Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Konduktööri heitti opiskelijan junasta pakkaseen – Juha tarjosi yösijan ja osti lipun seuraavan aamun junaan

Vierailija
07.02.2022 |

Ei ihme, että ulkomaalaiset haukkuu Suomalaisia töykeiksi ja epäasiallisiksi, kun on tällaisia vatipäitä asiakaspalvelussa. Toimin pitkään turistioppaana ja sain lähes päivittäin kuulla erimaiden kansalaisilta valitusta siitä, miten tylyjä suomalaiset ovat. Moni on ollut pettynyt suomessa saamaansa kohteluun. Onneksi on tällaisia Juhia, jotka korjaavat käsitystä silloin tällöin, että eivät kaikki suomalaiset sentään ole niin törkeitä. Isot propsit Juhalle!

Kommentit (409)

Vierailija
101/409 |
07.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Konnarilla joku ruuvi löysällä, tuollaisia aina välillä näkee. Pari esimerkkiä:

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000006546189.html

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000006290362.html

https://www.iltalehti.fi/uutiset/a/201611252200032293

Onneksi kuitenkin sen verran harvinaista että ylittää vielä uutiskynnyksen.

Vierailija
102/409 |
07.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No siis, joo, ois voinu konnari antaa armoa, mutta toisaalta mä ymmärrän konnariakin. Ei sillä ollut oikeaa lippua, joten konnarilla oli täysi velvollisuus heittää ulos junasta, hän teki työtään. Siinä se. Mutta joo, olisi voinut käyttää jotain empatianappia ja antaa asian olla. Molemmat teot kuitenkin oikein, eri tavalla vain.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/409 |
07.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on tätä rasismia omaa kansaa ja kotimaata kohtaan. Jospa olisikin ollut paikallinen ja kämmännyt lippunsa? Itselle hyvinkin mahdollista kun junalla kuljin viimeksi vuonna 1996.

Kelleen ei tulisi mieleen puolustaa minua. Niskaperseellä ulos vaan ja jos jäädyn yöhön niin sen parempi. Tuolla kinulilletaas yösijakin tarjottiin. Toivottavasti edes pihisti jotain.

Vierailija
104/409 |
07.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aasiakas palvelu päälikön asenne parasta kuka työn tekiä ke kirjoitti:

toisi totuuden> hankaluuksia tai potkut

sit käsitellään muka molenpia osapuolia kuultuna, ja niin unohdetaan aasiakas palvelun pääsäännöt: asiakaskokemus ja asiakas on oikeassa.

VR ei tarvitse tyytyväisiä asiakkaita koska ihmisten on likimain pakko matkustaa junassa oli se miten hankalaa tai kallista tahansa. Tässä taitaa olla se ongelman juurisyy. Jos nuo ei tarvitse tyytyväisiä asiakkaita niin ei nuo vaivaudu miettimään miten hankala asiakaskokemus esim. tää nykyinen aina vaan sekavammaksi muuttuva lipunosto on.

Vierailija
105/409 |
07.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Konnarilla joku ruuvi löysällä, tuollaisia aina välillä näkee. Pari esimerkkiä:

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000006546189.html

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000006290362.html

https://www.iltalehti.fi/uutiset/a/201611252200032293

Onneksi kuitenkin sen verran harvinaista että ylittää vielä uutiskynnyksen.

Tässä vielä yksi

https://www.iltalehti.fi/uutiset/a/2015120820800786

Vierailija
106/409 |
07.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Heh. Meillä vähärahaisilla interreilaajilla oli aikoinamme jännät paikat, kun Sveitsissä Interrail-kortti ei kelvannutkaan kaikkiin juniin. Jotkut matkustivat ilman lippua tahallaan, ja toisille taas karu totuus paljastui lipuntarkastuksen yhteydessä.

Jos röyhkeyttä riitti, kannatti yrittää "puhua" tahtonsa läpi. Pääsin kerran seuraamaan neljän hengen suomalaisryhmää, joka piiritti konduktöörin ja huusi tälle silmät suut täyteen "tähkäpäiden yllä täysikuuta" ja muita suomalaisia ulkolukurunoja niin pitkään, että tämä kyllästyi tai juna avasi ovensa seuraavalla asemalla. Tätä tapahtui jatkuvasti.

Vain VR:n konduktööri ja kyseessä oleva asiakas tietävät, mitä on tapahtunut. Sankarilääkärikään ei tiedä. Yksi mahdollisuus on se, että asiakas on yrittänyt ottaa konnarista työvoittoa puhetulvan avulla. Älkää viitsikö olla liian hyväuskoisia.

Uskon tarinan täysin, sen verran kulkenut vr:llä.

Vierailija
107/409 |
07.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin voisi käydä myös lievän sairaskohtauksen saaneelle, ettei puhe kulje, on sekavan oloinen. Ja suomessa on pakkasta, pidetään ihmiset lämpimässä, tarkistetaan tilanne.

Vierailija
108/409 |
07.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässä on nyt taas yksi näkemys asiasta. Toki konnari on voinut olla typerys ja töykeä, ei sillä.

Mutta eniten ihmetyttää kuinka taas on pitänyt oikein lehteen päästä hehkuttamaan kuinka minä autoin, minä annoin yösijan, minä olen hyvä ihminen, kehukaa. Miksi ihmiset ei voi nykyään auttaa ilman että se toitotetaan koko kansalle ja odotellaan ihailua.

Missä näet auttajan nimen ja kuvan?

Ja kyllä Juhan kaltainen ihminen on ihailua ansainnutkin. Toivottavasti sinulle käy joskus samoin kuin Alexille, sillä erotuksella ettei kukaan tule antamaan sinulle yösijaa. Mulkku.

Oho, mikäs sua nyt noin riepoo. On mulle sattunut joskus vastaavanlainen tilanne, ei ihan sama mutta pulassa olin. Ja sain apua josta olin kiitollinen, se auttaja ei vain tehnyt itsestään numeroa.

Vierailija
109/409 |
07.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Konduktöörit olivat aikoinaan rauhallisia, eivätkä provosoituneet. Sitten VR muutti konduktöörien rekrytointia ja ikärakenne nuoreni todella raskaasti. Onkohan aika kullannut muistot, mutta en muista junamatkailusta tällaisia ongelmia, joskus oli poliisiauto odottamassa känniääliötä jollain väliasemalla ja häirikkö poistettiin junasta.

Vierailija
110/409 |
07.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ihan täysin nyt usko koko tarinaa. En usko, että tyypin maksukortti oli kadonnut, en usko, että oli edes menossa lentokentälle tähän aikaan vuodesta, jos on opiskelijana Suomessa. Se "väärän suunnan lippu" on voinut olla joku vanha, jolla on aikaisemmin matkustanut Helsingistä Turkuun. 

Sen uskon, että tollaset Juhat uskoo ihan mitä vain. Konnarit taas näkee kaikenlaista huijaria jatkuvasti. 

Sen kun huudatte, että yhyy raesisti, ei vaikuta minuun.

Hmm. Onkohan Juha miehiin päin? Ja taka-ajatus päällä kun oikeen yöpaikkaa tarjosi? Hmm hmm! 👉🏻✊️

Vierailija
111/409 |
07.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sopivasti siis katosi luottokorttikin?

Joo, haiskahtaa omaan nenään VAHVALTA KUSETUKSELTA. Ja katsoiko Juha, että onko lippu voimassa vai oliko vanha yhteys? Ja kyllä, oon ollut vaihtarina ja siellä juuri vaihtarit (pääsääntöisesti espanjalaiset ja ranskalaiset, mutta myös saksalaiset) käyttivät tuollaisia suoria huijauksia.

Vierailija
112/409 |
07.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo, haiskahtaa omaan nenään VAHVALTA KUSETUKSELTA. Ja katsoiko Juha, että onko lippu voimassa vai oliko vanha yhteys? Ja kyllä, oon ollut vaihtarina ja siellä juuri vaihtarit (pääsääntöisesti espanjalaiset ja ranskalaiset, mutta myös saksalaiset) käyttivät tuollaisia suoria huijauksia.

Ja yöpyvät sitten -10 C pakkasessa pihalla? Odotellen aamun junaa?

Vierailija
113/409 |
07.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ensinnäkin vr on tehnyt matkalippujen ostamisesta niin vaikeaa, ettei siitä vanhukset tai ulkomaalaiset selviä. Ilman älypuhelinta tai automaattien tuntemusta ei edes kannata haaveilla lippujen hankinnasta. Automaateillakin täytyy tietää täsmälleen minkä kymmenestä vaihtoehdosta valitset. Sitten vr raivoaa, kun ihmiset eivät osaa ostaa lippuja. Loogista. 

Suomessa halutaan olla muka edelläkävijöitä näissä asioissa ja sitten otetaan käyttöön surkeat käyttöjärjestelmät ja ihmetellään kun ne eivät toimi kunnolla.

Vierailija
114/409 |
07.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosi liikuttava tuo kuva, jossa Alex vilkuttaa jäähyväisiksi.

Kiitos Juha! Suomi kaipaa tällaista toimintaa enemmän.

Tätä ketjua lukiessa ja konduktöörin toimintaa miettiessä en ihmettele enää ollenkaan sitä tutkimusta, josta selvisi suomalaisten olevan yksi epäempaattisimmista kansoista.

Vierailija
115/409 |
07.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja yöpyvät sitten -10 C pakkasessa pihalla? Odotellen aamun junaa?

Kuule, konstit on oikeasti monet. Hyvin todennäköistä että vaihtari yritti viivyttää puhumalla itseään yli tilanteesta, että junan olisi pakko lähteä. lItsellänikin sattui olemaan eräs pohjoismainen yliopisto vaihtokaupunkina, niin nuo eteläeurooppalaiset suorastaan kävelivät kyseisen järjestelmän yli ja ottivat parhaat palat. Viinat bileisiin haettiin sitten halvalla pakulla Saksasta.

Vierailija
116/409 |
07.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sivuasiaa: Niissä illan viimeisissä junissa, ainakin Turkuun päin Hesasta matkaavissa, tuppaa olla aina jotain epämääräistä porukkaa. Sellaisia kundeja, jotka ovat kuin eivät ihan jokaista asiaa ymmärtäisi, pyrkivät muiden matkustajien seuraan, pyrkivät jututtamaan, vahtaavat matkatavaroita, sellaisia roikkujia. Että saattoihan olla että konnarilla, vaikka olikin Turusta Helsinkiin matkaava juna ja vasta alkumatkallaan sekin, ensimmäisellä pysähdysasemallaan Kupittaan jälkeen, niin oli ehkä vähän hermona se konnari.

Toisaalta, emmehän me ole sitä lippua nähneet. Oliko mahdollisesti jo käytetty lippu? Jos oli puhelimessa se lippu nimittäin! Oliko puhelin vai paperilippu? Ja jos oli automaatista ostettu lippu, niin oliko kaverit olleet Turun asemalla mukana kun ostettiin, jos nimittäin ostettiin Turun asemalla, luulisi että olisivat jo Suomessa oleilevina osanneet opastaa ostossa.

Entä oliko Suomessa opiskeleva? Siis oliko mahdollisuus vaikka junassa kännyyn mahdollisuus ostaa lippu uusiksi... No ei varmaan, kun ei rahaa ollut kuin kymppi ja sekin kai käteistä.

Mistä näitä tietää.

Mutta hyvä kun se hyvä ihminen,  se laupias samarialainen nyt sattui paikalle. Aina tällaista ei ole lähelläkään!

-10 asteen pakkasessa täytyy sitten vaan kävellä ympäri kaupunkia ja pyrkiä jonnekin mahdollisesti auki olevaan tilaan, oisko ollut vaikka s-marketti koko yön auki siinä aseman lähellä...

Ja milläs se sitte aamulla olis ostanut mitään, kun ei rahaa ollut kertomansa mukaan kuin kymppi.. Oliko puhelinta, olisko voinut niille kavereille Turkuun soittaa.

Pohtikaa nyt kunnolla kaikki. Mut hyvin kävi kun se laupias osu paikalle.-

Vierailija
117/409 |
07.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ensinnäkin vr on tehnyt matkalippujen ostamisesta niin vaikeaa, ettei siitä vanhukset tai ulkomaalaiset selviä. Ilman älypuhelinta tai automaattien tuntemusta ei edes kannata haaveilla lippujen hankinnasta. Automaateillakin täytyy tietää täsmälleen minkä kymmenestä vaihtoehdosta valitset. Sitten vr raivoaa, kun ihmiset eivät osaa ostaa lippuja. Loogista. 

Suomessa halutaan olla muka edelläkävijöitä näissä asioissa ja sitten otetaan käyttöön surkeat käyttöjärjestelmät ja ihmetellään kun ne eivät toimi kunnolla.

Äitini on 80 v. Ei todellakaan enää junamatkailu, lipun osto ei automaatista onnistu. Lisäksi asemien pikapysähdykset ovat sellaisia, ettei äiti ehdi junasta ulos.

Toisaalta teini ulosheitettynä johonkin maaseutuasemalle hermostuttaa myös.

Vierailija
118/409 |
07.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä on tätä rasismia omaa kansaa ja kotimaata kohtaan. Jospa olisikin ollut paikallinen ja kämmännyt lippunsa? Itselle hyvinkin mahdollista kun junalla kuljin viimeksi vuonna 1996.

Kelleen ei tulisi mieleen puolustaa minua. Niskaperseellä ulos vaan ja jos jäädyn yöhön niin sen parempi. Tuolla kinulilletaas yösijakin tarjottiin. Toivottavasti edes pihisti jotain.

Niinpä. Itselleni kävi joskus pari vuotta sitten kämmi bussin kanssa. Olin ostanut Rovaniemeltä Leville bussilipun. Softa oli ihan paska. Olin sitten ostanut väärälle päivälle lipun kun se järjestelmä heitti pois jatkuvasti. No, ostin sitten saman lipun uudestaan siellä bussissa. Ja kyllä, vitutti. Ei niillekään mitään erityisoikeuksia. Ja miten luottokortti oli hävinnyt?

Vierailija
119/409 |
07.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en ymmärrä miksi konnari ei antanut suomalaisen ostaa taiwanilaiselle lippua. Mitä VR olisi siinä menettänyt?

Vierailija
120/409 |
07.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä en ymmärrä miksi konnari ei antanut suomalaisen ostaa taiwanilaiselle lippua. Mitä VR olisi siinä menettänyt?

No, siinähän se jutussa luki: Kiire. 

Siinä olisi mennyt aikaa kun olisivat sinne automaatille menneet lippua ostelemaan. Vr edellyttää että lippu on kädessä jo siinä vaiheessa kun junaan noustaan ja matka aloitetaan.

Vr ei ole velvollinen antamaan aikaa lippuautomaateilla juoksemiseen kesken matkanteon.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kaksi yksi