Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Te OIKEASTI köyhät, kertokaa..

Ihmettelijä
06.02.2022 |

Miten paljon saatte rahaa käyttöönne kuukaudessa ja mihin kuluihin se menee? Kuinka pienellä summalla voi Suomessa tulla oikeasti toimeen? Millaista ruokaa syötte, Mitä laskuja teille tulee yms.

Tiedän, että köyhyys on myös subjektiivinen kokemus, sillä ihmiset ovat erilaisia rahan käyttäjiä. En koe itseäni köyhäksi, sillä olen opiskelujen aikaan olemme oppineet elämään pienellä budjetilla ja olemme mieheni kanssa molemmat ns. köyhistä perheistä. Tämän hetkiset tulomme ovat yhteensä 2400€ koko perheeltä (kaksi aikuista ja kolme lasta); minun NETTOpalkka 1900€, miehen kodinhoidontuki 300€ ja lapsilisät 330€. Hyvin mielestäni pärjätään. Asuntolainan lyhennyksen menee kuukausittain 980€, vesi ja sähkö n. 250€ (OKT), ruokaan 700€, loput laskuihin ja bensaan. Tällä hetkellä meillä ei kauheasti jää säästöön, mutta kun molemmat päästään takaisin työelämään lapsien mennessä päiväkotiin, pyrimme laittamaan toisen palkan säästöön. Toistaiseksi haluamme hoitaa heitä mahdollisimman pitkään kotona vuorotellen. Me elämme mielestäni aika rennosti, ruokaa ostetaan mitä mieli tekee ja saatamme käydä ulkona syömässä muutamia kertoja/kk. En siis koe meitä köyhäksi. Järkytyin, kun selvitin paljonko saisimme tukia, jos olisimme työttömiä ja asuisi me vuokralla. Eihän näillä tukimäärillä kohta töissä käynti enää kannata..?

Kommentit (100)

Vierailija
61/100 |
03.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aina jaksaa yllättää, että joku on kateellinen köyhille. 

Mutta ap, teidän lapset on vielä pieniä. Kolme teiniä maksaakin jo sen verran, että noilla tuloilla olisitte pahasti liemessä.

Kerrotko vielä ap, mitä ja kuinka paljon saisitte tukia, jos jättäytyisitte pois työelämästä. Veikkaan, että olet laskenut kaikki mahdolliset tuet yhteen ja luulet, että se on mitä saisitte.

Vähän sivuhuomiona sanon, että meillä teinit eivät ole maksaneet sen enempää kuin pikkulapset. Ovat itse säästäneet lahjarahojaan ym., eivät juosseet ostamaan karkkia, ja niillä ovat osin kustantaneet pelivempaimia. Eivät ole juuri koskaan käyneet missään mäkkäreissä tms. kavereiden kanssa. Toisen lapsen kohdalla sattui alakoulussa luokka, jossa kiusattiin, jos ei ollut merkkivaatteita, yläkoulussa meno onneksi muuttui. Hyvin ovat kelvanneet ihan Prisma-vaatteetkin. Siis ihan tavallista elämää eletään, ei meillä teinit ole mitään pikkuprinssejä, mutta kaikki tarpeellinen on.

Olen myös odottanut, että milloin se teinien rahankulutus alkaa. En ole havainnut sellaista. Meidän lapset säästävät lähes kaikki saamansa rahat. Eivät hingu merkkivaatteita, vaan ostavat kirppareilta + ovat tiedostavia kuluttajia. Ulkona syövät vain harvoin, mitään energiajuomia eivät ole opetelleet juomaan ja miettivät aina, että onko jokin ostos välttämätön. Bussilla ja polkupyörällä liikkuvat.

Tietävät sun olevan köyhä niin ei voi mitään pyytää. Minä kun joskus jotain pyysin ja se oli ei, niin menin töihin jo 17v ja sitten alkoi kamala kiristys että piti maksaa puolet kotiin ruokarahaa palkasta. Kun maksoin niin huvittavaa kyllä siltikään meillä ei ollut ruokaa yhtään sen enempää kuin aiemminkaan. Sain siltikin tulla kotiin ruokakaupan kautta. 

Tietysti se on niin, mutta huvittaa, kun esitetään, että teinit vievät niin mahdottomasti rahaa, niin kuin se olisi jokin luonnonlaki. Eivät vie, jos sitä ei mahdollisteta.

Vierailija
62/100 |
03.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opiskelija

Tulot 560e kelalta ja 300 opintolainaa

Vuokra 360

Sähkö 120e

Laskut 120e

Mitä jää? 260e?

Jaettuna neljälle reilu 50e viikko.

Onneksi on diakonian ruokajako ja ryyppääviä kavereita joilta saa tölkkejä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/100 |
03.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta ap, teidän lapset on vielä pieniä. Kolme teiniä maksaakin jo sen verran, että noilla tuloilla olisitte pahasti liemessä.

Kerrotko vielä ap, mitä ja kuinka paljon saisitte tukia, jos jättäytyisitte pois työelämästä. Veikkaan, että olet laskenut kaikki mahdolliset tuet yhteen ja luulet, että se on mitä saisitte.

Vähän sivuhuomiona sanon, että meillä teinit eivät ole maksaneet sen enempää kuin pikkulapset. Ovat itse säästäneet lahjarahojaan ym., eivät juosseet ostamaan karkkia, ja niillä ovat osin kustantaneet pelivempaimia. Eivät ole juuri koskaan käyneet missään mäkkäreissä tms. kavereiden kanssa. Toisen lapsen kohdalla sattui alakoulussa luokka, jossa kiusattiin, jos ei ollut merkkivaatteita, yläkoulussa meno onneksi muuttui. Hyvin ovat kelvanneet ihan Prisma-vaatteetkin. Siis ihan tavallista elämää eletään, ei meillä teinit ole mitään pikkuprinssejä, mutta kaikki tarpeellinen on.

Vähän sivuhuomiona tähän, että kyllä varhaisteini ainakin meillä maksaa enemmän kuin pikkulapsi. Vaatteet maksavat paljon enemmän kuin lastenvaatteet, ja niitä tarvitaan jatkuvasti lisää, kun on kovassa kasvuvauhdissa. Urheiluvälineitä ei saa kierrätettynä tuon ikäiselle, pyörä maksaa useamman satasen ja on sopivan kokoinen pari vuotta, luistimet vuosittain, perinteisen ja vapaan sukset ja monot, vähintään monot vuosittain, futikseen nappikset jne jne jne Ruokaa kuluu ihan järjettömiä määriä, syö 3 lämmintä ateriaa päivässä. On muuten tän vuoden mittaan ruvettu meillä keittelemään puuroja, onneksi riisi- ja mannapuurot maistuvat. Ja harrastus, joka 5 vuotta sitten aloittaessa maksoi 240,-/vuosi ja lisenssi siihen muutaman kympin, nyt maksaa yli 800,-/vuosi ja lisenssikin yli 100,-, leirit, pelimatkat ja -asut... Ensi vuonna seuraavaan ikäluokkaan noustessa hinnat nousee taas vähintään 20%. Ja kaikki muu siihen päälle, ravintoloissa 12 v maksaa aikuisten hinnan, samoin useimmat pääsymaksut 12 v aikuisten hinnalla.

Vierailija
64/100 |
03.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla osa-aikatyön palkka vaihtelee 800-1300 e/kk netto. Lisäksi saan työmarkkinatukea soviteltuna työtunneista riippuen n. 0-300 e/kk ja asumistukea 50 e/kk.

Pienen yksiön vuokra (sis.vesi) 320 e, sähkö 25 e, puhelin+netti 45 e. Vanhemmat maksavat vakuutukseni, joiden ansiosta saan lääkkeet+lääkärikäynnit melkeinpä ilmaiseksi. Tämä on iso apu.

Ruokaan menee arviolta 200 e, syön silloin tällöin lounaan töissä. Lemmikkiin kuluu rahaa 30 e, harrastuksiin jotain 50 e. Yleensä säästöön jää 100-300 e/kk pahan päivän varalle, jos vaikka pesukone hajoaa tai lemmikki sairastuu.

Pärjään siis kohtuullisen hyvin, mutta aika askeettista elämä on ja pienessä kämpässä asuminen ahdistaa. Kieltämättä ottaa päähän käydä töissä tällä palkalla.

Vierailija
65/100 |
03.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kelan ammatillisessa kuntoutuksessa.

Minulla ei ole vieläkään ammattia ja olen yli 30.

Olen sairastanut bipoa jo 15v ja sairastaahan saa aina sen 300+joitain päiviä kerrallaan...

Välillä olen saanut Kelalta sairaspvrahaa, välillä työmarkkinatukea. Sitkuttelen osatyökykyisenä vuodesta toiseen. Nyt yritän jotenkin saada opintoja kasaan.

Saan kelalta 550e/kk, mikä on enemmän kuin mikään tuki tähän mennessä.

Asun pikkukaupungissa puolisoni perikunnan talossa johon emme saa mitään asumistukea.

Perikunnan omaisuuden vuoksi emme saa myöskään toimeentulotukea.

Puolisolle jää työstä verojen jälkeen palkkaa 1250e.

Vuodessa asumisen kustannukset kaikkineen ovat n. 800e/kk, kesäkuukausina vähemmän, talvisin enemmän.

Lääkkeisiin menee 100e/kk.

Loput pääasiassa bensaan ynnä autoon että pääsen itse isompaan kaupunkiin arkisin kouluun tai lääkäriin ja puoliso työpaikalle, 300e.

Ja tietenkin netti ja puhelimet ja muut juoksevat laskut maksetaan joka kuukausi 150e.

Täällä ei busseja ja junia kuljeskele.

Se mitä tuosta jää menee kaikki ruokaan ja jos mahdollista säästötilille.

Eli tulot +1800e

Asuminen -800e (kaukolämpö, tontin vuokra, kotivakuutus, sähkö+siirto, vesi, jätehuolto, kiinteistövero)

Lääkitys -100e

Auto -300e

Muut laskut -150e

Ruoka, hygienia, pesuaineet, yllärimenot -450e

Käytännössä säästöön ei jää tavallisina kuukausina mitään. Eikä oikeastaan olla kovin taitavia pihistelemään. Kyllähän tuolla nyt elää mutta muuta vaihtoehtoa ei ole kuin pikavippi, jos joku pyykkikone hajoaa tai kaukolämpöhäkkyrä sekoaa.

Ja ehkä vähän tyhmää on että harrastetaan ruuanlaittoa. Ruuassa varmaan saisi tingittyä vielä menoista mutta hyvä itsetehty ruoka on ainut kiva asia mitä elämältä voi tässä tilanteessa odottaa.

Säästötiliä kartuteltiin n. 2 vuotta ennenkuin siellä oli tarpeeksi rahaa, että sain ostettua tarvitsemani silmälasit 430e. Nyt uusi säästötavoite että päästäis molemmat vielä joskus hammaslääkäriin.

Toivon vielä kuntoutuvani ja pääseväni kiinni työelämään. Sitten varmasti vähän helpottaa.

Vierailija
66/100 |
03.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En oikein tiedä, miten tähän vastaisi. Kun jos on pienet tulot, saa lisäksi toimeentulotukea, joka kattaa sähkön, terveydenhoidon ja kotivakuutuksen. Eihän sen alle "voi" kukaan Suomessa olla köyhä?

Itse tienaan 1100€ (koska ulosotossa), työmatkakulut julkisilla 400€, oma ja lapsen puhelinlasku, netflix, vuokra 500, opintolainan lyhennys 100. Minä ja "osa-aikainen" lapsi. Mutta vaikka saadaan lisäksi toimeentulotukea eikä kuluja ole tosiaan muuta kuin nuo (ei maksullisia harrastuksia, ei autoa), ei mitään jää ikinä käteen ennen tilipäivää. Koen itseni siis köyhäksi.

Vierailija
67/100 |
03.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten toisen palkan voisi laittaa säästöön, kun huomioi 3 lapsen päivähoitomaksut ja mahdollisesti lisääntyvät työssäkäynnin kulut, kun toinen menee töihin.. Meillä meni kolmesta lapsesta hoitomaksuja aikanaan jotain 760 euroa, kun he olivat pieniä. Nykyään kun on 2 teiniä ja 1 esiteini, niin muut kulut (esimerkiksi vaatteet, harrastukset) ovat omaa luokkaansa verrattaessa pikkulapsiin.

Vierailija
68/100 |
03.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Provo kokoomuksen toimistolta, huomaa viimeisestä lauseesta.

Vaalit lähestyy ja näitä tukien avulla herroiksi eläviä alkaa taas näkyä palstoilla. Niin läpinäkyvää, että myötähävettää.

Vierailija
69/100 |
03.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En oikein tiedä, miten tähän vastaisi. Kun jos on pienet tulot, saa lisäksi toimeentulotukea, joka kattaa sähkön, terveydenhoidon ja kotivakuutuksen. Eihän sen alle "voi" kukaan Suomessa olla köyhä?

Itse tienaan 1100€ (koska ulosotossa), työmatkakulut julkisilla 400€, oma ja lapsen puhelinlasku, netflix, vuokra 500, opintolainan lyhennys 100. Minä ja "osa-aikainen" lapsi. Mutta vaikka saadaan lisäksi toimeentulotukea eikä kuluja ole tosiaan muuta kuin nuo (ei maksullisia harrastuksia, ei autoa), ei mitään jää ikinä käteen ennen tilipäivää. Koen itseni siis köyhäksi.

Ei kaikki saa toimeentulotukea vaikka on pienet tulot.

Vierailija
70/100 |
03.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt esimerkiksi on se tilanne, että tilillä on 0,01 e ja seuraavan kerran tulee rahaa 15.11. Matkakortissa on aikaa tuohon asti, pakkasessa on yksi kanafilepaketti, pussi IKEAN kasvisruokia, kaapissa 2 kg täysjyväpastaa, 1 pkt kaurahiutaleita, 6 tlk tomaattimurskaa, vajaa 2 pkt kahvia ja 2 pkt näkkileipää. Näillä pitää siis pärjätä vajaa 2 viikkoa. Ainoa asia mikä harmittaa on tuo kahvi, kun sen joutuu juomaan mustana.

Vierailija
71/100 |
03.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tavallaan hienoa, jos on kolme lasta, mutta rahaa ei mene kuin ruokaan, veteen, sähköön, laskuihin ja bensaan.

Vierailija
72/100 |
04.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eletään kahden hengen taloudessa. Molemmat käy töissä, vuokra 1400e, ei saada kaupungilta asuntoa.

Käteen jää 360h/kk töistä laskujen jälkeen 1000e yhteensä.

Jos jättäytyisi molemmat työttömäksi niin käteen jäis saman verran, mutta jouduttais luopumaan autosta, jota nyt käytetään lähinnä työmatkoihin.

Köyhiä ollaan, mutta muiden veroilla ei aleta elämään, että ei loisia kuitenkaan.

Varmasti löytyy yksityiseltäkin alle 1400e vuokra-asuntoja - tuollahan lyhentelisi asuntolainaakin ihan mukavasti.

Vierailija
73/100 |
04.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Opiskelija

Tulot 560e kelalta ja 300 opintolainaa

Vuokra 360

Sähkö 120e

Laskut 120e

Mitä jää? 260e?

Jaettuna neljälle reilu 50e viikko.

Onneksi on diakonian ruokajako ja ryyppääviä kavereita joilta saa tölkkejä.

Aika hulpeesti menee opiskelijalla sähköä? Jos jää 50 euroa viikkoon, sillä elää hyvin.

Vierailija
74/100 |
04.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tällä hetkellä saan toimeentulotukea , asumistukea ja työmarkkinatukea. Yhteensä noin 900 euroa.

Vuokra on 480 euroa ( vanha 44 neliöinen pieni keittokomerollinen kaksio ), nousee vuoden vaihteessa 500 euroa ( asun noin 18 km pienen kaupungin keskustasta, kaupungin neukkukuutiovuokratalossa)

Puhelimeen ja nettiin menee 20 euroa, opintolainan lyhennyksiin 50 euroa / kk, linja-automatkoihin noin 30 euroa/ kk ( käyn auttamassa kehitysvammaista sisarusta ja kaupassa toisinaan, joskus kyllä kävelen tuon noin 5 km) , ruokaan yms. n. 17, 0 euroa / kk,  16 euroa maksan äänikirjapalvelusta ( vaikka varmaan köyhä ei saisi, mutta on elämän iloni), vakuutusmaksuihin n. 30 / kk.

Vierailija
75/100 |
10.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon osa aika työssä ja aika pitkälti jää vuokran jälkeen 1000€ elämiseen tyttären kanssa.

Vierailija
76/100 |
10.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vähän sivuhuomiona sanon, että meillä teinit eivät ole maksaneet sen enempää kuin pikkulapset. Ovat itse säästäneet lahjarahojaan ym., eivät juosseet ostamaan karkkia, ja niillä ovat osin kustantaneet pelivempaimia. Eivät ole juuri koskaan käyneet missään mäkkäreissä tms. kavereiden kanssa. Toisen lapsen kohdalla sattui alakoulussa luokka, jossa kiusattiin, jos ei ollut merkkivaatteita, yläkoulussa meno onneksi muu

Minun teini ei oo massateini ja hän tykkää sheinin vaatteista. Kyllä eikö ole kamalaa.

Vierailija
77/100 |
11.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työmarkkinatuki + asumistuki 900 €. Tästä maksetaan vuokra 650 €, sähkö ja siirto 20 €, vakuutus 10 €, puhelin 20 €. Käyttörahaa ruokaan ja muuhun jää siis noin 200 € kuukaudessa.

Vierailija
78/100 |
11.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Opintotuki+opintolaina+asumistuki+minimi elatusmaksu ja lapsilisä yh korotuksella = 1383€

Vuokra 676€/kk

Puhelimen kulut 25€/kk

Sähkö siirtoineen n. 50-60€/kk

Joukkoliikenne 37€/kk

Lääkkeet ja ihorasvat (lapsella atopia) = 30€/kk

Ruokaan, hygieniaan ja tarvittaessa vaatteisiin meillä jää lapsen kanssa n. 550€/kk.

Kyllähän sillä pärjää, kun itse tekee ja juoksee tarjousten perässä. Onko se viikonloppu aktiviteetti sekin.

En juo tai polta.

Vaihda puhelimen liittymä Moihin 9 e kk. 

Vierailija
79/100 |
11.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eläkeläinen 1500e netto. 450e vuokraan, sähkö 40e, muut laskut 40e, velkoihin 600e kuussa. Eli jää justiinsa 300-400e ruokaan ja kulutukseen. Kyllähän tällä kohtuullisesti tulee toimeen ja ilman velkoja olisi tilanne hyvä. Nyt joutuu vähän nuukailemaan.

Vierailija
80/100 |
11.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeasti köyhällä ei ole puhelinta, joten voi vastata tähän ketjuun vain kirjaston koneelta!