En pääse kulkemaan rappusia eikä tuolihissiin ole varaa :(
Kuka tietäisi että voiko jostain saada jotain avustusta tämmöseen asiaan. Asutaan omakotilalossa jossa tilat kolmessa tasossa. Jouduin pyörätuoliin täysin yllättäen 5 vkoa sitten. Nyt olen "vankina" yhdessä kerroksessa. Perhe joutuu tuomaan ruoan jne. Pystyn toistaiseksi liikkumaan ilman pyörätuolia lyhyitä matkoja, sängystä vessaan. Minulla ei ole vielä mitään diagnoosia, ei tiedetä että mitä sairastan :( Yleisimmät taudit poissuljettu. Talosta on velkaa eikä ihan hetkessä voida tätä myydäkkään kun remontit kesken... Paniikki alkaa iskeä kaikesta. Mistä apua kotiin kun miehen kesäloma loppuu jne. Mistä rahat siihenkin? Auttakaa
Kommentit (44)
[quote author="Vierailija" time="17.06.2015 klo 20:39"]
Kunnalta voi saada avustusta tuolihissiin, jos on hyvin pienet tulot perheellä. (Vanhempani joutuivat maksamaan äidilleni tuolihissin itse, kun oli liikaa tuloja, vaikka ovat työeläkkeellä.) Tai sosiaalivirkailija jopa sanoi töykeästi, että onhan sitä asuntoja yhdessäkin kerroksessa saatavilla. Muuttakaa. Aika pöljä. Omistusrivariasunto ja asuneet tässä 50 vuotta.
[/quote]
Kannattaa se invaliditeetti lausunto ja haitta-aste saada määritellyksi ennen kuin alkaa hankkia arvokkaampia apuvälineitä. Osan saa lainaamolta, kun on selkeät todistukset ja avustuksia on helpompi saada, kun lääkäri on kirjoittanut jonkun apuvälineen tarpeen.
[quote author="Vierailija" time="17.06.2015 klo 20:46"]
[quote author="Vierailija" time="17.06.2015 klo 20:39"]Kunnalta voi saada avustusta tuolihissiin, jos on hyvin pienet tulot perheellä. (Vanhempani joutuivat maksamaan äidilleni tuolihissin itse, kun oli liikaa tuloja, vaikka ovat työeläkkeellä.) Tai sosiaalivirkailija jopa sanoi töykeästi, että onhan sitä asuntoja yhdessäkin kerroksessa saatavilla. Muuttakaa. Aika pöljä. Omistusrivariasunto ja asuneet tässä 50 vuotta. [/quote] Mussa on varmaan jotain pahasti vialla, kun pidän itsestään selvänä, että omistusasuntoani joutuisin vaihtamaan, jos vammaudun.
[/quote]
Kunnalle on edullisempaa, kun ihmiset pysyvät omassa kodissaan. Jos pakotetaan muuttamaan, se on melkein silloin jo palveluasunto, jonka kuukausikulut ylittävät helposti nuo monta vuotta auttavat apuvälineet.
Apuuvälineet on usein aikalailla pieni kertaerä ja ne annetaan vain lainaan. Kun vapautuvat, ne huolletaan ja kunnostetaan seuraavaa käyttöä varten. Pyörätuoli ehkä määritellään henkilön mittojen mukaan, koska siinä ollaan melkein kakskyt tuntia vuorokaudessa, mutta silti ne on siitä edullisimmasta päästä.
[quote author="Vierailija" time="17.06.2015 klo 20:39"]Kunnalta voi saada avustusta tuolihissiin, jos on hyvin pienet tulot perheellä. (Vanhempani joutuivat maksamaan äidilleni tuolihissin itse, kun oli liikaa tuloja, vaikka ovat työeläkkeellä.) Tai sosiaalivirkailija jopa sanoi töykeästi, että onhan sitä asuntoja yhdessäkin kerroksessa saatavilla. Muuttakaa. Aika pöljä. Omistusrivariasunto ja asuneet tässä 50 vuotta. [/quote] Mussa on varmaan jotain pahasti vialla, kun pidän itsestään selvänä, että omistusasuntoani joutuisin vaihtamaan, jos vammaudun.
[/quote]
Sama mulla. Joskus sitä on vaan pakko itsekin vähän ottaa vastuuta elämästään. Eikä vaan odottaa että sossu tulee ja tekee kaiken. Juu, voihan se kirpasta jos joutuu pitkäaikaisen kodin jättämään, mutta sellaista se elämä on. Joskus on pakko tehdä muutoksia vaikkei niin haluaisi. Särähti kyllä tuon edellisen viesti. Kaikki pitää saada valmiina nokan eteen.
Omistusasunnosta muuttamiseen: siis pienituloisille kunta olisi kyllä maksanut tuon tuolihissin omistusasuntoon. Mielestäni ihan oikein yhteiskunnan avustaa sitä, joka hissin tarvitsee.
Noh, jos äitini ei olisi itse pystynyt hissiä maksamaan eikä kunta olisi auttanut, hän olisi muuttanut suoraan palvelutaloon. Se vasta kalliiksi kunnalle olisi tullutkin. (Isäni on omaishoitaja)
Kauhean kateellisiakin kommentteja osa. Onneksi kunta auttaa kodin muuttamisessa, vaikkei osa sitä soisi.
.
Kunnan kannattaakin auttaa, sillä kotona asuminen tulee halvaksi, varsinkin jos vaikka puoliso auttaa siinä.
Aika huonost kyhätty trolli.
ap:kin taisi älytä kadota saman tien
[quote author="Vierailija" time="17.06.2015 klo 20:39"]
Kunnalta voi saada avustusta tuolihissiin, jos on hyvin pienet tulot perheellä. (Vanhempani joutuivat maksamaan äidilleni tuolihissin itse, kun oli liikaa tuloja, vaikka ovat työeläkkeellä.) Tai sosiaalivirkailija jopa sanoi töykeästi, että onhan sitä asuntoja yhdessäkin kerroksessa saatavilla. Muuttakaa. Aika pöljä. Omistusrivariasunto ja asuneet tässä 50 vuotta.
[/quote]
Tuossa ei nyt ole paikkaansa pitävää varmaan yhtään. Jos ei saa avustusta, kun itse maksaa apuvälineitä, silloin lääkäri tai kartoittaja kumpikaan ei ole katsonut niitä tarpeelliseksi. Kun ne on todettu tarpeellisiksi, sama avustus on mahdollista saada tuloista riippumatta. Kunta tarjoaa välttämättömät apuvälineet apuvälinelainaamosta.
[quote author="Vierailija" time="17.06.2015 klo 20:29"]
[quote author="Vierailija" time="17.06.2015 klo 20:26"]Ei kai vaan borrellioosi? [/quote] Tätä minäkin veikkaisin. Onko tämä testattu?
[/quote]
Ja sama tuli heti mieleen. Voi aiheuttaa juuri tuollaisia oireita ja sitä ei yleensä osata heti epäillä.
Borrellioosikoe otettiin tänään. Yritän huomenna tulla katsomaan vastauksia tarkemmin. Olen ihan loppu. Pelottaa pirusti tulevaisuus. Äsken taas jalat alkoi nykimään ja suonta vetämään kun istuin vähän pidempään tuolilla. Nyt takasin sänkyyn.
ap
30 ei pidä paikkaansa. Kyllä tarve myönnettiin ja vaikeavammaisen lääkärintodistuskin on.
[quote author="Vierailija" time="17.06.2015 klo 20:55"]
[/quote]
Kunnalle on edullisempaa, kun ihmiset pysyvät omassa kodissaan. Jos pakotetaan muuttamaan, se on melkein silloin jo palveluasunto, jonka kuukausikulut ylittävät helposti nuo monta vuotta auttavat apuvälineet.
Apuuvälineet on usein aikalailla pieni kertaerä ja ne annetaan vain lainaan. Kun vapautuvat, ne huolletaan ja kunnostetaan seuraavaa käyttöä varten. Pyörätuoli ehkä määritellään henkilön mittojen mukaan, koska siinä ollaan melkein kakskyt tuntia vuorokaudessa, mutta silti ne on siitä edullisimmasta päästä.
[/quote]
Omistus- ja vuokra-asuntoja on myös esteettömiä. Jos ei pysty asumaan monikerroksisessa omakotitalossa, voi silti pystyä asumaan ongelmitta kerrostaloasunnossa, jossa on hissi ja kynnykset poistettu. Ja tarvittaessa tarpeeksi tilava pesuhuone-wc, jos on pyörätuolin käyttäjä. Ei palveluasumista edes myönnetä, jos pystyy asumaan tavallisessa asunnossa.
Onko koepala otettu? Onko pää magneettikuvattu?
[quote author="Vierailija" time="17.06.2015 klo 17:57"]
Helsingissä ainakin kaupunki asentaa kotiin kaiken tarvittavan ilmaiseksi, rempaavat samalla muutakin, tapetoivat ja maalaavat. Mutta siis ulkomaalausta eivät tee, sisäpuolen hommia ainoastaan. Toimintaterapeutti tulee kartoittamaan tilanteen ja sitten remppamiehet lihaksikkaina seksikkäissä haalareissaan ampaisevat mestoille meisseleitä ym. rensseleitä vinhasti heiluttaen.
[/quote]
Mutta tämä siis koskee ainoastaan somalien tarpeita.
Itse asuin 3.krs ilman hissiä ja jouduin pyörätuoliin. Sossun kanssa kunnon taistelu ennen kuin pääsin muuttamaan ekaan kerrokseen. No, siinä rapussa on 3 pikkuporrasta ekaan kerrokseen joita ei tuolilla itse pääse. Ei sossu auta enää kun saan asua ekassa kerroksessa kumminkin.
[quote author="Vierailija" time="17.06.2015 klo 20:26"]
Ei kai vaan borrellioosi?
[/quote]Ei ap:n kertomista oireista mikään sovi borrelioosiin.
Olen joku aiempi. Äitini siis alkoi tarvita hissiä. Tulot yhteensä vanhemmillani oli liikaa avustuksen saamiseen hissiä varten. (vaikka heilä on vain työeläkkeet vation hommista) Jos eivät olisi itse lopulta pystyneet maksamaan, äitini olisi joutunut muuttamaan palvelutaloon, sillä tarvitsee apua, jota isäni omaishoitajan nyt pystyy antamaan.
[quote author="Vierailija" time="18.06.2015 klo 16:30"]
Olen joku aiempi. Äitini siis alkoi tarvita hissiä. Tulot yhteensä vanhemmillani oli liikaa avustuksen saamiseen hissiä varten. (vaikka heilä on vain työeläkkeet vation hommista) Jos eivät olisi itse lopulta pystyneet maksamaan, äitini olisi joutunut muuttamaan palvelutaloon, sillä tarvitsee apua, jota isäni omaishoitajan nyt pystyy antamaan.
[/quote]
Vammaispalvelulain mukaiseen hissiin ei tuloilla ole merkitystä.
Tsemppiä sinulle! Toivottavasti oireiden syy selviää ja saat siihen hoitoa. Itsellekin tuli mieleen borrelioosi.
[quote author="Vierailija" time="17.06.2015 klo 20:39"]Kunnalta voi saada avustusta tuolihissiin, jos on hyvin pienet tulot perheellä. (Vanhempani joutuivat maksamaan äidilleni tuolihissin itse, kun oli liikaa tuloja, vaikka ovat työeläkkeellä.) Tai sosiaalivirkailija jopa sanoi töykeästi, että onhan sitä asuntoja yhdessäkin kerroksessa saatavilla. Muuttakaa. Aika pöljä. Omistusrivariasunto ja asuneet tässä 50 vuotta.
[/quote]
Mussa on varmaan jotain pahasti vialla, kun pidän itsestään selvänä, että omistusasuntoani joutuisin vaihtamaan, jos vammaudun.