Nukkuuko kenenkään muun nelivuotias vielä päiväunia?
Esikoinen tulee neljä syksyllä ja nukkuu edelleen. Joskus jää unet väliin, ja silloin hän on todella kärttyinen.
Kommentit (22)
Mä tiedän perheen,l jossa kolmasluokkalainenkin vetää tirsat iltapäivällä koulun jälkeen.
Vain jos satutaan olemaan oikeaan aikaan autolla liikenteessä. Silloin ottaa torkut.
Meillä nukkuu 5-vuotias päiväkodissa joka päivä. Isommat sisaruksensa nukkuivat välillä eskarissakin. Päiväkotielämä on rankkaa. Kotona ei enää nuku.
Nukkuu välillä. Herää arkisin 6.00 joten tulee tarpeeseen. Nukun itsekin viikonloppuisin välillä päiväunet ja olen 33 v.
Meillä nukkuu 40-vuotias äitikin eli minä ;) Miksi ihmeessä ne päiväunet pitäisi joskus lopettaa? En minä ainakaan ole koskaan lopettanut.
Ainakin päiväkodissa ovat aika harvassa sellaiset nelivuotiaat, jotka eivät nuku päiväunia. 6-vuotiaistakin vielä hyvinkin kolmasosa nukkuu.
Siksi kysyin, kun tuntuu, että lähes kaikki jättävät lapsilta päiväunet pois siinä kahden vuoden tienoilla, jotta lapset nukahtaisivat paremmin illalla. Ja kyllä mä sen ymmärrän, mutta itse en jaksaisi sitä väsyneenä kiukuttelua. Esim. ystäväni suunnilleen omani kanssa saman ikäinen lapsi on aina hirveän väsynyt ja kyllä silloin mjuutenkin temperamenttisesta lapsesta lähtee melkoisesti ääntä...
Ap
mä oon 12 ja vedän joskus kolmenki tunnin tirsoja koulun jälkee :D
Syksyllä 5v täyttävä nukkuu melkein aina päiväkodissa ihan kunnon päikkärit ja hyvä niin. Me herätään klo.6 eli on siihen aikaan jo väsynyt. Illalla menee klo.21 aikoihin nukkumaan. Kotona ei nuku päikkäreitä paitsi jos autolla liikkeellä päivällä. :)
Myös meillä poika nukkui vielä eskarissakin päiväunet, ei vaan muuten jaksanut sitä päivää, vaikkei edes joutunut aamuisin mitenkään kovin aikaisin heräämään, ja meni iltaisinkin ihan ajoissa nukkumaan.
Lapset on yksilöitä. Jos tuntuu, että tarvitsevat päiväunet, niin antakaa nukkua.
Täytti maaliskuussa 4v, nukkui koko kevään päiväkodissa päiväunet. Nytkin nukkuu vielä satunnaisesti rattaissa, ja vauva syntyy minä hetkenä hyvänsä. Tarvitaankohan me vielä tuplarattaat kesäksi, ei ole ajokorttia ja jos olkaa koko päivä liikkeellä (myös kaksi isompaa lasta), niin varmaan sekä vauva että 4v nukkuu..
[quote author="Vierailija" time="16.06.2015 klo 14:05"]
Täytti maaliskuussa 4v, nukkui koko kevään päiväkodissa päiväunet. Nytkin nukkuu vielä satunnaisesti rattaissa, ja vauva syntyy minä hetkenä hyvänsä. Tarvitaankohan me vielä tuplarattaat kesäksi, ei ole ajokorttia ja jos olkaa koko päivä liikkeellä (myös kaksi isompaa lasta), niin varmaan sekä vauva että 4v nukkuu..
[/quote]
Eine tuplarattaat mitenkään huono juttu ole! AV:lla aina kauhistellaan, jos iso lapsi istuu rattaissa, mutta sitä ei kukaan kauhistele, että lapsia kuskataan autolla :) Mekin ostettiin tuplat, kun toinen lapsi syntyi vuosi sitten, ja olen käyttänyt niitä satunnaisesti vieläkin, vaikka ovat sen verran pientä kokoa, ettei esikoinen meinaa enää mahtua niihin. Meillä nimittäin ei ole täällä kotinurkilla pyöräteitä ollenkaan, enkä halua kävelyttää nelivuotiasta kantatien reunassa.
Ap
Saatan nukkua helposti kaks tuntia päivässä, eiköhän toi oo ihan normaalia kun tarhassakin vielä eskarissa päikkärit!
T: 15v
Hyvin yleisesti päiväkodissa oleva 4v nukkuu ja kotihoidossa oleva ei.
[quote author="Vierailija" time="16.06.2015 klo 14:08"]
Eine tuplarattaat mitenkään huono juttu ole! AV:lla aina kauhistellaan, jos iso lapsi istuu rattaissa, mutta sitä ei kukaan kauhistele, että lapsia kuskataan autolla :) Mekin ostettiin tuplat, kun toinen lapsi syntyi vuosi sitten, ja olen käyttänyt niitä satunnaisesti vieläkin, vaikka ovat sen verran pientä kokoa, ettei esikoinen meinaa enää mahtua niihin. Meillä nimittäin ei ole täällä kotinurkilla pyöräteitä ollenkaan, enkä halua kävelyttää nelivuotiasta kantatien reunassa.
[/quote]
Hanki lapselle valjaat, niin pysyy hallinnassa ilman, että tarvitsee istuttaa rattaissa.
[quote author="Vierailija" time="16.06.2015 klo 14:59"]
[quote author="Vierailija" time="16.06.2015 klo 14:08"]
[/quote]
Hanki lapselle valjaat, niin pysyy hallinnassa ilman, että tarvitsee istuttaa rattaissa.
[/quote]
Juu, en hanki. Mä en näe mitään haittaa siinä, että lapsi istuu rattaissa tiettyihin suuntiin mennessä. Tästä mä juuri puhuin: autolla meneminen on ihan fine, mutta annas olla, kun laitat lapsen rattaisiin! Se on paha!
Ap
[quote author="Vierailija" time="16.06.2015 klo 15:02"]
Juu, en hanki. Mä en näe mitään haittaa siinä, että lapsi istuu rattaissa tiettyihin suuntiin mennessä. Tästä mä juuri puhuin: autolla meneminen on ihan fine, mutta annas olla, kun laitat lapsen rattaisiin! Se on paha!
[/quote]
On se minusta aika eri asia mennä autolla (tai pyörällä) kuin mennä kävelyvauhtia siten, että lapsi ei kuitenkaan kävele vaikka pystyisi.
[quote author="Vierailija" time="16.06.2015 klo 15:06"]
[quote author="Vierailija" time="16.06.2015 klo 15:02"]
[/quote]
On se minusta aika eri asia mennä autolla (tai pyörällä) kuin mennä kävelyvauhtia siten, että lapsi ei kuitenkaan kävele vaikka pystyisi.
[/quote]
En haivaitse mitään logiikkaa tuossa. Voit toki itse kuljettaa nelivuotiaita valjaissa niin paljon kuin lystäät, minä tykkään sen sijaan lenkkeillä välillä, eikä lapseni kärsi siitä mitenkään, että istuu joskus rattaissa. En tarvitse enempää neuvoja siitä, miten saisin lapseni kävelemään kantatien vieressä turvallisesti, aion jatkossakin laittaa hänet rattaisiin, että saan itsekin lenkkeillä.
Ap
Ei se päivällä nukkuminen ole kauheaa jos yöunet pvat lyhyemmät. Se kokonaisunentarve ratkaisee. Meillä tyttö myös täyttää 4 kesällä ja nukkuu miltei 12h litä jolloin päiväunet ovat jäämässä pois. Silti pidämme aina lepohetken ruoan jälkeen jolloin maataan sängyssä ja luetaan kirjaa tai kuunnellaan joku äänikirja. Jos yö on jäänyt lyhyeksi niin nukahtaa varmasti päivällä.
Jos lapsella ilta alkaa venymän niin voithan sinä rajoittaa päikkäreiden pituutta! Anna nukkua vaikka vain puoli tuntia. Sekin virkistää eikä vaivuta niin suväuneen että yöuni häiriontyisi
Meidän lapsi nukkui vielä päiväkodissa päikkärit eskari-iässäkin välillä.