Isyystesti?
Musta tää asia on vähän kuin avioehto, että jos sitä ei tee niin on turha itkeä sitten kun lain mukaan mennään. Omassa lähipiirissäni on nyt noussut esiin ihmisiä jotka on ko. testin halunneet tehdä ennen isyyden tunnustamista ja toivon, että siitä tulisi normaali toimenpide. Ajatus siitä että avioliitossa syntynyt lapsi olisi automaattisesti miehen jälkekäinen ja täten miehen vastuulla tuntuu tosi tunkkaiselta ja vanhanaikaiselta, kun ihmissuhteita on nykyään tosi monenlaisia ja avioliittoja myös.
Itselleni se on ajankohtainen asia koska esikoinen syntyy pian. Ehdotin puolisolle että voisi teettää isyystestin jos haluaa mutta ei halunnut!
Mä harmittelin sitä vähän koska olisi ollut mukava olla tekemässä tästä tabuna pidetystä asiasta vähän normaalimpaa ja hyväksytympää. Mutta sitten rupesin miettimään että onko se oikeesti ihan niin tabu kun mitä luulen Mitä mieltä olette ko. aiheesta? Ehdottaisitteko puolisollenne vain varmuuden vuoksi?
Kommentit (72)
Olimme avoliitossa kun ensimmäinen lapsemme syntyi. Kysyin mieheltäni haluaisiko hän että tehdään isyystesti, mutta hän ei halunnut. Toisaalta taas neuvolassa työntekijä ei olisi halunnut "kiirehtiä" isyyden tunnustamista koska "tämähän on teidän ensimmäinen lapsi". Myöhemmin olen miettinyt, että voiko ensimmäinen lapsi olla jonkun muun siittämä, mutta seuraavat ei? Ja mitä merkitystä on sillä tapahtuuko isyyden tunnustaminen rv 32 vai 36?
Kannatan kyllä isyystestausta. Olisipahan selvät sävelet isyyden suhteen. Mutta ihan ajatusleikkinä, mikä noissa testeissä on virhetodennäköisyys? Voiko käydä niin, että nainen ei oikeasti ole ollut muiden kuin yhden miehen kanssa, mutta testissä tulee virhe ja hirveä perheen rikkoutuminen ja lapsi jää isättömäksi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika pieni toimenpide,miksei vaan tehdä synnärilöä tai neuvolassa...automaattisesti.
Koska naisista äänekäs osa vastustaa. Tiedä sitten syytä...
Hintaahan tuollaisella testillä ei ole paljon mitään. Jos sillä vätetään edes muutama oikeusjuttu ja mielenterveyden hajoaminen, niin tulee paljon halvemmaksi okkeudenmukaisuudesta puhumattakaan. Oikean isän ja isäksi itseään luulevan oikeuksien lisäksi myös lapsella on oikeus tietää kuka jänen isänsä on.
~50 000 isyystestille ei tule hinnaksi paljon mitään? Älä viitsi. :D
Maksa itse testisi tai käytä ehkäisyä. Vasektomia on myös toimiva vaihtoehto.
Halvempi se on kuin vaikka pcr-koronatesti, joita on nyt tehty viikossa 2-3 kertaa tuo määrä
Ei ole. Ja vaikka olisikin, pcr-testit kustannetaan verovaroilla sillä meneillään on pandemia. Sen, että sinä tuikkailet munaasi naisiin joiden epäilet pettävän ja valehtelevan, saat jatkossakin rahoittaa itse.
Koska kaikki naiset ovat lähes neitseellisiä olentoja ja koskaan kukaan nainen ei petä?
Kaikkien lasten testaaminen kustantaisi yhteiskunnalle vuosittain arvioilta noin 5M€ - saahan sillä vaikka yhden golfkentän tai kerrostalon. Tämä on aivan olematon kustannus niin suuresta asiasta kuin oikeasta vanhemmasta. Rahasta tämä ei siis ole kiinni. Ja tosiaan säästöjä tulee mm. mielenterveys ja oikeuspalveluista sekä sairaslomista.
Onnellinen pikku Untuvakerä kirjoitti:
Minä syön joka aamu suuren lautasellisen graham-puuroa kaurakerman kera. Mieheni tekee samoin, mutta lisää puuroon vaapukkahilloa. Olemme tehneet näin jo 18 vuotta.
Kun lapsemme syntyivät, minulle ei olisi tullut mieleenkään lähettää miestäni mihinkään isyystestiin, tai mennä itse äitiystestiin. Emme pidä testeistä.
Molemmat lapset ovat jo teini-iässä ja pärjäävät hyvin illan mitään testejäkin.
Minäkin olen kuullut, että grahampuuron syöminen lisää parisuhdeuskollisuutta. Ei silloin mitään isyystestejä tarvita.
Vierailija kirjoitti:
Kannatan kyllä isyystestausta. Olisipahan selvät sävelet isyyden suhteen. Mutta ihan ajatusleikkinä, mikä noissa testeissä on virhetodennäköisyys? Voiko käydä niin, että nainen ei oikeasti ole ollut muiden kuin yhden miehen kanssa, mutta testissä tulee virhe ja hirveä perheen rikkoutuminen ja lapsi jää isättömäksi?
Ja samalla sitten isät testiin että monessako mekonhelmassa sitä melaa on uitettu parisuhteen aikana. Voi laskea lehtolapset myös samalla testikerralla. Tasapuolisuus tässäkin ennenkaikkea ja luottamus tulee testata molempiin suuntiin tietysti.
Meillä just muutama päivä sitten mies katseli meidän vauvaa ja omaa vauva-ajan valokuvaansa ja tuumasi, että eipä tässä tarvii paljon isyystestiä tehdä. No ei tarviikaan kun ei ole vieraissa käyty ja yhdennäköisyys on suorastaan hämmentävä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika pieni toimenpide,miksei vaan tehdä synnärilöä tai neuvolassa...automaattisesti.
Hintaahan tuollaisella testillä ei ole paljon mitään. Jos sillä vätetään edes muutama oikeusjuttu ja mielenterveyden hajoaminen, niin tulee paljon halvemmaksi okkeudenmukaisuudesta puhumattakaan. Oikean isän ja isäksi itseään luulevan oikeuksien lisäksi myös lapsella on oikeus tietää kuka jänen isänsä on.
Halvempi se on kuin vaikka pcr-koronatesti, joita on nyt tehty viikossa 2-3 kertaa tuo määrä
Ei ole. Ja vaikka olisikin, pcr-testit kustannetaan verovaroilla sillä meneillään on pandemia. Sen, että sinä tuikkailet munaasi naisiin joiden epäilet pettävän ja valehtelevan, saat jatkossakin rahoittaa itse.
Koska kaikki naiset ovat lähes neitseellisiä olentoja ja koskaan kukaan nainen ei petä?
Kaikkien lasten testaaminen kustantaisi yhteiskunnalle vuosittain arvioilta noin 5M€ - saahan sillä vaikka yhden golfkentän tai kerrostalon. Tämä on aivan olematon kustannus niin suuresta asiasta kuin oikeasta vanhemmasta. Rahasta tämä ei siis ole kiinni. Ja tosiaan säästöjä tulee mm. mielenterveys ja oikeuspalveluista sekä sairaslomista.
Vielä enemmän säästöä tulee kun ne jotka haluavat testailla lapsiaan, testailevat heidät ihan omaan piikkiinsä :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eivät ole ja kyllä pettävät, kuten miehetkin. Tosin vähemmän.
5 miljoonaa on aivan valtava summa siitä, että parin epäilijän takia kaikki testataan. Jos epäilet, testaat omakustanteisesti itse ja jätät verodinerot rauhaan.
Onko jotain lähdettä sille, että nämä epäilijät käyttävät vuosittain vaimojensa (oletetun) uskottomuuden vuoksi paljonkin rahaa sairauslomiin ja mielenterveys- ja oikeuspalveluihin? Onko tämä oikeasti yhteiskunnallinen ja taloudellinen ongelmavyyhti, vaiko kuitenkin muutaman kontrolloivan mustismiehen ajatusten tuotoksia?
Vierailija kirjoitti:
Saathan sinä teettää, mutta se pitää maksaa itse.
Itse ottaisin tuossa tilanteessa avioeron. En katsoisi tuollaista kontrolloivaa mlkkumiestä hetkeäkään.
Jos tämä viesti oli minulle, niin olen nainen.
Ap.
En tiedä miksi ehdottaisin isyystestiä miehelleni kun mulka kuitenkin on täysi varmuus, että lapset ovat mieheni :D mä olen meistä kyllä se arveluttavampi, joten en kai järkyttyisi jos mies tahtoisi tehdä isyystestit, mutta toki vähän huvittaisi jos tosiaan pitäisi mua niin hulluna, että putkauttaisin pokkana mahdollisesti toisen miehen lapsia maailmaan ja yrittäisin elää kuin mitään riskiä ei olisi. Ihan mieheni kyllä ovat :D
Vierailija kirjoitti:
En tiedä miksi ehdottaisin isyystestiä miehelleni kun mulka kuitenkin on täysi varmuus, että lapset ovat mieheni :D mä olen meistä kyllä se arveluttavampi, joten en kai järkyttyisi jos mies tahtoisi tehdä isyystestit, mutta toki vähän huvittaisi jos tosiaan pitäisi mua niin hulluna, että putkauttaisin pokkana mahdollisesti toisen miehen lapsia maailmaan ja yrittäisin elää kuin mitään riskiä ei olisi. Ihan mieheni kyllä ovat :D
Lisään vielä, että en keksi miksi mies voisi kuvitella minun halunneen synnyttää toisen miehen lapsia kun hän on ylivoimaisesti paras vaihtoehto. Niissä tapauksissa kun isä ei olekaan bioisä, on monesti se virallinenkin isä tietoinen kuviosta sitä paitsi.
Kuvitteleeko joku oikeasti jonkun miehen ottavan ihan neutraalisti, jos vaimo ehdottaa isyystestin tekemistä? Miehellehän tulee heti mieleen, että vaimon mielestä isyyden suhteen voi olla epäselvää.
Sanotaan, että testit on 99,99% varmoja. Mutta onhan niitä muitakin 99% varmoja juttuja, kuten ehkäisypillerit (joista huolimatta voi tulla raskaaksi) ja vaikkapa raskaustestit. Eli joo, jonkun kohdalla voisi käydä niin, että testi antaisi väärän tuloksen.
Se olisi kyllä ihan järjetön katastrofi jos näin kävisi.
Ehkä olisikin parasta rajoittaa testit vain niille. joille se on oikeasti hyödyllinen, eli esim. jos miehelle olisi suuri henkilökohtainen asia saada varmuus, olisi oikeasti epäselvyyttä onko mies lapsen isä, tai kävisi ilmi jotain uutta lapsen synnyttyä, esim. että lapsi on ihan vieraan näköinen (mikä ei sekään välttämättä kerro yhtään mitään, kun piirteet voi periytyä muualtakin, kuin isältä suoraan).
On kyllä vaikea uskoa että avoliitossa olevalta isältä kysytään, haluaako tämä isyystestin mutta avioliitossa olevalta ei! Ei mitään järkeä! Kertoo todellakin miten vanhanaikaisille oletuksille koko avioliittoinstituutio perustuu. Ennen on ehkä ollut jotenkin "luonnollista" että mies ottaa naisen ja avioliiton aikana syntyvät lapset siipiensä suojaan kun muuta vaihtoehtoa ei ole ollut, ja lapset on tarvinneet jonkun elättäjän. Miehetkin on tämän silloin tienneet, että avioliitto on lasten turvaksi. Mutta nykyään ei tarvisi näin enää olla.
Ap.
Vierailija kirjoitti:
En ole varma onko lapseni minun. Vaimollani oli omien sanojensa mukaan "vain yhden yön hairahdus" suhteemme alkuaikoina pari vuotta ennen lapsemme syntymää. Asia käsiteltiin aikoinaan ja päätimme jatkaa yhdessä. Jonkun aikaa minulla on ollut jonkinlainen aavistus, että vaimoni olisi tapaillut tätä miestä useammankin kerran ja olen alkanut epäilemään isyyttäni. Olen vertaillut lapsemme ja tämän miehen kuvia ja heissä on jotain samoja piirteitä. Enemmän lapseni on tuon miehen näköinen, kuin minun.
Olen suunnitellut tekeväni isyystestin kotitestinä, mutta lopputulos pelottaa kovasti. Mitä jos lapseni ei olekaan minun? Yritän unohtaa asian, mutta ajatus vaivaa minua liiaksi.
Tekisin testin, haluan olla rehellinen ja elää totuudessa, parasta kaikkien kannalta. Valheessa elämisellä on huonot seuraukset.
Vierailija kirjoitti:
Juttelimme asiasta joku aika sitten mieheni kanssa. Meidän kolmesta lapsestamme kaksi on jo aikuisia ja testejä ei ole tehty, mutta olen suhtautunut aina isyystesteihin hyvin positiivisesti. Mielestäni ne tulisi tehdä kaikille normaalisti alkunsa saaneille vauvoille jo synnytyssairaalassa ja mieheni oli samaa mieltä.
Olisi todella oikeus ja kohtuus saada varma tulos heti ja jos naisella on puhtaat jauhot, niin silloinhan kaikki on kunnossa. Jos taas ei, niin voi voi, siinä olisi ollut monta kuukautta aikaa jutella asia miehen kanssa.
Olen samaa mieltä, että testi tulisi tehdä rutiinina kaikkien syntyvien kohdalla.
Kaveripariskunnan lapsi syntyi ulkomailla, kun sattui tulemaan maailmaan ennen aikojaan. Kyseisessä maassa tehtiin isyystesti kaikille. Lapsen isä hiukan paheksui testin tekemistä, hänestä se oli tarpeeton, kun vanhemmat kerran olivat naimisissa.
Mutta summa summarum olen aika tyytyväinen kun monet teistä tuntuu olevan sitä mieltä että isyystesti olisi hyvä asia. Luulen että se on vähän niin kuin yksi tässä ketjussa sanoi, ettei nainen voi koskaan tietää miltä miehestä tässä asiassa tuntuu. Ei voikaan! Eikä mies voi tietää miltä naisesta tuntuu. Siksi olinkin ehdottanut miehelleni sitä testiä, ettei hänen tarvitsisi miettiä, kehtaako ehdottaa, jos vaikka haluaisikin.
Jotenkin minusta tosi henkilökohtaisesti ajateltu, että miehen epäilys kohdistuisi minuun, jos hän haluaa isyystestin. En missään vaiheessa ajattelisi että hän epäilisi minun pettäneen häntä. Suhtaudun asiaan kylmän rationaalisesti: isyystesti olisi miehen ja lapsen turvaksi samalla tavalla kun avioehto on meidän molepien avioliitossa olevien turvaksi ja kotivakuutus on kodin turvaksi ja niin edelleen.
Ap.
Mies pyytää isyystestiä = suhde on omalta osaltani loppu. Naisten täytyy kuitenkin käydä säännöllisesti sukupuolitautitesteissä, todella moni mies on tuonut vaimolleen HIV:n Thaimaasta tai homosuhteistaan. Ei voi luottaa, että joku toinen pitää huolen sinun terveydestäsi.
Vierailija kirjoitti:
Siis minä en ehdottanut siksi että itse epäilisin, ettei lapsi ole mieheni, vaan siksi, että jos mieheni haluaa varmuuden niin hänen ei tarvitse ehdottaa.
Ei kummallakaan meistä ole oikeasti mitään epäilystä asiasta.