Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Isyystesti?

Vierailija
08.02.2022 |

Musta tää asia on vähän kuin avioehto, että jos sitä ei tee niin on turha itkeä sitten kun lain mukaan mennään. Omassa lähipiirissäni on nyt noussut esiin ihmisiä jotka on ko. testin halunneet tehdä ennen isyyden tunnustamista ja toivon, että siitä tulisi normaali toimenpide. Ajatus siitä että avioliitossa syntynyt lapsi olisi automaattisesti miehen jälkekäinen ja täten miehen vastuulla tuntuu tosi tunkkaiselta ja vanhanaikaiselta, kun ihmissuhteita on nykyään tosi monenlaisia ja avioliittoja myös.

Itselleni se on ajankohtainen asia koska esikoinen syntyy pian. Ehdotin puolisolle että voisi teettää isyystestin jos haluaa mutta ei halunnut!

Mä harmittelin sitä vähän koska olisi ollut mukava olla tekemässä tästä tabuna pidetystä asiasta vähän normaalimpaa ja hyväksytympää. Mutta sitten rupesin miettimään että onko se oikeesti ihan niin tabu kun mitä luulen Mitä mieltä olette ko. aiheesta? Ehdottaisitteko puolisollenne vain varmuuden vuoksi?

Kommentit (72)

Vierailija
61/72 |
09.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ehdottomasti sitä mieltä että ketään ei pidä tehdä isäksi vasten tahtoaan, (kuten ei äidiksikään) ja isyys on hyvä selvittää. Vastuu lapsesta kuuluu biologisellle isälle, ellei äidin kumppani halua toisin. Ja lapsella on oikeus tuntea biologinen isänsä, ja toisinpäin.

Mutta todellakin asiasta pitää puhua jo silloin kun lasta suunnitellaan, eikä silloin kun raskaus on jo pitkällä, saati että lapsi on jo syntynyt. Olisin itse ainakin ottanut pettämisepäilyt todella raskaasti siinä vaiheessa kun olin muutenkin hormonimyrskyjen vuoksi herkällä mielellä raskaana ollessa ja synnytyksen jälkeen. Ehdotus isyystestistä olisi siinä kohtaa voinut johtaa eroon.

Puhukaa asioista ajoissa.

Vierailija
62/72 |
09.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen ehdottomasti sitä mieltä että ketään ei pidä tehdä isäksi vasten tahtoaan, (kuten ei äidiksikään) ja isyys on hyvä selvittää. Vastuu lapsesta kuuluu biologisellle isälle, ellei äidin kumppani halua toisin. Ja lapsella on oikeus tuntea biologinen isänsä, ja toisinpäin.

Mutta todellakin asiasta pitää puhua jo silloin kun lasta suunnitellaan, eikä silloin kun raskaus on jo pitkällä, saati että lapsi on jo syntynyt. Olisin itse ainakin ottanut pettämisepäilyt todella raskaasti siinä vaiheessa kun olin muutenkin hormonimyrskyjen vuoksi herkällä mielellä raskaana ollessa ja synnytyksen jälkeen. Ehdotus isyystestistä olisi siinä kohtaa voinut johtaa eroon.

Jos ei voi luottaa kumppaniinsa, niin ei kannata suunnitella lastentekoa hänen kanssaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/72 |
09.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos ei voi luottaa kumppaniinsa, niin ei kannata suunnitella lastentekoa hänen kanssaan.

Totta. Ja siksipä asia pitää tehdä selväksi jo ennen raskautta. Tai sitten huolehtii ehkäisystä niin että tietää, että mahdollinen lapsi on jonkun muun.

Vierailija
64/72 |
09.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Totta. Ja siksipä asia pitää tehdä selväksi jo ennen raskautta. Tai sitten huolehtii ehkäisystä niin että tietää, että mahdollinen lapsi on jonkun muun.

Suostuisitko itse tekemään lasta miehelle, joka antaa jo ennen raskautta isyystestin reunaehdoksi sille, että hän tulisi olemaan lapselle isä? Minä ainakin jättäisin moisen luulosairaan.

Vierailija
65/72 |
09.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä on se ero, etten minä pidä isyystestiä merkkinä siitä, että mieheni epäilisi minun pettävän häntä. Minusta kyse on ensisijaisesti tasa-arvosta, koska minusta miehellä on oikeus olla samalla viivalla naisen kanssa tässä asiassa.

Onhan lapsen saaminen myös yhteiskunnallinen ja taloudellinen kysymys. Vaikka ajattelen näin "kylmästi" se ei tarkoita että rakastaisin tulevaa lastani yhtään vähempää. Ymmärrän kuitenkin sen henkilökohtaisen tunteenkin yli, että lapseen liittyy minun toiveideni ja ajatusteni ja parisuhteeni lisäksi paljon yhteiskunnallia ja laillisia kysymyksiä, joista minä ja tulevan lapsen isä ei saada päättää, mutta jotka meidän pitää huomioida.

Vierailija
66/72 |
09.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika kalliiksi tulisi yhteiskunnalle teettää kaikille lapsille isyystestit........

Vierailija
67/72 |
09.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika kalliiksi tulisi yhteiskunnalle teettää kaikille lapsille isyystestit........

Ei tulisi. Yksityinen saa testin 120€ (alv 0%) ja kaikille ostettuna hinta olisi reilusti alle satasen. Eli alle 5 miljoonaa euroa vuodessa ja lisäksi säästöt tietenkin mm. oikeus- ja mielenterveyskuluissa.

Paljon enemmän menee moneen paljon turhempaan.

Vierailija
68/72 |
09.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ne pitäisi yhteiskunnan täysin maksaa? Onhan raskaudessa paljon muutakin, minkä vanhemmat itse maksaa, esimerkiksi ylimääräiset ultrat ja neuvolakäynnit, jos niitä tulee. Ne kustannetaan osittain verovaroin ja osittain asiakasmaksuin. Ja voisihan tosiaan kaikilta vanhemmilta ainakin tiedustella, tarvitaanko isyystestiä. Meillä sitä esim ei tarvita koska on 100% varma että mies on lapsen isä, oltiin yhdessä matkoilla kun hedelmöittyminen tapahtui ja oltiin yhdessä ihan 24 tuntia vuorokaudessa koko viikko. Minusta olisi reilua että se mahdollisuus kaikille kuitenkin tarjottaisi eikä siihen suhtauduttaisi (kuten täälläkin nyt valitettavan monet suhtautuu) kuin se olisi merkki siitä, että parisuhteessa on jokin pielessä. Isyystestin ei tarvitsisi olla epäluottamuslause.

Ja ei ole minusta sama asia kuin se, että mies joutuisi käymään sukupuolitautitestissä. Minusta tässä ei ole kyse naisen kontrolloinnista millään tavalla (paitsi no siltä osin, että jos kaikille syntyville lapsille automaattisesti tehtäisi isyystesti, yksikään nainen ei varmaan uskaltaisi pettää miestän ovulaation aikoihin). Kyse on miehen oikeudesta saada kasvattaa oma jälkeläisensä. Ihmisen oikeus omaan lapseen ja lapsen oikeus omaan vanhempaan ei ole ihan sama asia kuin naisen oikeus saada tietää, onko miehellä klamydia.

Vierailija
69/72 |
27.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://www.is.fi/jalkapallo/art-2000010315553.html

Tässäkin oiva esimerkki      härs kiydes tä.  😥

Vierailija
70/72 |
27.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pojan avovaimo sai lapsen ja kävi ilmi, että lapsi ei ole poikani.  Neuvolan kautta tuli ilmeisesti automaattisesti kutsu isyystestiin. 

Pari on edelleen yhdessä ja pienokainen on rakas meille.  Kutsuu minuakin mummoksi ja se ei haittaa. 

Erikoista, että erikseen testattiin ettei poika ole sinun. Muissa perheissä appiukkoa ei edes epäillä vauvojen isäksi.

Vierailija
71/72 |
31.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kalliimmaksi se tulee, kun lapsen vanhemmat sopii yhteistuumin, että syntymätodistukseen laitetaan selitys :   Isä tuntematon.   Oikean isän osoite vaan taas omalle äidilleen ja yhteselo jatkuu laittomasti. Saadaan veronmaksajat maksamaan elatukset 18 vuotta.   Tätä käyttää myös yleisesti  moni             maa h an muuttajaperhe.    Itse tunnen myös väärinkäyttäjiä  ja  työssäni näin kun   äär i uskonn ollisista perheen äiti    kertoo olevansa  yksinhuoltaja   4 lapsen kanssa.   Siitähän rahasampo aukesi oikein kunnolla.    Herätkää yhteiskunta.  Kaikki  ei vaan ole niin rehellisiä. 

Vierailija
72/72 |
09.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika pieni toimenpide,miksei vaan tehdä synnärilöä tai neuvolassa...automaattisesti.

Verorahoilla?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän neljä neljä