Lapsen tuleva opettaja on '92!
Lapseni oma opettaja jää äitiyslomalle ja luokalle tulee uusi opettaja syksyllä. Uusi opettaja on 23-vuotias, siis pikkupentu tokaluokan opettajana! Miten sen ikäinen voi olla pätevä???
Kävin vähän facebookista selvittämässä opettajan taustoja, mutta näkyvillä oli vain valmistumisvuodet lukiosta ja yliopistosta...
Eli tämä tyttö on valmistunut nyt keväällä maisteriksi ja lukiosta näköjään 2010. Eikö sen pitäisi olla 2011, koska ainakin '92 pikkusiskoni valmistui sinä vuonna ja ihan normaalisti hän kävi koulunsa. Eli tämä tuleva opettaja on siis joku vuotta aiemmin kouluun mennyt hikari?
Kommentit (75)
Olen '92 ja jos minun pitäisi olla vastuussa jostain lapailaumasta saati opettaa heitä :D:D:D
Itse aloitin urani AMIKSEN opena 24-vuotiaana - siinä oli pikkasen pienempi ikäero oppilaisiin nähden. Mutta mielestäni nuori ikäni on vain ollut etuna minulle, sillä harvalla opiskelijalla on ollut minua kohtaan semmoista tieniangstiasennetta :)
Hei, siitä huomaa että itse vanhenee. 90-luvulla syntyneet ovat jo työelämässä...huhhuh. Itse silloin bailasin ravintoloissa ja olin työelämässä " nuori" eikä siitä niin kauaa ole. Nyt kun menee esim. lääkäriin niin siellä saattaa olla -90 syntynyt lääkäri. Se tuntuu hassulta
Itse valmistuin neljässä vuodessa OKL:stä ja menin sitten ensimmäiseen työpaikkaani 23-vuotiaana. Olisiko minunkin pitänyt odotella johonkin ikään asti ensin, että olisin ollut ap:n kaltaisten vanhempien mielestä jotenkin pätevämpi? Kyllä lasten kanssa aina pärjää ja onneksi ap:n kaltaisia idioottejakin on melko harvassa...
Miten tuo on ihmeellinen ikä? Yhden yrityssopimukseni kirjoitti edellisvuonna 23-vuotias oikeustieteen maisteri. Oli lakifirmassa töissä ihan vakituisesti, ilmeisesti päässyt koulunsa jälkeen. Ei mitään moitittavaa.
Minkä ikäisiä teidän lasten opettajat ovat olleet? Vaikuttaako ikä osaamiseen? t.ap
Minulla on työkaverina sananikäinen lto. Ihana lapsille, viimeisin tieto asioista ja intoa täynnä. Meillä on ollut loistava toimintavuosi.
Montako vuotta pitäisi olla työttömänä valmistumisen jälkeen, että on pätevä aloittamaan opettajan työt?
[quote author="Vierailija" time="16.06.2015 klo 12:31"]Minulla on työkaverina sananikäinen lto. Ihana lapsille, viimeisin tieto asioista ja intoa täynnä. Meillä on ollut loistava toimintavuosi.
[/quote] Hän on siis kohta valmis maisteri myös.
Jos mietin omalla kohdallani olevia hyviä opettajia ja huonoja opettajia, niin en havaitse mitään ikäriippuvuutta
Lapseni luokanopettaja on 29-vuotias, mutta hän näyttää joltain 16-vuotiaalta: pituutta max. 160 cm, tennarit, pillifarkut, joskus huppari päällä, suorat hiukset eikä esim. kiharrettuja/laitettuja... Mutta on hän silti ihan pätevä.
[quote author="Vierailija" time="16.06.2015 klo 12:31"]
Minulla on työkaverina sananikäinen lto. Ihana lapsille, viimeisin tieto asioista ja intoa täynnä. Meillä on ollut loistava toimintavuosi.
[/quote]
Esikoiseni lto (ilmeisesti kandi eikä sosionomi) on ysikakkonen ja vuosi sitten tuli lapseni opeksi. On ollut erittäin pätevä hänkin, ihana persoona ja uusin tieto hallussa!
[quote author="Vierailija" time="16.06.2015 klo 12:32"]
Lapseni luokanopettaja on 29-vuotias, mutta hän näyttää joltain 16-vuotiaalta: pituutta max. 160 cm, tennarit, pillifarkut, joskus huppari päällä, suorat hiukset eikä esim. kiharrettuja/laitettuja... Mutta on hän silti ihan pätevä.
[/quote]
Minkä näköinen alakoulun opettajan pitäisi mielestäsi sitten olla? Kopsutella korkkareissa kynähame ja jakkutakki päällä, hiukset nutturalla?
Aika pätevältä kuulostaa, jos on kerran päässyt opiskelemaan jo 18-vuotiaana ja ensi yrittämällä luokanopettajaksi! Valtaosa kun joutuu hakemaan lukuisia kertoja, koska kilpailu on niin kovaa jopa lastentarhanopettajaksi opettajankoulutuslaitokselle, luokanopettajaksi kilpailu on vielä kovempaa...!
Suomessa on ihan älytöntä tämä, että vasta jotain 30 v pidetään pätevänä mihinkään. Sit ihmetellään, kun päästään eläkkeelle vasta 70 v.
[quote author="Vierailija" time="16.06.2015 klo 12:31"]
Montako vuotta pitäisi olla työttömänä valmistumisen jälkeen, että on pätevä aloittamaan opettajan työt?
[/quote]
No ei tietenkään yhtään, mutta miten sitten suuri osa vastavalmistuneista opettajista on jotain 25-26v? t.ap
Periaatteessa kaikki alle 25-vuotiaat ovat lapsen tasolla.
Lapsesi tuleva opettaja on luultavasti tsekannut myös sinut fb:sta, ja ajattelee että onpa siinä lapsen vanhempana kamalan vanha kurppa! :D
Niin.... mistä ihmeestä se työkokemus tulee? Sinun ajatusmaailmalla tulevaisuudessa ei opettajia ole enää ollenkaan kun vanhat siirtyvät eläkkeelle.