author="Vierailija" time="07.09.2015 klo 14:12"]
Mikä se ulkopuolinen taho oikein on jonka voi pyytää arvioimaan, jos se ei kerran ole välittäjä?
[/quote]
Ei tarvitse olla kuin ihan tavallinen kaduntallaaja, vaikka kaverin kaveri(t). Ihminen, joka ei ole teillä aiemmin käynyt ja joka ei tunne teitä vaan voi sanoa asunnosta aivan rehellisen mielipiteensä (kun ette ole itse paikalla vaan esim kaveri näyttää asuntoa). Näin saa hyvän kuvan siitä, miten täysin ulkopuolinen näkee asunnon.
Voi olla monia syitä, miksi asunto ei kiinnosta mutta sitä ei itse näe. Vaikka pitkä käytävä, liian pienet koppero-makuuhuoneet, pikkuruinen keittiö, puolipaneelit seinissä, kylpyhuoneen vääränlaiset laatat jne. Itse on sokea omalle asunnolleen.
Kun saa tietää ongelmakohdan niin voi miettiä, miten siihen voi vaikuttaa: tehdäänkö remontti vai lasketaanko hintaa?
[quote author="Vierailija" time="07.09.2015 klo 14:23"]
Koska jopa puolella asiantuntiat kertovat asunnoissa piilevän kupla. Ne kenellä yleensäkään on tässä taloustilanteessa varaa asuntoon, odottaa hintojen laskua. http://www.mtv.fi/uutiset/kotimaa/artikkeli/ministerion-virkamies-asumisen-hinnoissa-selva-kupla-hinnat-tiputettavissa/5297892
[/quote]
Koskee lähinnä pääkaupunkiseutua.
[quote author="Vierailija" time="07.09.2015 klo 14:28"]
[quote author="Vierailija" time="07.09.2015 klo 14:12"]
Mikä se ulkopuolinen taho oikein on jonka voi pyytää arvioimaan, jos se ei kerran ole välittäjä?
[/quote]
Ei tarvitse olla kuin ihan tavallinen kaduntallaaja, vaikka kaverin kaveri(t). Ihminen, joka ei ole teillä aiemmin käynyt ja joka ei tunne teitä vaan voi sanoa asunnosta aivan rehellisen mielipiteensä (kun ette ole itse paikalla vaan esim kaveri näyttää asuntoa). Näin saa hyvän kuvan siitä, miten täysin ulkopuolinen näkee asunnon.
Voi olla monia syitä, miksi asunto ei kiinnosta mutta sitä ei itse näe. Vaikka pitkä käytävä, liian pienet koppero-makuuhuoneet, pikkuruinen keittiö, puolipaneelit seinissä, kylpyhuoneen vääränlaiset laatat jne. Itse on sokea omalle asunnolleen.
Kun saa tietää ongelmakohdan niin voi miettiä, miten siihen voi vaikuttaa: tehdäänkö remontti vai lasketaanko hintaa?
[/quote]
Miksi tuo kerrottaisiin näyttäjänä olevalle kaverille, muttei välittäjälle?
Eikö kesä ole yleensä muutenkin vähän hiljaista aikaa asuntokaupoissa? Itse olen etsinyt asuntoa ja keväällä myynnissä olevien asuntojen määräkin väheni todella paljon, ehkä ostajiakaan ei ole liikkeellä vielä. Odotan että syksyksi tulisi enemmän asuntoja myyntiin.
Kävin joku aika sitten katsomassa asuntoa joka netin kuvien perusteella oli aivan mielettömän ihana ja sopi meidän tarpeisiin täydellisesti, mutta paikan päällä kävi ilmi että kuvat oli otettu kalansilmälinssillä ja siitä tuli niin huijattu olo etten enää pystynyt näkemään asuntoa samalla tavalla.. Joten jos kävijöitä on paljon niin kannattaa kyllä katsoa se oma ilmoitus kriittisin silmin.
Kuvien suhteen tosiaan sellainen vinkki, että ei saa näyttää kuvissa hirveän paljon paremmalta kuin todellisuudessa. Mielummin niin päin, että järjestetään katsomaan tuleville miellyttäviä yllätyksiä. Esim. jätetään ilmoituksesta pois kuva jostain kivasta jutusta. Meillä jätettiin ilmoituksessa kuvista pois kaunein makuuhuone, näkyi vain pohjapiirroksessa. Tiedän että siitä huoneesta tulee hyvä olo kun sinne kävelee sisään ja sitä ei osannut ollenkaan odottaa ilmoituksen perusteella. :) Tsemppiä kauppoihin.
Ottakaa herra Sipilästä mallia, antakaa asunto käyttöön enemmän sitä tarvitseville. Hyvä mieli, jos ei muuta.
Yhdet pihit sukulaiset tekivät mielestään loistosijoituksen, kun ostivat halvalla asunnon, josta kukaan muu ei tehnyt tarjousta. Kas, sitten itse myydessään törmäsivät samaan ongelmaan; kukaan muu ei ollut kiinnostunut. Turvallisempaa ostaa asunto, jota moni muukin tavoittelee, vaikka se maksisikin hiukan enemmän.
[quote author="Vierailija" time="07.09.2015 klo 14:22"]
kv:n merkitys itse näytöissä on pieni. Ei kukaan osta huonoa tai ylihintaista asuntoa, vaikka kuinka hyvä välittäjä siellä seisoisi puhumassa. Sitten taas saa olla passiivinenki välittäjä, jos asunto miellyttää.
[/quote]
Olen kyllä eri mieltä. Huono välittäjä saa pilattua potentiaalisenkin kaupan, sillä harvoin se myytävä asunto/talo on ainutlaatuinen. Me kierrettiin keväällä kymmenissä talonäytöissä, ja potentiaalisin oli noin 10v vanha kivitalo. Huomasimme näytöllä että yhden yläkerran huoneen lattia oli vaihdettu. Kysyessä välittäjältä, hän sanoi että huoneessa on ollut ennen kattoikkunat ja ne on poistettu. Tätä ei lukenut missään esitteessä. "Huvikseen" oli kuulema poistettu, ei vuodon takia. Ei osannut selittää miksi lattia oli sitten vaihdettu. Olimme kuitenkin kiinnostuneet talosta, ja sovimme, että tulemme viikon päästä katsomaan taloa taloasiantuntijatuttavamme kanssa.
Kyselimme sitten näytön jälkeen sähköpostilla välittäjältä vielä että kuka kattoikkunaremontin on tehnyt, milloin se on tehty, ja onko edellisen myynnin yhteydessä (kun nykyinen omistaja osti talon noin 5v sitten) tehty kuntotarkastusta ja olisiko sen paperit nähtävissä. Välittäjä vastasi parin päivän viiveellä tyyliin: "ei ole mitään kosteusvahinkoa, lattia on vaihdettu!!! selvitn kuka tehnyt, palaan asiaan?". Viesti täynnä kirjoitusvirheitä, kysymyksiin vastaamatta ja muuten tosi tökerösti kirjoitettu...
Yksityisnäytönkin välittäjä siirsi parin tunnin varoajalla "Myyjälle ei sovikaan, tiistaina sama aika ok?" Mitään vastausta kysymyksiimme ei ollut tähänkään mennessä kuulunut, joten lähetimme ennen sovittua yksityisnäyttöä viestin "Perumme huomisen näytön, keskitymme tällä hetkellä muiden kohteiden tutkintaan". Ja tähän ei tullutkaan mitään vastausta...
Jos välittäjä olisi selvittänyt ko. asiat (JA ne olisivat olleet kunnossa, tietty), olisimme saattaneet ostaa talon. Mutta talo, johon on "huvikseen" tehty kattoikkunoiden poisto ja sattumalta vain juuri siihen huoneeseen vaihdettu lattia, ja jonka välittäjä ei halua kertoa remontin tekijää eikä sitä onko taloa aiemmin tarkastettu, ei jostain kumman syystä enää kiinnostanutkaan. Ammattitaitoinen välittäjä myös kysyisi asiakkaalta, miksi joku kohde menettää kiinnostuksensa. Melkein teki mieli käydä kertomassa talon omistajalle kuinka hänen taloaan myytiin. Talo oli vielä ainakin 4kk tuon jälkeen myynnissä, eli kyse ei ollut siitäkään, että ostaja olisi jo löytynyt.
Voi myös olla, että ihmiset ei uskalla jättää tarjousta kilpailun pelossa, jos katsojia on liikaa. Itse kun etsittiin asuntoa, niin jos siellä oli lauma kiinnostuneita näytöllä, luovuttiin siitä kohteesta, koska avattiin että tarjouskilpailussa hinta nousisi liikaa...
[quote author="Vierailija" time="07.09.2015 klo 14:42"]
Kuvien suhteen tosiaan sellainen vinkki, että ei saa näyttää kuvissa hirveän paljon paremmalta kuin todellisuudessa. Mielummin niin päin, että järjestetään katsomaan tuleville miellyttäviä yllätyksiä. Esim. jätetään ilmoituksesta pois kuva jostain kivasta jutusta. Meillä jätettiin ilmoituksessa kuvista pois kaunein makuuhuone, näkyi vain pohjapiirroksessa. Tiedän että siitä huoneesta tulee hyvä olo kun sinne kävelee sisään ja sitä ei osannut ollenkaan odottaa ilmoituksen perusteella. :) Tsemppiä kauppoihin.
[/quote]
Aika riskialtis keino. Moni jättää menemättä jos ei kaikista huoneista ole kuvia. Pelkona on että siellä onkin jokin pommi. Pahinta on jättää kylpyhuonekuvat pois.
[quote author="Vierailija" time="07.09.2015 klo 14:48"]
[quote author="Vierailija" time="07.09.2015 klo 14:22"]
kv:n merkitys itse näytöissä on pieni. Ei kukaan osta huonoa tai ylihintaista asuntoa, vaikka kuinka hyvä välittäjä siellä seisoisi puhumassa. Sitten taas saa olla passiivinenki välittäjä, jos asunto miellyttää.
[/quote]
Olen kyllä eri mieltä. Huono välittäjä saa pilattua potentiaalisenkin kaupan, sillä harvoin se myytävä asunto/talo on ainutlaatuinen. Me kierrettiin keväällä kymmenissä talonäytöissä, ja potentiaalisin oli noin 10v vanha kivitalo. Huomasimme näytöllä että yhden yläkerran huoneen lattia oli vaihdettu. Kysyessä välittäjältä, hän sanoi että huoneessa on ollut ennen kattoikkunat ja ne on poistettu. Tätä ei lukenut missään esitteessä. "Huvikseen" oli kuulema poistettu, ei vuodon takia. Ei osannut selittää miksi lattia oli sitten vaihdettu. Olimme kuitenkin kiinnostuneet talosta, ja sovimme, että tulemme viikon päästä katsomaan taloa taloasiantuntijatuttavamme kanssa.
Kyselimme sitten näytön jälkeen sähköpostilla välittäjältä vielä että kuka kattoikkunaremontin on tehnyt, milloin se on tehty, ja onko edellisen myynnin yhteydessä (kun nykyinen omistaja osti talon noin 5v sitten) tehty kuntotarkastusta ja olisiko sen paperit nähtävissä. Välittäjä vastasi parin päivän viiveellä tyyliin: "ei ole mitään kosteusvahinkoa, lattia on vaihdettu!!! selvitn kuka tehnyt, palaan asiaan?". Viesti täynnä kirjoitusvirheitä, kysymyksiin vastaamatta ja muuten tosi tökerösti kirjoitettu...
Yksityisnäytönkin välittäjä siirsi parin tunnin varoajalla "Myyjälle ei sovikaan, tiistaina sama aika ok?" Mitään vastausta kysymyksiimme ei ollut tähänkään mennessä kuulunut, joten lähetimme ennen sovittua yksityisnäyttöä viestin "Perumme huomisen näytön, keskitymme tällä hetkellä muiden kohteiden tutkintaan". Ja tähän ei tullutkaan mitään vastausta...
Jos välittäjä olisi selvittänyt ko. asiat (JA ne olisivat olleet kunnossa, tietty), olisimme saattaneet ostaa talon. Mutta talo, johon on "huvikseen" tehty kattoikkunoiden poisto ja sattumalta vain juuri siihen huoneeseen vaihdettu lattia, ja jonka välittäjä ei halua kertoa remontin tekijää eikä sitä onko taloa aiemmin tarkastettu, ei jostain kumman syystä enää kiinnostanutkaan. Ammattitaitoinen välittäjä myös kysyisi asiakkaalta, miksi joku kohde menettää kiinnostuksensa. Melkein teki mieli käydä kertomassa talon omistajalle kuinka hänen taloaan myytiin. Talo oli vielä ainakin 4kk tuon jälkeen myynnissä, eli kyse ei ollut siitäkään, että ostaja olisi jo löytynyt.
[/quote]
Tämä on kyllä ihan totta. Harva asunto kuitenkaan on niin erikoinen, kun puhutaan kerrostaloasunnoista, että surkean välittäjän kanssa viitsisi alkaa tappelemaan. Olemme etsineet jo jonkin aikaa uutta asuntoa ja yhden tietyn välittäjän näytöt kierrämme kaukaa, aivan sama mitä olisi myymässä. Todella luotaan työntävä tapaus ja juuri tuo ettei kerro kaikkea on pahin.
Eikös neljä kuukautta ole nykyään ihan normaali keskimyyntiaika? En huolestuisi ihan vielä, kun juuri on ollut kesälomat ja kaikkea.
[quote author="Vierailija" time="07.09.2015 klo 14:53"]
[quote author="Vierailija" time="07.09.2015 klo 14:42"]
[/quote]
Aika riskialtis keino. Moni jättää menemättä jos ei kaikista huoneista ole kuvia. Pelkona on että siellä onkin jokin pommi. Pahinta on jättää kylpyhuonekuvat pois.
[/quote]
Ei tietenkään kylpyhuonetta tai keittiötä. Meillä oli neljä makuuhuonetta, joista yhden kuvia ei ollut. Muiden perusteella kyllä tiesi sen asunnon tason. Eihän sen ole pakko olla huone. Esim. hyvä maisema, kaunis terassi, pihasauna, suuri vaatehuone...
[quote author="Vierailija" time="07.09.2015 klo 14:55"]
Tämä on kyllä ihan totta. Harva asunto kuitenkaan on niin erikoinen, kun puhutaan kerrostaloasunnoista, että surkean välittäjän kanssa viitsisi alkaa tappelemaan. Olemme etsineet jo jonkin aikaa uutta asuntoa ja yhden tietyn välittäjän näytöt kierrämme kaukaa, aivan sama mitä olisi myymässä. Todella luotaan työntävä tapaus ja juuri tuo ettei kerro kaikkea on pahin.
[/quote]
Mä olen ostanut useita asuntoja pääkapunkiseudulla ja mulla on pitkä lista välittäjiä, joiden myytävänä olevia asuntoja en edes harkitse sen välittäjän takia.
Esim. iso osa välittäjistä ei jaksa edes lähettää asunnon papereita ennen näyttöä, monilla on myös ihmeellisiä jännäjuttuja, kuten asunnon paperit saa tarjouksen jälkeen, ihan oikeasti miettikää nyt, ja monet miesvälittäjät on olleet viinanhajuisina näytössä.
Nykyinen asuntomme ostettiin suoraan omistajilta, ja isoin syy ostamiseen oli kaupan sujuvuus omistajien kanssa. Samalla alueella oli saman tasoisia asuntoja muitakin.
Olen ollut tekemisissä noin 30 välittäjän kanssa pääkaupunkiseudulla ja vain 5 niistä on ollut ammattitaitoisia.
Kannattaa olla tosi tarkkana kenelle antaa asuntonsa myytäväksi.
[quote author="Vierailija" time="07.09.2015 klo 15:03"]
[quote author="Vierailija" time="07.09.2015 klo 14:55"]
[/quote]
Mä olen ostanut useita asuntoja pääkapunkiseudulla ja mulla on pitkä lista välittäjiä, joiden myytävänä olevia asuntoja en edes harkitse sen välittäjän takia.
Esim. iso osa välittäjistä ei jaksa edes lähettää asunnon papereita ennen näyttöä, monilla on myös ihmeellisiä jännäjuttuja, kuten asunnon paperit saa tarjouksen jälkeen, ihan oikeasti miettikää nyt, ja monet miesvälittäjät on olleet viinanhajuisina näytössä.
Nykyinen asuntomme ostettiin suoraan omistajilta, ja isoin syy ostamiseen oli kaupan sujuvuus omistajien kanssa. Samalla alueella oli saman tasoisia asuntoja muitakin.
Olen ollut tekemisissä noin 30 välittäjän kanssa pääkaupunkiseudulla ja vain 5 niistä on ollut ammattitaitoisia.
Kannattaa olla tosi tarkkana kenelle antaa asuntonsa myytäväksi.
[/quote]
Meillä myös kokemusta huonoista välittäjistä. Moni välittäjä ei esimerkiksi vastaa sähköpostilla tulleisiin kyselyihin asunnosta. Ja kun asuntoja on paljon tarjolla, se kiinnostunut saattaa helposti siirtyä kyselemään seuraavasta asunnosta, kun välittäjästä ei kuulu mitään.
Näin asiantuntevia välittäjiä Turussa: http://www.ts.fi/uutiset/turun+seutu/813270/Turkulainen+kiinteistonvalittaja+toimintakieltoon++tyontekijoilta+puuttuu+tutkinto
Pitkään ei pidetä kuitenkaan putiikkia kiinni:
Toimintakielto kestää 14 vuorokautta, joten liike on toimintakiellossa 2. lokakuuta saakka. Aluehallintovirasto ei halua kertoa yrityksen nimeä, koska yrityksellä on mahdollisuus valittaa vielä asiasta.
Hmmm...
Hinta pitää olla kohdillaan. Sellainen "saahan sitä pyytää" -asenne on vihoviimeinen, koska asuntonne on väärässä hintaluokassa silloin ja kluu myynnissä.
Just muuten eilen siipan kansa juteltiin tästä saunassa, että kv:n merkitys itse näytöissä on pieni. Ei kukaan osta huonoa tai ylihintaista asuntoa, vaikka kuinka hyvä välittäjä siellä seisoisi puhumassa. Sitten taas saa olla passiivinenki välittäjä, jos asunto miellyttää. Asunto kuitenkin myy itse itseään. Mutta, mutta, tärkein osa tapahtuu netissä. Ajatelkaapa itse, kun katselette potentiaalisia asuntoja. Mitä teette? Katsotte netistä tiedot, katsotte karttaa ja sieltä kouluja, bussilinjoja tmv. Ja luete esittelytekstin + katsotte kuvat. Oikeastaan suurin markkinointityö on siinä vaiheessa jo tehty, kun menette katsomaan. Välittäjä ei voi valehdella tiedoissa, mutta voi kirjoituksessaan nostaa sellaisia pieniä, huomaamattomia plussia esille, joita ostaja ei muuten välttämättä heti hoksaa. Suurin osa tiedoista on itsekin havaittavaa faktaa, mutta esimerkiksi "lähellä venevalkama" -tyyppinen tieto voi olla sellaista, joka ei heti tule ostajalle mieleen, ei ratkaise asiaa, mutta voi olla sellainen kiva pikkujuttu.
Lyhyesti: kuvat ja esittelytekstit kuntoon. Se on tärkein osa myyntiä nykyään!