Lapsen tuleva opettaja on '92!
Lapseni oma opettaja jää äitiyslomalle ja luokalle tulee uusi opettaja syksyllä. Uusi opettaja on 23-vuotias, siis pikkupentu tokaluokan opettajana! Miten sen ikäinen voi olla pätevä???
Kävin vähän facebookista selvittämässä opettajan taustoja, mutta näkyvillä oli vain valmistumisvuodet lukiosta ja yliopistosta...
Eli tämä tyttö on valmistunut nyt keväällä maisteriksi ja lukiosta näköjään 2010. Eikö sen pitäisi olla 2011, koska ainakin '92 pikkusiskoni valmistui sinä vuonna ja ihan normaalisti hän kävi koulunsa. Eli tämä tuleva opettaja on siis joku vuotta aiemmin kouluun mennyt hikari?
Kommentit (75)
[quote author="Vierailija" time="16.06.2015 klo 13:17"]No onneksi tuollaiset eka- ja tokaluokkalaiset on vielä todella opettajan vietävissä, niin opettajalta ei juuri vaadita muuta kuin opetustaitoja. Ylemmän luokan opettajalta sitten vaaditaankin jo vähän enemmän, mm. pelisilmää ja elämän kokemusta jota käyttää konfliktitilanteissa.
[/quote]
No, meidän tokalle menevällä on kokenut 50+ ope, mutta eipähän keksiny, miten sais meidän pojan tekemään kynähommia, kun tätä ei kiinnostanu. Oli laittamassa suoraan psykologin arvioitavaks. Ja kyseessä ei ollu mikään oppimisvaikeus vaan se, ettei opella ollu keinoja eikä kuulemma aikaakaan..
Haha, voin kuvitella AP:n ekassa vanhempainillassa pätemässä ja vähättelemässä sekä tytöttelemässä opettajaa, yrittäen saada muita vanhempia kääntymään puolelleen ja näyttämään närhen munat pikkulikalle. Todellisuudessa käyttäydyt naurettavasti, kenties katkeruutta taustalla?
Ps. ei muuten kannata päästää miestä yksin tapaamisiin tuollaisen hempukan kanssa.
On varmasti hyvä opettaja, vastavalmistuneet ovat yleensä huomattavasti motivoituneempia työstään! Silloin kun olin itse ala-asteella, meillä oli muutama vuosi sitten valmistunut opettaja, ja hän oli todella hyvä ja tiukka, kuulemma tiukin koulun opettajista. Ja tämä oli ehdottomasti postiivinen juttu - kaikki luokan huligaanitkin opiskelivat kiltisti ja kunnioittivat opettajaa, vaikka esim. muiden opettajien englannintunneilla riehuivat ihan miten sattuu :) Sitäpaitsi juuri valmistuneilla on viimeisimmät tiedot käytössään.
Etkä voi tietää, miten paljon tuolla opettajalla on työkokemusta. Esimerkiksi opettajaksi opiskeleva ystäväni on tehnyt jo lukioikäisestä sijaisuuksia läheisellä ala-asteella - parhaimmillaan hänellä on ollut pitkiäkin, viikkoja kestäviä opettajan sijaisuuksia.
Voi että sapettaa AP:n kaltaiset ihmiset.
Mitä sitä sitten pitäisi valmistumisen jälkeen tehdä? Istua kotona työttömänä tai tehden jotain hanttihommia, jotta kypsyisi ja olisi valmis oman alansa töihin?
t. itsekin 92-syntynyt 23-vuotias nainen, kk-tutkinto jo taskussa ja työelämässä ylempänä toimihenkilönä
Aloitin silloisen kansakoulun ihanalla 60-luvulla ja ala-asteen opettaja oli noin 23-26-vuotias,en ole ihan varma iästä.Oli hyvä viisas opettaja,oli ymmärtäväinen pienille mutta myös tiukka.Ei mm. saanut sinutella,silloin se ei ollut tapanakaan,huomautti asiasta heti.Hän oli aika vakava mutta oikeudenmukainen.Toinen naisopettaja oli lähellä kuuttakymppiä,oli myös hyvä ja osaava,mutta äidillisempi,sai sinutella ja teimme hänelle kaikenlaisia jekkuja.Sellaisia ei nuorelle Tuula-opettajalle uskallettu tehdä.Johtajaopettaja,mies oli viiskymppinen ja ankarin,mutta myös huumorintajuisempi kuin tämänuorin.
Olen itse opettaja ja meillä on ollut sijaisena vuonna 2008 ysillä ollut vanha okl:ssa opiskeleva oppilas. On siis 23. Pärjää todella hyvin. Todellakin alakoulun oppilaille aikuinen on aikuinen. Iästä välittämättä.
[quote author="Vierailija" time="16.06.2015 klo 12:29"]
Lapseni oma opettaja jää äitiyslomalle ja luokalle tulee uusi opettaja syksyllä. Uusi opettaja on 23-vuotias, siis pikkupentu tokaluokan opettajana! Miten sen ikäinen voi olla pätevä???
Kävin vähän facebookista selvittämässä opettajan taustoja, mutta näkyvillä oli vain valmistumisvuodet lukiosta ja yliopistosta...
Eli tämä tyttö on valmistunut nyt keväällä maisteriksi ja lukiosta näköjään 2010. Eikö sen pitäisi olla 2011, koska ainakin '92 pikkusiskoni valmistui sinä vuonna ja ihan normaalisti hän kävi koulunsa. Eli tämä tuleva opettaja on siis joku vuotta aiemmin kouluun mennyt hikari?
[/quote]
Kyllä 23-vuotias on jo ihan nainen. Älä tytöttele lapsesi opettajaa. Odotahan kun menet seuraavan kerran lääkäriin ja vastassa on 90-luvulla syntynyt lääkäri. Tiedätkö mitä se tarkoittaa? - Sinusta on tulossa vanha!
[quote author="Vierailija" time="16.06.2015 klo 14:43"]
[quote author="Vierailija" time="16.06.2015 klo 13:17"]No onneksi tuollaiset eka- ja tokaluokkalaiset on vielä todella opettajan vietävissä, niin opettajalta ei juuri vaadita muuta kuin opetustaitoja. Ylemmän luokan opettajalta sitten vaaditaankin jo vähän enemmän, mm. pelisilmää ja elämän kokemusta jota käyttää konfliktitilanteissa. [/quote] No, meidän tokalle menevällä on kokenut 50+ ope, mutta eipähän keksiny, miten sais meidän pojan tekemään kynähommia, kun tätä ei kiinnostanu. Oli laittamassa suoraan psykologin arvioitavaks. Ja kyseessä ei ollu mikään oppimisvaikeus vaan se, ettei opella ollu keinoja eikä kuulemma aikaakaan..
[/quote]
Ei se aina ole ammattitaidosta kiinni, jos ei ole aikaa.
Opettajilla on älytön määrä paperitöitä jo ihan päiväkotien opettajista lähtien, että jos on yhtään haastavampia oppilaita luokassa/ryhmässä, siinä ei paljoa jää aikaa havainnoida ja tunnistaa lasten vaikeuksia saati puuttua niihin...
Entisaikoina kun oli 30 lasta opella ja hyvin pärjäsivät, ei ollut näitä nykyisiä paperihommia. Että kasvattakaa vaan ryhmäkokoja entisestään!
[quote author="Vierailija" time="16.06.2015 klo 14:25"]
kohta vamasti jää äitiyslomalle, ei syytä huoleen
[/quote]
Ärsyttävä asenne, olen itse 23-vuotias lastentarhanopettaja, enkä halua omia lapsia ainakaan viiteen vuoteen. Vaikka siis olen kihloissa ja 5v seurustelua takana.
[quote author="Vierailija" time="16.06.2015 klo 15:15"]
[/quote]
Ärsyttävä asenne, olen itse 23-vuotias lastentarhanopettaja, enkä halua omia lapsia ainakaan viiteen vuoteen. Vaikka siis olen kihloissa ja 5v seurustelua takana.
[/quote]
Niinhän sinä nyt sanot, oottakaas vaan kun vahinko käy ja et raaski tehdä aborttia!
Mun lapsen opettaja on nelikymppinen, surkein tietämäni ope. Koulutus vuodelta kivi ja keppi. Juuri valmistuneella on uusin tieto ja taito opettaa nykyajan tenavia.
[quote author="Vierailija" time="17.06.2015 klo 12:54"]
[quote author="Vierailija" time="16.06.2015 klo 15:15"]
[/quote]
[/quote]
Niinhän sinä nyt sanot, oottakaas vaan kun vahinko käy ja et raaski tehdä aborttia!
[/quote]
Se ei ole muiden ongelma, jos sinä et osaa käyttää ehkäisyä. Oikein käytettynä ehkäisymenetelmät ovat tehokkaita. Toki mikä tahansa ehkäisy voi pettää, mutta oikein käytettynä ehkäisy pettää harvoin. Suurin osa "vahingoista" johtuu siitä, että ehkäisyä ei ole osattu käyttää oikein.
Se onkin sitten hauskaa, kun opettajaa ei erota koulun oppilaasta ulkonäön perusteella... Kuudesluokkalaiset 12-vuotiaat näyttävät teineiltä ja melkein 3-kymppuisetkin näyttävät teineiltä.
No onpa taad ikärasismia liikkeellä. Kävin viime viikolla lääkärissä ja lääkäri oli myös '92, itse olen '87. Niin se vain menee! :)
Minkä ikäisenä ap aloitti työnteon?