Puolisolla oli lapsuuskuvissa (n. 3-vuotiaana) aivan ruskeat hampaat? Mikä voinut aiheuttaa?
Jos oikein ymmärsin, häneltä on jouduttu maitohampaita poistamaankin.
Kommentit (23)
Hampaita ei ole hoidettu mitenkään. Minun vanhemmat eivät huolehtineet yhtään meidän lasten hampaista. Kolmelta sisarukselta on lapsena poistettu melkein kaikki maitohampaat. Meille lopuille riitti "vain" lukemattomat juurihoidot ja kaikkien hampaiden paikkaus. Ihmettelen, miksi meistä ei tehty lastensuojeluilmoitusta.
Vierailija kirjoitti:
Aikoinaan taisi olla lasten rautavalmiste tms., joka värjäsi hampaat.
Hampaiden poistoa se ei varmaan selittäisi?
Osalla lapsista jää kunnollinen kiille syntymättä raskausaikana.
Synnynnäinen kiillevaurio kuten minulla.
Rautaa vedessä tai lääkevalmisteena. Minulla oli lapsena ruskeat hampaat ja heikko hemoglobiini. Maitohampaita poistettiin siksi, että rautahampaat olivat kasvamassa vinoon, asia ei liittynyt ruskeisiin maitohampaisiini.
Vierailija kirjoitti:
Hammaskiveä? Huonosti harjattu.
Hammaskiveä tulee kai lähinnä ienrajaan? Nuo läikät oli ympäri hampaita.
Ap
Jos puhutaan vanhoista valokuvista niin värit voivat tässä vaiheessa olla aivan mitä tahansa.
Puhtaan valkoiseen väriin vaadittava sininen pigmentti haalistuu ensimmäiseksi ja sen jälkeen sävy on mitä sattuu.
Vierailija kirjoitti:
Rautaa vedessä tai lääkevalmisteena. Minulla oli lapsena ruskeat hampaat ja heikko hemoglobiini. Maitohampaita poistettiin siksi, että rautahampaat olivat kasvamassa vinoon, asia ei liittynyt ruskeisiin maitohampaisiini.
Hampaita oli poistettu ilmeisesti jo ennen 4 vuoden ikää (kuvista päätellen), joten ei varmaankaan liity pysyvien hampaiden virheasentoon.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hammaskiveä? Huonosti harjattu.
Hammaskiveä tulee kai lähinnä ienrajaan? Nuo läikät oli ympäri hampaita.
Ap
Se musta on varmaan kariesta. Sisarusteni etuhampaat olivat melkein kokonaan mustat hoidon laiminlyönnin seurauksena.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hampaita oli poistettu ilmeisesti jo ennen 4 vuoden ikää (kuvista päätellen), joten ei varmaankaan liity pysyvien hampaiden virheasentoon.
Ap
Toisilta lähtee ensimmäiset maitohampaat jo 4 vuotiaana.
Mehuhampaat? Annettu pienenä tuttipullosta makeaa mehua, esim. ns. iltapullo, jonka kanssa sitten menty unille. Siinä ei edeltävö hammaspesu paljoa auta...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Apua, lapseni satutti aikoinaan hampaansa ja 2 piti poistaa samantien. Ikävä ajatella, että puoliso myöhemmin ruotii niitä kuvia ja ihmettelee, että eikö hampaita osattu hoitaa, kun niitä on poistettu. Eli entä jos kysyisit siltä puolisolta että muistatko hampaidenpoistoa ollenkaan vai syytelläänkö samantien anoppia osaamattomasta vanhemmuudesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hampaiden poistoa se ei varmaan selittäisi?
Rautavalmisteen takia jouduttiin kyllä aikoinaan poistamaan myös hampaita. Olen kuullut, että joltain on poistettu kaikki hampaat ja ovat saaneet jo melko nuorena tekohampaat.
Äidin käyttämä tetracykliini tekee tuota. Raskausaikana siis ja pitää odottaa jonkin aikaa ennen kuin saa tulla raskaaksi.
Olen kuullut, että joltain on poistettu kaikki hampaat ja ovat saaneet jo melko nuorena tekohampaat.
Jossain syvimmällä pöndellä oli vielä 1950-luvulla suht normaalia hankkia rippilahjaksi tekohampaat mutta tuolla ei ollut mitään tekemistä mehujen tai raudan kanssa vaan hampaita ei yksinkertaisesti pesty lainkaan
Selviäisköhän tämä ap parhaiten, jos juttelet sen puolisosi ja/tai hänen vanhempiensa kanssa? Jos tällä siis on jotain oikeaa käytännön merkitystä jollekkin asialle?