Onko Suomessa siis ihmisiä, joilla ei ole varaa lämmittää kotiaan yli 20-asteiseksi?
Kommentit (41)
Vierailija kirjoitti:
Mulla ei ole rahasta kyse, vaan siitä, että yli 20 astetta on liikaa. Hikoilen kuin sika.
Sisätiloissa sopiva on n 22-23 astetta. Jos tuo on sinusta kuuma, laihduta.
Mul on 18c, hikoilen helposti. Ei rahasta kiinni.
Valitettavasti kyllä on. - On myös kokonaisia vuokrataloja, joissa lämmitys reistaa mutta huoltoyhtiöllä ei ole kiirettä huoltaa lämmitystä kuntoon, vaan neuvoo asukasta vaan laittamaan villasukkaa jalkaan, niin kuin eräs suomalaisten asumisoloihin perehtynyt tutkija kuvasi tilannetta.
No onhan meitä, joko lämmin asunto tai ruoka, valitsin ruoan. Eläke on pieni ja tukea ei omakotitaloon saa, valtio on keksinyt kaikenlaisia pakollisia maksuja, jotka vievät suuren osan tuloista.
Meillä on osa huoneista nyt 15c, osa 18-19c. Lämmitys hakkeella, jota ei nyt edes saa täältä mistään (sellaisella hinnalla jonka pystyisi maksamaan), rankoja ei pystytty keliolosuhteiden vuoksi kuljettamaan perille. Sähkövastus auttaa jonkin verran mutta maksaa maltaita (ei mikään pieni talo). Pidetään reilusti vaatteita.
Vierailija kirjoitti:
No onhan meitä, joko lämmin asunto tai ruoka, valitsin ruoan. Eläke on pieni ja tukea ei omakotitaloon saa, valtio on keksinyt kaikenlaisia pakollisia maksuja, jotka vievät suuren osan tuloista.
Paljonko on sisällä lämmintä?
Varmasti on. Suomessakin on sellaisia taloja joista tuulee sisään.
Onko Suomessa siis ihmisiä, joilla ei ole varaa viilentää kotiaan alle 20-asteiseksi kesällä?
Vierailija kirjoitti:
Onko Suomessa siis ihmisiä, joilla ei ole varaa viilentää kotiaan alle 20-asteiseksi kesällä?
Ainakin yhtä paljon on heitä, joilla ei ole varaa tai muutoin mahdollisuutta lämmittää asuntoaan talvella +20C asteiseksi on heitä, joilla ei ole varaa tai mahdollsiuutta viilentää asuntoaan hellekausina.
Itse nautin tästä 18 asteesta, ja olen hoikka ja urheilullinen eli ei ole siitä kiinni.
18 sopiva sisälämpötila. Kuumemmassa ahdistaa. Kesällä ja talvella sama. Makkarissa talvella ikkuna auki voi olla vaikka 10.
Vierailija kirjoitti:
Itse nautin tästä 18 asteesta, ja olen hoikka ja urheilullinen eli ei ole siitä kiinni.
Turvallisin huonelämpö on 24-27c, kylmässä vakavan sairastumisen riski kasvaa merkittävästi.
Varaa on, mutta meille 20 on talvella sopiva sisälämpötila, makuuhuoneessa 18.
Kesällä on mukava kun voi ilmalämpöpumpulla jäähdyttää 25:een jos oikein helleaalto tulee.
Kansaneläkettä saavan sukulaiseni kotona on +16 astetta talvella sisälämpönä. Enempään ei omakotitalossa ole varaa ja lämmitysjärjestelmä on hajoamassa. Sitä ei ole varaa korjata eikä kotoa kuitenkaan halua muuttaa pois
Jos pakko olisi niin ehkä sitten sitä rahaa löytyisi jostain, mutta sanotaanko näin että kyllä minä mieluummin laitan villapuseron päälle ja syön vähän parempaa ruokaa kuin maksan laskun joka seuraa omakotitalon talvella yli 20 asteeseen lämmittämisestä.
Mulla ei ole rahasta kyse, vaan siitä, että yli 20 astetta on liikaa. Hikoilen kuin sika.