Millainen koskeminen ylittää sinulla sopimattoman rajan työpaikalla?
Mietin olenko itse liian herkkä, kun olen kokenut työkaverin koskemisen minuun ahdistavana.
Kommentit (58)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla raja menee ihan kaikessa koskemisessa. En jousta tässä asiassa. Kätellä tosin voin, mutta kaikki muu koskeminen on väärin. Ja naisten pitää ymmärtää se. M24
Mutta miehet saa hiplata?
Missä minä niin olen väittänyt? Olen hetero, ja naiset ovat ahdistelleet minua, joten sen takia mainitsin, että naisten tulisi kunnioittaa miehiä ja meidän koskemattomuutta. M24
Minulla on ihanat, lämpimät välit työkavereihin. Korona-aika on haitannut kanssakäymistä.
Harteille saa taputella, käsivarresta styyrata, auttaa takkia päälle jne.
Pepulle ei kukaan taputtele eikä ole limanuljaskoja.
Olen huomannut, että hoitoalalta löytyy fyysisen ihmisläheisen työn koulimia kosketuksen ammattilaisia.
Heidät kun siirtäisi johonkin hienoon jakkupuku-toimistoon, niin kulttuuriero koskettamiseen liittyen voisi olla suuri.
Varhaiskasvatuksessa parhaat työntekijät ovat läsnä lapsille myös fyysisen kosketuksen kautta. Osa aikuisista taas ahdistuu, jos lapset tulevat iholle.
Vierailija kirjoitti:
Luvatta ei saisi koskea mihinkään. Siitä voi sanoa ettei halua. Ei edes käsi tai olkapää ole pakollinen.
Okei eli kun kompastut ja meinaat kaatua, en ota vastaan enkä auta. Siinähän kompuroit.
Jos koskettaminen tuntuu ap:sta epämiellyttävältä, silloin se on sopimatonta. Kättely on ok, muu koskettelu ei. Olen opettaja minulle on sanottu, että oppilasta on soveliasta tarvittaessa koskettaa alueelle, joka on olkapään ja kyynärpään välissä, mukaan lukien olkapää. Samaa soveltaisin työkavereihin, jos jostain syystä olisi välttämätöntä koskea. Jos huomaisin, että sekin on työkaverille liikaa, jättäisin kokonaan koskettamatta. Toki aikuisen ihmisen täytyy vetää rajat itse: jos kollega koskettaa eikä halua tulla kosketetuksi, se pitää kertoa koskettajalle. Jos koskettelu tästä huolimatta jatkuu, asia viedään eteenpäin esihenkilölle tai työsuojeluun.
Vierailija kirjoitti:
Riippuu ihmisestä ja tilanteesta. Meillä on naisvaltainen porukka ja monet ovat semmoisia sydämellisiä tätejä, että luonnostaan koskettavat, halailevat jne. En ole itse halailijatyyppi, mutta tämmöinen ei tunnu häiritsevältä vaan jopa mukavalta.
Entisessä työpaikassa taas oli tai oikeastaan sinne tuli kiusallinen koskettelijamies. Hän oli ollut hyvin vähän aikaa töissä, eli ihan vieras meille, mutta kosketteli (naisia) otti harteista kiinni, taputteli olkapäille tai käsivarteen, tarjoutui hieromaan... lisäksi hän ei ymmärtänyt henkilökohtaista tilaa, vaan tunki aina viereen nyhräämään. Jos esim tiskasi kuppiaan, hän änki avaamaan roskista joka oli suoraan tiskialtaan alla kaapissa. Päänsä melkein pepussa kiinni, kun kumarteli siinä.. yök. Sen sijaan että odottaisi hetken tai pyytäisi väistämään.
Vaikka kaikki olikin olikin hyvin toverillista, esimies joutui häntä puhuttamaan, koska kaikki kokivat tuon ahdistavaksi.
Multa tulee selkärangasta omien lasten kanssa kovastikin harjoiteltu napakka "Odota vuoroas!" :-D
Vierailija kirjoitti:
Hymyilyttää. Niin suomalaista keskustelua. Fyysinen kosketus on täällä vaikea asia, monissa muissa sosiaalisemmissa kulttuureissa maailman luonnollisin asia
Kyllä ihan kaikissa kulttuureissa on sekä sopivaa että epäsopivaa koskettelua. Pointtina on se, mihin koskettelija koskettelullaan pyrkii. Kosketeltava kyllä sen aistii ja loppuviimein sopivuuden määrittelee.
Takapuolen tai rintojen koskeminen. Käsi vyötäröllä on se raja, että jos tunnelma on neutraali, kosketus on ok. Jos tunnelma on jotenkin seksuaalissävytteinen, kosketus ei ole ok.
Jollakin meni pahasti tunteisiin, kun mies on kokenut seksuaalista ahdistelua naisilta. Noinko vaikeaa on hyväksyä, että mies on uhri ja nainen rikollinen? Eri
Koin vähän vaivaannuttavana kun työkaverinainen hieroi etumustani, kaivoi kullini esiin ja imutteli kunnes laukesin hänen lolloilleen. Olimme kahdestaan yövuorossa ja homma vain eteni tuohon.
Fistausta ei kenenkään tarvitse sietää.
Olkapään ja käsivarren koskeminen ok. Muu ei.
Katsominen ja limainen tervehtiminen! Yök!
En ole kovin herkkä pahoittamaan mieltäni. Saa koskettaa, kunhan ei lääpitä.
Vaimon aiemmalla työpaikalla oli yksi hipeltäjä, joka änki iholle, "ohjasi"(niin kuin ei aikuinen nainen ohjaamatta osuisi oviaukkoon) vyötäröltä tai olkapäästä ovesta mennessä jne.
Vaimo joutui kivahtamaan, että näpit irti...
Onneksi hyypiö suuttui jostakin typerästä jutusta ja irtisanoutui.
Miehet saa koskettaa hartioita ja naiset aivan joka paikkaa.
En ole koskaan kokenut naisen tekemää kosketusta tungettelevaksi, korkeintaan rohkeaksi.
M
Kättelen kun tapaan jonkun ekaa kertaa. Sen jälkeen nyökkään vaan.
Mielestäni sopimatonta on kaikki minkä koskettelun kohteeksi joutunut itse kokee sopimattomaksi.
Ei ole olemassa mitään yleispätevää sääntöä siitä mikä on ok ja mikä ei.
Koskemattomuuden rajan saa onneksi vetää itse ja muiden tulisi sitä kunnioittaa.
En haluaisi, että minuun kosketaan millään tavalla ollessani töissä.