Muita, joille on neljänkympin kynnyksellä pamahtanut sitoutumiskammo?
En kykene menemään edes treffeille "järkevien" miesten kanssa, kun ajatuskin vakavasta suhteesta alkaa kuristaa kurkkua. Aiemmin elämässä olen ollut lähes koko ajan pitkässä parisuhteessa eikä ole ollut mitään ongelmaa. Nyt useampi vuosi sinkkuutta takana ja päivä päivältä sitoutuminen tuntuu vaikeammalta ajatukselta.
Kommentit (87)
Olen asunut 10 vuotta yksin ja on vaikea kuvitella olevansa jonkun kanssa jatkuvasti saman katon alla. Haluan pitää vaaleanpunaiset huonekaluni ja kodinkoneeni, ja tehdä mitä haluan, milloin haluan.
Ap
Miksi pitää sitoutua? Onko siitä jotain hyötyä?
Minä olen ollut saman miehen kanssa yhdessä 24 vuotta, en ole naimisissa ja ajoittain asutaan erillään. Esim. viime kesänä olin kesämökillä noin 2 kk. Tein etätöitä juhannukseen asti ja jatkoin mökillä oloa lomalla (6 viikon loma). Miesystävä vietti mökillä juhannuksen ja sen jälkeen muistaakseni 5 pv. Hän ei ole mökki-ihmisiä, vaan viihtyy kaupungissa. Mökki on jäänyt minulle perinnöksi ja olen siellä 80-luvulta alkaen viettänyt aikaa kesällä. Mikäs siellä ollessa kun on sähköt ja juokseva vesi. Vieraitakin kutsun, eli en erakkona elä kuitenkaan. Meillä on yhteinen aikuinen poika, joka saattaa välillä ajaa sinne viikonlopuksi mamman lettuja syömään.
Miesystäväni omistaa kakkoskodin ulkomailta, mutta se on ollut vuokrattuna nyt yli vuoden. Koronan takia kulkeminen niin epävarmaa, että eipä hänkään ole lentolippuja varaillut.
Minusta meidän elämä on ihan raiteillaan, vaikkei kiehnätä koko ajan yhdessä. Kummallakin on omat kiinnostuksen kohteet. Aikoinaan kun tavattiin 24 vuotta sitten, tehtiin jo sopimus, että naimisiin ei mennä, eikä mitään yhteistä omakotitaloa tai vastaavaa. Tosi pitkään asuttiin niin, että minä asuin pojan kanssa eri asunnossa, eri paikkakunnalla (tyyliin Vaasa ja Tampere). Nyt meillä ei ole kuin yksi yhteinen kaupunkikoti, koska minä olen joka tapauksessa kesät pääsääntöisesti mökillä ja turha maksaa kahta kotia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täysin loogista. Kun nuoruuden viehätysvoimasi on kadonnut ja pääset treffeille enää paljon huonompien miesten kanssa kuin aiemmin, sepität sadun itsellesi siitä, että sinulle on kehittynyt sitoutumiskammo. Ehei, kammo sinulla on vain vanhenemistasi kohtaan.
Tämä on totta siltä osin, että 35+ miehissä on todella huono tarjonta, alkavat olla jo elähtäneitä.
Ap
Ymmärsit melkein muttet ihan kuitenkaan. Yritetään vielä. NE miehet, joita tinderin algoritmi valitsee sinulle ja jotka sinulle tulevat juttelemaan kadulla tai lähipubissa? HE ovat sinun tasoasi eli näitä elähtäneitä. Jos vaikka avaat lehden taloussivut niin sieltä löytyy miehiä, joita kukaan ei kutsuisi elähtäneiksi. Sinä olet heille näkymätön.
Vierailija kirjoitti:
Täysin loogista. Kun nuoruuden viehätysvoimasi on kadonnut ja pääset treffeille enää paljon huonompien miesten kanssa kuin aiemmin, sepität sadun itsellesi siitä, että sinulle on kehittynyt sitoutumiskammo. Ehei, kammo sinulla on vain vanhenemistasi kohtaan.
Itse olen nelikymppisenä käynyt treffeillä paljon parempien miesten kanssa kuin nuorempana. Nuorempana miehen ulkonäkö merkkasi liikaa ja saattoi tapailla todella tyhmiäkin miehiä. Nyt osaa jo valita vähän paremmin.
Ei pysty ei, kun ei keksi ainuttakaan syytä miksi pitäisi olla parisuhteessa. Outoa kun ennen piti olla koko ajan. Nyt lähinnä kammottaa se miten joku tulisi ja pilaisi elämäni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on totta siltä osin, että 35+ miehissä on todella huono tarjonta, alkavat olla jo elähtäneitä.
Ap
35 vuotias mies pitää 4-kymppistä ikäloppuna.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Älä jaksa :D
Ap
On vähän myöhemmin pamahtanut. Sitoutumiskammoa lisää samassa taloudessa elävä elähtänyt puoliso. Piileskelen usein takapihalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
No ei pidä. Ehkä joku elämänkoululainen voi pitää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olen nelikymppisenä käynyt treffeillä paljon parempien miesten kanssa kuin nuorempana. Nuorempana miehen ulkonäkö merkkasi liikaa ja saattoi tapailla todella tyhmiäkin miehiä. Nyt osaa jo valita vähän paremmin.
Tämähän todistaa palstan väitteet todeksi. Nainen kiinnostuu enemmän 190cm nuijasta kuin akateemisesta opiskelijasta. Minä olen aina tiennyt, että naiset ovat henkisesti ikuisia teinejä.
AP:tä pelottaa. Hän tiedostaa ikänsä ja ehkä ajattelee, että aikaa on enää yhteen uuteen lähtöön. Jos sen valitsee väärin ja tuhlaa 5 vuotta siihen niin silloin häämöttää jo viiskymppiset. Kyseessä jonkin sortin ikäkriisi varmaankin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Lisääntymiseen ehkä korkeintaan. Muutenhan kaikkea 18 ikävuodesta ylöspäin tunkee ovista ja ikkunoista jos itsensä laittaa esille, myös parikymppisiä naisia miesten lisäksi.
Vierailija kirjoitti:
AP:tä pelottaa. Hän tiedostaa ikänsä ja ehkä ajattelee, että aikaa on enää yhteen uuteen lähtöön. Jos sen valitsee väärin ja tuhlaa 5 vuotta siihen niin silloin häämöttää jo viiskymppiset. Kyseessä jonkin sortin ikäkriisi varmaankin.
Mitä ihmeellistä tapahtuu sitten kun on 50? Tietääkseni miehetkin vanhenee ihan samassa tahdissa ja aina joku on sinkkuna. Ihmiset pariutuu jopa vanhainkodeissa.
Vierailija kirjoitti:
Jaa, käyn kyllä treffeillä, mutta en halua sitoutua. Mulla on 3-4 nuorempaa miestä, joita tapailen säännöllisesti. Kovasti haluaisivat mut yksinoikeudella, mutta mä kaipaan vaihtelua. Onko nuo treenatut ja koulutetut miehet sitten huonoja jollain mittarilla? Yksikään ei kyllä ole suomalainen kun en enää kiinnostu perässävedettävistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Päinvastoin. Menestynyt mies harvemmin katselee itseään vanhempaa naista, se olisi biologian vastaista. Mies huomaa tarkasti hedelmälliset piirteet ja siksi jokainen 35v joka voi valita, valitsee 25-28v naisen. Se elämämkoululainen, jonka markkina-arvo on pohjamudissa, joutuisi tyytymään itseään 5 vuotta vanhempaan naiseen eikä silti olisi tyytyväinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Päinvastoin. Menestynyt mies harvemmin katselee itseään vanhempaa naista, se olisi biologian vastaista. Mies huomaa tarkasti hedelmälliset piirteet ja siksi jokainen 35v joka voi valita, valitsee 25-28v naisen. Se elämämkoululainen, jonka markkina-arvo on pohjamudissa, joutuisi tyytymään itseään 5 vuotta vanhempaan naiseen eikä silti olisi tyytyväinen.
Mitä sinä hedelmällisyydellä teet? Kukaan ei halua enää lisääntyä tässä iässä. Olisit mukulasi tehnyt ajoissa. Kuulut roskakori luokkaan. Sinut pelastaa vain sterilisaatio, edes jotain käytettävyyttä.
Ei nyt ehkä ihan sitoutumiskammo, mutta kenenkään kanssa en ole enää halunnut muuttaa yhteen. Olen seurustellut kolmen kanssa ja ero on tullut kaikista. Erikseen asuminen ei miehille pitemmän päälle ole sopinut, koska ei ole luvassa kotipalveluita, kuten ruoka- ja pyykkihuoltoa.
Aika useilla pitkissä parisuhteissa olleille tuntuu olevan tyypillinen tilanne. Itsellä vasta nyt 40+ iässä alkanut hellittää ja yllätyksekseni huomasin, että hirveä määrä sitoutumuskammoisia tulee vastaan (kun nuorempana itse olin se).
Oon tullut siihen tulekseen, etten ala enää mihinkään eronneiden, lapsellisten ymv. kanssa, kun niillä on niin iso vimma olla nyt vapaa. Parempi katsella kaltaisiani, jotka on nauttineet vapaudesta aiemmin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Ymmärsit melkein muttet ihan kuitenkaan. Yritetään vielä. NE miehet, joita tinderin algoritmi valitsee sinulle ja jotka sinulle tulevat juttelemaan kadulla tai lähipubissa? HE ovat sinun tasoasi eli näitä elähtäneitä. Jos vaikka avaat lehden taloussivut niin sieltä löytyy miehiä, joita kukaan ei kutsuisi elähtäneiksi. Sinä olet heille näkymätön.
On siellä joukossa hyviäkin. On vaan valitettava tosiasia, että ikä alkaa miehillä tuossa vaiheessa näkyä. Treffeille pyytävät ovat ihan komeita, fiksuja ja hyväkuntoisia, kunnollisia miehiä. En mä niitä kammotuksia tietenkään matchaa.
Ap
Ap