Koeajalla irtisanoutuminen
Olen aloittanut vuoden alussa uudessa työssä. Minulla on määräaikainen työsopimus vuoden loppuun asti. Koeaika on puoli vuotta eli kesään asti.
Nyt hakuun on tullut unelmieni (vakituinen) työpaikka. Voinko siis hakea tätä työtä ja irtisanoutua milloin vain jos sattuisin työn saamaan, kun kerran olen koeajalla? Vai pitääkö koeajalla irtisanoutumiseen olla joku muu peruste?
Kommentit (62)
Aivan oikein: ap voi purkaa työsuhteen sanomalla, ettei viihdy työssä tai se ei ole sitä, mitä hän odotti. Täysin laillista. Mutta uuden työtehtävän vastaanottaminen samassa organisaatiossa herättää joka tapauksessa spekulaatioita.
Ja itsensäkö kanssa tämä firma ryhtyy riitelemään?
Jos uusi työnantaja on sama kuin edellinen niin mitä intressiä sillä on riitauttaa koeaikapurku?
Sitä paitsi koeaikapurun asiattomuuteen ei vaikuta mitenkään se että vanha ja uusi työpaikka ovat samassa firmassa.
Joka firmassa on tasoltaan hyvin erilaisia tehtäviä eikä naapuriosastolla ole töissä samoja henkilöitä joiden kanssa kemiat eivät seinän toisella puolella kohdanneet.
Tämä "työyhteisöön sopimattomuus" on nimittäin se työnantajien rakastama ja aivan laillinen avoin shekki johon vetoamalla kuka tahansa voidaan heittää pihalle koeaikana ilman että tällä on mitään mahdollisuutta riitauttaa asiaa.
"Joo, ihan huipputyyppi, osaaminen ja koulutus just sitä mitä tehtävässä vaaditaan eli 10/10 mutku ne henkilökemiat ei vaan kohdanneet"
Kannattaisikohan sinunkin perehtyä asiaan ennen kuin satuilet edes tämän tason foorumilla.
Työnantaja ei voi käytyää koeaikapurkuun yt-neuvottelusta tuttua lätinää "taloudellisista ja tuotannollisista syistä" koska kyseessä on työsuhteen purku, ei irtisanominen.
Työntekijän puolelta asiaton purkuperuste on jos AINOA syy on se että saa paremman paikan muualta.
Paino sanalla AINOA.
On täysin luonnollista että koeajalla oleva haki muitakin paikkoja eikä kukaan voi estää tätä menemästä töihin uuteen firmaan vaikka seuraavana päivänä kun on päättänyt koeaikana työsuhteen sopimattomaksi osoittatuneessa paikassa.
Se että aloittaa uudessa paikassa välittömästi ei mitenkään kumoa sitä että edellinen tosiaan oli muuta kuin luvattiin tai odotettiin.