Yliarvostetut herkut
Laitetaan tähän ensimmäiseksi uudet perunat. Perunahan on hieno ja monipuolinen raaka-aine mutta keitettynä aika tylsän makuinen, on sitten uutta tai vanhaa.
Kommentit (278)
Liha. On olevinaan niin hyvää, mutta se mitä suurinosa ostaa (jauhelihat, makkarat, kinkut yms. huonolaatuiset lihajalosteet) maistuu kaikki samalta eli ei miltään tai enintään suolalta, jauholta ja ihralta.
[quote author="Vierailija" time="17.06.2015 klo 11:02"]
[quote author="Vierailija" time="17.06.2015 klo 10:36"]
[quote author="Vierailija" time="17.06.2015 klo 10:21"]
[quote author="Vierailija" time="17.06.2015 klo 07:36"]
Suomalainen kouluruoka. "Mutta kun se on ilmaista", eikä edes ole.
[/quote]
Voihan nyt perse taas. Sitä kouluruokaa ei ole pakko syödä. Ja se on laadukasta.
Pitsaa ja burgereitako sen pitäisi mielestäsi olla? Vai sisäfilepihvejä?
Onko opetus myöskään ilmaista? Ei ole.
[/quote]
No mun syömä kouluruoka ei kyllä ole ollut laadukasta. Harmaita, sitkeitä jauhelihakönttejä ja kasviksilla tarkoitettiin lähinnä kiinankaalisalaattia ja hemapaa joskus lisänä ruoassa. Ärsyttää toi pitsaa ja burgereita kortti joka aina vedetään, kyllä mä syön ihan normaalia kotiruokaa, mutta olen tottunut että se tehdään kunnon aineksista. Sen jälkeen se mauton ja vähintäänkin epäilyttävä einesmössö ei meinannut mennä kurkusta alas.
Kiva jos sä oot päässyt syömään sellaisessa koulussa, jossa kaikki valmistetaan itse ja laadukkaista raaka-aineista, mutta aika naiivia olettaa, että meininki olisi sama kaikissa kouluissa.
[/quote]
Juupajuu. Hengissä olet kuitenkin ilmaisen ruoan ansiosta? Ilmaisesta ruoasta valittaminen on kusipäistä.
Jos valitat , että maksaa se kuitenkin, niin niin maksaa kyllä se julkinen terveydenhoitokin. Sitäkään et käytä?
[/quote]
En ihan ymmärrä, miten se teollisuuspaska on vaikuttanut mun eloonjäämiseen? Enkä valita kouluruoan maksullisuudesta. Tiedostan kyllä, että joillekin lapsille se saattaa olla esimerkiksi päivän ainut lämmin ruoka, ja siksi todella arvokas asia. Näin ollen en sano, että sitä ei pitäisi verorahoilla kustantaa.
Sanon vain, että on inhottavaa leimata kaikki kouluruoan inhoajat "pitsa & burgeri" -kastiin, koska vaikka minäkin olen kasvanut lama-ajalla, on meillä silti kotona syöty monipuolista ja hyvin maustettua ruokaa, jossa on ollut lisänä reilusti kasviksia ja oikeaa lihaa, ei niitä rustonpalasia mitä esim. mun koulun jauheliha oli. Mun mielestä kusipäisyys on jotain ihan muuta, kuin että ei syö eineksiä.
Toi pointti julkisesta terveydenhuollosta meni kyllä ihan ohi. Oli ihan sun keksimä lisä, että olisin puhunut mitään kouluruoan tai terveydenhuollon maksullisuudesta, tai ottanut siihen kantaa. Käytän, kiitos vain, julkistakin terveydenhuoltoa välillä, arvokas juttu sekin. En kyllä näe miten sekään tähän liittyy.
"Tajuatko edes hävetä? Olet ilmeisesti tätä nykyistä parikymppistä sukupolvea, joka on tottunut saamaan kaiken kultalautasella. "Laadukkaista raaka-aineista" nillittäminen on mitä suurinta kiittämättömyyttä, varsinkin näinä talouden aikoina. Et tajua, mitä luksusta on ilmainen kouluruoka (koulutuksesta puhumattakaan). Kasva aikuiseksi."
On mun mielestä aika erikoista, että sun mielestä laadukas ravinto ei ole asia, johon kannattaa panostaa, jos mahdollista. Varsinkin lasten kohdalla.
Se, että ruoka on nykyää nyhä enemmän teollista ja prosessoitua, ei minusta ole luksusta, vaan sen suhteen pitäisi todellakin palata ajassa taaksepäin, jos mahdollista.
Kultalautasista ja aikuisuudesta voit sitten tehdä haluamiasi oletuksia ihan mihin suuntaan tahansa, mitään faktapohjaahan sinulla ei kumpaankaan asiaan ole.
Quest bar-proteiinipatukat! Pitäis muka olla niiiiin hyvää mut yhtä pahoja ne on kuin muutkin protskupatukat.
Macaronit esimerkkinä, niitäkin saa vaikka minkälaisia, mutta tosi HYVÄT ovat tosi hyviä ja huonommat vetistä sokerimömmöä. Makkaroihin pätee sama, niitä on laidasta laitaan.
Jäätelö ja limu. Kummatkin on inhottavan kylmiä.
No se ihmeen banaaniavokadoraakasuklaa"mousse" jota nyt hehkutetaan somessa. Hyi hele...
Skyr! Kaikki yhtä pahoja ja esanssisia.
Avokadot, kaviaari, Oreot ja Dominot. Juustokakku, varsinkin kaikki paistamattomat ja suklaaversiot. Paistetut voivat olla hyviäkin, mutta suunnilleen kaikki rahkaleivonnaiset ovat silti parempia.
Voileipäkakut. Syön mieluummin vaikka niitä lapsuudesta tuttuja voileipiä juhlissa.
[quote author="Vierailija" time="16.06.2015 klo 23:23"]
Macarons ehdottomasti! Ihan skeidaa, en tajua miten ne on nousseet maineeseensa!
[/quote]
Turistit ovat tehneet niistä suosittuja Ranskassa. Ostelevat jopa macaronsin hajuisia kynttilöitä ja avaimenperiä, jonottavat niitä tuntikausia Pariisissa! Paikallisethan eivät niitä macaronseja mielellään syö, ostavat mieluummin pieniä sitruuna- tai hedelmätarteletteja :)
Letut ja mansikkahillo. En ole koskaan pitänyt :-p Vaikka pidän kyllä makeasta ja tuoreista mansikoista
[quote author="Vierailija" time="17.06.2015 klo 00:29"]
Etanat
[/quote]
Kerran maistoin, ja se siitä. Sitkeitä suonekkaita lihapullia. Kuka viitsii syödä noita puutarhan tuholaisia ja vielä maksaa siitä???
Limsa. Sokeroitua kuplavettä jossain jotain makuesansseja.
Sipsit. Näitä tuli teininä syötyä, mutta nykyään ei maistu yhtään. Rasvaa ja suolaa suussa rasahtelevassa muodossa.
Popcornit. Näistä en ole koskaan pitänyt. En ymmärrä ihmisiä jotka leffateatterissa mussuttaa popcornia. Se kai liittyy johonkin pakkotoimintoon, että pitää olla kädellä ja suulla jotain tekemistä samalla kun katsoo elokuvaa. En usko että maun takia niitä syödään.
Avokadopasta, mautonta mössöä jonka ainekset ei edes sekoitu hyvällä tavalla yhteen ja näyttää siltä kun olisi jätemyllyn läpi vedettyä moskaa. Sitä paitsi kaverini on syönyt tuota Meksikossa aikoinaan jossain hotellissa, sen alkuperäinen nimi oli vaan guacamolepasta.
Kuivatut hedelmät. Pahoja, eikä edes kovin terveellisiä.