Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kaikki eivät tunnu ymmärtävän (Facebookista)

Vierailija
24.06.2015 |

On todella hämmentävää huomata, että kaikki eivät tunnu ymmärtävän, että ihmiset käyttävät Facebookia eri tavoin. On olemassa monia eri "Facebook-persoonia", joiden tapa käyttää Facebookia on hyvin erilainen. Itse olen aina tajunnut tään, mutta olen huomannut että tämä on tosi monelle vaikea käsittää.

Parhaiten tämä tulee esiin siinä, kun törmään tuttuihin. Vaihdetaan kuulumisia ja jutellaan niitä näitä. Sitten he suorastaan järkyttyvät, jos kerron että seurustelen tai että olin viime viikolla Prahassa. Koska en ole kertonut näistä asioista Facebookissa, vaikka olen muuten todella aktiivinen Facessa ja muissakin medioissa ja olen aina netissä. Ihmiset jotenkin olettavat, että jos olet aktiivinen Facessa, niin kerrot kaiken elämästäsi siellä. Ja jos et kerro mitään, elämässäsi ei tapahdu mitään, et koskaan matkustele ja olet yksinäinen sinkku.

Itse kuitenkin käytän somea lähinnä maailman tapahtumien, ajankohtaisaiheiden ja uutisten seuraamiseen. Jaan paljon uutisia ja artikkeleita, joskus hassja kuvia ja videoita, mutta en juuri mitään omasta elämästäni. Mulla on tuhansia Facebook-kavereita, joista tunnen ehkä noin muutaman sataa. Osa julkkiksia, joilla on myös tuhansia Face-kavereita. En ota Facebookia ollenkaan tosissani, enkä pidä sitä puhelinmuistiona, jossa on vain tuntemani ihmiset.

Pidän kuiten yksityisasetuksissa kahta listaa: toisessa listassa on 10 ihmistä, kaikkein lähimmät. Ainoastaan heille jaan joskus jotain henkilökohtaista, esim. matkakuvia sun muita sellaisia. Kaikki muut saavat lukea uutisvirrastani pelkkiä artikkeleita ja uutisia, eivätkä he tiedä näistä yksityisistä päivityksistä mitään.

Jotkut ovat hysteerisen tarkkoja, että hyväksyvät kavereikseen ainoastaan ihmisiä, jotka tuntevat. Joillekin riittää, että on puolituttu vuosien takaa tai lapsuudenkaveri. Jotkut myös käyttävät Facebookia vain henkilökohtaisten kuulumisten kertomiseen. Tämä on yksi tapa käyttää facebookia.

Myös instagramia käytetään eri tavoin. Jotkut ottavat vain maisemakuvia. Ei tämä tarkoita sitä, ettei hellä ole elämää ja että he eivät tee mitään muuta elämässää kuin kulje luonnossa ottamassa kuvia. Silti moni tekee todella yksinkertaisiia päätelmiä toisten somekäytöksestä.

Jotkut käyttävät Facebookia seuran etsimiseen, etsivät seurustelukumppania tai uusia ystäviä. Tämäkin on yksi tapa käyttää facebookia. Eikä yhtään hullumpi.

Mua kiinnosti tämä asia sen verran, että googlailin onko tehty jotain tutkimuksia, ja onhan niitä tehty. Tutkimusten mukaan yksinäiset ihmiset jakavat eniten henkilökohtaisesta elämästään Facebookissa, kun taas sosiaaliset ihmiset jakavat enemmän artikkeleita ja puhuvat politiikkaa. Eipä yllättänyt. Tästä huolimatta aktiivisia somekäyttäjiä, jotka olemme juuri niitä sosiaalisimpia oikeassa elämässä, luullaan yksinäisiksi nörteiksi. Pistää huvittamaan! :D

Tosi usein puolituttujen hämmästellessä miten paljon kaikkea teen elämässäni vaikka en ole sanallakaan kertonut Facessa mitään, olen ollut tyyliin monttu auki. En vaan ymmärrä, miten se on ihmisille vaikea tajuja, ettei kaikilla ole tarvetta kertoa elämästään Facessa.

Oletteko törmänneet vastaavaan?

Kommentit (24)

Vierailija
1/24 |
24.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.06.2015 klo 19:02"]

[quote author="Vierailija" time="24.06.2015 klo 18:57"]

[quote author="Vierailija" time="24.06.2015 klo 18:49"]

[quote author="Vierailija" time="24.06.2015 klo 18:19"]

Mua kiinnosti tämä asia sen verran, että googlailin onko tehty jotain tutkimuksia, ja onhan niitä tehty. Tutkimusten mukaan yksinäiset ihmiset jakavat eniten henkilökohtaisesta elämästään Facebookissa, kun taas sosiaaliset ihmiset jakavat enemmän artikkeleita ja puhuvat politiikkaa. Eipä yllättänyt. Tästä huolimatta aktiivisia somekäyttäjiä, jotka olemme juuri niitä sosiaalisimpia oikeassa elämässä, luullaan yksinäisiksi nörteiksi. Pistää huvittamaan! :D

[/quote]

No mä löpisen politiikkaa ja jaan kissavideoita Facessa ihan sen takia, että ei mulla ole tällä hetkellä oikein mitään elämääkään, mitä sinne päivittää. Kaikki Face-kontaktini olen tavannut, ovat vähintään hyvänpäiväntuttuja. Aika harvaa heistä nykyään silti kiinnostaa, mitä mulle kuuluu. Poissa silmistä, poissa mielestä. Tähän tilanteeseen on päädytty mm. muuttamalla useasti maasta toiseen.

Jotenkin vähän selittelyn makua tuossa aloituksessasi. "En oikeasti ole nörtti, vaikka olen aktiivinen Facessa!!1". Voi luoja, mitä väliä mitä joku ulkopuolinen asiasta ajattelee. 

[/quote]

Eli sä olet just niitä typeryksiä, jotka sitten yllättyy kun tapaat vaikkapa mut oikeassa elämässä ja kerron, että seurustelen jo toista vuotta, vaikken sitä facessa ole kertonutkaan ja että olin eilen lintsille ja viime viikolla prahassa. Just tätä mä tarkoitin. Mä törmään niin usein tommoseen, että ihmetellään ja päivitellään, että joillain yllättäen onkin elämää, vaikkeivat siitä raportoikaan Faceen.

Ole fiksu. Älä oleta, että ihmiset autoomaattisesti laittavat elämänsä Faceen. Mä itse hoidan kuulumiset kasvotusten, puhelimitse ja Whatsappilla. Face on mulle (ja monille muille) vähän sama kuin twitter, artikkelien jakoon ja politiikkaan tarkoitettu kanava.

-ap

[/quote]

Mitä ihmettä sä sekoat siellä? En mä tee mitään päätelmiä kenenkään FB-käyttäytymisen perusteella, kunhan kerroin omasta käyttäytymisestäni, joka ei kyllä vastannut yhtään tuota sinun selvitystäsi. Päätelmiä sinusta voi kyllä tehdä sen perusteella, että sua todella näköjään huolettaa muiden ajatukset noinkin paljon, että teet asiasta oikein aloituksen ja itket täällä monen kommentin verran. :D Jos olisit oikeasti sinut itsesi kanssa, sulle olisi aivan sama, mitä joku mahdollisesti tulkitsee sinusta ja persoonastasi sen perusteella, mitä someen päivität ja mitä jätät päivittämättä. Oikeasti, ei se ole noin vakavaa. :* 

[/quote]

Niin, et näköjään tee päätelmiä... :D Hohhoijaa.

Vierailija
2/24 |
24.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mä luulin, että aloittaja kritisoisi tekstissään juuri aloittajan kaltaisia facekäyttäjiä, jotka eivät ymmärrä erilaisia faceläyttäjiä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/24 |
24.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua ihmetyttää se, että aikuiset ihmiset loukkaantuivat, jos heidät poistaa kavereista. Pari kertaa on käynyt näin, eli olen poistanut jonkun tuttavan, koska en pidä siitä, että hän tukkii seinäni rasistisilla kannanotoilla, huumorikuvilla ja -videoilla tai kiusallisella avautumisella yksityiselämästään, ja sitten tämä poistettu tuttava loukkaantuneena ihmettelee tapahtunutta. Minun itsetuntoni päälle ei käy yhtään, jos päivitykseni eivät jotain miellytä ja hän päättää siksi minut poistaa.

Vierailija
4/24 |
24.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noi uutisankkurit (eli ap:n kaltaiset uutisten linkittämiseen erikoistuneet facettajat) olen jo poistanut fb:stä, osaan ja kykenen näet lukemaan ne ihan itse sieltä niiden omilta nettisivuilta. Ihan oikeesti, ei ne sun linkitykset kiinnosta niitä sun tuttavias. Eikä ne hassut kuvat enää naurata ketään, koska ne on kiertäneet facessa jo vuosia.

Jos muuta ei halua facessa jakaa niin on parempi poistua sieltä kokonaan, noi sun päivitykset on vaan somesaastaa. Suurin osa on todennäköisesti jo piilottanut sun turhanpäiväiset linkitykset näkyvistään.

Vierailija
5/24 |
24.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen juuri sellainen, etten oikein mitään tykkää jakaa fb:ssa. Kuhan nyt vaan olen siellä ja tykkäilen sillon tällön jostain kaverien päivityksistä.

[/quote]

Sama juttu mulla, ei vaan mitään tarvetta. Mieluiten jakaisin jotain uutisjuttuja, jos jotain jakaisin. Kaikkein vastenmielisintä jaettavaa kohdalleni olisi: selfie, kaikki ruokaan liittyvät kuvat (esim. kuva ostamastani kahvikupista ja pullasta kahvilassa), liikuntasuorituksista julistaminen....nämä ainakin. 

Vierailija
6/24 |
24.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.06.2015 klo 20:05"]

Noi uutisankkurit (eli ap:n kaltaiset uutisten linkittämiseen erikoistuneet facettajat) olen jo poistanut fb:stä, osaan ja kykenen näet lukemaan ne ihan itse sieltä niiden omilta nettisivuilta. Ihan oikeesti, ei ne sun linkitykset kiinnosta niitä sun tuttavias. Eikä ne hassut kuvat enää naurata ketään, koska ne on kiertäneet facessa jo vuosia.

Jos muuta ei halua facessa jakaa niin on parempi poistua sieltä kokonaan, noi sun päivitykset on vaan somesaastaa. Suurin osa on todennäköisesti jo piilottanut sun turhanpäiväiset linkitykset näkyvistään.

[/quote]

Mutta kiinnostaako pullan syöminen kahvilassa ja siitä julistaminen yhtään ketään? Kaikkein ärsyttävintä FB:ssä on juuri se, että vuosisataisista arkipäiväisistä jutuista, joista ennen ei tehty numeroa, on yhtäkkiä tullut mukamas niin erikoisia asioita. Pelkkää huomiotaloutta, oman itsen korostusta ja tykkäysten kalastelua, niistä riippuvuutta.

Vierailija
7/24 |
24.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Hei beibe älä skitsoo!

Vierailija
8/24 |
24.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.06.2015 klo 20:26"]

[/quote]

Hei beibe älä skitsoo!

[/quote]

Jos joku täällä skitsoo, niin ap. :D :D

Vierailija
9/24 |
24.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en ole oikein ymmärtänyt sitä lasten kuvien lisäilyä Faceen. Pahin on eräs tutun tuttu, joka valehtelematta päivittäin lataa lapsistaan ainakin kolme kuvaa nettiin, pahimmissa kuvissa lapset ovat alasti kylvyssä (?!). Monet eivät tunnu tajuavan, kuinka helposti ne on sieltä kopioitavissa, mistäs tiedät jos yksi niistä tuhansista fb-kavereista onkin pedofiili. Omista lapsistani en laita mitään nettiin, en halua että siinä vaiheessa kun he ovat 15v, heistä löytyy jo täydellinen internetprofiili.

Vierailija
10/24 |
24.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en ymmärrä näitä ihmisiä  jotka jakavat koko elämänsä Facessa, Eikö kukaan ole miettinyt digitaalista jalanjälkeään? Mikä itu  on spämmätä kavereita näillä päivityksiksi nimitetyillä mukahauskoilla fiidi.fi-roskilla? Miks pitää jakaa kaikki kaikkien näkyville? Onko se joku pätemisen muoto? Ennen oli vain rasittavia tyyppejä jotka lähettivät rasittavia mukahauskoja kiertokirjeitä cc:nä kaikille niin että kaikki näkivät kaikkien meiliosot ja niille  rasittaville tyypeille sai sitten kertoa että  jos vielä  lähetät niin poista mut listalta ja kiva että tiedän nyt mirjaliisankin osoitteen ja se mun.... raah. Ne on ilmeisesti  siirtynyt  faceen nimellä päivitys?

Miettikää oman elämänsä himojakajat  että kiinnostaako ihan kaikkia tuttuja ihan kaikki asiat. EVVK.

Vierailija
11/24 |
24.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on tarkkaan rajattu lista kanssa ja hyvin vähän kavereita, enkä itse lähetä kaveripyyntöjä kuin ani harvoille. Mutta en siellä minäkään kerro mitään itsestäni. Saatan kertoa omista toilailuistani, yleensä sellaisia asioita joita voisin kertoa kelle tahansa vastaantulijalle. Päivittelen pari kertaa kuussa jotain siksi, etteivät ihan stalkkerina pidä. Harrastuksen takia siellä olen ja yli puolet on harrastuspiiristä. 

Vierailija
12/24 |
24.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
13/24 |
24.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen oon huomannut että kade irl on kade fb:ssakin, minkäs luonteelleen voi.

Vierailija
14/24 |
24.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska jotkut tajuaa, että po. palvelun käyttö ei ole pakollista ja default yhteydenpitokanava on joku muu kuin selfienjakopalvelu.

Vierailija
15/24 |
24.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liian pitkä ei jaksa lukea

Vierailija
16/24 |
24.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

No mä löpisen politiikkaa ja jaan kissavideoita Facessa ihan sen takia, että ei mulla ole tällä hetkellä oikein mitään elämääkään, mitä sinne päivittää. Kaikki Face-kontaktini olen tavannut, ovat vähintään hyvänpäiväntuttuja. Aika harvaa heistä nykyään silti kiinnostaa, mitä mulle kuuluu. Poissa silmistä, poissa mielestä. Tähän tilanteeseen on päädytty mm. muuttamalla useasti maasta toiseen.

Jotenkin vähän selittelyn makua tuossa aloituksessasi. "En oikeasti ole nörtti, vaikka olen aktiivinen Facessa!!1". Voi luoja, mitä väliä mitä joku ulkopuolinen asiasta ajattelee. 

Vierailija
17/24 |
24.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on facessa vain ja ainoastaan ne ihmiset, jotka ovat oikeasti läheisiä, alle 30. Ei yhtäkään puolituttua tai entisiä työkavereita, jos he eivät ystäviä ole. Jaan henkilökohtaisia asioita, mutta vain sillä mielellä, että ne kestävät myös päivänvalon, koska ymmärrän, että kerran nettiin laitettu on nettiin laitettu, eikä sitä pois saa.

Varmasti some saattaa olla yksinäiselle paikka saada huomiota, mutta eihän se, että joku random-tyyppi tykkää sun kuvasta, kerro vielä mitään siitä, miten läheisestä henkilöstä on kyse.

Mun muutama sosiaalinen ystävä on myös somessa aktiivisia. Yksi läheinen ystävä ei ikinä päivitä mitään, eikö oikein koskaan tykkääkään mistään, mutta en silti vedä siitä mitään johtopäätöksiä. Toivottavasti kukaan ei sen perusteella, että tykkään kertoa elämästäni ehkä kerran viikossa ja toisinaan hyvin henkilökohtaisestikin, vedä johtopäätöstä siitä, että olisin yksinäinen.

Vierailija
18/24 |
24.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen juuri sellainen, etten oikein mitään tykkää jakaa fb:ssa. Kuhan nyt vaan olen siellä ja tykkäilen sillon tällön jostain kaverien päivityksistä.

Vierailija
19/24 |
24.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

[/quote]

Eli sä olet just niitä typeryksiä, jotka sitten yllättyy kun tapaat vaikkapa mut oikeassa elämässä ja kerron, että seurustelen jo toista vuotta, vaikken sitä facessa ole kertonutkaan ja että olin eilen lintsille ja viime viikolla prahassa. Just tätä mä tarkoitin. Mä törmään niin usein tommoseen, että ihmetellään ja päivitellään, että joillain yllättäen onkin elämää, vaikkeivat siitä raportoikaan Faceen.

Ole fiksu. Älä oleta, että ihmiset autoomaattisesti laittavat elämänsä Faceen. Mä itse hoidan kuulumiset kasvotusten, puhelimitse ja Whatsappilla. Face on mulle (ja monille muille) vähän sama kuin twitter, artikkelien jakoon ja politiikkaan tarkoitettu kanava.

-ap

Vierailija
20/24 |
24.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostat todella ylimieliseltä ihmiseltä. Sinä siis tiedät/tunnet tuhansia fb-tuttavia, joita olet haalinut kaverilistallesi huvin vuoksi, mutta haistatat suurimmalle osalle paskat olemalla kertomatta heille mitään itsestäsi. Ylimielisesti katsot heitä alaspäin ja kategorisoit niin että heillä ei ole mitään arvoa elämässäsi. Miksi vaivaudut kertomaan edes kasvotusten mitään noille etäisemmille tutuille joita halveksut heidän tietämättömyydestään siitä mitä sinun elämään kuuluu? Saatko jotain kiksejä siitä että olet mielestäsi ihan eri tasoa niiden kanssa? Ovatko ne useimmat fb-kaverisi itsesi kaltaisia asiaihmisiä vai jakaako kukaan niistä mitään henkilökohtaisempaa? Tykkäätkö itse tirkistellä toisten some-elämää?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme viisi yksi