Olen saanut kaiken, mutta pilaan elämäni
Aika vahva otsikko, mutta siltä se tuntuu. Minulla on tänään syntymäpäivä, rakkaat ihmiset ovat läsnä elämässäni, minulla on paljon kavereita ja ystäviä, olen rakastettu, opiskelen yliopistossa hyvin työllistävää alaa joka sopii minulle, seurustelen onnellisesti, minulla on oma kaunis pieni koti, on varaa tehdä asioita ja muutenkin minulla olisi kaikki avaimet onnelliseen elämään.
.
Minua kuitenkin masentaa, en suorita tarpeeksi opintopisteitä, en viimeistele kursseja, olen usein alakuloinen ja tarvitsisin tähän tukea, mutten kehtaa kertoa ongelmistani kenellekään. Lähinnä saamattomuuteni heijastuu vahvimmin opiskeluun, mutta osin myös kaverisuhteiden ylläpitämiseen ja kodinhoitoon. En jaksaisi siivota tai tiskata, mutta onneksi vahva sosiaalinen tarve siihen on kumppanini jatkuvan yökyläilyn vuoksi. Rakastan tyttöystävääni ja hän rakastaa, tukee ja hyväksyy minut täysin. Hän on todella onnellinen kanssani ja minä myös hänen, mutta ahdistaa oma opiskelutahdon ja -voiman puute.
.
Olen hyvästä ja menestyvästä perheestä, jossa minua rakastetaan ja minusta sanotaan, kuinka hyvä ihminen minä olen. Äitini sanoi vähän aikaa sitten suuren vierasmäärän kuullen, kuinka olen hyvä kaikessa mitä ikinä teenkin ylpeänä ja onnellisena. Olenkin lahjakas tai ainakin pystyvä moneen asiaan ja kykenisin varmasti myös opintojeni suorittamiseen, mutta minua ahdistaa jatkuvat pakkoläsnäolot, ryhmätyöt ym.
.
Tuntuu kiittämättömältä, että kusen elämäni, vaikka olen monella tapaa syntynyt melkein kultalusikka suuhun. Moni haluaisi opiskella alaani, monella ei ole rakkautta, monen elämän rakentaminen on ollut kovaa työtä, kyyneliä ja murhetta, mutta silti he kaikesta huolimatta ovat voittaneet itsensä ja menestyvät.
.
Välillä tekisi mieli vain kadota pois, pakoilla vastuuta ja aloittaa opiskelut alusta, vaikka siinä ei olekaan mitään järkeä. Ahdistaa kantaa tätä kaikkea sisälläni, mutta en halua ihmisten pettyvän minuun, suuttuvan minulle, en halua aiheuttaa vaikeuksia. Oikeastaan kaikki suorittamani kurssit ovat olleet sellaisia, johon on sisältynyt pakollinen ryhmätyö, sillä en halua muiden joutuvan pulaan takiani. Tai ainakin olen tehnyt suuren ja valtaosin kurssin arvosanan määräävän ryhmätyön, ja sitten jättänyt itsenäisen osuuden tekemättä.
.
Tuntuu, etten osaa mitään, en osaa lukea kirjoja, en vastata tenttikysymyksiin, vaikka varmasti osaisin edes sen verran, että pääsisin kursseista läpi. Masennuin viime vuonna edellisen suhteeni tuoman paskan vuoksi, mutten kertonut asiasta kellekään, vaan YTHS:n psykiatrisen sairaanhoitajan avulla rämmin kuiville tai ainakin niin luulin. En usko minun olevan masentunut muusta kuin vain omasta saamattomuudestani, mukavuudenhalustani ja laiskuudestani. Vituttaa, mutta millä saan itseni takaisin oikeille urille? Tekemään työni? Panostamaan itseeni ja tulevaisuuteeni? Tuntuu, että nyt vain valehtelen kaikille ja pidän kulisseja yllä, jotka kaatuvat ennemmin tai myöhemmin.
.
Kiitos ja anteeksi avautumisesta.
Kommentit (23)
Mä olen viisikymppinen lääkäri. Kesti tähän ikään saakka ennen kuin opin elämään niin, että en tietoisesti tai alitajuisesti pyri kontrolloimaan elämääni liikaa. Olen aina onnistunut kaikessa, paitsi parisuhteissa, ja sityen pari vuotta sitten ilmeisesti alkoi voimat loppua (en tosin ollut väsynyt) ja kyllästyin kaikkeen. Tajusin lopettaa kontrolloimasta elämääni ja vain elää. Ja kaikki innostus ja energia palasi takaisin. Olet vielä nuori ja huomannut ongelmia. Älä suorita ja kontrolloi. Opiskele ja hoida työjutut ja ura hyvin, se tuo vapautta. Älä murehdi. Ihan vaan siis elä.
Neuvon vähän eri tavalla kuin aiemmat vastaajat, koska uskon, että itseluottamuksesi kohenisi, jos saisit opintojasi vietyä edes hiukan eteenpäin. Kuulostaa siltä, että olet noidankehässä asian suhteen: et saa tehtyä opintoja, koska sinua masentaa, ja masennut tämän vuoksi entisestään. Tuo kierre olisi tärkeätä saada katkaistua mahdollisimman pian, jotta et putoa yhä syvemmälle kuoppaan. Tämä on tietysti helpommin sanottu kuin tehty, jos/kun olet masentunut. Mieti kuitenkin, mikä olisi kaikkein helpoin kurssi, jonka voisit suorittaa, ja aloita siitä. Pääasia, että teet edes jotain ja etenet vaikka ihan pienin askelin. Ja käy tosiaan myös puhumassa uudestaan siellä YTHS:ssä.
Tsemppiä ja hyvää syntymäpäivää!
Mä olen kanssa yliopisto-opiskelija jolla oli kyllä ihan helvetillinen opiskeluaika. Huonosti saan asioita aikaan, mutta on auttanut se että vain hyväksyy sen että tämä juttu vaatii sinnittelyä eikä ole nautinnollista. Arvosanoja oon saanut parannettua vain pakottamalla itseni lukemaan, ja vaihtoehtoisilla opiskelutavoilla. Sinnittely on kannattanut, sillä valmistun pian maisteriksi!