kommunikointi miehen kanssa ei onnistu: mikä avuksi?
esimerkki tämän aamun keskustelusta. Mies on järjestämässä grillijuhlia. Hän mietti tarjottavaa ja sitten sanoi, että pitää käydä lähikaupasta ostamassa possunkylkeä, kun se maksaa tosi vähän, vain alle 4 € / kylki. Olin juuri lukenut kaupan mainoksen ja sanoin, että se on tällä hetkellä tarjouksessa 4,50€ /kylki ja sitä saa kaksi max. 2 kpl. Normaalihinta on 6€. Että miten hoidetaan ostaminen, kun niitä tarvitaan n.10 kappaletta.
Mies alkoi vain inttämään, ettei kylki vielä viime viikolla ollut kuin all 4 € ja tästä ei nyt puhuta ja hän hoitaa asian, kun minulle se on niin vaikeaa.
Yritin vielä sanoa, että katsotaan se tarjouslehti. Mies ei suostunut vaan tuhahtelee tuolla minulle, miten en halua osallistua hänen asioihinsa.
En käsitä: siis miksi hän ei voi uskoa, että kylki on yli 2€ kalliimpaa per kappale, kuin hän on kuvitellut. Minulle on sinäänsä sama, mitä juhliin hankitaan ja mistä, mutta ylipäätään en voi ymmärtää tuollaista, että kun luulee jotain faktaksi, ei sitten millään kärsi keskustella siitä, mitä esim. liha oikeasti maksaa.
Yleensä aina asia menee siihen, että tehdään vaan jotenkin ja äkkiä ilman kommunikointia. Nytkin miehen kommentti lopulta oli, että autatko vai pyytääkö hän apua joltain toiselta. Itse hän alkoi hintaa puhumaan, että "grillikylki on niin edullista, että sitä haetaan" vaikka totuus oli, että se on kaksi euroa per kylki eli 20€ kalliimpaa kuin hän oli ajatellut.
Mitä minä voin asiassa tehdä, ettei tulisi riitaa?
Kommentit (24)
ap jatkaa: me ollaan 40-50 välillä olevia perheellisiä ja ihan toimeentulevia ihmisiä. =)
Ja mies kyllä tietää, millaista kermaa kakkuun tarvitaan ja tekee vaikka sacher-kakun itse. Ehkä meillä on vaan niin eri käsitys, miten kakku tehdään. Siksi yleensä mies tekeekin asiat itse ja minä itse vuorotellen. Tällainen yhteinen tekeminen on hankalaa.
Mutta hankalaa on myös se, että nyt sain syytöksiä siitä, ettenkö aio auttaa (eli auttaa hänen tavallaan, jota en tunne oikein) ja emme voi tästä tekemisestä keskustella. Eli kun hän tuo minulle minun mielestäni puutteelliset ainekset ja jättää tekemisen minulle, minua tuskastuttaa. Ja taas jos minä laitan miehelle listaa, mitä hänen pitäisi tuoda ja hänen mielestään ne ei ole oikeita aineita, on hän se joka tuskastuu.
Samat kommunikointiongelmat on monissa perheen asioissa, enkä usko että olemme ainoa pari, jolla vastaavaa on.
Kiva varmaan kuulua massaan, kertoilla muillekin ukostaan ja naureskella yhtä onnettomien kanssa. En nääs oo luuseri ja yksinäinen vaan rakkautta tai jotain.
[quote author="Vierailija" time="16.06.2015 klo 08:48"]
Kiva varmaan kuulua massaan, kertoilla muillekin ukostaan ja naureskella yhtä onnettomien kanssa. En nääs oo luuseri ja yksinäinen vaan rakkautta tai jotain.
[/quote]
siis miten? nyt meni taas ihan ohi eli minulla on kommunikointiongelma myös tämän vastaajan kanssa. En vaan kertakaikkiaan käsitä vastauksen ponttia. Eikö keskustelupalstalla saa pyytää apua kommunikointiongelmiin vaan pitäisikö varata aika parisuhdeneuvojalle. Olen ihan varma, että monessa perheessä on saatu asioihin kompromisseja ja tällainen ihmeellinen vääntäminen on vähentynyt.
Apua tässä kaipaan, en naureskelua.
ap
Ostat ainekset niinkuin tarvitset. Ei siinä tarvita mitään perheneuvottelua. Jos mies on päkk,i niin on päkki.
Voit toki myös antaa tehdä niinkuin haluaa ja mokata. Sittenpähän oppii, että vaimokin tietää jotain!
Ps. Aloittaja haluaa apua kommunikaatio-ongelmaan, eikä mihinkään hiivatin kakuohjeisiin, tollot!
T: Kätevä emäntä.