Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Jo parinkympin lääkärimaksu on liikaa yhä useammalle – Ulosotto karhusi yli puolta miljoonaa soten palvelumaksua viime vuonna

Vierailija
06.02.2022 |

https://yle.fi/uutiset/3-12298073

"Parinkymmenen euron lääkärimaksu kuulostaa keskiluokkaisesta ja keskituloisesta tai maksuttomista työterveydenhuollon palveluista nauttivasta pieneltä. Pienillä tuloilla elävälle se on kuitenkin merkittävä maksu, joka voi jäädä rästiin.

– Ilman rahaa olevat ihmiset jopa jättävät lääkärikäynnit väliin. Lopulta vaivat pahenevat niin, että yhteiskunnalle tuleva lasku voi olla tuhatkertainen. Tiedän, että monet ihmiset on niin tunnollisia, että säästetään vaikka lääkkeistä tai lääkäriin lähtemisestä. Tilanne on todella hullu, Ylen haastattelema mies kertoo."

Muistetaan kuitenkin, kuinka korona-aikana yhteiskunnan virallisen linjan mukaan ja tälläkin palstalla valtaosan mielestä jokaisella on varmasti varaa maksaa toistuvasti esim. ruokaostosten kotiinkuljetuksesta, ettei sinne kauppaan tarvitse fyysisesti mennä tarpeettomia ihmiskontakteja tekemään...

Yhteiskunnassa, kuten myöskään tällä palstalla, moni ei selvästikään tiedä, millaista on olla oikeasti köyhä, kun joka euron joutuu laskemaan, että riittävätkö ne.

Kommentit (178)

Vierailija
1/178 |
06.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parilla kympillä saa monta keppanaa. Asiat tärkeysjärjestykseen!

Vierailija
2/178 |
06.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Parilla kympillä saa monta keppanaa. Asiat tärkeysjärjestykseen!

Todista, että nuo ulosotossa olevat ovat käyttäneet vähät rahansa kaljaan. Kerran kun moista väität.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/178 |
06.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi noita maksaisi, kun ei tarvitse. Tuilla elellessä ei tarvitse laskuista huolehtia. Kyllä kela ne maksaa.

Vierailija
4/178 |
06.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osa aina käyttää rahansa turhuuksiin. Ihan omaa typeryyttä päästää 20 e ulosottoon.

Vierailija
5/178 |
06.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei ole varaa maksaa 20 eur lääkärikäynnistä, rahat menevät johonkin muuhun. Viinaan, tupakkaan, rakennekynsiin, huulitäytteisiin, tatuointeihin, roskaruokaan jne jne. Tällaisilla ihmisillä on yleensä elämänhallinnan ongelmia ja kaikkia muitakin ongelmia. Ei ole kuitenkaan yhteiskunnan tehtävä elättää tällaisia ihmisiä, jotka sotkevat ihan itse asiansa. Mielestäni toimeentulotuki asiakkaan ei pitäisi saada rahaa ollenkaan vaan kuponkeja millä lunastaa palveluita. Suomessa on liian hyvä sosiaaliturva, töihin ihmiset sohvalta lorvimasta.

Vierailija
6/178 |
06.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni jäi työttömänä ja ulosottoa maksavana juurikin terveyslaskuja (hammashoito ja päivystysluontoiset käynnit) rästiin. Pieniähän ne olivat, mutta kun ohi ajoivat vuokra, sähkö, puhelinlasku, lasten tapaamiskulut, auton kulut ja vastaavat juoksevat tärkeät menot, ja ruokaankin piti jotain jättää. Olivat kuitenkin sellaisia, joiden maksamattomuudesta ei heti seurannut ongelmia. Sinne vain ulosoton jatkeeksi...

Vierailija
7/178 |
06.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos jälleen kerran oikeistolle näistäkin maksuista.

Vierailija
8/178 |
06.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin siis "ilmaisen" terveydenhuollon maassa. Ainahan sitä jaksetaan huutaa, kuinka Suomessa muka olisi ilmainen terveydenhuolto.

Vierailija
9/178 |
06.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos ei ole varaa maksaa 20 eur lääkärikäynnistä, rahat menevät johonkin muuhun. Viinaan, tupakkaan, rakennekynsiin, huulitäytteisiin, tatuointeihin, roskaruokaan jne jne. Tällaisilla ihmisillä on yleensä elämänhallinnan ongelmia ja kaikkia muitakin ongelmia. Ei ole kuitenkaan yhteiskunnan tehtävä elättää tällaisia ihmisiä, jotka sotkevat ihan itse asiansa. Mielestäni toimeentulotuki asiakkaan ei pitäisi saada rahaa ollenkaan vaan kuponkeja millä lunastaa palveluita. Suomessa on liian hyvä sosiaaliturva, töihin ihmiset sohvalta lorvimasta.

Ne rahat menevät elämiseen.

T. Peruspäivärahalla oleva työtön

Vierailija
10/178 |
06.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi noita maksaisi, kun ei tarvitse. Tuilla elellessä ei tarvitse laskuista huolehtia. Kyllä kela ne maksaa.

Sulle ehkä koska olet tt-tuella, mutta meille muille, jotka saamme vain työttömyyskorvausta, kodinhoidontukea, jne... niin ei.

Vierailija
11/178 |
06.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi sinä tollo tulet ulisemaan kommenttejasi tänne, kun et noin päivänselvästi tiedä todella köyhästi elävien tilanteesta hevon persausta? On toki ihmisiä, jotka tuhlaavat, mutta hyvin suurella osalla kyse ei ole siitä vaan siitä, että ne lääkärilaskut kaatavat sen huteran korttitalon lääkelulujen yms. päälle ja lopulta valinta on se, että maksatko lääkärin vai syötkö. 

Siis älkää tulko vajaat taukit joka kerta ulisemaan näihin juttuihin typeryyttänne tuota sontaa viinasta, tupakasta ja muusta yhtä tyhmästä. Tämä on oikeati todellinen ongelma. Joten pidä se turpasi ummessa, jos et mitään tuon parempaa vinkumista keksi. 

Vierailija
12/178 |
06.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tähän olisi helppo ratkaisu. Poistaa tällaiset typerät maksut.

Mutta sehän ei kokkareiden kaverien pitämille yksityissairaanhoidoille käy

Vierailija
13/178 |
06.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiitos jälleen kerran oikeistolle näistäkin maksuista.

Kiitos vasemmisto kun painoitte EKP:ssa Suomelle 20 miljardia euroa lisää rahaa kiertoon(+muille eu maille) viime vuonna ja saitte aikaan massiivisen inflaation. Palkat ja eläkkeet eivät sitten nousseetkaan mukana. Nyt on maksun aika.

Vierailija
14/178 |
06.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olen ollut myös työttämänä elämäni aikana useita kertoja, mutta lääkärikäynnin 20 eur olen aina pystynyt maksamaan. Jossain on siis mätää jos ei pysty maksamaan tuollaista maksua. Rahat menevät muualle. Ei ole kuitenkaan yhteiskunnan tehtävä elättää tällaisia ihmisiä jotka eivät suoriudu tuollaisesta maksusta. Valtion ei kuulu holhota ihmisiä. Ihmisten kuuluu itse ottaa vastuu omasta elämästään se ei kuulu valtiolle.

Vierailija
15/178 |
06.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tähän olisi helppo ratkaisu. Poistaa tällaiset typerät maksut.

Mutta sehän ei kokkareiden kaverien pitämille yksityissairaanhoidoille käy

Minusta helpompi ratkaisu olisi jos ekp painaisi kaikille miljoona euroa. Oltais kaikki miljonäärejä, eikä köyhiä ja kipeitä.

Vierailija
16/178 |
06.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Soteuudistukseen liittyen oli aluevaalit. Niissä kokoomus voitti ja peesaaja kepu perässä. Eli porvarivalta. 20e voi laittaa nollan perään eli 200e kun palvelut yksityistetään. Eipä persu ole ollut huolissaa. Suree bensan kallista hintaa johon aluevaltuusto tai hallitus ei voi puuttua kun on yksityisyrittämistä.

Vierailija
17/178 |
06.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi sinä tollo tulet ulisemaan kommenttejasi tänne, kun et noin päivänselvästi tiedä todella köyhästi elävien tilanteesta hevon persausta? On toki ihmisiä, jotka tuhlaavat, mutta hyvin suurella osalla kyse ei ole siitä vaan siitä, että ne lääkärilaskut kaatavat sen huteran korttitalon lääkelulujen yms. päälle ja lopulta valinta on se, että maksatko

lääkärin vai syötkö. 

Siis älkää tulko vajaat taukit joka kerta ulisemaan näihin juttuihin typeryyttänne tuota sontaa viinasta, tupakasta ja muusta yhtä tyhmästä. Tämä on oikeati todellinen ongelma. Joten pidä se turpasi ummessa, jos et mitään tuon parempaa vinkumista keksi. 

Onko sinulla elämänhallinnan ongelmia, otan osaa. Mene nyt ihmeessä valittamaan jollekin sosiaalitantalle elämäsi kurjuutta.

Vierailija
18/178 |
06.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olen ollut myös työttämänä elämäni aikana useita kertoja, mutta lääkärikäynnin 20 eur olen aina pystynyt maksamaan. Jossain on siis mätää jos ei pysty maksamaan tuollaista maksua. Rahat menevät muualle. Ei ole kuitenkaan yhteiskunnan tehtävä elättää tällaisia ihmisiä jotka eivät suoriudu tuollaisesta maksusta. Valtion ei kuulu holhota ihmisiä. Ihmisten kuuluu itse ottaa vastuu omasta elämästään se ei kuulu valtiolle.

Jossain on mätää kun 660e ei riitä??

Vierailija
19/178 |
06.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ota kantaa muuhun, mutta aikanaan (10+ vuotta sitten) kun hetken elin toimeentulotuella, niin lääkärimaksut ja reseptilääkkeet sossu maksoi 100%

Toki kaikki pienituloiset eivät elä tuilla, mutta jos puhutaan heistä, niin nuo laskut eivät edes mene tuista vaan ne maksetaan tukien päälle.

Yksi mikä itseäni ärsyttää julkisella puolella on se, että lasku tulee PAPERISENA kotiin, muita vaihtoehtoja maksaa ei ole. Haluaisin maksaa sen käynnin heti tiskillä (korttimaksulla, ymmärrän ettei käteismaksuja haluta ottaa vastaan) tai saada edes heti sen laskun mukaaan (=jolloin voin puhelimella skannata ja maksaa heti pois)

Minulle ei tulee enää mitään muita laskuja postin kautta, kerran sain perinnästä kirjeen kun en ollut huomannut laskua. Veikkaan että on ollut mainospotin välissä ja lentänyt suoraan paperinkeräykseen, töiden ja muiden ruuhkavuosikiireiden keskellä on vaikea muistaa seurata milloin paperilasku tulee, asia unohtuu helposti kun vuosikausiin kaikki laskut tulleet e-laskuina/menee kortilta suoraan tmv.

Vierailija
20/178 |
06.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jossain on mätää kun 660e ei riitä??

Eihän tuo riitä Helsingissä monin paikoin edes vuokraan!