Sinä n.40 vuotias - paljon sinulla on säästöjä?
Haluaisin vertailukuvaa omaan tilanteeseen. Tiedän että tilanteeni on huonompi mitä keskimäärin ikäiselläni. Säästötilin saldo 48 450e, käyttötili 7,19e. Käteistä kotona 320e. Säästöön saan kuukausittain ainastaan 100-300e, tulot kuukausittain käteen noin 900e.
Kommentit (83)
Asun vuokrayksiössä ja arvokkain omistukseni on noin tonnin hintainen maastopyörä.
Tilillä on rahaa muutama satanen ja rahastoissa muutama tonni.
Köyhänä olen elänyt koko aikuiselämäni. Oma auto tai ehkä joku viikonloppureissu kerran vuodessa olisi kiva, mutta ei niihin ole varaa.
Monet täällä ilmoittaneista yh-äitejä. Taitaa elarit, tuet ja lapsilisät valua suoraan rahastoihin ja osakkeisiin? Vai miten selittyy, että reilusti alle 40 vuotiaalla satoja tuhansia säästössä sekä asuntoa lyhenettynä? Tarkoittaa sitä, että n.3000€ pitäisi olla laittaa pelkästään sivuun joka kuukausi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Tileillä 36t, rahastot/sijoitukset n. 200t. Lainaa okt:sta n. 100t ja sen arvo n. 160t.
N41"Korjaus edelliseen, tileillä 46t.
Ja tämä omaisuus kerrytetty ja tila saavutettu säästämisellä ja työnteolla, ja ihan normiperheestä olen. Lapsesta asti vaan ymmärtänyt, että vaikka mulla olis rahaa, mulla ei välttämättä ole varaa, eli raha ei oo koskaan polttanut taskussa, tuonut vaan turvan tunnetta, josta pidän. Siksi olen aina pitänyt huolen, että mulla on rahaa ja nyt huomaan, että säästämisellä sitä on kertynytkin.En minäkään osta mitään turhaa, en tuhlaile enkä shoppaile. Silti säästötilillä on hyvin pieni, nelinumeroinen summa. Eli en vain ymmärrä miten tämä muilta onnistuu. En edes asuntolainaa saa yksin, vaikka olen koko elämäni maksanut kallista vuokraa. Silti olen mukamas kelvoton lainaan. Aina kun saan käsirahaan säästettyä enemmän, hinnat ovat nousseet niin että taas pitää säästää enemmän. Hatunnosto siis teille jotka ette mitään perintöjä tms ole saaneet ja itse olette tuon saavuttaneet. Ei vaan onnistu multa pienituloiselta.
Hyvin usein näiden elämää, jotka onnistuvat säästämään, on kuitenkin rahoittamassa tai muuten auttamassa joku muu. Jollakin se on puoliso, toisella ruokaa kotiin tuova tai viikkorahaa tilille lähettävä vanhempi.
Mutta jos aikuinen asuu sinkkuna yksin niin eihän kukaan kehtaa mainita että äiti lähettää vähän rahaa joka viikko tilille..
Nolla euroa säästöjä, omaisuutta jne. Ei onneksi velkaa. Turha varmaan sanoa, että en ole tyytyväinen siihen miten tämä on osaltani mennyt. Todella mieltäylentävää lukea täältä muiden ikäisteni tilanteesta, vähemmästäkin katkeroituu. Alisuoriutunut elämässäni ja se on hyvin pitkälti kammottavan lapsuuteni ja muiden ihmisten vika. Turha tulla muiden aukomaan minulle päätään uhriutumisesta kun teillä ei ole mitään käsitystä tapahtumien kulusta.
Vierailija kirjoitti:
Monet täällä ilmoittaneista yh-äitejä. Taitaa elarit, tuet ja lapsilisät valua suoraan rahastoihin ja osakkeisiin? Vai miten selittyy, että reilusti alle 40 vuotiaalla satoja tuhansia säästössä sekä asuntoa lyhenettynä? Tarkoittaa sitä, että n.3000€ pitäisi olla laittaa pelkästään sivuun joka kuukausi?
Olen eronnut 1,5v sitten ja suurin osa säästöistä on kyllä kerrytetty tässä viimeisen 15 vuoden aikana. Omat nettoansiotuloni ovat n. 4000e/kk. Tietysti päälle tulee vielä lapsilisät ja elarit. Mutta vaikka äidillä olisikin hyvät tulot, niin ei se poista isän vastuuta elatuksesta (vaikka isä joutuisikin pulittamaan enemmän, jos äiti tienaisi vähemmän, eli isä kyllä hyötyy äidin hyvistä tuloista).
Käyttötilillä 15 000 (odottaa remonttia)
Sijoitukset 17 000 euroa
Lainoja ei ole. Asuntolaina maksettu viime vuonna. N41
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
onnetonNainen kirjoitti:
Itselläni toki myös velaton asunto mutta sitä en kysynyt, ainoastaan säästöjä. ap
Mitä ihmettä se nyt kertoo miten paljon omaisuuttaan pitää käteisenä?
Mitä pystyt ostamaan yllättäen osakkeilla tai maksetulla talolla?[/quote
Osakkeet pystyy parissa päivässä muuttamaan käteiseksi.
Säästöjä 0€ ja käyttötilillä 63 senttiä. Seuraava palkka tulee 15 päivä. Miehellä on rahaa, että ei nälkää nähdä. Asutaan miehen omistamassa omakotitalossa.
Kesällä oli vielä lähes 100t € säästöjä ja sijoituksia mutta ostimme uuden omakotitalon niin nyt on enää 30t €. Tulot pari sataa enemmän kuin sinulla mutta 2 lasta jotka pitää elättää.
Vierailija kirjoitti:
Kesällä oli vielä lähes 100t € säästöjä ja sijoituksia mutta ostimme uuden omakotitalon niin nyt on enää 30t €. Tulot pari sataa enemmän kuin sinulla mutta 2 lasta jotka pitää elättää.
Ja ei perintöjä vaan itse olen säästänyt pienistä tuloista. Sijoitukset tuottaneet hyvin. Okt on siis uusi ja sen arvo on n. 400t € ja velkaa siitä yht. 65t € (minä ja mies).
Vierailija kirjoitti:
Vai onko se niin, että ne äidit, jotka ovat ennen parisuhdetta tai parisuhteen aikana onnistuneet kerryttämään itselleen varallisuutta ja joilla on itsellään hyvät tulot ja vakaa taloudellinen tilanne, uskaltavat erota huonoista suhteista ja siksi heitä on täälläkin edustettuna? Ei kaikki sinkkuäidit ole tulottomia ja varattomia, vaikka lapsiin kuluukin paljon rahaa.
Vierailija kirjoitti:
Mistä revit tuon 3000e? Pari 100ke noilla tuntuu vasta olevan. Itse olen aina elänyt säästäväisesti, jopa opiskeluaikaan pyrin säästämään kaikki kesätyörahat jne. Eli mulla oli jo alkupääomat kunnossa kun valmistuin n. 25v. Siitä sitten jo 15v tienannut hyvillä tuloilla. Joinain vuosina tullut hyvät bonarit, jotka kulutukseen nähden ihan ”ylimääräistä” rahaa jne.
Ja eikös yh:n nimen omaan kannata laittaa rahaa säästöön, koska sitten kun lapset on teinejä, kulut nousee. Joten ei kai siinä mitään pahaa ole, että yh varautuu taloudellisesti tulevaisuuteen? Päinvastoin, fiksua on.
Käteisvarat pankissa n. 320 tonnia. Velaton asunto n. 290 tonnia. Ei autoa tai kesämökkiä ym turhuuksia.
Ja mitä muita tukia oletat hyvötuloisen yh:n saavan kuin lapsilisät (mitkä maksetaan myös ydinperheissä eläville lapsille, ei se yh-korotus niin paljoa ole ja asumiskulut yksin ovat enemmän)?
Se, että lasten isä osallistuu lasten kuluihin elarin kautta (tai jos ei, niin yhteiskunta tukee elarin verran), ei myöskään poikkea ydinperheestä. Eli miksi hyvätuloinen yh ei saisi säästää, mutta ydinperheessä elävä saman verran tienaava äiti-ihminenkö saisi?
Pullokuitteja lompakossa parin kympin edestä.
Saattaa siellä joku kolikkokin olla.
M43
Noin 70000
+auto ei lainaa
Talo lainaa 1/3
Säästössä noin 125000 ja säästöön menee 3000/kk
40+ lapseton aviopari
Vanha ketju, vieläkö on säästäminen sujunut?
Pari sataa käteistä jemmassa ja yli 60000 euron velat.
Rahastot vasta aloittanut: 120€
Säästötili: 100€ ja 60€
Tilillä: 90€
Asuntovelkaa: 50t€
2lapsen yh