Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Rakastan etäopiskelua, en halua lähiopetukseen

Ei lähiopetukseen
07.02.2022 |

En toivo paluuta kampukselle. Kaikille etäopiskelu ei todellakaan ole ollut raskasta vaan parempi vaihtoehto. Muita , jotka tykkää opiskella etäluennoilla ja itsenäisesti ?

Kommentit (33)

Vierailija
1/33 |
07.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä myös!

Vierailija
2/33 |
07.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opiskelen Yamkissa enkä todellakaan kaipaa lähiopetukseen. Opetuksessa ei ole mitään sellaista mitä ei voisi tehdä etänä, joten olisi todella turhauttavaa matkustaa kampukselle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/33 |
07.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehdottomasti tykkään! Juuri irtisanouduin yli 20 vuoden vakituisesta lähityöstä ja menen määräikaiseen työhön ja pääsen etätöihin. Jes!

Olen etätyössä päivittäin etänä ihmisten kanssa tekemisissä ja se riittää minulle.

Lähityössä olen joutunut pitämään kaikki työpäivät ffp2-maskeja ja tekemään jatkuvasti omilla rahoillani ostamiani koronakotitestejä.

Vierailija
4/33 |
07.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samat fiilikset, ja opiskeluni on edennyt paljon nopeammin nyt korona-aikana kuin normaalisti. Harmi, että lähiopetusta on alettu taas tuputtaa vimmalla kun äänekkäimmät ovat sitä vaatineet. Olisin toivonut, että etäopetus olisi jäänyt edes vaihtoehdoksi lähiopetuksen rinnalle ja että edes massaluennot voisi katsoa etänä, mutta ainakaan Turun yliopistossa tämä ei näytä onnistuvan millään.

Vierailija
5/33 |
07.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehdottomasti tykkään! Juuri irtisanouduin yli 20 vuoden vakituisesta lähityöstä ja menen määräikaiseen työhön ja pääsen etätöihin. Jes!

Olen etätyössä päivittäin etänä ihmisten kanssa tekemisissä ja se riittää minulle.

Lähityössä olen joutunut pitämään kaikki työpäivät ffp2-maskeja ja tekemään jatkuvasti omilla rahoillani ostamiani koronakotitestejä.

Lisäys: olen siis töiden ohella yliopisto-opiskelija.

Vierailija
6/33 |
07.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Samat fiilikset, ja opiskeluni on edennyt paljon nopeammin nyt korona-aikana kuin normaalisti. Harmi, että lähiopetusta on alettu taas tuputtaa vimmalla kun äänekkäimmät ovat sitä vaatineet. Olisin toivonut, että etäopetus olisi jäänyt edes vaihtoehdoksi lähiopetuksen rinnalle ja että edes massaluennot voisi katsoa etänä, mutta ainakaan Turun yliopistossa tämä ei näytä onnistuvan millään.

Sama Helsingissä!

Ärsyttää niin paljon. Olen pystynyt opiskelemaan etänä kokopäivätyön lomassa aivan loistavasti. Kohta joudun sitten luopumaan työpaikasta ja ihmettelemään, millä perheeni elätän. Vituttaa.

Vierailija
7/33 |
07.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo ihan samat fiilikset. Oma elämä on ainakin parantunut ja jaksaminen erityisesti, kun ei tarvitse reissata yliopistolle toiselle paikkakunnalle. Myös arvosanat nousseet. En kaipaa sitä, että näen 5 kertaa viikossa opiskelukavereita vaan haluan käyttää energiani omien läheisten näkemiseen. Hybridimalli olisi ollut paras. Mahdollisuus etäopiskeluun olisi saanut jäädä. Meille aikuisopiskelijoille se ainakin olisi ollut paras vaihtoehto. Mutta niin kuin joku jo sanoi niin äänekkäimpiä tässä taas vaan on kuunneltu ja niitä etäopinnoista valittavia.

Vierailija
8/33 |
07.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo sama täällä!

Mulle sopii etänä paljon paremmin, on ihanaa kun saa tehdä rauhassa kotona opintoja eikä tarvi matkustaa yliopistolle (en halua asua opiskelupaikkakunnalla) ja ehdin tehdä hyvin töitä.

Vierailija
9/33 |
07.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En opiskele tällä hetkellä, mutta unelmani olisi pystyä suorittamaan kokonainen tutkinto etänä.

Vierailija
10/33 |
07.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen tehnyt lisäopintoja yliopistossa työn ohessa parin viime vuoden ajan ja todella rakastanut etäilyä. Joustavat aikataulut kursseilla, kun luennot on tallennettu ja voi katsoa milloin haluaa/pystyy. En olisi pystynyt päiväkouluna tekemään varmaan puoliakaan kursseista.

Vierailija
11/33 |
07.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jes kiva kuulla samojakin ajatuksia aiheesta. Oon pystynyt ite opiskelee etänä paljon nopeammin ja omaan tahtiin, töitä pystyin tekemään kokoaikaisesti samalla. Voispa vaan aina etäillä koulun. Kiitos vastauksista. Tsemppiä, jos paluu kampuksille koittaa...

Vierailija
12/33 |
07.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisipa tämäkin näkökulma mediassa yhtä isosti esillä kuin lähiopetusta kaipaavien.

Vierailija
13/33 |
07.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo itse pystyisin tekemään töitä opintojen ohella mikäli etänä voitaisiin jatkaa. Nyt se ei onnistu, koska minulla menee viikosta niin paljon aikaa reissaamiseen. Olisin todellakin toivonut, että etänä olisi saanut jatkaa opintoja.

Vierailija
14/33 |
07.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No minä opetan yliopistossa ja aion jatkossa tarjota etäopetusta niin paljon kuin mahdollista. Etäopetus on yksipuolisesti demonisoitu medioissa, ja sen vuoksi yliopistossa kuin yliopistossa johto tuntuu nyt painostavan meitä opettajia lähiopetukseen, vaikka joitain kursseja on opetettu etänä jo aikaisemminkin, siis ennen pandemiaa. Etäopetus ei sovi ihan kaikkiin aiheisiin, mutta monessa opintojaksossa se toimii riittävän hyvin eikä sitä tosiaankaan pitäisi hylätä.

Vierailija
15/33 |
07.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä myös! Paljon tehokkaampaa opiskelu näin etänä, pystyn suorittamaan päällekkäisiä kursseja kun luentoja voi katsoa vaikka illalla eikä silloin kun ne tulee livenä. Tämä tapa sopii aikuiselle perheelliselle ihmiselle mainiosti.

Vierailija
16/33 |
07.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No minä opetan yliopistossa ja aion jatkossa tarjota etäopetusta niin paljon kuin mahdollista. Etäopetus on yksipuolisesti demonisoitu medioissa, ja sen vuoksi yliopistossa kuin yliopistossa johto tuntuu nyt painostavan meitä opettajia lähiopetukseen, vaikka joitain kursseja on opetettu etänä jo aikaisemminkin, siis ennen pandemiaa. Etäopetus ei sovi ihan kaikkiin aiheisiin, mutta monessa opintojaksossa se toimii riittävän hyvin eikä sitä tosiaankaan pitäisi hylätä.

Sama kokemus demonisoinnista, itse siis myös etäopetan yliopistolla. Osa yliopistosta on valitettavasti myös lähtenyt tuohon mukaan, esim. kollega on koko pandemian ajan saanut jatkuvasti yliopistoltaan viestejä, kuinka "kaikki kaipaamme lähiopetukseen, mutta koitetaan nyt kestää vielä tämä jakso!". Yhtä aikaa ärsyttävää ja huvittavaa, kun esim. hänen omat etäkurssinsa ovat sujuneet ongelmitta, eikä hän(kään) erityisemmin kaipaa kampukselle palaamista.

Meilläkin oli jo vuosia ennen pandemiaa joillain kursseilla mahdollisuus sekä etä- että lähisuoritukseen. Tämä olisi myös minusta optimaalista (pl. tietyt kurssit, joilla ei onnistu, esim. kenttäkurssit), mutta toki tämä vaatisi jonkun verran lisää resursseja opetukseen.

Vierailija
17/33 |
07.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olis todella hyvä jos hybridiopetus otettais laajemmin käyttöön. Itse en ole nauttinut etäopetuksesta ees vahingossa koska meillä se on toteutettu niin, että lähes kaikki kurssit on muutettu esseekursseiksi ja viittä samanlaista on yhtä tuskaa kahlata eteenpäi jo toista vuotta putkeen. Samaten opettajien saarnat siitä että kyllä nyt pitää olla kamera päällä että näkee toisten kasvot ja kodit ja plääh. Ja se, että työtä ja koulua ei pääse enää kotonakaan karkuun kun se luento ym. on aina omassa kodissa kameran välityksellä.

MUTTA on ollu ilo kuulla, miten joilleki on etäopiskelu helpottanut tilannetta, esim just töiden tai terveydentilan tms suhteen. Samalla kans on hyvä et korvaavia tehtäviä ym vaikuttaa opettajat suovan paljon järkevämmin. Kroonisesti sairaana on kiva etäopiskelussa ollu just se, että ei tuu sanomista jos läsnäolopakolliselle kurssille ei joskus pääsekään, vaan on voinu tehä jotain korvaavaa eikä suoritus ole jääny siitä kiinni.

TLDR; en toivo että opiskelu jää etäilyks, mutta hybridimalli tässä sais jäädä pysyväksi, nyt kun kerran on sen todettu olevan mahdollinen.

Vierailija
18/33 |
07.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sama kokemus demonisoinnista, itse siis myös etäopetan yliopistolla. Osa yliopistosta on valitettavasti myös lähtenyt tuohon mukaan, esim. kollega on koko pandemian ajan saanut jatkuvasti yliopistoltaan viestejä, kuinka "kaikki kaipaamme lähiopetukseen, mutta koitetaan nyt kestää vielä tämä jakso!". Yhtä aikaa ärsyttävää ja huvittavaa, kun esim. hänen omat etäkurssinsa ovat sujuneet ongelmitta, eikä hän(kään) erityisemmin kaipaa kampukselle palaamista.

Meilläkin oli jo vuosia ennen pandemiaa joillain kursseilla mahdollisuus sekä etä- että lähisuoritukseen. Tämä olisi myös minusta optimaalista (pl. tietyt kurssit, joilla ei onnistu, esim. kenttäkurssit), mutta toki tämä vaatisi jonkun verran lisää resursseja opetukseen.

Juuri tuota ”kaikki me kaipaamme lähiopetusta” -lässytystä kuullaan Tampereellakin. Ei kaivata. Sääli että kaikkialla luodaan nyt joukolla väärää mielikuvaa että etäopetuksessa ei ole mitään hyvää.

Vierailija
19/33 |
07.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivottavasti etopetuksen hyötyjä ja ratkaisuja käytetään jatkossakin. Kun hyvät mallit nyt otettu käyttöön

Vierailija
20/33 |
07.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen sitä mieltä, että tavalliset tylsät luennot ovat ehdottomasti paras asia, erityisesti jos on iltaluentoja. Kun on esityksiä jne. niin haluaisin olla fyysisesti olla paikalla. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yksi yksi