Sinä n.40 vuotias - paljon sinulla on säästöjä?
Haluaisin vertailukuvaa omaan tilanteeseen. Tiedän että tilanteeni on huonompi mitä keskimäärin ikäiselläni. Säästötilin saldo 48 450e, käyttötili 7,19e. Käteistä kotona 320e. Säästöön saan kuukausittain ainastaan 100-300e, tulot kuukausittain käteen noin 900e.
Kommentit (83)
37v, 2 lasta, sinkku (lapsista yhteishuoltajuus)
- 45000e osakkeet + rahastot
- 22000e säästöt tilillä (juu,juu, näille kohdetta katselemassa)
- n. 300000e arvoisesta asunnosta lainaa jäljellä 230000e
- on uudehko auto, eikä asuntolainan lisäksi muita lainoja
P.S. oli exän kanssa avioehto, enkä ole saanut perintöjä tai onnistunut erityisen hyvin sijoituksissa, joten rahani olen pääasiassa omista ansiotuloistani säästänyt. Olin kummankin lapsen kanssa n. 1,5v perhevapaalla, eli yht. 3v ajan oli pienemmät tulot ja tällöin säästöt pienenivät.
3000e on nyt tilillä. Suurin summa mikä siellä on koskaan ollut. Ei voi kuin pudistella päätä kun lähes 50 tuhannen säästöjä kutsutaan Vauva-palstalla "vaatimattomiksi"... N39
Vierailija kirjoitti:
Säästöjä osakkeissa ja rahastoissa n. 23 000 €. Puskurissa nyt vain reilu tonni, ei luottokorttivelkaa.
Outoa, että pidät omaa tilannettasi huonona. Tai ehkä et vaan tunne esim. perustyötä tekeviä yksinhuoltajia… monen sellaisen silmään sun aloitus voi tuntua lannistavalta. Minä ainakin pidän omia säästöjä varsin hyvinä, vaikka kyse ei ole mistään mielettömistä rahasummista. Omaan elämäntilanteeseen ja tulotasoon nähden kyse on kuitenkin isosta summasta.
Ja niille joita tämä rahapuhe lannistaa: jos vaan pystyt, aloita säästäminen ja sijoittaminen ihan pienestä. 15 € / kk pystyy jo pääsemään kuluttomaan rahastosijoittamiseen kiinni esim. Nordnetissa. Aloita jos pysyt sen verran laittamaan ilman että se kaataa arjen talouden ja voit tehdä sitä pitkällä tähtäimellä seuraavat 10 v.
Onko vinkkiä sellaiselle joka ei tajua näistä yhtään mitään? Suomen pankki ei neuvo koska osoitteeni ei ole Suomessa, asuinmaani pankki ei neuvo koska voisi tehdä sen vain paikallisella kielellä (englanti ei siis käy). 25 vuotta eläkkeeseen eikä penniäkään sitä varten säästössä enkä tiedä edes mistä aloittaa...
Eipä ole yhtään säästöjä, kaksi lasta on ja omakotitalo. Varallisuutta on noin 160 000€ jos myisimme talon, talon arvo tällä hetkellä noin 300k ja lainaa jäljellä 140 000€.
80ke rahastot+säästöt
Asuntovelkaa vielä 25ke.
M39
41v. Säästöjä noin 20 000e. Ei velkaa.
ei ole säästöjä eikä omaisuutta
- noin neljän vuoden kuluttua 40-vuotias -
40v
67432,37e (Aika tarkka summa :D )
Tuon verran on rahaa säästössä, muu omaisuus arvotonta. Ei asuntoa. Ei senttiäkään perintöä tai rahaa vanhemmilta tai keneltäkään muulta ikinä.
"Tileillä 36t, rahastot/sijoitukset n. 200t. Lainaa okt:sta n. 100t ja sen arvo n. 160t.
N41"
Korjaus edelliseen, tileillä 46t.
Ja tämä omaisuus kerrytetty ja tila saavutettu säästämisellä ja työnteolla, ja ihan normiperheestä olen. Lapsesta asti vaan ymmärtänyt, että vaikka mulla olis rahaa, mulla ei välttämättä ole varaa, eli raha ei oo koskaan polttanut taskussa, tuonut vaan turvan tunnetta, josta pidän. Siksi olen aina pitänyt huolen, että mulla on rahaa ja nyt huomaan, että säästämisellä sitä on kertynytkin.
Vierailija kirjoitti:
3000e on nyt tilillä. Suurin summa mikä siellä on koskaan ollut. Ei voi kuin pudistella päätä kun lähes 50 tuhannen säästöjä kutsutaan Vauva-palstalla "vaatimattomiksi"... N39
Kun nykyelämä on niin kallista niin sekin summa tuntuu pieneltä.
-Rahasto 1000€
-Talolainaa 70 000€
-Osakkeita muutamalla satasella
-Kaksi velatonta autoa
-Säästötilillä 30 000€
-Käyttötilillä 60€
-Toiminimen tilillä 8 500€
N47
Säästössä nyt vain n 5000, mutta opiskelen. N42
Jatkokysymys: tienesti omilla vai perinnöillä;
TAAS ILMAN ARVOSTELUA JA MUUTA KOMMENTOINTIA :)
Mulla on sijoituksissa ja tileillä 75 000€. Miehellä noin 100k€.
Velaton asunto ja autot.sijotusasunnosta laina n60 000.
N.30 000 sijotuksissa.
Käyttötilillä nyt reilu 3000e.
Näin joulun jälkeen, 2/3 lapsella synttärit tammi-helmikuussa, isojen sähkölaskujen aikaan ja hellan hajottua 150e. Yleensä noin 1000-1500e. Vähän ahdistaa, mutta kyllä se minimi tonni on ennen kesää tallessa.
Ei meidän palkoilla hirveästi säästöjä jää, ehkä 200e/kk. Mutta ne menee sitten vuoden mittaan aina. Onneksi on iso perintö luvassa. Ja asuntolainakin pian maksettu.
Jos itsellä olisi satatonnia sanoisin itseni heti irti ja eläisin vapaana niin pitkään kun säästöjä riittää. Sitten ehkä piikille.
Vierailija kirjoitti:
"Tileillä 36t, rahastot/sijoitukset n. 200t. Lainaa okt:sta n. 100t ja sen arvo n. 160t.
N41"Korjaus edelliseen, tileillä 46t.
Ja tämä omaisuus kerrytetty ja tila saavutettu säästämisellä ja työnteolla, ja ihan normiperheestä olen. Lapsesta asti vaan ymmärtänyt, että vaikka mulla olis rahaa, mulla ei välttämättä ole varaa, eli raha ei oo koskaan polttanut taskussa, tuonut vaan turvan tunnetta, josta pidän. Siksi olen aina pitänyt huolen, että mulla on rahaa ja nyt huomaan, että säästämisellä sitä on kertynytkin.
En minäkään osta mitään turhaa, en tuhlaile enkä shoppaile. Silti säästötilillä on hyvin pieni, nelinumeroinen summa. Eli en vain ymmärrä miten tämä muilta onnistuu. En edes asuntolainaa saa yksin, vaikka olen koko elämäni maksanut kallista vuokraa. Silti olen mukamas kelvoton lainaan. Aina kun saan käsirahaan säästettyä enemmän, hinnat ovat nousseet niin että taas pitää säästää enemmän. Hatunnosto siis teille jotka ette mitään perintöjä tms ole saaneet ja itse olette tuon saavuttaneet. Ei vaan onnistu multa pienituloiselta.
Tileillä n. 14000. Ei kodin irtaimiston lisäksi muuta omaisuutta. Asun vuokralla, ei sijoituksia eikä velkoja. KK-palkka nettona n. 2000 €.