Onko mitää järkeä enää hakea töitä?
Long story short: menin nuorena naimisiin, olin pitkään kotona lasten kanssa. Opiskelin itseni maisteriksi ja valmistuin kolme vuotta sitten. Kulttuuriala, töitä ei ole.
Olen hakenut raivokkaasti töitä, enkä pääse edes haastatteluihin. Jokaista työpaikkaa hakee satoja muita.
Olen soittanut muutamaan kymmeneen työpaikkaan kyselläkseni, miksei minua valittu. Jotkut eivät luonnollisesti voi analysoida yhden yksittäisen hakijan tietoja, mutta noin paristakymmenestä paikasta olen saanut vastauksia. Joko minulla ei ole tarpeeksi työkokemusta tai sitten olen ylikoulutettu. Näitä kahta on tarjoiltu vastaukseksi noin 20-30 paikasta.
En voi hakea töitä, joissa vaaditaan jotain ammattiosaamista, koska minulla ei ole työkokemusta. En voi hakea töitä, joissa aiempaa työkokemusta ei vaadita, koska olen sellaisiin avustaviin töihin ylikoulutettu.
Lyönkö hanskat suosiolla tiskiin ja jatkan elämääni mieheni siivellä? Niin sitä on tähänkin asti eletty. Alkaa vain ottaa päähän se, että olen lopun ikäni tällainen typerä kulttuuria harrastava kotirouva, josta ei ole kenellekään mitään hyötyä. Kiva elämä. Not.
Kommentit (54)
Entä sitten, kun uudelleenkouluttautumisen jälkeen tilanne on sama? Täällä nimittäin kirjoittelee maisteri - ei kulttuurialan - jolla sekä työkokemusta että lisäopintoja. Jokseenkin samoilla perusteilla jään ulos niin työpaikoista kuin koulutuksesta, eli olen ylikoulutettu tai kokematon juuri siinä tehtävässä, johon haen. Siinä tapauksessa on jo yleensä valittu se, joka on ollut kyseisessä työssä tai vähintään työnantajalla pitempään, ja avoin haku on vai muodollisuus.
On kai lähdettävä kasvimaalle ja joelle, jotta ainakin ruuanhankinta on omavaraisempaa. Tottahan se on, että elämässä on paljon muutakin kuin työ. Toimeentulo olisi kyllä ihan hyvä olemassa.
Kouluttaudu lähäriksi niin kuin muutkin palstamammat. Töitä riittää, ja palkat ovat samaa luokkaa kuin kulttuurialalla.
Oletko virallisesti työtön nyt? Jos olet, niin kysy työkkäristä lupaa hakea työkokeilupaikkaa (saat korotetun päivärahan ja sen kulukorvauksen).
Sitten hae työkokeilupaikkaa sellaisista paikoista joihin mahdollisesti haluaisit töihin. Tällä tavalla saisit sitä työkokemusta ja jos olet hyvä niin myös suosittelijan.
.
Onhan se vähän että tekisi ilmaiseksi töitä, mutta saisit sitä todella tärkeää työkokemusta, suosittelijan ja päivitettyä osaamista ja tietoa.
.
Jo 6 kuukauden työkokeilu varmasti parantaa mahdollisuuksiasi saada oman alan töitä.
Hankala juttu... Yhtä patenttiratkaisua ei varmasti ole. Tuli kuitenkin mieleen, että olisiko sun mahdollista hakea työtä ilman, että kerrot maisterin koulutuksesta? Hakijanhan ei ole pakko kertoa ylintä suorittamaansa tutkintoa. Saisit jonkin työpaikan ja kokemusta, jonka avulla voisit päästä koulutusta vastaavaan työhön?
Etkö tehnyt mitään oman alasi töitä opiskeluaikana??
Itse olen jo lyönyt hanskat tiskiin ja elän miehen siivellä. Voi kuulostaa kauhealta palstamammojen mielestä, mutta tämä nyt vaan on tilanne tällä hetkellä. Ei ihminen loputtomiin jaksa yrittää, jos sen havaitsee kerta kerran perään turhaksi vuosi tolkulla. Näin mennään päivä kerrallaan mutta selkä suorana.
Kannattaa seurata oman alan yritysten ja yhdistysten, miksei kaupunginkin tilannetta: onko myönnetty rahoitusta johonkin projektiin, onko yritys saanut ison tilauksen tai aikooko laajentaa, onko yhdistykselle myönnetty apuraha tms. Kannattaa kysyä työpaikkaa tai työkokeilupaikkaa ihan suoraan yhteyttä ottamalla. Pienistä puroista kasvaa iso virta ja lyhytkin työkokemus saattaa poikia jatkoa. Tsemppiä työnhakuun!
Kerroit, että sinulla ei ole työkokemusta. Mutta miten koulutus, oletko erikoistunut johonkin asiaan, jota harvempi osaa? Mitä sellaisia taitoja sulla on, joissa selviät paremmin kuin enemmistö muista saman koulutuksen saaneista? Voisitko panostaa niiden varaan?
[quote author="Vierailija" time="17.06.2015 klo 13:49"]
Entä sitten, kun uudelleenkouluttautumisen jälkeen tilanne on sama?
[/quote]
Kurssikeskukseen opettelemaan hitsaamaan eri menetelmillä luokkasaumaa, eli hankkii ihan oikean ammatin.
Ymmärrän tuskasi. Mä olen yhä vain työtön opettaja Lounais-Suomesta. Annan tälle ammatille vielä kolmen vuoden ajan mahdollisuuden, sitten luovutan. Näin olen päättänyt. Maksakoot ne paremmat opettajat ja kaikki muut työssäkäyvät mun kotona loisimisen.
Minkäikäiset lapset? Et todellakaan ole hyödytön, jos pystyt olemaan täysillä lasten elämässä! Vielä teinitkin tarvitsevat läsnäolevaa aikuista. SE on tärkeintä maaailmassa!
Työkö sinut tekisi onnelliseksi? Nauti lapsistasi :)
[quote author="Vierailija" time="17.06.2015 klo 19:08"]Työkö sinut tekisi onnelliseksi? Nauti lapsistasi :)
[/quote]
Työ voi tehdä ihmisen onnellisemmaksi. Ja kyllä lapsista voi nauttia vaikka kävisi töissä.
.
Ja mikäli ap:n lapset ovat jo koulussa niin kyllä hänellä olisi aikaa käydä töissä jos vain töitä saa.
.
Olisiko sinun mahdollista kokeilla tehdä alallasi keikkaa laskutuspalvelun (esim. Ukko) kautta? Saisit kokemusta, eikä kenenkään työnantajan tarvitsisi heti sitoutua työllistämään sinua kaikkine sivukuluineen. Tai voisitko tehdä jotain alaasi liittyvää vapaaehtoistyötä? Nämä tietysti edellyttävät, että taloutenne ei ole riippuvainen sinun työttömyyskorvauksestasi...
Uudelleen kouluttaudu jollekin toiselle alalla. Kannattaa yrittää valita sellainen ala joka kiinnostaisi mutta myös olisi edes jotain realistisia mahdollisuuksia työllistyökin --> toinen tuntkinto vaikkapa jostain kansanperinteen tutkimuksesta ei kannata vaikka kuinka kiinnostaisi.
Kun toinen tutkinto on valmis ja haet ko.alan työtä, jättäisin työhakemuksissa mainitsematta maisteritason opinnot toisesta alasta kokonaan. Näin et ainakaan karsiudu ihan heti pois. Tyhjän aukon CV:ssa voi yrittää pistää lasten piikkiin ja sanoo, että siinä samalla olet opiskellutkin jotain.
Rakennusalalla on aina huutava tarve loppusiivoojille. Hae näitä töitä ja rinnalla koko ajan oman alan hommia. CV.ssä näyttää hakijan luonteen ja asennoitumisen (työ)elämään.
Long story short: eipä ole nykyään järkeä hakea töitä. Suurin osa ns. työpaikoista on firmojen PR-toimintaa, eli ilmoitellaan "dynaamisesti" paikkoja johon ei ole aikomustakaan palkata ketään.
[quote author="Vierailija" time="17.06.2015 klo 19:29"]Rakennusalalla on aina huutava tarve loppusiivoojille. Hae näitä töitä ja rinnalla koko ajan oman alan hommia. CV.ssä näyttää hakijan luonteen ja asennoitumisen (työ)elämään.
[/quote]
Sori vaan, mutta tuo olisi oman alan töiden kannalta todennäköisesti viimeinen niitti.
Pistä Tmi tai Oy. Ennen tätä haet starttirahan. Mieti mitä lisäarvoa voisit tuoda yrityksille omalla työpanoksellasi ja tästä kehität liikeideaa. Saitko kiinni ajatuksesta?
Ei kai auta muu kuin uudelleen kouluttautuminen. Vai olisiko jatko-opinnot vaihtoehto? Et ole typerä etkä hyödytön, työ on vain yksi siivu ihmisen elämässä!